اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهمترین‌ عوامل ‌سرطان در ایران


ایـــران بزرگ‌ترین مصرف‌کننــــده تـــریاک دنیاست. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: نقش این ماده در بروز سرطان قطعی است، همچنین مصرف چای د‌اغ و سمومی مانند نیترات که در برخی آب‌ها و مواد غذایی هست، ‌نیز سرطان‌زا هستند.

همشهری آنلاین: ایـــران بزرگ‌ترین مصرف‌کننــــده تـــریاک دنیاست. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: نقش این ماده در بروز سرطان قطعی است، همچنین مصرف چای د‌اغ و سمومی مانند نیترات که در برخی آب‌ها و مواد غذایی هست، ‌نیز سرطان‌زا هستند.
 
رضا ملك‌زاده با بیان اینكه در مجموع شیوع سرطان در كشور از متوسط جهانی كمتر است، افزود: سرطان معده شایع‌ترین سرطان و سپس مثانه، پروستات، روده‌بزرگ و ریه در مردان و در زنان پستان، روده‌بزرگ، ریه، مری و معده است و كشور ما در ابتلا‌ به سرطان رتبه چهارم را در منطقه دارد. متوسط جهانی بروز سرطان در سال 182در ۱۰۰ هزار است كه آمار ایران 134در 100هزار گزارش شده است.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به تحقیق انجام شده در شمال ایران و شمال آسیا گفت: مشخص شده كه بیشترین سرطان را در سال 1349در 2 شهر گنبد‌كاووس و تركمن‌صحرا در ایران ‌داشته‌ایم. در‌واقع این دو شهر بیشترین شیوع سرطان مری و معده را داشته‌اند. البته پژوهشی در استان گلستان نشان داد در 10سال گذشته مرگ‌ومیر بر اثر سرطان مری فقط 22درصد بوده و 50درصد مرگ‌ها به‌دلیل سكته‌های قلبی بوده بنابراین بسیاری از افراد قبل از سرطان بر اثر سكته می‌‌میرند.
 
وی مهم‌ترین علل سرطان مری در‌ چنین مناطقی را نوشیدن چای داغ، مسائل ژنتیك، مصرف مواد دخانی به‌ویژه تریاك دانست و گفت: در گذشته 18درصد افراد بالای 40سال روزانه تریاك مصرف می‌كردند درحالی‌كه مصرف سیگار 12درصد بوده است. تریاك در انواع سرطان‌ها نقش دارد. البته علل سرطان در همه جای دنیا یكسان نیست. پایین بودن وضعیت بهداشت دهان و دندان نیز عامل مهمی در ابتلا به سرطان‌های مری و معده در ایران است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینكه افزایش طول عمر، كنترل عفونت‌ها، كاهش مرگ نوزادان و تغییر سبك زندگی باعث افزایش بروز سرطان در كشور است، گفت: ‌50درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و 50درصد قابل درمان است. عوامل مهمی كه می‌توان در پیشگیری از سرطان آنها را شناخت مصرف سیگار، قلیان و تریاك است. اگر به درستی به مردم گفته شود كه تریاك طول عمر را به شدت كاهش می‌دهد، می توان باعث كاهش مصرف آن شد.
 
وی همچنین چاقی را از دلایل دیگر ابتلا به سرطان دانست و افزود: 65تا 70درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند كه این موضوع در ابتلا به سرطان روده‌بزرگ، سینه و پروستات نقش دارد. همچنین مصرف میوه و سبزی در كشور كم‌است از طرفی مصرف آجیل بی‌نمك در پیشگیری از سرطان نقش دارد.


ویدیو مرتبط :
مهمترین عوامل بروز سرطان در ایران!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عوامل رشد سرطان در ایران



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیماری سرطان

 

اخبار اجتماعی - عوامل رشد سرطان در ایران

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اخیرا اعلام کرد که ایران بالاترین روند رشد سرطان را در دنیا دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اخیرا اعلام کرد که ایران بالاترین روند رشد سرطان را در دنیا دارد.

دكتر محمد اسماعیل اكبری اظهار داشت: سالانه حدود 90هزار مبتلا به سرطان در كشور داریم كه 33هزار نفر نیز در سال به‌خاطر سرطان می‌میرند.در این مقاله به عوامل اصلی رشد سرطان در ایران و راهكار‌های مقابله با این معضل اشاره شده است كه در ادامه می‌خوانید:

قبل از هر چیز باید گفت كه جای مركزی ملی، برای تحقیقات سرطان در كشور خالی است. خوشبختانه در سال‌های گذشته سنگ بنای این مركز همراه با تاسیس مؤسسه ملی سلامت ایران نهاده شده است. ارائه اینگونه آمارها از سوی چنین مراكزی پس از تاسیس در آینده، به‌طور رسمی‌تر می‌تواند بیانگر میزان بروز سرطان در كشور باشد اگرچه سخنان رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی به‌عنوان یكی از معتبرترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های كشور جای تامل جدی دارد.

بنزین یكی از مواد مورد استفاده در جوامع صنعتی است كه در مورد كاهش خطرات آن در جهان تحقیقات فراوانی صورت گرفته است. شكی در این نیست كه توزیع بنزین با كیفیت بالا جامعه را از خطر احتمالی این مواد كه سالانه میلیاردها لیتر از آن در كشور استفاده می‌گردد، دور نگه خواهد داشت.

