اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهم ترین وعده های دولت «حسن روحانی»


تولد یک سالگی دولت یازدهم شاید فرصت مناسبی برای مرور وعده های انتخاباتی رئیس جمهور باشد. وعده‌هایی که دولت یازدهم به اتکای آن‌ها رای اکثریت مردم را کسب کرد و روی کار آمد.

مجله مهر: تولد یک سالگی دولت یازدهم شاید فرصت مناسبی برای مرور وعده های انتخاباتی رئیس جمهور باشد. وعده‌هایی که  دولت یازدهم به اتکای آن‌ها رای اکثریت مردم را کسب کرد و روی کار آمد.

دولت یازدهم یک‌ساله شد. سال گذشته در چنین روزی مراسم تنفیذ دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت در انتخابات خرداد 92 برگزار شد. بعد از آن نیز رئیس جمهور وزرای پیشنهادی اش را به مجلس معرفی کرد تا موتور دولت یازدهم برای تحقق وعده های انتخاباتی اش روشن شود.

مهم ترین وعده های دولت «حسن روحانی»

رئیس جمهور وعده های انتخاباتی زیادی داشت که حتی برای تحقق بعضی از آن‌ها زمان نیز تعیین کرد.وعده‌هایی که در شبکه های اجتماعی و بعضی از سایت‌های دانشگاهی بسیار مورد توجه و رصد قرار گرفت و حتی تبدیل به پروژه های مطالعاتی در بعضی مراکز علمی شد.

به بهانه یک‌سالگی دولت تدبیر و امید، مروری کرده‌ایم بر مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی دکتر حسن روحانی در حوزه‌های مختلف و وضعیت کنونی به نتیجه‌رسیدن این وعده‌ها.

حوزه فرهنگی اجتماعی


حوزه فرهنگی و اجتماعی، یکی از حوزه‌های مورد بحث دکتر روحانی در مبارزه‌های انتخاباتی‌اش بود.حوزه‌ای که البته نتایج وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب را می‌شود زودتر در آن مشاهده کرد.

بازگشایی خانه سینما

بازگشایی مجدد خانه سینما را می توان اولین وعده تحقق یافته رئیس جمهور دانست. این بازگشایی در ماههای نخست ریاست حسن روحانی اتفاق افتاد و با استقبال زیاد هنرمندان این عرصه مواجه شد. تعطیلی دو ساله خانه سینما، در محافل سینمایی در حال تبدیل شدن به یک بحران بود. هر چند وقت یک‌بار هم تجمعاتی به این منظور مقابل خانه سینما شکل گرفت. حتی کار به دعواهای تلویزیونی دو چهره سینمایی کشور کشید و طیف‌های مختلف فکری سینما را به اختلاف انداخت.سرانجام در 21 شهریور سال 92 هم‌زمان با روز ملی سینما بر اساس حکمی از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت جدید حکم به بازگشایی خانه سینما داد.

بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران

انجمن صنفی روزنامه نگاران در سال 1376 با هدف حمایت از جامعه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تاسیس شد. اما بعد از حدود 12 سال فعالیت، و در حالی‌که با واردشدن به درگیری‌های سیاسی و جناحی، حواشی و جنجال‌های زیادی را به راه انداخته بود، در سال 1387 با حکم دیوان عدالت اداری به دلیل «سست بودن پایه‌های تاسیس» منحل شد.

 سرانجام دفتر اداری این انجمن صنفی در 14 مرداد 1388 با حکم سعید مرتضوی پلمپ شد. بازگشایی این انجمن از وعده های مهم دولت روحانی بود که دو روز بعد از پیروزی در انتخابات هم روی آن تاکید کرد. بازگشایی این انجمن مخالفان زیادی هم دار.د اما حجت الاسلام محسنی اژه ای، دادستان کل کشور گفت « اگر انجمن نخواهد کار سیاسی کند می تواند به کار خود ادامه دهد.» دولت روحانی در حال پیگیری و گذراندن مراحل این بازگشایی است. وزیر ارشاد نیز اسفند سال گذشته خبر رفع مشکل این انجمن صنفی را به روزنامه‌نگاران داد. حالا باید منتظر نشست و دید سرنوشت این انجمن به کجا کشیده می شود؟

