اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهدوی کیا: یا شفاف حرف بزنید یا سکوت کنید


شاید اگر هر فرد دیگری با افتخارات و بزرگی مهدوی‌كیا، وجود داشت هرگز مثل یك هم تیمی‌ با این نوجوانان كار نمی‌كرد

سایت گل: شاید اگر هر فرد دیگری با افتخارات و بزرگی مهدوی‌كیا، وجود داشت هرگز مثل یك هم تیمی‌ با این نوجوانان كار نمی‌كرد

حكایت مهدی، حكایت جالبی است. حكایت مردی كه بی حاشیه بازی كرد، بی حاشیه گفت خداحافظ فوتبال و حالا بی حاشیه، در آغاز مسیر پر پیچ و خم مربیگری حركت می‌كند. مهدوی‌كیا را می‌ستاییم و با این استدلال‌ها او را مردی بی بدیل و تكرار ناشدنی در فوتبال ایران معرفی می‌كنیم. مهدی هیچ گاه غرق در حواشی نشد و حتی در روزهای سخت، آرامش خود را حفظ كرد. سال‌ها كاپیتان تیم ملی بود اما كمتر مصاحبه كرد و كمتر به این و آن پرید. فوتبال ایران و حواشی دردسرساز آن، كوچكترین اثری رویش نگذاشت. فوتبال را تمام كرد اما نه در بوق و كرنا. خیلی راحت از فوتبال رفت و خیلی راحت هم به یادگیری اصول مربیگری سلام كرد. در این میان، كسوت را هم فراموش نكرد. كسوت هیچ بزرگی را. او در روزهایی كه تازه كفش‌ها را آویخته بود به اردوی تیم نوجوانان رفت تا علی دوستی مهر را ببیند.

علی دوستی مهر هم كاشف مهدی مهدوی كیا است. پس مهدی قدر می‌داند و به همین دلیل، كنار نوجوانان ماند تا به علی دوستی كمك كند. هم كمك فكری و هم كمكی همچون جفت و جور كردن چند بازی تداركاتی در سرزمین ژرمن‌ها، یعنی آلمان و با استفاده از اعتباری كه ظرف 11 سال بازی در این سرزمین اندوخته بود. شاید اگر مهدی نبود، شاگردان دوستی مهر، بدون حتی یك بازی تداركاتی به جام جهانی قدم می‌گذاشتند. مهدوی‌كیا دین خود را اینطور به كاشف خود ادا كرد. او در امارات هم، علی دوستی مهر و بازیكنانش را تنها نگذاشته. پا به پای آنها می‌دود و كنارشان تمرین می‌كند. اینهاست كه از او یك مرد بی‌بدیل ساخته. شاید اگر هر فرد دیگری با افتخارات و بزرگی مهدوی‌كیا، وجود داشت هرگز مثل یك هم تیمی‌ با این نوجوانان كار نمی‌كرد. در امارات هستیم و می‌بینیم این از خودگذشتگی مهدی را. برای او كه ماه‌ها است زندگی‌اش را وقف این تیم كرده، موفقیت نوجوانان، افتخار بزرگی است. به خصوص كه او آمده تا كنار دوستی باشد و تجربه بیندوزد. به امید روزی كه بدل شود به یك مربی با كلاس و باز هم بی‌حاشیه. با مهدوی‌كیا در امارات گپ زدیم. آن هم در روزهایی كه یك پای ثابت تمرین تیم نوجوانان بود. این مصاحبه را به نقل از ایران ورزشی بخوانید :

بعد از خداحافظی از فوتبال كه خیلی هم غیر منتظره بود، چه شد كه تصمیم گرفتید كنار تیم نوجوانان باشید؟ اصلا بحث حضور شما كنار تیم نوجوانان و علی دوستی مهر چطور كلید خورد؟

بعد از خداحافظی از فوتبال، قرار بود تیم نوجوانان به تورنمنتی در امارات اعزام شود. من هم در تهران یك بار به تمرین این تیم رفتم و بعد از آن تصمیم گرفتم همراه تیم به امارات بروم.

