اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهریه‌های نامتعارف ضمانت اجرایی ندارند



 

 

مهریه‌های نامتعارف ضمانت اجرایی ندارند

 

تعیین مهریه‌های سنگین و نامتعارف ضمانت اجرایی ندارند.

 

فریبرز مردانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص مهریه‌های نامتعارف گفت: این نوع مهریه‌ها منشاء حقوقی دارد و در حال حاضر هم زنان این مهریه‌ها را مطالبه می‌كنند و چنانچه مرد این مهریه را پرداخت نكند، اموال او را توقیف می‌كنند.



وی با بیان اینكه مهریه می‌تواند هر مقداری باشد و وقتی از سوی زن مطالبه می‌شود مرد باید پرداخت كند، ادامه داد: چنانچه مهریه زن غیر از سكه باشد مانند ۱۰ شاخه گل رز، یك آپارتمان یا ماشین، مرد در هر حال موظف به پرداخت آن است.



رئیس شعبه ۲۷۱ دادگاه خانواده ونك بیان كرد: مهریه باید جنبه مالی داشته باشد و چنانچه مرد نتواند آن را پراخت كند برای مرد، تقسیط می‌شود و در صورتی كه نداشته باشد یا پرداخت نكند به زندان می‌رود.



مردانی با بیان اینكه زنان و خانواده‌ آنها به دلیل ضمانت برای دوام ازدواج مهریه‌های سنگین یا نامتعارف تعیین می‌كنند، گفت: متأسفانه تعیین این نوع مهریه‌ها یك كار غلط است و در حال حاضر در بین مردم رایج شده است.



در حقیقت هیچ‌گونه ضمانت اجرایی ندارد بلكه باعث پاشیده شدن زندگی زوجین نیز می‌شود.


وی تصریح كرد: زنی كه برای گرفتن مهریه خود به دادگاه مراجعه می‌كند،‌ در حقیقت با این كار می‌خواهد جلوی به هم خوردن زندگی‌اش را بگیرد ولی در عمل می‌بیند با ورود به دادگاه زندگی‌اش را با دستان خود نابود كرده است.



وی با بیان اینكه برخی از مهریه‌های نامتعارف دیگر مانند ۱۰۰ كیلو بال مگس در دفتر خانه‌‌ها ثبت نشده و به دلیل نداشتن جنبه مالی به عنوان مهریه قبول نمی‌‌شود، گفت: مهریه‌های سنگین و نامتعارف ضمانت اجرایی ندارد و برای دوام زندگی جوانان مؤثر نیست؛ چنانچه زندگی خوب باشد، آن زندگی با یك سكه نیز دوام دارد و اگر اختلاف بین زوجین بیافتد هزار سكه نیز نمی‌تواند جلوی جدایی را بگیرد..../ خبرگزارى فارس

 

 

 


ویدیو مرتبط :
ضمانت اجرایی با چه کسی است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت مهریه های نامتعارف ممنوع شد


رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت مهریه های نامتعارف در دفترخانه ها را غیرقانونی اعلام کرد و گفت: دفترخانه ها نباید مهریه هایی که در قانون تعریف نشده است را ثبت کنند.

رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت مهریه های نامتعارف در دفترخانه ها را غیرقانونی اعلام کرد و گفت: دفترخانه ها نباید مهریه هایی که در قانون تعریف نشده است را ثبت کنند.

حسینعلی امیری در پاسخ به اینکه آیا سازمان ثبت اسناد می تواند طی بخشنامه ای به دفترخانه ها اجبار کند تا فقط در ثبت مهریه واژه عندالاستطاعه قید شود، گفت: اگر چنین اقدامی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت بگیرد، غیرقانونی است زیرا نمی توان زوجین را در زمان ثبت عقد مجبور کرد مهریه را عندالاستطاعه یا عندالمطالبه ثبت کنند و این تنها به توافق زوجین بستگی دارد.

وی افزود: ازدواج نوعی عقد است که زوجین برای ادامه زندگی مشترک با هم شرط می کنند و ثبت این ازدواج دارای شرایطی است که یکی از آنها ثبت مهریه است و طرفین در مورد هر شرطی که به توافق برسند باید در سند ازدواج و دفترخانه ثبت شود.

معاون اسبق قوه قضائیه گفت: البته باید این را در نظر داشت که مهریه تعریفی دارد و نمی توان هر چیزی را به عنوان مهریه ثبت کرد. بر اساس قانون، مهریه باید مالیت داشته باشد یعنی اینکه نوع مهریه باید ارزش معاملاتی داشته و بتوان آن را تبدیل به ارزش ریالی کرد.

به عنوان مثال بال مگس و پروانه یا اعضای بدن را نمی توان به عنوان مهریه ثبت کرد زیرا مالیت نداشته و قابل معامله نیست و ثبت اینگونه مهریه ها غیرقانونی است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: حتی اگر زوجین هم مهریه ای نامتعارف را شرط کرده و مورد توافق شان باشد دفترخانه ها نباید آن را ثبت کنند.

منبع: مهر