رفع فیلتر شبکه های اجتماعی

دکتر روحانی از همان ابتدای ورود به رقابت انتخاباتی بارها مخالفتش را با فیلتر شبکه های اجتماعی اعلام کرد. راه اندازی صفحه‌های شخصی وزیران دولت تدبیر و امید در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و ارتباط مستقیم با کاربران این شبکه‌ها هم در همین راستا بود. . رئیس جمهور نیز در توییتر حساب شخصی با نام خودش باز کرد تا این مخالفت، شکل رسمی‌تری به خودش بگیرد. رفع فیلتر شبکه های اجتماعی بحث داغ روزهای نخست دولت بود. اما دولت برای تحقق این وعده مخالفان سرسختی را پیش روی خودش می بیند که تاکنون اجازه چنین کاری را نداده اند. هرچند اپلیکیشن‌هایی مثل «وایبر» و «واتس اپ» فعلا از خطر فیلتر شدن نجات پیداکرده‌اند.

پیگیری اوضاع معلمان تبعیدی و اخراجی

یکی دیگر از وعده‌های دولت روحانی پیگیری وضعیت معلمان تبعیدی و اخراجی بود. علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم سال گذشته در گفتگو با ایسنا گفته بود: «در سه ماه گذشته تلاش کردیم «فرهنگ امنیتی» را به «امنیت فرهنگی» تبدیل کنیم. اعلام کردیم پرونده این فرهنگیان یک بار دیگر در معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد.» فانی در صحبت‌‌هایش به اخراج و منع تدریس برخی فرهنگیان پرداخت و قرار شد وزارت آموزش و پرورش پرونده این معلمان را مجددا پیگیری کند.

منشور حقوق شهروندی

تدوین منشور شهروندی از همان زمان آغاز به کار دولت، در دستور کار قرار گرفت. معاون حقوقی رییس جمهور از همکاری دانشگاهیان، حوزه‌های علمیه، اندیشمندان و نخبگان جامعه در تدوین این منشور خبر داد و قرار شد متن این منشور در گزارش صد روزه دولت منتشر شود. الان هم نسخه PDF این منشور که در آذر 92 منتشر شد در سایت ریاست جمهوری قرار دارد. این منتشور هنوز در مرحله پیش نویس است و قرار است مراحل تکمیلی آن انجام شود.

جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه

این وعده منطقه‌ای در دولت یازدهم تبدیل به یک وعده ملی شد. «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست دولت یازدهم اولین سفر کاری خود را به ارومیه و پیگیری وضعیت این دریاچه اختصاص داد. اما با همه پیگیری‌ها، این دریاچه همچنان در وضع بحرانی به سر می برد.
 
سیاست داخلی

شاید سخنان تند روحانی علیه سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم، مهم‌ترین ویژگی دولت او در این حوزه باشد. به ویژه وقتی وعده‌های روحانی در این حوزه اعلام شد.

تشکیل وزارت زنان

طرح تشکیل وزارت زنان از سال 89 در طرح بازنگری و بررسی ساختار اداری دولت پیشنهاد شد. اما هیچ‌گاه به طور مشخص پیگیری و ادامه پیدا نکرد تا این‌که یکی از وعده های انتخاباتی دولت یازدهم شد و طرفداران روحانی، تشکیل این وزارت‌خانه را نوعی احیای حقوق زنان در دولت یازدهم دانستند. البته تا اینجای کار اقدامی عملی برای تشکیل این وزرات‌خانه صورت نگرفته است.

احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

روحانی بازگرداندن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزیبه ساختار دولت را از مهم‌ترین وعده های انتخاباتی‌اش دانست. اما احیای این سازمان در وعده 100 روزه دولت انجام نشد با این وجود، در روزهای پایانی تیرماه امسال، بعضی رسانه‌ها از شمارش معکوس برای احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر دادند.

