اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهره جدید امریکایی‌ها در عراق



اخبار,اخباربین الملل  ,سرتیپ نجم الجبوری

سرتیپ نجم الجبوری فرمانده عملیات نینوا شد بدون این که کسی بداند او از کجا برای این سمت منصوب شد یا مکان فرماندهی انتصاب او کجاست.

سال 2006 سرتیپ نجم عبدالله الجبوری منصب قائم مقام ارتش در گردان تلعفر را به عهده گرفت و در مدت کوتاهی به یکی از مردان بسیار نزدیک و محبوب نیروهای امریکایی تبدیل شد. در سال 2009 منصب خود را ترک کرد و به امریکا رفت تا دوره های مختلف نظامی را در آن جا سپری کند و به عنوان یکی از پژوهشگران و محققان در یکی از مهمترین مراکز مطالعات استراتژیک امریکا فعال شود.

در حدود یک سال پیش شاید هم بیشتر الجبوری در حالی که لباس غیرنظامی به تن داشت و کت و شلوار رسمی پوشیده بود در شبکه "الحره عراق" امریکا ظاهر شد و با هوشیاری ای متمایز درباره تروریسم و چگونگی مهار آن و همچنین فعالیت های داعش و چگونگی مهار فعالیت های آن گفت وگو کرد. من وقتی نام او را از میان افسرهای قبیله الجبور جویا شدم گفتند که اطلاعاتی بیش از آن چه در افواه گفته می شود، ندارند.

سه ماه بعد از این مصاحبه، یکی از دوستانم که به دولت در بغداد نزدیک است با من تماس گرفت و گفت: «چیزی دیدم که شوکه ام کرد.» او فقط به همین حرف اکتفا کرد و حاضر نشد چیز بیشتری بگوید. چند روز بعد سرتیپ نجم الجبوری در شبکه های تلویزیونی ظاهر شد در حالی که با حیدر العبادی، فرمانده کل قوا دیدار می کرد و لباس نظامی بر تن داشت و نشانه های سرتیپی بر دوشش زده شده بود و فرماندهی عملیات نینوا را بر عهده داشت. بعد از آن دوستم با من تماس گرفت و گفت: «این چیزی بود که به تو گفتم وقتی دیدم شوکه شدم. امریکایی ها آمدند و او را به این سمت منصوب کردند بدون این که با کسی مشورت کنند.»

مدتی بعد وزیر دفاع در تلویزیون ظاهر شد و مجری برنامه سوالاتی از جمله درباره موضوع انتصاب سرتیپ جبوری پرسید. علی رغم پافشاری های مجری وزیر دفاع حاضر نشد در این باره جواب دهد و تنها به گفتن این عبارت که «او را نمی شناسم و نمی دانم چگونه به این سمت منصوب شد و هیچ ربطی این موضوع به من ندارد» اکتفا کرد.

سرتیپ نجم الجبوری فرمانده عملیات نینوا شد بدون این که کسی بداند او از کجا برای این سمت منصوب شد یا مکان فرماندهی انتصاب او کجاست یا حتی کسی بداند او کجا و با چه کسی جنگیده است. چند بار او را با شماری سرباز دیده اند که با اعتماد به نفس بالایی درباره آزادسازی نینوا با حمایت بالای پیمان بین المللی مبارزه با داعش صحبت می کند.

برخی منابع خبری صحبت از ورود کوماندوهای ویژه امریکا در مناطقی متفاوت و کاملا انتخاب شده و مراقبت شده دادند و چند باری نیز این دست خبرها تکرار شدند.

خلاصه کلام این که آقای سرتیپ نجم عبدالله الجبوری موصل را قطعا آزاد خواهد کرد اما بدون وجود ارتش عراق و بدون نیروهای داوطلب آقای اسامه النجیفی و نیروهای داوطلب مردمی و این کار را در زمانی غیرقابل باور و بدون آگاهی فرمانده کل قوا و وزیر دفاع انجام خواهد داد.