این همراهی دلیل خاصی داشت؟

از یك طرف می‌خواستم تجربه خودم را در رده پایه بیشتر كنم و از طرفی دیگر علاقه‌مند بودم به خاطر رفاقت و ارادتی كه به آقای دوستی داشتم كنار تیم باشم. مسابقات مهم جام جهانی هم در پیش بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم كه كنار این تیم بمانم. خوشبختانه این تجربه، تجربه ارزشمندی برای من بود.



شما در ماه‌های گذشته، به نوعی زندگی خود را وقف این تیم كرده‌اید. با این تیم به آلمان رفته اید و حالا هم كه در امارات حضور دارید. با تیم تمرین می‌كنید و همپای بازیكنان 17 ساله، می‌دوید و می‌جنگید. چرا؟ فقط به خاطر دوستی مهر، كسب تجربه یا موضوعی دیگر؟

ببینید، تا آنجایی كه می‌شد دوست داشتم به این فوتبال كمك كنم. هم به خاطر منافع ملی و هم به خاطر آقای دوستی. ضمن اینكه جدا از فوتبال ملی به خودم هم كمك كردم تا تجربه بیندوزم. می‌خواستم یاد بگیرم كار در تیم‌های پایه را. می‌خواستم چم و خم كار را بدانم تا اگر روزی مسوولیتی قبول كردم از عهده كار بر بیایم. خوشبختانه حضور در اردوها و بازی‌های تیم نوجوانان تجربه فوق‌العاده‌ای بود كه نصیبم شد.

شما حكمی ‌هم از فدراسیون دریافت كرده‌اید كه مشاور دوستی باشید یا بدون حكم كار می‌كنید؟

حكمی ‌در كار نیست. به خاطر علاقه‌ای كه داشتم آمدم تا خدمت كنم. به دوستی و فوتبال ایران.

شما در دوران نوجوانی و جوانی كار با علی دوستی مهر را تجربه كرده‌اید. آیا در این چند ماه گذشته، تجربه به خصوصی اندوخته‌اید تا بتوانید در آینده از آن استفاده كنید؟

بالاخره آقای دوستی، مربی با تجربه‌ای است. سال‌های سال در تیم‌های پایه كنار ایشان بودم. از طرفی او سال‌هاست كه در رده پایه كار می‌كند. پس برای یادگیری چه كسی بهتر از علی دوستی. كار با دوستی و بودن كنار او، همه‌اش تجربه است. دوست داشتم قبل از اینكه مربیگری را شروع كنم كنار او باشم كه خوشبختانه این اتفاق هم افتاد.



یعنی قصد دارید مربیگری را از تیم‌های پایه شروع كنید ؟

باید ببینم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. بالاخره باید از یك جایی شروع كرد اما من دوست دارم پله به پله پیش بروم. نمی‌خواهم خیلی زود و بدون تجربه، مسوولیت قبول كنم.

شما در امارات حضور دارید و جام جهانی را از نزدیك می‌بینید. سطح مسابقات چطور است؟ بالا یا پایین؟

سطح مسابقات خوب بوده. البته تا اینجایی كه من دیده‌ام (منظورش تا قبل از بازی ایران مقابل اتریش است) برزیل و نیجریه نشان داده‌اند كه یك سر و گردن از تیم‌های دیگر بالاترند اما فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. گاهی نتایجی رقم می‌خورد كه هیچ كس، حتی تصورش را نمی‌كند. به همین دلیل نمی‌توان قاطعانه درباره تیم‌ها نظر داد اما سطح مسابقات بالا است.

در تمرین‌های تیم نوجوانان می‌بینیم كه با انرژی هستید و مثل یك نوجوان 16، 17 ساله می‌دوید و تلاش می‌كنید. حالا كه خداحافظی كرده‌اید چه دلیلی دارد كه اینقدر سفت و سخت تمرین می‌كنید؟ چرا مثل بعضی‌ها تمرین را رها نمی‌كنید؟

- من دوست دارم تمرین كنم. می‌خواهم از نظر بدنی هم شرایط مناسبی داشته باشم. برای نوجوانان هم تجربه خوبی است كه كنارشان تمرین كنم. با آنها رابطه مناسبی برقرار كرده‌ام و همگی جزو دوستانم هستند.
 


گفتید رابطه مناسب برقرار كرده اید. این را در تمرین‌ها به عینه دیدیم. به خصوص با دروازه‌بان تیم، مهدی امینی كه برایش كری می‌خواندید و با او تمرین ایستگاهی می‌كردید. چطور می‌شود یكی مثل مهدی مهدوی كیا با آن رزومه و آن افتخارات، می‌آید و با نوجوانانی تمرین می‌كند كه كسی آنها را نمی‌شناسد ؟

چند ماهی است كه من كنار این بچه‌ها هستم. همه آنها را می‌شناسم و رابطه خوبی هم با تك تكشان دارم. به خصوص با دروازه‌بان تیم كه برخی اوقات با او تمرین می‌كنم تا روی مهار ضربات ایستگاهی مهارت پیدا كند. من دخالتی در كار فنی ندارم و فقط با این كارها سعی می‌كنم روی بحث روحی روانی این بچه‌ها كار كنم تا بتوانند بدون استرس و با آمادگی كامل به مصاف حریفان بروند.

تك به تك با بازیكنان صحبت می‌كنید یا دسته جمعی؟

بعضی مواقع با آنها صحبت می‌كنم. هم تك تك و هم دسته جمعی. اشكالاتشان را به آنها می‌گویم یا اینكه مسائلی را گوشزد می‌كنم كه باید به آنها توجه داشته باشند. با این حال، باز هم می‌گویم روی بحث فنی اصلا دخالتی ندارم و آقای دوستی مهر تمام كارها را انجام می‌دهد.

از این بازیكنان، آیا كسی می‌تواند در آینده به فوتبال اروپا برسد؟

فوتبال و آینده را نمی‌توان پیش بینی كرد اما این بازیكنان شایستگی فراوانی دارند. 2، 3 سال است كه در اردوها زحمت می‌كشند تا به موفقیت برسند. امیدوارم از همین تیم در آینده‌ای نزدیك، نماینده‌هایی در فوتبال اروپا داشته باشیم.

حضور در اردوی نوجوانان و علی دوستی، شما را یاد تیم نوجوانان یا جوانان بانك ملی یا تیم ملی نوجوانان نمی‌اندازد؟

مگر می‌شود یادم نیندازد. من هم در شرایط سنی این بازیكنان بوده‌ام و حس می‌كنم چه وضعیتی را پشت سر می‌گذارند. فقط امیدوارم كه ثمره این تلاش خود را ببینند.

شما در فوتبال ایران، بازیكن كم حاشیه‌ای بودید. حتی در بدترین شرایط هم علیه كسی حرفی غیرمنطقی نمی‌زدید یا مصاحبه تندی انجام نمی‌دادید. چه شده كه جو فوتبال ایران رو به پرخاشگری گذاشته. همه به هم ایراد می‌گیرند و هر كس از دیگری بد می‌گوید. اگر روال فوتبال ایران اینگونه است، پس چرا شما این رفتارها را نداشتید و ندارید؟ اصلا آیا این رفتارها و این به هم پریدن‌ها به صلاح فوتبال ایران است؟

من كه نمی‌توانم جواب سوال شما را درباره پرخاشگری‌ها بدهم اما فوتبال ما به اندازه كافی مشكل دارد كه حالا، اتفاقاتی كه گفتید هم به آنها اضافه شده. امیدوارم در سال منتهی به جام جهانی، این حواشی به حداقل برسد و همه چیز ختم به خیر شود. اینگونه و با این شرایط است كه می‌توانیم امیدوار باشیم به موفقیت در جام جهانی.

در فوتبال آلمان هم از این حواشی و مصاحبه‌ها خبری بود؟

همه جای دنیا از این مصاحبه‌ها و اتفاقات وجود دارد اما نه اینقدر. متاسفانه این مسائل بیش از حد تكرار می‌شود و خیلی‌ها هم به آن توجه می‌كنند. به نظر من اگر مشكلی وجود ادارد باید بیایند و شفاف در مورد آن صحبت كنند. در غیر این صورت، بهتر است كه بحثی درباره اتفاقات فوتبال و پشت پرده‌ها انجام نشود.

سال‌ها در تیم ملی و رده باشگاهی بازی كردید. چرا هیچ‌وقت مصاحبه جنجالی انجام نمی‌دهید یا با كسی درگیر نمی‌شوید؟

خب من از اول حاشیه را دوست نداشتم و الان هم دوست ندارم. این مسائل، هیچ كمكی به فوتبال ما نمی‌كند. ما باید تلاش كنیم تا با استفاده از راهكارهای روز فوتبال دنیا، فوتبال را در ایران رونق بدهیم نه اینكه مدام بیاییم علیه هم صحبت كنیم و هر روز با یكی درگیر شویم. به خدا این مسائل، نه تنها گرهی از گره‌های این فوتبال باز نمی‌كند بلكه باعث پسرفت می‌شود و فوتبال ما را با ركود مواجه می‌كند.

اخبار پرسپولیس را دنبال می‌كنید؟

كم و بیش پیگیری می‌كنم.

از بازی خداحافظی خبری نشد؟

- فعلا نه.

ولی می‌گفتند قرار است با میلان بازی كنید. خبر ندارید؟

من در این زمینه اطلاع دقیق ندارم.

حشمت مهاجرانی از نبی خواسته تا شما به كادر فنی تیم ملی اضافه شوید و كنار كارلوس كی روش كار كنید. حتما شنیدید این موضوع را. می‌خواهیم واكنش شما را به این درخواست بدانیم...

اولا كه من از حشمت خان خیلی ممنونم كه می‌آید و به بازیكنان نوجوان قوت قلب می‌دهد.

او علی دوستی مهر را خیلی دوست دارد و همیشه و در همه حال هم تیم نوجوانان را حمایت كرده كه باید بابت این حمایت از حشمت‌خان تشكر كرد. نوجوانان از او روحیه می‌گیرند و امیدوارم كه او همیشه كنار ما و این بازیكنان باشد.

جواب سوال ما را ندادید. درباره تیم ملی و نظر حشمت مهاجرانی پیرامون اضافه شدن شما به كادر فنی...
 
هر كسی نظری دارد و این، نظر لطف مهاجرانی است اما فكر می‌كنم كادر فنی تیم ملی بسته شده.

اگر تصمیم گرفتند كه شما باشید چه؟ واكنشتان چیست؟

هیچ حرفی در این باره نمی‌زنم. 


ویدیو مرتبط :
‫آکادمی مهدی مهدوی کیا (کیا)در کلن‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شفاف حرف بزنید تا مردم دانه درشت‌ها را بشناسند



اخبار,اخبار اقتصادی ,فساد مالی

 

اخبار اقتصادی - درخواست فعالان بخش خصوصی از مسئولان؛
شفاف حرف بزنید تا مردم دانه درشت‌ها را بشناسند

لیست افرادی که رقم‌های درشت دریافت کرده‌اند را به صورت شفاف منتشر کنند تا مردم بدانند و اطلاع داشته باشند که چه کسانی و به چه مقدار تسهیلات دریافت کرده‌اند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی میزان تسهیلات پرداخت شده در 5 ماه نخست سال جاری را 113 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که 79.5 درصد آن بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان به صنعت پرداخت شده است. حال بخش خصوصی این حوزه از بانک مرکزی خواستار انتشار اسامی دانه درشت‌هایی هستند که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، معاون اقتصادی بانک مرکزی میزان تسهیلات پرداخت شد به بخش تولید را در 5 ماه نخست سال جاری 113 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است 59.3 درصد این تسهیلات به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پرداخت شده است و در بین حوزه‌های مختلف تولید بخش صنعت با 79.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