آموزش زبان مادری در مدارس

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش بهمن ماه سال گذشته از تشکیل اتاق فکری برای بررسی جزئیات تدریس زبان مادری در استان‌های مختلف خبرداد. اما این وعده انتخاباتی با مخالفت فرهنگستان زبان فارسی روبرو شد. فرهنگستانی‌ها این اقدام دولت را ضربه بزرگی به زبان‌فارسی و زبان رسمی کشور قلمداد کردند.

اقتصاد

مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری دولت یازدهم، حول طرح‌های اقتصادی‌شان می‌گشت. این وسط، حسن روحانی هم با وعده‌هایی اقتصادی وارد میدان رقابت شد که مهم‌ترین‌شان مهار سریع تورم بود.

مهار تورم و رساندن آن به زیر 25 درصد

بعد از سید محمد غرضی در انتخابات 92، روحانی نیز کلمه «تورم» را بارها تکرار کرد و کنترل و رساندن آن به زیر 25درصد را از وعده های انتخاباتی خود معرفی کرد. مهار تورم در دولت یازدهم تاکنون به خوبی صورت گرفته است و کارشناسان معتقدند اگر مذاکرات هسته ای به خوبی ادامه پیدا کند وضعیت مهار تورم بهتر هم خواهد شد. طبق آمار بانک مرکزی، نرخ تورم 12 ماه منتهی به تیر 93 معادل 25.3 است. این یعنی دولت به تحقق وعده‌اش نزدیک شده است.

یارانه کالایی

اعطای سبد کالایی به خانوارهای ایرانی در 2 مرحله، نکته‌ای بود که روحانی در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی‌اش بر آن تاکید کرد. اولین مرحله توزیع یارانه کالایی دولت به صورت «توزیع سبد کالا»در زمستان 92 صورت گرفت. اما نحوه اجرای آن با انتقادات و واکنش های منفی زیادی مواجه شد. به طوری که رئیس دولت را مجبور به عذرخواهی کرد و مرحله دوم اعطای سبد کالا به‌صورت بسیار محدودتر و با شیوه‌ای جدید انجام شد.

تقویت ارزش پول ملی

تاکنون دولت روحانی توانسته است نوسانات ارزی را کنترل کند و جلوی افزایش بی رویه ارز در کشور را بگیرد. اما همچنان برای تقویت ارزش پولی کشور و تحقق این وعده راه زیادی در پیش دارد. کارشناسان اقتصادی لحظه به لحظه مذاکرات هسته ای را در این موضوع و نوسانات آن موثر می دانند.

بیمه زنان سرپرست خانوار

دولت برای تحقق این وعده 15 میلیارد تومان بودجه اختصاص داد. اما به گفته «شهیندخت مولاوردی» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده این مقدار برای 2 میلیون زن سرپرست خانوار بسیار ناچیز است و باید این مبلغ به 150 میلیارد تومان برسد.
 
سیاست خارجی

پرچالش‌ترین حوزه برای رئیس جمهور منتخب دولت یازدهم، حوزه سیاست خارجی بود. جایی که مسائلی همچون پرونده هسته‌ای ایران، به حساس‌ترین شرایط خود رسیده بود. روحانی با معرفی «جواد ظریف» برای وزارت امورخارجه، نشان داد برای حوزه سیاست خارجی، برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

جلوگیری از تحریم‌ها در آینده و کاهش آنها

دولت روحانی از همان ابتدا قول جلوگیری از تحریم در آینده و کاهش تحریم های انجام شده را داد. به همین دلیل جواد ظریف وزیر خارجه با سرعت تیم جدید مذاکرات هسته ای را تشکیل داد و با بسته پیشنهادی کاملا تازه‌ای راهی مذاکرات شد. تیم مذاکرات هسته‌ای در یک سال اخیر با همه تلاشش سعی کرد مشکلات مذاکرات را حل کند. ظریف و یارانش با شرط کاهش تحریم‌ها به توافق ژنو دست یافتند.

