اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت



اخبار,اخبار اقتصادی ,کاهش قیمت نفت

 

اخبار اقتصادی - مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت

به گفته سلطانی هزینه‌های تولید نفت شیل در آمریکا و کانادا در ارزان‌ترین شکل بین 50 تا 90 دلار بسته به عمق و میزان نفت خام برای هر بشکه هزینه دارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ضمن برشمردن مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت، به بیان تاثیرات کاهش قیمت این محصول صادراتی در بازار داخل و بودجه سال آینده پراخت و پیش‌بینی کرد که کاهش قیمت نفت ادامه دارد و رسیدن قیمت به نقطه تعادل، حداقل سه تا شش ماه آینده ادامه داشته باشد.

پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، مازاد عرضه نفت نسبت به تقاضا، وارد شدن نفت شیل، مازاد تولید نفت در اوپک و افزایش تولید نفت عراق را از جمله مهمترین عواملی دانست که بر کاهش قیمت نفت تاثیرگذار بوده است.

وی عنوان کرد که در بازار نفت مازاد عرضه مشهودی وجود دارد؛ به گونه‌ای که حداقل روزی 2.5 تا 3 میلیون بشکه بیش از مصرف، تولید می‌شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است: نگاه تولیدکنندگانی که هزینه تولیدشان کمتر است این است که با حفظ تولیدشان بتوانند در شرایطی که قیمت‌ها پایین می‌آید سایر تولیدکنندگانی را که هزینه تولید بالاتری دارند از بازار خارج کنند.

به گفته سلطانی هزینه‌های تولید نفت شیل در آمریکا و کانادا در ارزان‌ترین شکل بین 50 تا 90 دلار بسته به عمق و میزان نفت خام برای هر بشکه هزینه دارد.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی تولیدکنندگان نفت به محض پایین آمدن قیمت نفت و سر به سر شدن، کار را متوقف نمی‌کنند چون در یک روند سرمایه‌گذاری کسی به این سرعت تولید را متوقف نمی‌کند، اظهار کرد: برای خروج عرضه مازاد از بازار و رسیدن قیمت به یک نقطه تعادلی مدتی زمان لازم است، به نظرم این وضعیت حداقل سه تا شش ماه آینده ادامه داشته باشد تا تولیدکنندگانی که هزینه تولید نفت‌شان بالاست از تولید دست بکشند و عرضه و تقاضا به تعادل جدید برسد و مازاد عرضه از بازار خارج شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران درباره تاثیرات کاهش قیمت نفت بر بازار داخلی، مناسبات اقتصادی ایران و همچنین بودجه سال آینده عنوان کرد: در کشورهایی مثل ما که نفت با دولت و سیاست گره خورده است سمت و سوی بازار، سمت و سوی قدرت چانه زنی در فضای سیاسی را هم مشخص می‌کند یعنی در یک بازار که قیمت نفت رو به بالا باشد، قدرت چانه زنی کشورهایی مثل ما در موضوعات بین المللی و مسائل سیاسی نیز رو به بالاست و در یک بازار رو به پایین به عکس قدرت چانی زنی ما رو به پایین است.

سلطانی به بیان دیگر اثرات کاهش قمت نفت بر عرصه داخلی پرداخت و گفت: طبیعتا کاهش قیمت نفت برای ما اثرات داخلی دارد. از جمله اولین اثرش می‌تواند باعث کسری بودجه سال آینده شود و دولت را مجبورکند که سیاست انقباضی اتخاذ کند و به ویژه در شرایط فعلی که دولت در تنگناهای متعددی و در یک میراث ناخواسته‌ و نامطلوبی از دولت قبل قرار دارد فشار روی دولت بیشتر است.

وی با بیان راهکارهایی اظهار کرد: در چنین شرایطی باید خیلی حرفه‌ای تر، هوشمندانه‌تر و با ملاحظات بیشتری در جامعه بین المللی حرکت و رفتار کنیم و در خصوص همگرایی در اپک باید تلاش بیشتری انجام دهیم.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دلایل افزایش قیمت پیاز و وعده مسیولان برای کاهش قیمت آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل کاهش قیمت نفت خام ایران



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت نفت

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از کاهش قیمت فروش نفت خام ایران در بازار خبر داد و گفت رقابت در بازار آسیا برای به دست آوردن بازار فشرده است.