مسئله دیگر كه در سال‌های اخیر نگرانی‌های فراوانی را ایجاد كرده است، میزان آزبست موجود در لنت‌های ترمز داخلی و وارداتی است. شركت كنترل ترافیك شهر تهران میزان آزبست 11نوع لنت ترمز را مورد ارزیابی قرار داده كه نتیجه همه این آزمایش‌ها مثبت بوده است. در گزارش شركت مذكور همچنین میزان آزبست هوای تهران 60برابر شهرهای آمریكا و اروپا اعلام شده است. آزبست یا پنبه نسوز (كوهی) یكی از موادی است كه از قدیم در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شده است و در دهه‌های اخیر اثر سرطان‌زایی این مواد به‌طور مشخص در جهان ثابت شده و مصرف آن در كشورهایش صنعتی به سرعت كاهش یافته و قدغن شده است. دولت باید هر چه سریع‌تر برای قدغن كردن و حذف این ماده خطرناك به‌خصوص در لنت‌های ترمز اقدامات عملی سریع انجام دهد.

نقش امواج الكترومغناطیسی روی سلامت انسان ازجمله مباحث مورد مناقشه سال‌های اخیر در ایران بوده است. بنابر مقاله جامعی كه در سایت رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی منتشر شده‌است: باید مراكز ارسال امواج الكترومغناطیسی از مقررات و استانداردهای بین‌المللی تبعیت كنند. دكل‌های فرستنده‌ و تجهیزات مخابراتی بی‌سیم و دكل‌های اینترنتی بی‌سیم و بی‌تی‌اس موبایل‌ها باید با رعایت فواصل استاندارد به خارج از محیط‌های مسكونی منتقل شوند. در غیراین‌صورت آثار زیانبار این پدیده خطرات جدی به وجود می‌آورد. دولت باید نهایت تلاش خود را در عملی ساختن ضوابط مذكور بنماید. در طول سال‌های گذشته شركت‌های مخابراتی، اینترنتی و تلفن‌های همراه با پیشنهادهای ده‌ها میلیون تومانی به ساختمان‌های متعدد، اقدام به نصب دكل‌های فراوان در مناطق مسكونی كرده بودند. بدون شك بسیاری از این دكل‌ها سلامت تعداد كثیری از شهروندان ساكنین شهرهای بزرگ را تهدید می‌كند.

شاید بتوان از سیگار به‌عنوان یكی از معضلات سلامت در جهان و ازجمله كشورمان نام برد. نیكوتین ماده شیمیایی روانگردان موجود در سیگار است كه بسیار اعتیاد آور است. سیگار بزرگ‌ترین عامل منفرد قابل پیشگیری مرگ‌ومیر در سطح جهان است. نیكوتین به‌وسیله سیگار كشیدن به درون ریه‌ها وارد می‌شود و در عرض مدت 6ثانیه به مغز می‌رسد. سیگار كشیدن بیشتر از همه منجر به بیماری‌های قلبی، كبدی و ریوی می‌شود و مصرف سیگار ریسك بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، سكته مغزی و سكته قلبی را بالا برده، بزرگ‌ترین عامل خطرساز برای بیماری‌هایی چون سرطان ریه، سرطان حنجره و سرطان پانكراس است. افزایش مالیات مربوط به تولید و واردات سیگار، مقابله با ورود قاچاق آن و افزایش آموزش و تبلیغات هشدار‌دهنده نسبت به عوارض بد سیگار می‌تواند ازجمله راه‌های مقابله با این معضل سلامت باشد.

ریزگردها بدون شك یكی از بزرگ‌ترین معضلات طبیعی برای سلامتی ساكنین بعضی از شهرهای ایران بوده است. تحقیقات نشان داده است كه ریزگردها میزان مرگ‌ومیر را در افرادی كه بیماری زمینه‌ای ریوی و قلبی عروقی دارند، افزایش می‌دهد. ریزگردها در افراد سالم می‌تواند موجب تنگی نفس، سرفه، ترشحات خلطی، گرفتگی صدا و حتی سینوزیت شود و در افرادی كه بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم دارند، باعث تشدید بیماری شده و در مواردی منجر به بستری شخص می‌شود. در قسمت‌های غربی ایران سرچشمه اصلی ریزگردها بادهایی است كه گردوغبارهای بیابان‌های عراق و سوریه را به كشورمان سرازیر می‌كند. متأسفانه بی‌توجهی به محیط‌زیست و بیابان‌زدایی در عراق باعث خشك‌شدن بسیاری از باتلاق‌ها و ایجاد نواحی غبارساز در عراق گردیده است. دولت و سازمان محیط‌زیست باید راهی برای معضل مذكور در نواحی غربی كشور و همچنین در نواحی‌ای مانند سیستان و بلوچستان پیدا كنند. بدون شك ریزگردها یكی از معضلات زیست‌محیطی برای سلامتی مردم كشورمان هستند.

یكی از شعارهای سازمان بهداشت جهانی این است: جهانی فكر كنیم، منطقه‌ای عمل كنیم . گازهای گلخانه‌ای و میزان انتشار دی‌اكسیدكربن یكی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی جهان به‌حساب می‌آید. در حال حاضر 2كشور چین و آمریكا به تنهایی بیش از 50درصد تولید گازهای گلخانه‌ای جهان را بر عهده دارند. دولت ایران به‌عنوان یكی از كشورهای تأثیرگذار و در حال پیشرفت نیز باید سعی و تلاش خود را در كاهش اثرات مخرب این گازها و سایر خطرات بالقوه برای كره زمین انجام دهد.
اخبار اجتماعی - همشهری آنلاین