هرچند این توافق حاشیه‌های زیادی در داخل کشور داشت و برخی منتقدان این توافق، آن‌ها را ناموفق و ناکارآمد دانسته اند. آن‌ها معتقد بودند ایران در این شطرنج هسته ای امتیازات زیادی را واگذار کرده است. جدال کلامی دولت با منتقدانش در این حوزه، واژه‌هایی همچون «بی‌سواد»،«دلواپس» و «شناسنامه‌دار» را وارد فرهنگ اصطلاحات سیاسی کشور کرد.

بازگرداندن اعتبار به گذرنامه ایرانی

این موضوع برخلاف وعده دولت، به طور معکوس جلو رفت. «حمید ابوطالبی» که منصوب دولت یازدهم برای نمایندگی ایران در سازمان ملل بود، با مشکل عدم صدور ویزا از سوی آمریکا روبه‌رو شد. موضوعی که البته هنوز حل نشده است تا این وعده انتخاباتی دولت را با چالشی جدی مواجه کند.


ویدیو مرتبط :
این وعده ی خوب دولت روحانی ست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان دوران عزلت‌نشینی «شیخ هسته‌ای»/ آیت‌الله لباس «دولت وحدت ملی» را بر قامت حسن روحانی خواهد دوخت؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پایان دوران عزلت‌نشینی «شیخ هسته‌ای»/ آیت‌الله لباس «دولت وحدت ملی» را بر قامت حسن روحانی خواهد دوخت؟

می گویند دست راست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و سیاستمدار پا به سن گذاشته که دیگر رمقی برای مسئولیت اجرایی در خود نمی‌بیند درحال دوختن لباس ریاست جمهوری بر قامت اوست، شیخ اهل سکوت اما خود هم چهره‌ای موجه در بین اصولگرایان معتدل واصلاح‌طلبان میانه‌رو است،از معدود چهره‌های معمم که سال‌ها بازیگری در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد را تجربه کرده و امروز می‌رود که مردِ مطلوب آیت‌الله برای سکانداری دولت وحدت ملی باشد؛ شیخ حسن روحانی!

به گزارش نامه، نام آیت الله هاشمی رفسنجانی بر سر زبان‌هاست، نه آنجا که مهدی و فائزه فرزندان او یکی متهم و دیگری در حال گذران دوران محکویت خود در اوین است، آنجا که او بار دیگر به نقش‌آفرین اصلی فضای سیاسی - انتخاباتی کشور مبدل گشته است. سیاستمدار 78 ساله هرچند کهولت سن را دلیل رفع مسئولیت ریاست جمهوری از خود می‌داند اما دلیل نمی‌شود که به گوشه‌ای خزیده و نظاره‌گر بازی‌های انتخاباتی باشد.

هاشمی اینبار قرار است رییس جمهورساز شود و دولت وحدت ملی را با کاندیدای مورد نظر خود بر سرکارآورد. طیف طرفدار برنامه‌ها و خط مشی هاشمی نیز هرچند او را بهترین گزینه می‌دانند اما همه از چهره‌ها و گزینه‌هایی جز آیت‌الله برای انتخابات آتی سخن به میان می‌آورند. افرادی چون علی اکبر ولایتی، علی اکبر ناطق نوری، اسحاق جهانگیری، محمدعلی نجفی و حسن روحانی که قرا است به میدان بیایند تا با لیدری و مدیریت هاشمی سالخورده دولتی متشکل از اصولگرا و اصلاح طلب را بر سرکار بیاورند. گامی برای برقرای آشتی ملی بین جریانات سیاسی!

در این میان هرچند تا مدتی پیش از علی اکبر ولایتی به دلیل نزدیکی به رییس مجمع تشخیص و میزان نفوذ او در بین اصولگرایان سنتی و بخشی از اصلاح طلبان معتدل به عنوان گزینه‌ای مطلوب آیت الله برای سکانداری دولت وحدت ملی نام برده می‌شد اما با مطرح شدن موضوع ائتلاف 1+2 و نزدیکی او به قالیباف و حدادعادل به نظر می‌رسد این روزها نگاه‌ها از وزیر امورخارجه دولت سازندگی برداشته شده و به سمتی دیگر معطوف گشته است، آنجا که دبیر سال‌های نه چندان دور شورای عالی امنیت ملی در اتاقی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت روزهای خود را به سکوت می گذراند. حال دیگر رسانه‌های حامی و نزدیک هاشمی نیز نام او را جایگزین ولایتی کرده‌اند.

