اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهمان‌پرست: حضور بیش از10 وزیر خارجه فردا در نشست تهران



 

 

 

مهمان‌پرست: حضور بیش از10 وزیر خارجه فردا در نشست تهران

 

مهمان‌پرست: حضور بیش از 10 وزیر خارجه فردا در نشست تهران

بیش از 10 وزیر خارجه و همچنین تعدادی از معاونان و قائم مقام‌های وزارت‌ خارجه‌ 31 كشور عضو در نهمین نشست وزرای مجمع گفت‌و‌گوی‌ همكاری آسیایی كه از فردا دوشنبه 17 آبان به مدت 2 روز در تهران برگزار می‌شود، شركت می‌كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان از حضور بیش از 10 وزیر خارجه در نهمین نشست وزرای مجمع گفت‌وگوی همكاری آسیایی در تهران خبر داد.

رامین‌ مهمان‌پرست‌ سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان در گفت‌و‌گو با فارس، با اعلام این خبر گفت: بیش از 10 وزیر خارجه و همچنین تعدادی از معاونان و قائم مقام‌های وزارت‌ خارجه‌ 31 كشور عضو در نهمین نشست وزرای مجمع گفت‌و‌گوی‌ همكاری آسیایی كه از فردا دوشنبه 17 آبان به مدت 2 روز در تهران برگزار می‌شود، شركت می‌كنند.

به گفته وی نشست تهران در مقایسه با نشست‌های قبلی در بالاترین سطح تشكیل می‌شود.

مهمان‌پرست پیش از این نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران برگزاری این نشست در تهران را مهم برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای كشورهای عضو برای همكاری، گفت: اگر این همكاری، مشاركت و همگرایی افزایش یابد می‌تواند برای كشورهای منطقه مهم آسیا توفیقات و دستاوردهای بزرگی را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه كرد: فكر می‌كنیم در طول هشت اجلاس گذشته قدم‌های خوبی برداشته شده و امیدواریم اجلاس تهران نیز به نتایج مناسبی دست یابد و بتواند اهداف مورد نظر را در طول یك سال ریاست كشورمان بر این مجمع به خوبی دنبال كند.

هشتمین نشست وزرای مجمع گفت‌و‌گوی همكاری آسیایی سال گذشته در كلمبو پایتخت سریلانكا برگزار شد.

مجمع گفت‌وگوی همكاری آسیایی در حال حاضر با 31 عضو شامل جمهوری اسلامی ایران، تایلند، چین، اندونزی، مالزی، ژاپن، كره جنوبی، لائوس، میانمار، ویتنام، فیلیپین، سنگاپور، كامبوج، برونئی، مغولستان، بوتان، هند، پاكستان، بنگلادش، سریلانكا، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، ازبكستان، عربستان، كویت، قطر، عمان، امارات متحده عربی و بحرین دارای امكانات بالقوه فراوانی برای ارتقای همگرایی بین اعضا و همكاری‌های اقتصادی و تجاری در قاره كهن است.

* روابطی كه رو به پیش است

مهمان‌پرست كه منوچهر متكی را در سفر به تفلیس و بیشكك همراهی كرده بود، در این گفت‌وگو به تشریح این دو سفر‌ و دستاوردهای حاصله پرداخت و گفت: روابط تهران و تفلیس در راستای افزایش همكاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مناسب اقتصادی و فرهنگی، در حال پیش‌‌روی است.

وی با اشاره به 2 قدم بزرگ برداشته شده در سفر متكی به گرجستان یعنی لغو روادید و افتتاح سركنسولگری جمهوری اسلامی در شهر باتومی، خاطرنشان كرد: این اقدامات در رفت و آمد اتباع دو كشور به ویژه بازرگانان، تجار و سرمایه‌ گذاران می‌تواند تسهیلات مناسبی را ایجاد كند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی برقراری پرواز مستقیم بین تهران و تفلیس را كه یك روز قبل از سفر متكی به گرجستان صورت گرفت نیز در افزایش رفت و آمد و تردد بین مردم دو كشور بسیار مؤثر خواند.

مهمان‌پرست به حضور هیئت اقتصادی بلند‌پایه از شركت‌های دولتی و خصوصی در سفر متكی به گرجستان اشاره كرد و افزود: حضور این هیئت فرصتی را ایجاد كرد تا نشست كاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی بین دو طرف برگزار شود و در ملاقات‌هایی كه با وزیر خارجه و رئیس جمهور صورت گرفت، طرف گرجی نسبت به حمایت ایران از آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌ها و مدارس گرجستان تأكید و ابراز علاقه‌مندی كرد.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین نشست كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و گرجستان كه قرار است در آینده نزدیك در تهران برگزار شود، خاطرنشان كرد: با برگزاری این نشست همكاری‌ها در چارچوب مشخص خود تسریع و اجرایی خواهد شد.

