اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهمترین علل استرس ایرانیان



اخبار,اخبار اجتماعی,علل استرس ایرانیان


اخبار اجتماعی - مهمترین علل استرس ایرانیان

در خصوص عوامل ایجاد فشار روانی بر مردم در زمینه مسائل "زیست محیطی" نتایج نشان‌ دهنده آن است که «سه عامل آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک و شلوغی، مهم‌ترین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم، با میانگین 3.9 از پنج بوده است».

نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد که «تورم»، «گرانی» و «هزینه‌های زندگی» اصلی‌ترین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم به شمار می‌روند.

به گزارش ایسنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در نظرسنجی جدیدی به بررسی «عوامل موثر بر ایجاد فشار روانی بر مردم ایران» پرداخت و طی آن تعدادی از مسائل موثر در ایجاد فشار روانی بر مردم در شش حوزه مسائل زیست محیطی، مشکلات اقتصادی، مسائل مربوط به امنیت در جامعه، دغدغه‌های شخصی و خانوادگی، محیط کار و شغل، معضلات و نابسامانی‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

جامعه آماری این طرح، شامل تمامی افراد 18 سال به بالای کشور (اعم از شهری و روستایی) بوده و با تعداد نمونه 5450 عدد انجام شده است. از مجموع پاسخگویان حاضر در تحقیق، 52.7 درصد مرد و 47.3 درصد زن و میانگین سنی افراد حاضر در تحقیق 36.1 بوده‌اند.

در این تحقیق تعدادی از مسائل موثر در ایجاد فشار روانی بر مردم در شش حوزه مسائل زیست محیطی، مشکلات اقتصادی، مسائل مربوط به امنیت در جامعه، دغدغه‌های شخصی و خانوادگی، محیط کار و شغل، معضلات و نابسامانی‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و در هر مورد مهم‌ترین عوامل استخراج و بین تهران و سایر نقاط کشور نیز مقایسه صورت پذیرفت.

به گزارش ایسنا رتبه‌بندی عوامل موثر بر ایجاد فشار روانی بر مردم به شرح زیر است:

«تورم» «گرانی» و «هزینه‌های زندگی» اصلی‌ترین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم
طبق نتایج تحقیق، تورم، گرانی و هزینه‌های زندگی به عنوان اصلی‌ترین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم شناسایی شده است. این عامل با کسب میانگین 4.36 از پنج، مهم‌ترین منبع استرس هموطنان ایرانی است. نکته قابل تامل این است که فشار ایجاد شده بر شهروندان توسط این عامل در تهران به میزان معناداری بالاتر از سایر نقاط کشور است. در حالی که میزان این عامل در تهران 4.46 از پنج است، در سایر نقاط کشور میانگین برابر با 4.33 است.

گرانی «مسکن و اجاره خانه» دومین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم
در این طرح، «گرانی مسکن و اجاره خانه»‌ به عنوان دومین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم مشخص شده است. میانگین این عامل در کل کشور برابر با 4.06 از 5 است اما به مانند عامل قبل در زمینه گرانی مسکن و اجاره‌خانه نیز تفاوت معناداری بین تهران با سایر نقاط کشور مشاهده شده است. میانگین این عامل در تهران برابر با 4.41 و در سایر نقاط کشور 3.95 بوده است.

«نگرانی در مورد پیدا کردن شغل مناسب برای خود فرد یا یکی از اعضای خانواده» عامل سوم موثر بر ایجاد فشار روانی بر شهروندان ایرانی از نظر مردم اعلام شده است. میانگین حاصله برای این عامل در تهران برابر با 3.96 از پنج و برای سایر نقاط کشور 3.88 است.

مسائل و مشکلات مربوط به ازدواج فرد یا یکی از اعضای خانواده، مشکلات اداری (کاغذبازی، پارتی‌بازی، به تاخیر انداختن کار اداری و رسیدگی نکردن و ...)، مقروض بودن و بدهی داشتن، بیماری فرد یا یکی از اعضای خانواده و ناامیدی نسبت به آینده به ترتیب در رده‌های بعدی عوامل ایجاد فشار روانی بر شهروندان هستند.

ترافیک و شلوغی مهم‌ترین عامل زیست‌ محیطی ایجاد فشار روانی بر مردم
در خصوص عوامل ایجاد فشار روانی بر مردم در زمینه مسائل "زیست محیطی" نتایج نشان‌ دهنده آن است که «سه عامل آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک و شلوغی، مهم‌ترین عامل ایجاد فشار روانی بر مردم، با میانگین 3.9 از پنج بوده است».