پایان عمرِ بازیگری «شیخ نور» و بازگشت «شیخ‌هسته‌ای» به صحنه سیاست!

از شیوخ سیاستمدار اهل سکوت است، سال‌هاست که کمتر در محافل سیاسی و رسانه‌ای حضور جدی دارد، مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص گوشه دنج فعالیت‌های روزانه او شده و هر از گاهی از جایگاه رییس همان مرکز نیز انتقاداتی را به سیاست‌های دولت روانه می‌کند. سکوتش اما شاید از سر دلخوری باشد.

چه آنکه او سال‌ها در قامت دبیر شورای عالی امنیت ملی پیگیری پرونده هسته‌ای را بر عهده داشت اما از همان زمان که ستاره دولت اصلاحات افول کرد و برخی افراطیون اصولگرا به یک ضربه همه اصلاح طلبان و منسوبان به آنها را از دم تیغ گذراندند، او نیز از این ضربه بی‌نصیب نماند و متهم به عقب‌نشینی در پرونده هسته‌ای شد.

شیخ هسته‌ای اما از موضع پاسخ درنیامد و سال‌ها سکوت کرد و به یکباره در همان روزهایی که بار دیگر پرونده هسته‌ای با سکانداری سعید جلیلی بر سر زبان‌ها بود و برخی انتقادات به رویه سیاست خارجی دولت مطرح می‌شد با انتشار کتابی به همه ادعاها، تخریب‌ها و سوالات درباره پرونده هسته‌ای در آن سال‌ها پاسخ داد. کتابی که جنجال‌ساز بود اما حسن روحانی آمده بود که اینبار سخن بگوید و بسیاری نیز این اقدام او را زمینه‌چینی برای بازگشت مجدد او به عرصه فعال سیاست می‌دانستند.

بر سر زبان افتادن نام حسن روحانی به عنوان کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم اگرچه از مدت‌ها قبل آغاز شده بود اما نه تنها خود او هربار از در انکار بر می‌آمد و از عدم کاندیداتوری‌اش سخن می‌گفت، که اطرافیان و نزدیکان به او نیز از عدم تصمیم جدی او برای ریاست جمهوری سخن می‌گفتند. شاید از همین رو بود که هربار نامی از دولت وحدت ملی برده می‌شد از او در کنار ناطق نوری و ولایتی به عنوان گزینه‌ای با احتمال پایین سخن گفته می‌شد.

این روزها اما گویی ورق برگشته است، دیگر نه نامی از ولایتی در میان کاندیداهای مورد نظر دولت وحدت ملی برده می‌شود، نه از علی اکبر ناطق نوری! چه آنکه از یک سو  ولایتی هرچند تا به امروز موضع مشخصی درخصوص ائتلاف 2+1 که خود او یک سر ماجراست اتخاذ نکرده است اما بسیاری سکوت او را به منزله همراهی‌اش با قالیباف و حدادعادل و تایید رسمی این ائتلاف می‌داندف ائتلافی که بسیاری از اصولگرایان سنتی و نو اصولگرایان آن را معطوف به شکست دانسته‌اند.

در دیگر سو نیز علی اکبر ناطق نوری بیش از هر آشنا به علم سیاستی به خوبی به پایان عمر سیاسی خود پی برده است، چه آنکه کلید خاموشی او در بازیگری سیاسی در سال 84 و به دست محمود احمدی‌نژاد زده شد که با پشت کردن به تصمیمات شورای هماهنگی نیروهای انقلاب که هدایت‌گر اصلی آن ناطق نوری بود، قاعده بازی را برهم زد تا از نقش شیوخیت ناطق چیز جز شکست در اذهان سیاسی باقی نماند. این روزها نیز هرچند «شیخ نور» خود ابراز تمایلی برای حضور نکرده است اما فضا نیز چندان محیای حضور او نیست و حتی راست سنتی نیز چندان از او به عنوان گزینه مطلوب خود نام نمی‌برند.

