اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهمانپرست: روابط سیاسی ایران و مصر در دستور كار قرار ندارد



 

 

مهمانپرست: روابط سیاسی ایران و مصر در دستور كار قرار ندارد

شرایط داخلی مصر حساس است و دستگاه سیاست خارجی مصر هنوز به آن آمادگی لازم برای انجام مذاكرات نرسیده بنابراین این نوع روابط در دستور كار ما نیز قرار ندارد، اما مانع از آن نمی‌شود كه روابط فرهنگی بین این دو كشور وجود نداشته باشد.

سخنگوی وزارت امور‌خارجه با اشاره به شرایط داخلی حساس مصر، دستگاه سیاست خارجی این كشور را فاقد آمادگی لازم برای برقراری روابط دانست و گفت : این روابط در دستور كار ما قرار ندارد، اما مانع از ایجاد روابط فرهنگی كشور نمی‌شود.

رامین میهمان پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه شركت نفتی ژاپن مدعی شده از سهم 10 درصدی خود در حوزه نفتی آزادگان كناره‌گیری می‌كند، اظهار داشت: شركت ژاپنی تحت فشارهای آمریكا سهم 70 درصدی خود را به 10 درصد كاهش داد و همچنان تحت فشار است تا این 10 درصد را نیز واگذار كند. اما به نظر می‌رسد دولت ژاپن با توجه به برنامه‌های بلند مدت اقتصادی خود،حاضر به ترك منطقه آزادگان نمی‌باشد.

میهمان‌پرست اضافه كرد: ژاپنی‌ها تحت فشار شدید قرار دارند اما می‌دانند با از دست دادن سهم خود در این حوزه ، این سهم را كشورها و شركت‌های دیگر اشغال می‌كنند.

رامین میهمان‌پرست در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات وزیر‌خارجه بلژیك كه از احتمال لغو تحریم‌ها در صورت انجام مذاكرات خبر داده بود،گفت: قبل از مجمع عمومی سازمان ملل بحث‌های مختلفی درباره مبادله سوخت با 1+5 صورت می‌گرفت و در حاشیه این اجلاس و ملاقات انجام شده جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را اعلام كرد تا این مذاكرات حتی در حضور ریاست‌جمهوری ایران انجام شود، اما ظاهرا كشورهای مقابل آمادگی لازم را نداشتند و بعد از اینكه مشخص شد آنها آمادگی مذاكرات را ندارند اظهارات مختلفی را از طرف خانم اشتون یا وزیر خارجه بلژیك و یا كشورهای 1+5 شاهد هستیم و در هر صورت ما آمادگی خود را برای این مذاكرات اعلام كردیم.

دستیار وزیر‌خارجه درباره سفر مقامات ایران به مصر و پیش‌شرط‌های حسنی مبارك برای برقراری روابط سیاسی میان دو كشور اظهار داشت: ما قبلا به این مساله پاسخ دادیم شرایط داخلی مصر حساس است و دستگاه سیاست خارجی مصر هنوز به آن آمادگی لازم برای انجام مذاكرات نرسیده بنابراین این نوع روابط در دستور كار ما نیز قرار ندارد، اما مانع از آن نمی‌شود كه روابط فرهنگی بین این دو كشور وجود نداشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه جمهوری اسلامی ایران از نخست وزیری نوری مالكی در عراق حمایت می‌كند و اینكه آیا برای ایران به نخست وزیری رسیدن مالكی و دیگران فرقی می‌كند یا خیر،گفت: مسائل انتخابات عراق موضوع داخلی این كشور است و گروه‌های سیاسی در عراق به بلوغ سیاسی لازم رسیده‌اند و امیدواریم هرچه زودتر شاهد دولتی مردمی و باثبات در عراق باشیم.

جمهوری اسلامی ایران به هر گروهی كه خواهان مشورت‌های سیاسی برای برقراری ثبات باشد، مشورت خواهد داد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
مهمانپرست هدف حمله گروهی از منافقین در نیویورک قرار گرفت(کامل)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس کمیته روابط خارجی دومای روسیه:لغو قرار داد اس300 تقصیر ایران بود!



 

 

رییس کمیته روابط خارجی دومای روسیه:لغو قرار داد اس300 تقصیر ایران بود!

رییس کمیته روابط خارجی دومای روسیه : لغو قرار داد اس 300 تقصیر ایران بود!

وی با ادعای اینکه مسئول لغو قرار داد اس 300 سیاست های خارجی معیوب ایران است ، افزود : " این انتخاب ما نبود بلکه انتخاب ایران بود ".

همزمان با افزایش انتقادهای داخلی در ایران درباره بدعهدی روسیه نسبت به انجام تعهد خود در مورد ارسال سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 به ایران ، یک عضو دومای روسیه  توپ را به زمین ایران انداخت و جمهوری اسلامی ایران و سیاست های خارجی این کشور را مسئول لغو قرار داد اس 300 دانست!

به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه ، " کنستانتین کوساچویف " رییس کمیته روابط خارجی مجلس روسیه (دوما) با اشاره به تصمیم روسیه در عدم ارسال سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 روسی به ایران ، دولت مسکو را از گناه مبرا ساخت و گفت که مسئول لغو این قرار داد سیاست های ایران بوده است!

وی افزود : " این انتخاب ما نبود بلکه انتخاب ایران بود ".

گفتنی است که هفته گذشته دمیتری مدودف رییس جمهوری روسیه با صدور فرمانی ، فروش  برخی اقلام نظامی از جمله سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 روسی را به ایران ممنوع کرد .

بهانه این اقدام رییس جمهوری روسیه اعمال تحریم های شورای امنیت در راستای قطعنامه اخیر ایران شورا (1929) است . روسیه همچنین نام 12 مقام و دانشمند مرتبط با برنامه های هسته ای ایران را در لیست سیاه ورود به این کشور قرار داده است .

قرار داد فروش سامانه ضد هوایی اس 300 روسیه در سال 2007 منعقد شد و روسیه باید این سامانه را پیش از این ( قبل از صدور قطعنامه 1929 در شورای  امنیت ملل متحد)  در اختیار ایران قرار می داد و طبق قرار داد باید به استقرار 5 گردان دفاع ضد هوایی اس 300 در ایران می پرداخت ، اما روس ها با تعلل در این زمینه در نهایت اعلام کردند که این سامانه را به ایران نخواهند فرستاد .

آمریکا و اسراییل مخالف ارسال این سامانه دفاع ضد هوایی به ایران بودند و از روسیه می خواستند تا در این قرار داد تسلیحاتی خود با ایران تجدید نظر کند . اسراییل می گوید که فروش این سامانه ضد هوایی به ایران با تقویت توان دفاع هوایی ، کار حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران را دشوار تر می کرد .

ایران از روسیه خواسته است تا غرامت لغو یکجانبه قرار داد فروش سامانه اس 300 را بپردازد . رقم دقیق قرار داد اس 300 اعلام نشده اما گفته ها حاکی از پرداخت 800 میلیون دلاری کشورمان بابت دریافت این سامانه دفاع ضد هوایی است .

مقامات نظامی و دفاعی کشورمان پس از اعلام چهارشنبه هفته گذشته مقامات روسیه درباره عدم ارسال اس 300 به ایران ، اعلام کردند که یک سامانه ضد هوایی جایگزین و بومی را تولید کرده اند ...../تحلیل:عصرایران