اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهدکودک‌هایی با شهریه دکتری!



اخبار,اخبار اجتماعی,مهدکودک‌

فضای مشجر 2500 متری، استخرآبگرم سرپوشیده، سالن ورزشی چندمنظوره مجهز به دیواره سنگ‌نوردی، اتاق تکواندو، ژیمناستیک، اسکیت و شطرنج، آموزش زبان انگلیسی و فرانسه و آموزش مهارت‌های مختلف و ... ؛

این امکانات اگر در فهرست امکانات یک مجتمع رفاهی قرار بگیرد، شاید عجیب نباشد اما اگر به شما بگوییم که همه آنها برای بچه‌هایی زیر هفت سال در نظر گرفته شده‌ است، چه؟ بچه‌هایی که پدر و مادرهایشان ترجیح می‌دهند آنها را در مهدهای ویژه و چندستاره ثبت‌نام کنند؛ مهدهایی با امکانات غیرمتعارف و البته شهریه‌های نجومی، عجیب و فراتر از نرخ تعیین‌شده از سوی سازمان بهزیستی کشور و خانواده‌هایی که حاضرند برای یک ماه حضور فرزندشان در این مهدهای کودک، مبالغی بین دو تا سه میلیون تومان و حتی بیشتر هم بپردازند.

با این مقدمه ادامه داد: از این نظر ارائه خدمات باکیفیت‌تر و امکانات رفاهی بیشتر هم مدت‌هاست که به حربه مسئولان این مهدهای کودک تبدیل شده است. هر که تبلیغات بهتری داشته باشد، مشتری‌های بیشتری هم خواهد داشت؛ بهانه‌ای که باعث می‌شود شهریه بعضی مهدها با شهریه مراکز آموزش عالی، همتراز و حتی در برخی موارد بیشتر شود.

نکته جالب اینجاست که ظرفیت این مهدهای کودک هم همیشه پر است و این یعنی خانواده‌های زیادی هستند که حاضرند حتی با پرداخت شهریه‌های سنگین، فرزندانشان را برای نگهداری به این مراکز بسپارند.

 

پس چندان عجیب نیست که حضور پررنگ‌تری نسبت به مهدهای معمولی در دنیای آگهی‌های تبلیغاتی داشته باشند. مخصوصا اگر سری به سایت‌های فعال حوزه کودک در اینترنت بزنید، حتما چشمتان به این آگهی‌ها می‌خورد و با امکانات عجیب و غریب مهدهایی روبه‌رو می‌شوید که دوزبانه و سه‌زبانه بودن یکی از مشخصه‌های اصلی آنهاست.

شماره تلفن یکی از این مهدها را که در منطقه زعفرانیه تهران قرار دارد، می‌گیریم و ارتباط برقرار می‌شود. مدیر مهد، فهرستی از امکانات خاص و ویژه مهدکودک خود را پشت تلفن ردیف می‌کند و در پایان به کسب درجه ممتاز از کانادا هم به عنوان یکی از نشان‌های ویژه مرکزش اشاره می‌کند.

اصرار ما برای اعلام شهریه نهایی، در نهایت به اعلام یک مبلغ حدودی منتهی می‌شود؛ اینکه اگر کودکی در تمام کلاس‌های فوق برنامه مهد حضور فعال داشته باشد باید ماهانه مبلغی بالای یک میلیون تومان بپردازد.

این در حالی است که وقتی پای صحبت دو سه نفر از پدر و مادرهایی که بچه‌هایشان را در این مهد ثبت نام کرده‌اند، می‌نشینیم از پرداخت ماهانه دو میلیون و 500 هزار تومان شهریه خبر می‌دهند؛ پرداختی که البته با رضایت کامل صورت می‌گیرد و در سال به صرف هزینه‌ای 30 میلیون تومانی می‌رسد.

مدیر این مهدکودک که در سال فقط یک نوبت و آن هم در بهار پذیرش دارد و بچه‌ها باید مدت‌ها در نوبت ثبت نام آن بمانند، در پاسخ به این سوال که شهریه میلیونی این مهد بر چه اساسی تعیین شده، می‌گوید: شهریه ما با توجه به مربی‌ها، آموزش‌ها و امکاناتی که در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهیم تعیین می‌شود.

 

در این مهد به جز زبان انگلیسی، بچه‌ها با زبان فرانسه هم آشنا می‌شوند. تمام مربی‌های ما فوق لیسانس علوم تربیتی و روان‌شناسی هستند و از روش‌های آموزشی خاصی برای پرورش خلاقیت بچه‌ها استفاده می‌کنیم.

این موضوع را پیگیری می‌کنیم
همین شهریه‌های عجیب و غریب که خیلی وقت‌ها با شهریه مدارس غیرانتفاعی برابری می‌کند،‌ بهانه‌ای است که با معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به گفت‌وگو بنشینیم.

حبیب‌الله مسعودی فرید می‌گوید: ما امسال خیلی جدی می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کنیم و مهدهایی را که عمدتا در نقاط بالای شهر و در کلانشهرهایی مثل تهران است، مورد بررسی قرار دهیم.

 

اگر کسی به ما اعلام کند مهدکودکی از امکانات عجیب و غریب و با تبلیغات خاص، شهریه های بالا دریافت می‌کند، حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم چون مهدها موظف هستند شهریه را بر اساس نرخ مصوب بهزیستی و ستاره‌هایی که برایشان تعیین شده دریافت کنند.

مسعودی فرید در ادامه می‌گوید: نرخ هر استان با بقیه استان‌ها به خاطر تورم متفاوتی که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، فرق می‌کند. امسال در کل تهران نرخ پایه افزایش شهریه 14 درصد است.

 

البته خود تهران هم از نظر وضعیت اقتصادی به چند منطقه تقسیم شده است. بر فرض اگر در شمال شهر تهران شهریه مصوب 400 هزار تومان باشد، مهدکودکی که در جنوب شهر قرار دارد شهریه‌ای 300 هزار تومانی خواهد داشت.

البته این نرخ‌ها شهریه پایه است و به ازای هر ستاره، 10 درصد به شهریه مهد و این نرخ پایه اضافه می‌شود. یعنی برای مهدکودک سه ستاره‌ای که 400 هزارتومان شهریه پایه تصویب شده، این افزایش به 30 درصد می‌رسد و شهریه حدود 520 هزارتومان محاسبه می‌شود.

 

با وجود این در بسیاری از مهدهای سه ستاره، شهریه‌ها فاصله زیادی از نرخ مصوب بهزیستی دارند. دنبال دلیل هم که بگردید به کلاس‌های فوق برنامه‌ای می‌رسید که در نهایت شهریه را به بالای یک میلیون تومان می‌رسانند.

 

دلیلی که معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درباره‌اش می‌گوید: هر مهدکودکی مجاز است تا سه موضوع فوق برنامه را در برنامه‌هایش داشته باشد. هیچ اجباری هم در شرکت بچه‌ها در این کلاس‌ها نباید وجود داشته باشد و این موضوع با توافق والدین باید صورت بگیرد.

رواج مصرف‌گرایی در جامعه امروز
در بحث شهریه‌های نجومی مهدکودک‌های آنچنانی، مسئولان این مراکز یک طرف قضیه هستند و خانواده‌هایی که فرزند یا فرزندانشان را به این مهدها می‌سپارند در طرف دیگر قرار دارند؛ خانواده‌هایی که علاقه زیادی به حضور فرزندانشان در مهدهای نامی و سرشناس نشان می‌دهند. سررشته این علاقه را که بگیرید به رواج یک عادت نادرست اجتماعی در طبقه مرفه جامعه امروز می‌رسید؛ مصرف‌گرایی.

 

موضوعی که از گرفتن سلفی‌های آنچنانی با لوازم لوکس و گرانقیمت شروع می‌شود و تا سر و دست شکستن برای ثبت نام بچه‌ها در مهدکودک‌های چندستاره و بعدها مراکز آموزشی و مدارس غیرانتفاعی گرانقیمت ادامه پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدرضا سالاری‌فر، عضو هیأت علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این‌باره می‌گوید: در این موضوع بحث اصلی این است که فلسفه مهدکودک چیست و چرا یک خانواده باید فرزندش را به مهد بفرستد؟ با توجه به اینکه در جامعه امروز ما تک‌فرزندی رواج پیدا کرده رشد اجتماعی بچه‌ها به کندی صورت می‌گیرد؛ بنابراین کودکان ما باید زمینه‌ای داشته باشند که رشد اجتماعی پیدا کنند. پس اصل مهدکودک چیز خوبی است و در جامعه ما لازم است. اما اینکه در مهد کودک دنبال چه چیزی هستیم، موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