در این میان اما نام حسن روحانی این روزها جدی‌تر از قبل مطرح و دهان به دهان می‌چرخد و نزدیکان به آیت الله هاشمی و حسن روحانی از احتمال کاندیداتوری او سخن به میان می‌آورند.

چندی پیش بود که علی عسگری مشاور و رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت، بر خلاف اظهارات قبلی خود مبنی بر عدم تصمیم روحانی برای شرکت در انتخابات، به یکباره از او و ناطق نوری به عنوان گزینه‌هایی اصلح نام برد که در حال رصد شرایط برای حضور یا عدم حضور در انتخابات هستند.

وی با بیان اینکه برای کاندیداتوری در دولت فراگیر یا وحدت ملی چهره‌هایی مثل ناطق و روحانی منظور نظر آقای هاشمی برای کاندیداتوری هستند عنوان کرد« آقای روحانی هیچگاه کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده را نفی نکرده است، بلکه در حال مصلحت اندیشی است تا ببیند شرایط نظام چگونه می شود.» وی همچنین از دیدارها و دعوت‌های برخی نمایندگان ادوار مجلس از روحانی برای حضور در انتخابات خبر داد« 200 نفر از نمایندگان سابق و فعلی مجلس، دانشگاهیان، روحانیان و صاحب نظران از رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده دعوت کرده اند. همچنین بیش از 70 نماینده سابق مجلس متشکل از نمایندگان مجالس اول، دوم، سوم و هفتم در دیداری که با روحانی داشتند، از ایشان برای حضور دعوت کردند.»

محسن هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز اخیر از روحانی به عنوان کاندیدایی اصلح نام برده که در شرایطی که فضا را برای برد قطعی او فراهم باشد پا به عرصه خواهد گذاشت.

غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، حزبی که قرابت نزدیکی با اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی دارد نیز حسن روحانی را فردی ارجح با نگاهی مدرن‌تر به مسائل مختلف کشور برای کاندیداتوری از سوی جریان میانه‌رو می‌داند اما معتقد به آن است که «جریان میانه باید خود را بازسازی کرده و در عرصه سیاست ایران جا باز کند نباید صرفا زود به نتیجه فکر کرد.»

روحانی؛کاندیدای مطلوب تکنوکرات‌ها!

بسیاری تحلیل‌ها نیز حکایت از تمایل تکنوکرات‌ها بر حضور حسن روحانی در عرصه رقابت داد، تکنوکرات‌ها که سال‌هاست دست‌شان از عرصه اجرایی کوتاه شده است به انتخابات ریاست جمهوری آتی چشم امید دوخته اند و چنانچه نتوانند سیدمحمد خاتمی را برای حضور در رقابت متقاعد کنند، چه کسی بهتر از حسن روحانی، پدر معنوی حزب اعتدال و توسعه و دست راست آیت الله هاشمی رفسنجانی. او که به واسطه روحیه اعتدال گرایانه و حضور در جامعه روحانیت مبارز به عنوان تشکلی تاثیرگذار در فضای انتخاباتی کشور می‌تواند حمایت بخشی از اصولگرایان سنتی، اصلاح‌طلبان میانه رو و بدنه مذهبی جامعه را نیز نصیب خود کند.

در این میان اما برخی ضعف و عدم توان بالای اجرایی را از نقاط ضعف شیخ حسن روحانی می‌دانند که چنانچه فضای سیاسی مردم به سمت گفتمان کارآمدی بیشتر متمایل شود در این صورت روحانی مشکل جدی‌تری خواهد داشت. از سوی دیگر هنوز هم هستند افرادی که همچنان معتقد به عقب‌نشینی از دستاوردهای هسته‌ای در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی او دارند، اعتقادی که می تواند بر میزان تمایل افکارعمومی بر انتخاب روحانی تاثیر بسزایی داشته باشد.

نگاه‌ها اما همه معطوف به علی اکبر هاشمی رفسنجانی است، پیرِ عرصه سیاست در نهایت چه کسی را به میدان خواهد فرستاد؟/نامه نیور