یافته‌ها بیانگر آن است؛ 51.5 درصد از پاسخگویان معتقد بودند ترافیک و شلوغی به میزان زیاد و بسیار زیاد باعث ایجاد فشار روانی می‌شود. 24 درصد نیز این عامل را به میزان متوسط در ایجاد فشار روانی موثر می‌دانند. نکته قابل توجه این است که میانگین تاثیرگذاری این عامل بر روی مردم تهران 3.9 و بر روی مردم سایر نقاط کشور 3.2 بوده است. همچنین میانگین تاثیرگذاری عامل آلودگی هوا در شهر تهران 3.8 و در سایر نقاط کشور 3.4 بوده است.

حدود 70 درصد از شهروندان تهرانی معتقدند آلودگی هوا به میزان زیاد و خیلی زیاد باعث ایجاد فشار روانی می‌شود، این در حالی است که این میزان برای سایر نقاط کشور 45 درصد بود. نتایج تحقیق نشان داد که آلودگی‌های زیست محیطی در سطح شهر تهران به طرز معناداری نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر باعث ایجاد فشار روانی بر مردم می‌شود.
 اخبار اجتماعی - ایسنا
 


ویدیو مرتبط :
ایرانیان در مهمترین پستهای مدیریتی جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش میل جنسی از شایع‌ترین اختلالات جنسی/استرس،خستگی و افسردگی مهمترین عامل این اختلال





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کاهش میل جنسی از شایع‌ترین اختلالات جنسی/استرس،خستگی و افسردگی مهمترین عامل این اختلال

یک متخصص زنان کاهش میل جنسی را از شایع‌ترین اختلالات جنسی زوجین عنوان کرد و گفت: کم شدن میل جنسی از جمله مسائل زناشویی است که در صورت عدم توجه و ارائه راهکارهای مناسب منجر به مشکلات زناشویی خواهد شد.

دکتر طاهره افتخار در گفت وگو با ایسنا، میل جنسی را یکی از فاکتورهای مهم در تحکیم بیشتر بنیان خانواده دانست و اظهار داشت: میل جنسی از جمله امیالی است که ترکیبی از عوامل روانی و بین فردی را در برمی گیرد و در مجموع باعث آمیزش جنسی بین زوجین می‌شود.

این متخصص زنان با بیان اینکه کاهش میل جنسی زوجین از شایع‌ترین اختلالاتی است که در روابط زناشویی بروز می کند و در صورت عدم توجه و ارائه راهکارهای مناسب منجر به بروز اختلافات بین همسران می‌شود، گفت: زوجین می توانند از طریق مراجعه به مشاور درصدد حل این مشکل برآیند.

دکتر افتخار خستگی، افسردگی، اضطراب، استرس و شرایط زندگی دشوار را ازجمله عوامل شایع بروز کاهش میل جنسی عنوان کرد و افزود: مصرف برخی از داروها نظیر داروهای ضد افسردگی میل جنسی را در زوجین کم می کند که البته کاهش و افزایش دوز این داروها باید طبق نظر پزشک صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: برخی از بیماری های ارگانیک نظیر بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون و کم خونی از جمله عواملی است که به تدریج منجر به کاهش میل جنسی زوجین می شود.

این متخصص زنان با اشاره به اینکه اصرار برخی از خانواده‌ها و فرهنگ‌ها به برقراری رابطه جنسی در شب عروسی از دیگر عوامل بروز اختلال جنسی زوجین است، افزود: خستگی به دلیل برپایی مراسم عروسی و همچنین استرس ناشی از برقراری رابطه اجباری در همان شب مانع از داشتن یک رابطه مطلوب و رضایت بخش زوجین می‌شود.

دکتر افتخار با اشاره به اینکه زوجین در هنگام برقراری رابطه جنسی باید بیشتر از هرچیز به داشتن رابطه مطلوب و رضایت بخش توجه کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه افزایش سن موجب کم شدن میل جنسی می شود اما این دسته از افراد می توانند با داشتن شرایط روحی مناسب یک رابطه جنسی مطلوبی با یکدیگر برقرار کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه زوجین برای داشتن یک رابطه جنسی مطلوب باید همدیگر را درک کنند و هر دو طرف خواهان این رابطه باشند، گفت: نیازهای جنسی افراد و فرهنگ ها با یکدیگر متفاوت است و فرکانس رابطه جنسی باید طبق نیاز هر دو طرف باشد و فواصل زمانی تعیین شده‌ای ندارد.

این متخصص زنان در پایان زوجین را به برقراری رابطه سالم و رضایت بخش توصیه کرد و افزود: داشتن رابطه جنسی همراه با عشق و محبت تاثیرات زیادی در زندگی زناشویی دارد و موجب تحکیم بیشتر بنیان خانواده می شود و عدم توجه به مسئله رابطه جنسی موجب بروز بسیاری از مشکلات و اختلافات در بین زوجین می شود./ایسنا