اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهریه بیش از 110 سکه زندان ندارد


سخنگوی كمیسیون قضایی مجلس گفت: طبق ماده 22 این قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اگر زوج نتواند مهریه را پرداخت کند، چنانچه در حد 110 سکه باشد، می​توان وی را بازداشت كرد اما بیش از 110 سكه امكان بازداشت وجود ندارد و مطابق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی با زوج رفتار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگوی كمیسیون قضایی مجلس گفت: طبق ماده 22 این قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اگر زوج نتواند مهریه را پرداخت کند، چنانچه در حد 110 سکه باشد، می​توان وی را بازداشت كرد اما بیش از 110 سكه امكان بازداشت وجود ندارد و مطابق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی با زوج رفتار خواهد شد.

 این روزها اصلاح قانون محکومیت‌های مالی دغدغه کمیسیون حقوقی مجلس شده تا با اصلاح قوانین به  کاهش برخی پیامد‌های منفی مهریه‌های سنگین بپردازد.

 در نتیجه یکی از موارد تغییر اساسی در ماده ۲ درباره نحوه اجرای محکومیت‌های مالی این است که مسائلی نظیر بازداشت کردن بدهکاران مهریه را تغییر دهند.

 در ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی آمده است که هرکس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه نکند دادگاه او را الزام به تادیه کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می کند در غیراین صورت بنا به تقاضای محکوم له، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد.

 در گذشته روال بر این بود تا هر میزان که مهریه قید شده بود، فرد موردنظر را می‌توانستند بازداشت کنند مگر اینکه حکم اعسارش صادر شود، اما با اصلاحیه که در این مورد انجام شده سقف ۱۱۰ سکه برای اجرای محکومیت‌های مالی در نظر گرفته شده است.

 تعیین سقف ۱۱۰سکه برای وجه کیفری مهریه امری است که ابتدا در مجلس هشتم به تصویب رسید با این هدف که اگر بین زوجین اختلافی به وجود آمد و نهایتا منجر به طلب مهریه شد و زوج از مهریه امتناع کرد، تنها تا سقف ۱۱۰ سکه می‌توان برای بازداشت فرد اقدام کرد.

 اسفنانی، جزییات این طرح را تشریح کرد:

 قانون تعیین سقف 110 سكه مهریه حقوق زنان را ضایع نمی‌كند

 "محمدعلی اسفنانی"، با اشاره به قانون تعیین سقف 110 سکه مهریه اظهار داشت: این قانون در كمیسیون به تصویب رسیده و منتظر تایید شورای نگهبان است.

وی با بیان اینكه سقف 110 سكه به معنای تعیین سقف برای مهریه نیست، گفت: زوجین می‌توانند بر هر مبلغی كه توافق داشته باشند برای مهریه سكه تعیین كنند و کسی از مهریه بیش از 110 سکه منع نمی​شود.

 سخنگوی كمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به اینكه برخی از كارشناسان ایرادی که به این لایحه مبنی بر اینكه حقوق زنان با این تعداد نادیده گرفته می‌شود، گفت: به طور کلی همانطور که گفتم نمی‌توان برای مهریه سقفی تعیین کرد اما این لایحه به هیچ عنوان حقوق شهروندی زنان را تضییع نمی‌‏کند و به معنی اینکه هر فرد حداکثر می‏‌تواند تا 110سکه را به عنوان مهریه خود انتخاب کند، نیست.

 اسفنانی افزود: طبق ماده 22 این قانون اگر زوج نتواند مهریه را پرداخت کند، چنانچه در حد 110 سکه باشد، می​توان وی را بازداشت كرد اما بیش از 110 سكه امكان بازداشت وجود ندارد و مطابق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی با زوج رفتار خواهد شد.

 سخنگوی كمیسیون مجلس با اشاره به افزایش آمار زندانیان دیه و مهریه خاطرنشان كرد: قوه قضاییه این موضوع را با حضورکارشناسان داخل قوه قضاییه و خارج آن مورد بررسی قرار داد و پس از بررسی‌های گسترده و تحقیقات جامع در این خصوص آئین نامه‌ای برای حل این مشکل از سوی رئیس قوه قضاییه تهیه شد كه این بخشنامه در راستای همین قانون بوده است.


ویدیو مرتبط :
آیا مرد فقط متعهد به پرداخت110 سکه بابت مهریه می باشد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاریکاتور؛ مهریه 110 سکه ای ...!


هفت صبح: