اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهاجرت از زادگاه، شرط نخستین بخشش در رمضان



اخبار حوادث - مهاجرت از زادگاه، شرط نخستین بخشش در رمضان

خانواده مردی که ۵سال قبل در جریان درگیری بر سر آب در روستایی در شهر سلماس به قتل رسیده بود با این شرط که قاتل از آن شهر مهاجرت کند او را بخشیدند.

به گزارش همشهری، اواسط سال 87 نزاع سختی بین 2نفر به نام‌های حیدر و مرتضی در روستای عیان شهرستان سلماس در آذربایجان‌غربی درگرفت. در این درگیری حیدر (43ساله) به قتل رسید و با آغاز تحقیقات از سوی پلیس آگاهی معلوم شد این درگیری مرگبار به‌دلیل اختلاف بر سر لوله‌كشی آب رخ داده است.

یكی از نزدیكان مقتول به پلیس گفت: ما و خانواده مرتضی با یكدیگر همسایه بودیم و اختلافی نداشتیم اما وقتی قرار شد روستایمان را لوله‌كشی آب كنند به‌دلیل مسیر عبور لوله حیدر و مرتضی با یكدیگر اختلاف پیدا كردند. هر كدام معتقد بودند كه لوله آب باید از جایی كه او می‌خواهد عبور كند و به خانه دیگری برسد اما این اختلاف در حدی نبود كه حادثه تلخی اتفاق بیفتد.
با این حال یكی دیگر از همسایه‌ها هر دو نفرشان را تحریك كرد تا اینكه روز حادثه مرتضی با چاقو به جان حیدر افتاد و او را به قتل رساند.

قتل در اوج عصبانیت
به‌دنبال این حادثه مرتضی(22ساله) دستگیر شد و درحالی‌كه همه شواهد و مدارك علیه‌اش بود اتهام قتل را پذیرفت. او گفت: من نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد. ما با یكدیگر همسایه بودیم و این نخستین مرتبه‌ای بود كه با هم درگیر شدیم. در جریان درگیری من در یك لحظه كنترل خودم را از دست دادم و به‌خاطر عصبانیت با چاقویی كه در دست داشتم ضربه‌ای به حیدر زدم. حالا هم از كاری كه كرده‌ام پشیمانم.

با وجود ابراز ندامت متهم، خانواده مقتول او را نبخشیدند و اعلام كردند خواسته‌شان قصاص است. در چنین شرایطی متهم به قتل در دادگاه كیفری استان آذربایجان‌غربی پای میز محاكمه قرار گرفت و در نهایت با رأی 5قاضی دادگاه به قصاص نفس محكوم شد. این رأی در دیوان‌عالی كشور نیز تأیید و سرانجام تیرماه امسال به‌عنوان زمان اجرای حكم اعلام شد.

گذشت از قصاص
با گذشت 6سال از این درگیری خانواده مقتول همچنان خواستار مجازات قاتل بودند. این در شرایطی بود كه خانواده قاتل امیدوار بودند بتوانند رضایت آنها را جلب كنند تا شاید مرتضی از چوبه دار نجات پیدا كند. در این میان مسئولان شهرستان سلماس ازجمله فرماندار، امام جمعه، مسئولان زندان، دادستان، رئیس‌كل دادگستری و چند نفر از ریش سفیدان منطقه نیز تلاش كردند تا رضایت اولیای دم را جلب كنند.

بالاخره این تلاش‌ها به ثمر نشست و مادر و 5فرزند مقتول با اعلام یك شرط حاضر شدند قاتل را ببخشند. آنها اعلام كردند اگر مرتضی از زندان آزاد شود دیگر نباید در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی زندگی كند و به این ترتیب عامل جنایت پیش از اجرای حكم نجات یافت.

چرا بخشش؟
برادر مقتول درباره دلیل بخشیدن قاتل به همشهری گفت: در این مدت بارها از طرف خانواده قاتل سراغ ما آمدند و چندبار هم واسطه فرستادند تا رضایت دهیم. آنها حتی گفتند حاضرند دیه پرداخت كنند اما ما به چنین پولی نیاز نداشتیم. مدتی گذشت تا اینكه با نزدیك شدن زمان اجرای حكم همه خانواده دور یكدیگر جمع شدیم و تصمیم گرفتیم به‌خاطر پدر و مادر پیر قاتل و خواهرش و همچنین به بركت‌ماه رمضان او را ببخشیم. مرتضی، جوان سابقه‌داری نبود و قبلا خطایی از او سر نزده بود. از طرفی قتل برادرم در جریان یك حادثه اتفاق افتاد. ما حتی دیه هم نخواستیم و برای رضای خدا و آرامش روح برادرم او را بخشیدیم.

او ادامه داد: دیدن قاتل بی‌شك باعث می‌شد كه داغمان تازه شود برای همین شرط كردیم كه قاتل برادرم وقتی آزاد شد نباید در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی زندگی كند و باید از زادگاهش مهاجرت كند. او هم موافقت كرد و مادرم و فرزندان برادر مرحومم كه 2دختر و 3پسر هستند صورتجلسه را امضا كردند و قاتل بخشیده شد.

 در همین حال اصغر حمیدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سلماس نیز ضمن تقدیر از این اقدام اولیای دم گفت: در این مدت تلاش‌های زیادی از سوی بزرگان منطقه انجام شد تا این پرونده ختم به‌خیر شود. خوشبختانه این تلاش‌ها به نتیجه رسید و شاهد این بودیم كه جوان خطا كار بخشیده شد. 

اخبار حوادث - همشهری

 


ویدیو مرتبط :
بخشش در ماه رمضان و بخشش در روز عرفه/حتما گوش کن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اخراج از محله؛ شرط خانواده مقتول برای بخشش



اخراج از محله؛ شرط خانواده مقتول برای بخشش

خانواده مقتول برای بخشیدن قاتل شرط گذاشتند که وی و خانواده‌اش برای همیشه محل را ترک کنند و از آنجا بروند.

شامگاه اسفند‌ماه سال84 مأموران پلیس در جریان یک درگیری خونین در یکی از مناطق جنوب غرب پایتخت قرار گرفتند و راهی آنجا شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که در این درگیری پسر جوانی با ضربه تبر زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

 در تحقیق از شاهدان مشخص شد که ضارب و جوان مجروح در یک محله زندگی می‌کردند و به‌خاطر اختلافاتی که از قبل داشتند با هم درگیر شده بودند.

کارآگاهان در مرحله بعد راهی بیمارستان شدند و به تحقیق از پدر جوان مجروح پرداختند.

وی به کارآگاهان گفت: ساعتی قبل از اینکه پسرم زخمی شود یکی از بستگانم با خانواده جوان ضارب درگیر شد که من هم برای میانجیگری وارد درگیری شدم.

در این میان یکی از بستگان ضارب با شیشه نوشابه ضربه‌ای به سرم زد. با اینکه من زخمی شده بودم اما به درگیری پایان دادم و به خانه برگشتم اما بعد از ساعتی، از داخل کوچه صدای داد و فریاد شنیدم و وقتی از خانه بیرون رفتم، همسایه‌ها به من گفتند که پسرم مجروح شده است.

 

بلافاصله به محل درگیری رفتم و پسرم را غرق در خون دیدم و او را توسط اورژانس به بیمارستان رساندیم. بعد از اظهارات وی، مأموران جست‌وجو برای دستگیری جوان ضارب را شروع کردند. درحالی‌که تحقیقات ادامه داشت از بیمارستان خبر رسید که جوان مجروح به‌علت شدت جراحات وارده روی تخت بیمارستان جان باخته است.

با مرگ وی، پرونده جنایت در اختیار بازپرس جنایی تهران قرار گرفت و کارآگاهان در ردیابی‌های خود متهم به قتل را دستگیر کردند.مرد میانسال در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرد و به مأموران گفت: ساعتی قبل از حادثه پدر و یکی از آشنایان مقتول با بستگان من درگیر شده بودند که پدر مقتول با ضربه شیشه نوشابه‌ای که به سرش وارد شده بود، زخمی شد.

وی ادامه داد: مقتول نیز وقتی این موضوع را متوجه شده بود برادرزاده‌های مرا در خیابان دیده و به آنها اعتراض کرده بود که چرا پدرش را زخمی کرده‌اند و همین باعث درگیری شد. متهم ادامه داد:

وقتی من صدای آنها را شنیدم به کوچه رفتم. یکدفعه دیدم مقتول چاقو در دست دارد. برای اینکه او را بترسانم و از برادرزاده‌هایم حمایت کنم از داخل ماشینم تبری برداشتم که در درگیری به مقتول ضربه‌ای زدم اما قصد قتل نداشتم و تصور نمی‌کردم که او فوت کند.

بعد از اعتراف این مرد، وی در شعبه74 دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفت. او در دادگاه منکر جنایت شد اما با توجه به شواهد موجود، اعترافات وی در مراحل نخست بازجویی و اظهارات شاهدان، ‌مرد تبرزن به قصاص محکوم شد. با اعتراض وی، پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد که قضات شعبه27 دیوان عالی کشور رأی قصاص نفس را تأیید کردند.

با تأیید حکم اعدام مرد جنایتکار و استیذان از رئیس قوه قضاییه، ‌پرونده در اختیار قاضی اجرای احکام دادسرای جنایی تهران قرار گرفت.

 

درحالی‌که شمارش معکوس برای اعدام قاتل آغاز شده بود تلاش واحد صلح و ‌سازش دادسرای جنایی تهران برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول آغاز شد تا اینکه هفته گذشته خانواده مقتول به دادسرای جنایی رفتند و شرطی برای بخشش متهم مطرح کردند.

آنها شرط گذاشتند تا ظرف مدت 2‌ماه خانواده قاتل محل را ترک کرده و به هیچ عنوان برای آنها مزاحمت ایجاد نکنند. در غیر این‌صورت اگر آنها شرط را نپذیرند باید متهم قصاص شود.


چنانچه خانواده متهم در مهلت 2ماهه‌ای که اولیای دم به آنها داده‌اند از خانه خود اثاث‌کشی کرده و محل را ترک کنند، عامل جنایت از مجازات چوبه دار رهایی خواهد یافت.

 بعد از بخشش متهم به قتل، وی از لحاظ جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری مجددا محاکمه خواهد شد. /همشهری