بله گویا قرار است امریکا موصل را آزاد کند اما به شیوه و کیفیتی که خود تعریف می کند و در زمانی که خود تعیین می کند، امریکا موصل را مطابق با مفاهم امریکا برای آزادسازی، آزاد خواهد کرد نه بر اساس مفاهیم عراق برای آزادسازی. و نمی دانم آیا بر اساس مفاهیم امریکا واقعا به دنبال شکست داعش است یا می خواهد با آنها به توافق برسد که از جایی به جای دیگر از سرزمین های خدا منتقل شوند یا آنها مرزهای "دولت خلافت اسلامی" خود را تاسیس خواهند کرد؟!

مهم این است که امریکا با سکوت کار خود را می کند و توجهی به شیون های دیگران نمی کند، در حالی که عراقی ها فقط داد و فریاد سر می دهند بدون این که کاری از پیش ببرند همان طور که اکنون هم می بینیم یک وجب از خاک عراق را آزاد نکرده اند!

نکته: این یادداشت با ذکر منبع در شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف عراقی با این عنوان که "السیسی عراق را بشناسید" منتشر شدند و این گونه تحلیل شد که سرتیپ نجم عبدالله الجبوری احتمال دارد عبدالفتاح السیسی عراق با هدایت امریکایی ها باشد. از این رو بسیاری نسبت به تحرکات او هشدار داده اند.

نویسنده: نوری غافل الدلیمی
اخبار بین الملل - دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
ارمغان امریکایی ها برای عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متفکر مشهور امریکایی:واشنگتن از جنگ ایران و عراق عبرت بگیرد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

توصیه متفکر مشهور امریکایی به کاخ سفید

واشنگتن از جنگ ایران و عراق عبرت بگیرد

غرب در جنگ عراق – ایران در سال‌های 1980 تا 1988 در کنار صدام حسین ایستاد، در حالی که این خود صدام بود که جنگی وحشیانه را علیه حکومت ایران آغاز کرد.

دیپلماسی ایرانی: بالحالم دانیل پایپس، متفکر و اسلام شناس مشهور امریکایی که نظریاتش درباره خاورمیانه و تحولات سیاسی جهان اسلام همواره جنجال آفرین بوده است، در تازه ترین یادداشت خود درباره تحولات سوریه نوشت که ایالات متحده امریکا برای غلبه بر اسلام گرایان افراطی ای که در خاک سوریه در حال قدرت گرفتن هستند، باید از نظام اسد حمایت کند تا مانع قدرت گرفتن افراطیون شود.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، وی که در گذشته از مدافعان سرسخت حمله امریکا به عراق بود و مقاله اش مبنی بر لزوم حمله امریکا به عراق که در آن ابراز امیدواری کرده بود که پس از سقوط صدام حسین، دیکتاتور مخلوع عراق، فردی دموکراتیک و قدرتمند در این کشور به قدرت برسد، از مقاله های جنجالی و معروف او محسوب می شود، در مقاله ای که اخیرا در پایگاه خبری "جویش پرس" منتشر کرده از غرب خواسته است که از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت کند تا وی بتواند بر اسلام گرایان به سود کشورهای غربی به پیروزی برسد.

دانیل پایپس که مقاله خود را در نقد نوشته ای از آدام آنتوسس و جولین ای بارنز در روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است، همچنین یادآور می شود: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا از قدرت گرفتن اسلام گرایان افراطی در سوریه هراسان است و برای این که بتواند از کابوس به قدرت رسیدن آنها که خطری جدی برای امنیت جهانی و جهان غرب محسوب می شود، جلوگیری کند باید از توصیه هایی که به او می شود، پیروی کند و اجازه ندهد که مخالفان اسد مسلح شوند.