در حالی که خصوصی‌ها از عدم تسهیلات‌دهی شبکه بانکی گله‌مند هستند که این وام ها به چه کسانی پرداخت شده است؟ این سئوالی است که فعالین بخش خصوصی از مسئولین دارند و از آن‌ها خواستار انتشار اسامی دانه درشت‌هایی که تسهیلات را دریافت کرده‌اند هستند.

آنان بر این اعتقاد هستند که گرفتن وام جرم نیست پس نباید باکی برای انتشار اسامی وجود داشته باشد. عباس وطن پرور، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این باره به ایلنا می گوید: ممکن است تعداد کمی از بخش خصوصی این تسهیلات را گرفته باشند اما با اطمینان می‌گویم که عمده این منابع به ذیحق داده نشده است.

وی با اشاره به وام طرح‌های زود بازده سال 84، بیان می دارد: در آن زمان به اسم صنعت وام‌های کلانی داده شد اما در مسیرهای دیگری سرمایه گذاری صورت گرفت.

وطن پرور با تاکید براینکه بانک مرکزی آماری از 113 هزار میلیارد تسهیلات پرداخت شده منتشر کند، می افزاید: لیست افرادی که رقم‌های درشت دریافت کرده‌اند را به صورت شفاف منتشر کنند تا مردم بدانند و اطلاع داشته باشند که چه کسانی و به چه مقدار تسهیلات دریافت کرده‌اند.

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، می گوید: در شرایطی که رکود بر صنعت حاکم ‌است تسهیلات پرداخت شده برگشت نخواهد داشت و این رقم را باید به میزان معوقات بانکی اضافه کرد.

وی با اشاره به گلایه‌های بخش خصوصی از شبکه بانکی نیز می افزاید: به دلیل عدم پشتیبانی بانک‌ها ازصنعت این بخش نگران و نالان هستند و علیرغم اینکه با نرخ تسهیلات 27 درصدی راضی به گرفتن وام هستند اما به تقاضای آنها پاسخ مثبت داده نمی‌شود.

وطن پرور با بیان این مطلب که پرداخت 90 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت در پنج ماه گذشته برایم غیر قابل باور است، تصریح می کند: اگر این رقم به صنعت و بخش خصوصی این حوزه پرداخت شده است نام افرادی که از یک میلیارد به بالا وام گرفته‌اند را بگویند.

یکی دیگر از فعالین صنعت علی دیلمقانیان، نایب رییس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب‌وکار اتاق ایران بر این اعتقاد است که بانک‌ها بدهکاران خود را بدهکارتر می‌کنند.

وی در گفتگو با ایلنا می گوید: بانک‌ها با استمهال و تجمیع بدهی فرد را اگر یک میلیارد تومان بوده است به 3 تا 4 میلیارد تومان می‌رساند و این رقم را شبکه بانکی در دفاتر خود به عنوان سود لحاظ می‌کند که به عقیده بنده درصد بالایی از این 90 هزار میلیارد تومانی که دولت ادعا می‌کند به صنعت پرداخت کرده است به این روش بوده است.

این فعال صنعتی با بیان این مطلب کمتر از 15 درصد معوقات مربوط به صنعت بوده است، تصریح می کند: شبکه بانکی مکررا صحبت از سپرده‌های مردم می‌کند این نهاد رقمی اعلام کند که چند درصد سپرده‌ها برام مردم شهری و چند درصد برای روستاییان است، صحبت دفاع از سپرده‌های مردم نیست این مسائل بحث‌های عوام فریبانه است.

اخبار اقتصادی - ایلنا