به گزارش ایسنا، سید محسن قمصری درباره این که آیا ایران همانند عربستان قیمت نفت خود را در بازار آسیا کاهش خواهد داد؟ گفت: بالاخره باید رقابت کرد و ایران نیز فرمول قیمت نفت خود را کاهش می دهد؛ البته ضریب تغییر (Differential) شاید کاهشی باشد، اما بدون شک پایه قیمت افزایش یافته است.

وی درباره دلیل کاهش قیمت نفت عربستان در بازار، افزود: عربستان پنج بازار برای فروش نفت خام خود در اختیار دارد که قیمت نفت خود را در چهار بازار اروپا، آفریقا، آمریکا و شمال اروپا افزایش داده است و تنها در یک بازار کاهش داده است که همه روی همان یک بازار تمرکز کردند و به بازارهای دیگر توجه نمی کنند.

قمصری دلیل کاهش قیمت نفت از سوی عربستان در بازار آسیا را عرضه و تقاضا عنوان و تصریح کرد: عربستان فرمول را کاهش داده است، یعنی دیفرنشیال (اختلاف قیمتی ) را پایین آورده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: با توجه به این که پایه قیمت نفت نسبت به دو هفته پیش هفت تا هشت دلارافزایش یافته است، در عمل می توان گفت قیمت افزایش یافته و عربستان فرمول فروش نفت خود را چند سنت کاهش داده است.

وی درباره این که آیا از کاهش قیمت نفت عربستان به مشتریان آسیایی می توان به عنوان تخفیف نام برد، اظهار کرد: خیلی روی آن فرمول به عنوان تخفیف نمی توان تمرکز کرد چون فرمول بر اساس شرایط خاص منطقه است.

قمصری درباره این که آیا کاهش قیمت نفت در بازار آسیا از سوی عربستان بخاطر تحت فشار قرار دادن ایران است؟ گفت: بحث ضربه زدن به ایران نیست؛ هم اکنون رقابت در بازار آسیا بسیار زیاد است و کشورهای آمریکا، آمریکای جنوبی، ونزوئلا و حتی روسیه در بازار آسیا حضور دارند، بنابراین رقابت در این بازار زیاد است و منطقی به نظر می آید که عربستان برای گرفتن سهم خود اقدام به کاهش قیمت نفت خود کند.

وی افزود: عربستان سعودی بر اساس شرایط بازار و اصولی عمل می کند؛ شاید اگر ایران نیز جای این کشور بود همین کار را انجام می داد.

پیش‌تر نیزدر ادامه روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت نفت‌خام سنگین ایران متناسب با شرایط بازار برای تحویل در ماه ژانویه کاهش یافت که البته مدیر اموربین‌الملل شرکت ملی نفت اعلام کرد ، این اتفاق ارتباطی به رقابت میان کشورهای عضو اوپک ندارد.

بر این اساس بنا به اعلام شرکت ملی نفت ایران هر بشکه نفت سبک ایران در ماه ژانویه با قیمتی معادل 44 دلار و 94 سنت به فروش رسیده و این در حالی است که نسبت به ماه دسامبر از کاهش حدود 16 دلاری برخوردار شد.

بر این اساس هر بشکه نفت سنگین ایران در این ماه نیز نسبت به آخرین ماه سال 2014 میلادی بیش از 16 دلار کاهش یافته و قیمت آن به 42 دلار و 3 سنت رسییده است.

پیش تر بلومبرگ اعلام کرده بود که در پی کاهش قیمت رسمی فروش نفت عربستان، ایران در حال اصلاح اختلاف قیمت نفت خود و عرضه آن به مشتریان آسیایی با بیشترین تخفیف طی 14 سال گذشته است.
اخبار اقتصادی - ایسنا