وی در این یادداشت همچنین می نویسد که اوباما در عالم واقع به توصیه های او عمل کرده و حمایت از مسلحان اسلام گرای افراطی را متوقف کرده است. همچنین برخی مسئولان کاخ سفید، برخی نمایندگان و شماری از هم پیمانان امریکا نیز در هفته های اخیر مواضع خود را نسبت به سوریه تعدیل کرده و به این درک رسیده اند که نباید کمک کنند که مخالفان سوریه پیروز شوند چرا که در آن صورت افراد مورد پسند و انتخاب شده از سوی غرب به قدرت نمی رسند بلکه این چهره های تندروی اسلامی هستند که رهبری سوریه را به دست می گیرند.     

پایپس در یادداشت خود همچنین می نویسد: قطعا حمایت از افراد مسلحی که اکنون برای سرنگونی نظام اسد می جنگند، باعث می شود تا نگرانی از سقوط نظام اسد افزایش یابد و این دقیقا با نگرانی هایی که غرب از قدرت گرفتن مخالفان تندروی مسلح دارد، متناقض است.

وی تاکید می کند، مواضع پیچیده امریکا در برابر کناره گیری اسد از قدرت و همچنین سردرگمی ای که برای امریکایی ها بر سر چگونگی کمک مسلحانه به مخالفان ایجاد شده است، باعث می شود تا هم پیمانان امریکا از جمله فرانسه و بریتانیا در حفظ دیدگاه مشترکی که با امریکا بر سر سوریه دارند، شکست بخورند و این مساله باعث می شود تا این دو کشور خود به تنهایی و به دور از نظرات امریکا اقدام به مسلح ساختن مخالفان اسد کنند و به گفته خود سلاح را به دست نیروهای نظامی معتدل مخالف اسد برسانند.

پایپس همچنین از حمایت هایی که تا کنون غربی ها از مخالفان اسد کرده اند، انتقاد می کند و می نویسد: این حمایت در حقیقت حمایت از نیروهای شری بود که باعث شد در کنار مبارزه با نیروهای وفادار به اسد با دیگر مخالفان مسلح کمتر افراطی نیز مقابله کنند و این مساله باعث شد تا در کنار وجود محدودیت های محلی کسی پیروز این درگیری ها نشود. در این بین نیروهای غربی وارد میدان شدند و برای خروج رکود نظامی در میدان جنگ اقدام به حمایت از طرف بازنده نبرد کردند که این مساله به طولانی تر شدن جنگ کمک کرد.

وی همچنین می نویسد: غرب و ایالات متحده باید از تجربه های تاریخی خود درس عبرت بگیرند، زمانی که امریکا از ژوزف استالین در جبهه شرقی در مبارزه با نیروهای آلمانی حمایت کرد، اخلاق را فراموش کرد برای این که استالین به مراتب شرورتر و خشن تر از هیتلر بود. همین اتفاق دوباره دقیقا زمانی تکرار شد که غرب در جنگ عراق – ایران در سال های 1980 تا 1988 در کنار صدام حسین ایستاد، در حالی که این خود صدام بود جنگی وحشیانه را علیه حکومت ایران آغاز کرد و خشونت هایی به مراتب شدیدتر را اعمال کرد.

غرب زمانی که دریافت ایدئولوژی خطرناک صدام حسین چه ضررهای بسیاری می تواند به دنبال داشته باشد، از پیروزی او در جنگ جلوگیری کرد و اجازه نداد وی در جنگ ایران و عراق پیروز میدان شود. و چقدر ناراحت کننده است، همان طور که هنری کسینجر می گوید که "هیچ کدام از طرفین درگیری نمی توانند بپذیرند که شکست خورده اند."

غرب باید با این منطق با سوریه مقابله کند. نباید فراموش کرد که استمرار این وضعیت می تواند جنگ را به کشورهای همسایه سوریه بکشاند و این مساله می تواند بیش از پیش به ضرر مصالح غرب تمام شود.

وی در پایان توصیه می کند: مطلوب ترین حالت برای غرب این است که جنگ سوریه برنده ای در بر نداشته باشد و جنگ میدانی فقط در داخل سوریه محدود بماند./دیپلماسی ایرانی