دنیای آرمانی در مهدکودک‌های گرانقیمت
حجت‌الاسلام محمدرضا سالاری‌فر می‌گوید: اصل بر این است که در مهدکودک مهارت‌های اجتماعی یک بچه افزایش پیدا کند و ارائه آموزش‌های اضافه بر سازمان چه در خانه و چه در مهدکودک می‌تواند بچه ها را سردرگم کرده و آنها را با مشکل روبه‌رو کند. از این نظر بهتر است خانواده‌ها به دنبال مهدکودکی باشند که در یک محیط واقعی و نه در دنیایی آرمانی و غیرواقعی بچه‌ها را بپذیرند تا کودکان با واقعیت‌های موجود در جامعه رشد پیدا کنند؛ درحالی که اگر مهدکودک‌ها بیایند در یک شرایط رویایی با امکاناتی رویایی و برنامه‌های متفاوت از عموم جامعه، محیطی را ایجاد کنند و به این طریق مشتری جذب کنند، طبیعتا برای خروجی‌های این مهدکودک‌ها مشکلاتی به وجود می‌آید.

اخبار اجتماعی - انتخاب


ویدیو مرتبط :
شهریه | قسمت اول | شاد بودن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات شهریه دکتری واحدهای بین الملل/ دکتری 30 تا 100 میلیونی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جزئیات شهریه دکتری واحدهای بین الملل/ دکتری 30 تا 100 میلیونی

جزئیات شهریه دکتری واحد بین الملل دانشگاهها و آخرین شهریه موسسات غیرانتفاعی برای این دوره اعلام شد که براساس آن واحد بین الملل دانشگاه شهیدبهشتی گرانترین و پردیس شماره 2 دانشگاه سیستان و بلوچستان ارزانترین شهریه را دریافت می کنند.

مهر: دوره های بین الملل دانشگاهها که برای پذیرش دانشجویان خارجی راه اندازی شده بود اکنون به بهانه جلوگیری از خروج دانشجویان ایرانی و تحصیل در دانشگاههای خارج به محلی برای درآمدزایی دانشگاههای مادر این واحدها تبدیل شده اند و امسال پذیرای خیل زیادی از دانشجویان دکتری داخل هستند.

شهریه این دوره ها گاه از دوره های شبانه و دوره های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد نیز بیشتر است و در برخی موارد با این دوره ها نیز برابری می کند.

این دوره ها بیشتر مربوط به دانشگاههای دولتی هستند که واحدی را به منظور پذیرش دانشجوی شهریه ای در مکان دیگر راه اندازی کرده اند.

علاوه بر این و دوره های شبانه که شهریه ای هستند،‌ موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی نیز سهم زیادی در پذیرش دانشجویان دکتری دارند که در این موسسات نیز برای تحصیل باید شهریه پرداخت کرد.

 

شهریه واحد بین المللی دانشگاه شهیدبهشتی در دبی

دانشجویان دکتری واحد بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در دبی برای طی دوره دکتری در دو رشته دکترای حقوق و مدیریت با گرایش های مختلف باید حدود 100 میلیون تومان شهریه پرداخت کنند.

 

واحد بین المللی دانشگاه صنعتی شریف در کیش

حداقل طول دوره دکتری در واحد بین المللی دانشگاه صنعتی شریف کیش حدود 3سال و حداکثر آن 5.4 سال (معادل 9 نیمسال) است و در رشته های ،مهندسی کامپیوتر،مهندسی مکانیک، مهندسی دریا و مهندسی مواد در سال تحصیلی 92-91 دانشجو پذیرش می کند و با توجه به اینکه هر ترم حدود 6 تا 7 میلیون شهریه اخذمی شود در مجموع دانشجویان دوره دکتری این واحد حدود 48 میلیون تومان شهریه در مجموع باید پرداخت کنند.  

 

واحد بین المللی دانشگاه تهران در کیش

واحد بین الملل دانشگاه تهران در کیش در سال تحصیلی 92-91 در حال مصاحبه دانشجویان در رشته های حقوق، حقوق بین‌الملل، حقوق خصوصی،مدیریت شاخه‌های مالی، تولید وعملیات، تحقیق درعملیات، مدیریت رسانه، مدیریت بازرگانی بازاریابی، حسابداری،‌ زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، شاخه های برنامه ریزی و مدیرت آموزشی، آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، فیزییولوژی ورزشی، است.

شهریه این واحد دانشگاه تهران برای رشته های فنی مهندسی 55 میلیون تومان و برای رشته های علوم انسانی 45 میلیون تومان اعلام شده است اما هنوز شهریه دوره دکتری سال تحصیلی 92-91 هنوز اعلام نشده است.