مهمان‌پرست در ادامه با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران روابط خود را در جهت توسعه، مشاركت و افزایش ثبات، امنیت و رفاه مردم منطقه تعریف می‌كند، تصریح كرد: این همكاری‌ها در مخالفت با هیچ یك از كشورهای منطقه نخواهد بود.

* سفر به بیشكك

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر یك روزه (جمعه) منوچهر متكی به بیشكك پایتخت قرقیزستان نیز اظهار داشت: این سفر پس از انتخابات اخیر در قرقیزستان كه با حضور گسترده مردم برگزار شد، صورت گرفت.

وی با بیان اینكه دولت مردمی در قرقیزستان در شرف تشكیل شدن است، خاطرنشان‌ كرد: همكاری‌های ما با قرقیزستان كه از ابتدای استقلال این كشور مثبت و رو به گسترش بود، در آینده روند صعودی خود را طی خواهد كرد.

مهمان‌پرست ادامه داد: در این سفر محمدیحیی معرفی دبیركل اكو آقای متكی را به عنوان رئیس اكو همراهی می‌كرد و در این سفر در رابطه با مسائل مربوط به سازمان اكو و لزوم حضور فعال‌تر همه اعضاء از جمله قرقیزستان بحث و تبادل نظر شد.

وی ادامه داد: طرح‌های مهمی كه كشورهای عضو اكو را می‌تواند فعال‌تر كرده و شرایط مناسب‌تر اقتصادی را فراهم و باعث توسعه بیشتر كشورها شود در این سفر مورد بررسی قرار گرفت و كمك نمادین دبیرخانه اكو نیز به كشور قرقیزستان اهداء شد...../تحلیل:عصرایران



ویدیو مرتبط :
بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران با حضور وزیر خارجه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهمان‌پرست: صالحی وزیر خارجه می شود



 

مهمان‌پرست: صالحی وزیر خارجه می شود

 

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان گفت: مذاكرات ایران و كشورهای ١+۵ در تاریخ ٢١ و ٢٢ ژانویه مصادف با اول و دوم بهمن در استانبول برگزار می شود و این زمان مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

 

به گزارش ایسنا، رامین مهمان پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان ـ كه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می گفت، با اعلام این خبر درخصوص حضور كشورهای دیگر نیز در این نشست گفت: این موضوعی است كه تا كنون توسط هیچ كدام از طرفین به آن اشاره ای نشده است.

وی هم چنین درخصوص برخی اعتراضات كه در مقابل سفارت كشورمان در افغانستان برگزار شده بود نیز گفت: متاسفانه جریانی كه به شدت در جهت تخریب روابط ایران و افغانستان در حال فعالیت است به صورت یك حزب و یك فرد تلاش های زیادی انجام داده است. این تلاش ها هیچ گونه تاثیری در روابط خوب دو ملت ایران و افغانستان نخواهد داشت. این اقدامات از سوی این جریان مسبوق به سابقه است و به نظر می آید ماموریت این فرد و جریان جز تخریب روابط دو كشور نیست.

مهمان پرست تاكید كرد: موضوع ترانزیت سوخت مورد نیاز مردم افغانستان موضوعی است كه در دستور كار مقامات دو كشور قرار داشته است. این مساله حل شد و هفته ی گذشته نیز سوخت به داخل افغانستان منتقل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر دستگیری جاسوسی غیرایرانی در مرزهای ایران گفت: این خبر موضوع قابل توجه و مهمی نبود. به همین دلیل آن زمان كه این خبر منتشر شد هیچ موضع گیری از سوی مقامات رسمی كشور مان صورت نگرفت. موردی در حد مرزبانی بود كه به آن رسیدگی شده بود و بعد هم به دلیل این كه مساله اهمیت چندانی نداشت خاتمه یافت.

وی هم چنین درخصوص تعیین وزیر امور خارجه كشورمان گفت: به احتمال زیاد آقای صالحی به عنوان وزیر امور خارجه منصوب خواهد شد. پس از تعیین وزیر خارجه راجع به وضعیت سازمان انرژی اتمی نیز تصمیم گیری خواهد شد.

مهمان پرست در مورد وضعیت دو تبعه آلمانی كه در تبریز بازداشت شده بودند و اظهارات صالحی مبنی بر عذرخواهی ناشر آنها و كمك آن به حل مساله گفت: پرونده این دو نفر رویه كاملا حقوقی و قضایی را طی می كند. بر اساس اطلاعاتی كه از تبریز كسب كرده ایم مراحل آخر بازجویی و تحقیق از این دو نفر در حال انجام است و باید منتظر اعلام نتیجه نهایی مقامات قضایی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ی كشورمان افزود: اظهار تاسف و عذرخواهی قطعا می تواند تاثیر داشته باشد اما نتیجه نهایی را مقامات قضایی و حقوقی روشن می كنند.../خبرگزارى ایسنا