اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهمترین پیام‌ سخنرانی اوباما در سازمان ملل


مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا اعلام آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگو با ایران بر سر مساله سوریه را یکی از مهم‌ترین پیام‌های باراک اوباما در سخنرانی او در سازمان ملل دانست.

خبرگزاری ایسنا: ماری هارف، مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا در امور ارتباطات راهبردی، روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای آمریکا در نیویورک با اشاره به بخشی از سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران درباره توافق هسته‌ای، گفت که روند اجرای توافق هسته‌ای باید طبق برنامه پیش برود و اگر ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کند، آمریکا نیز تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را لغو خواهد کرد.

حسن روحانی در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل از قدرت‌های جهانی خواست که همان طور که برای دستیابی به توافق جدی بودند در اجرای بخش‌های مختلف آن نیز پیگیر و متعهد باشند.

هارف در ادامه با اشاره به انتقاد رئیس جمهور ایران از سیاست‌های آمریکا در منطقه، گفت که آمریکا نیز به سیاست‌های ایران در منطقه انتقاداتی دارد اما نکته مهم در حال حاضر، پیام رئیس جمهور آمریکا برای آمادگی مذاکره با ایران درباره سوریه است.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی گفت که واشنگتن آماده است تا با روسیه و ایران درباره بحران سوریه گفت‌وگو کند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه، اعلام آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو با ایران درخصوص سوریه را یکی از مهم‌ترین پیام‌های باراک اوباما در سخنرانی‌اش در سازمان ملل دانست.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی‌اش خاطر نشان کرد که دیپلماسی و گفت‌وگو را حتی اگر سخت باشد، بهترین راه برای حل مسائل بغرنج دنیای امروز می‌داند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا به مثال اوباما در این باره اشاره کرد و گفت: اوباما به توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک نمونه از اقدامات دیپلماتیک اشاره کرد که جهان توانست به طور یکپارچه برای حل آن از راه مذاکره وارد شود.

هارف در ادامه به نشست روز یکشنبه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش پرداخت و در واکنش به این موضوع که ظریف، گفت‌و‌گوها با کری را تنها درباره موضوع هسته‌ای دانسته است، گفت: البته میان همکاری کردن و گفت‌وگو تفاوت وجود دارد. آمریکا منافع خود را در منطقه مشخص کرده است و اوباما نیز به روشنی اعلام کرده که حاضر است با روسیه و ایران درباره آن رایزنی کند. هرچند هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.

وی درباره گفت‌و‌گوی جان کری با وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که موضوع اصلی در رایزنی با روسیه همواره اوکراین است اما در کنار آن، مسئله سوریه هم معمولا مطرح می‌شود چرا که روسیه با بشار اسد رییس جمهور سوریه در ارتباط است و این قابلیت را دارد که به پیشبرد دیپلماسی و رسیدن به نتیجه مطلوب در سوریه کمک کند.


ویدیو مرتبط :
سخنرانی اوباما در سازمان ملل (انگلیسی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتانیاهو و اوباما ۳۰ سپتامبر دیدار می‌کنند/تعویق سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل برای ملاقات با اوباما



دیدارنتانیاهو بااوباما ,تعویق سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل

نتانیاهو و اوباما ۳۰ سپتامبر دیدار می‌کنند/تعویق سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل برای ملاقات با اوباما

کاخ سفید به نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی اعلام کرده است که «باراک اوباما» تنها در روز 30 سپتامبر می‌تواند وی را برای ملاقات بپذیرد، به همین جهت نتانیاهو مجبور به تغییر برنامه سخنرانی خود در سازمان ملل شده است.

  به نقل از پایگاه صهیونیستی «عاروتص‌شوع»، «بنیامین نتانیاهو» که قرار بود روز 30 سپتامبر در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، حضور در مجمع عمومی را یک روز به تعویق انداخته تا بتواند خود را با برنامه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هماهنگ کند و دیداری با وی داشته باشد.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی پیشتر به کاخ سفید برنامه خود را اعلام کرده و از اوباما درخواست وقت ملاقات کرده بود. با این حال کاخ سفید اعلام کرده است که اوباما تنها روز دوشنبه 30 سپتامبر وقت دارد و روز دیگری را نمی‌تواند به دیدار با نتانیاهو اختصاص دهد. همین امر موجب شده تا نتانیاهو برنامه خود را تغییر داده و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را به یک اکتبر موکول کند. بنا برنامه جدید وی قرار است روز 30 سپتامبر با اوباما دیدار کند و فردای آن روز در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یابد.

«باراک اوباما» سال گذشته در پی تشدید اختلافات با نتانیاهو بر سر پرونده هسته‌ای ایران، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را برای ملاقات نپذیرفت و نتانیاهو با وجود سفر به آمریکا و درخواست برای دیدار با اوباما، نتوانست با وی ملاقات کند. در آن برهه اختلافات اوباما و نتانیاهو به رسانه‌ها کشیده شد و حتی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در جریان رقابت‌های انتخاباتی، آشکارا به حمایت از رقیب جمهوری‌خواه اوباما پرداخت./فارس