 

شهریه واحد بین الملل دانشگاه شیراز در قشم

واحد بین المللی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 92-91  در بیش از 30 رشته گرایش اقدام به برگزاری دوره های دکتری و دکتری تخصصی (ph.D) کرده است طول دوره دکتری در این دانشگاه 4 سال (معادل 8 نیمسال) است.

شهریه رشته های دکترای تخصصی دامپزشکی (  فارماکولوژی و .....) در هر نیمسال تحصیلی 70.000.000 ریال ،شهریه رشته های علوم انسانی ( تاریخ) ، علوم اجتماعی ( جامعه شناسی ، علوم اقتصادی )در هر نیمسال تحصیلی 55.000.000 ریال و شهریه رشته های دکترای گروه مهندسی در هر نیمسال تحصیلی 70.000.000 ریال است، که  حدودا مجموع شهریه ای که از این دانشجویان اخذ می شود حدود 44 تا 48 میلیون تومان است .

البته شهریه دوره دکتری برای دانشجویان ورودی 92-91 تا سقف 10% بر حسب مصوبه هیأت امنا افزایش خواهد یافت.

 

شهریه واحد بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد

واحد بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد از اول مرداد ثبت نام خود را آغاز خواهد کرد ولی در سال های گذشته شهریه ای که از دانشجویان دکتری این واحد بین المللی درهر ترم اخذ شده است حدود 4.5  تا پنج میلیون تومان در هر ترم بوده که شهریه یک دانشجو در 4 سال (هشت نیم سال) حدود 40 میلیون تومان برآورد می شود.

رشته فنی و مهندسی، علوم ریاضی، علوم اداری و اقتصادی، علوم تربیتی و روانشناسی، ادبیات و علوم انسانی، الهیات، کشاورزی ، تربیت بدنی و علوم ورزشی ،علوم پایه و آموزش مجازی در این دانشگاه ارایه می شود.

 

شهریه پردیس بین المللی دانشگاه تبریز در ارس

پردیس بین المللی دانشگاه تبریز در ارس در رشته های فنی مهندسی و علوم پایه دانشجوی دکتری پذیرش می کند و بنا به گفته رئیس دانشگاه تبریز دانشجویان  در هر ترم تقریبا باید 4.5 میلیون تومان شهریه پرداخت کنند که در مجموع چهار سال باید حدود 35 میلیون شهریه پرداخت کنند.

 

شهریه پردیس شماره 2 دانشگاه سیستان و بلوچستان

پردیس بین المللی دانشگاه سیستان و بلوچستان در 28 رشته گرایش دانشجوی دکتری پذیرش می کند که اولویت پذیرش از طریق آزمون سراسری است دانشجویان در رشته های فنی مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه تقریبا بین 10 تا 11 میلیون تومان شهریه پرداخت می کنند.

 

شهریه واحدهای بین الملل دانشگاه پیام نور در قشم، دبی و افغانستان

دانشگاه پیام نور در قشم ، دبی و افغانستان دارای واحد بین المللی است که در حال حاضر فقط واحد قشم این دانشگاه دارای دوره دکتری است که مجموع شهریه آن در دوره دکتری به گفته معاون آموزشی این دانشگاه حدود 17 میلیون برای دانشجویان تمام می شود.

 

شهریه دوره دکتری در موسسات غیر انتفاعی

شهریه دوره دکتری در رشته های فنی مهندسی، علوم انسانی و علوم تجربی موسسات غیرانتفاعی متغیر است ولی به گفته علی آهوان منش دبیر اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیر انتفاعی امسال وزارت علوم شهریه دوره دکتری این دانشگاه را بین 50 تا 60 میلیون مشخص کرده است.

به گزارش مهر،‌ در دفترچه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری p.hd نیمه متمرکز سال 91 با اشاره به شهریه دوره دکتری نوبت دوم آمده است: از کلیه پذیرفته شدگان نهایی کدرشته محل های دوره‌های غیر روزانه شامل دوره های شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و بین الملل دردانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی طبق تعرفه های مصوب شهریه اخذ خواهد شد.

براساس اعلام نظر دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی میزان شهریه رشته‌های مازاد بر ظرفیت در دوره نوبت دوم (شبانه) گروه آزمایشی علوم انسانی تا سقف چهارصد وپنجاه میلیون ریال ( 000 /000/ 450) و در سایر گروه های آزمایشی تا سقف پانصد و پنجاه میلیون ریال (000 /000/ 55 ) اعلام شده است، بدیهی است میزان شهریه هر دانشگاه تا سقف اعلام شده با توجه به اختیارات هیأت امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تعیین می شود./مهر