اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

منع ورود رتبه یک کنکور به دانشگاه


دانش آموز دختر رتبه ی نخست کنکور سراسری دانشگاه های ترکیه از حالا نگران موضوع منع حجاب است.

کردپرس: دانش آموز دختر رتبه ی نخست کنکور سراسری دانشگاه های ترکیه از حالا نگران موضوع منع حجاب است.

سمیه نورساتین، نام یک دانش آموز اهل عثمانیه است که در کنکور سراسری دانشگاه های ترکیه امسال رتبه ی نخست گروه تجربی را به خود اختصاص داده است.

طبق قوانین آموزش عالی ترکیه هر آزمون کنکور پانصد سوال دارد و دانش آموزانی می توانند از سد اولیه عبور کنند که دست کم به 180 سوال پاسخ مثبت بدهند و پس از آن وارد رقابت رتبه و سهمیه بندی شوند.

اما در کمال تعجب همگان، برای نخستین بار در تاریخ برگزاری آزمون کنکور در ترکیه سمیه در شاخه علوم تجربی و یک دانش آموزقونیه ای به نام عبدالله جوشکُن در شاخه ی هنر و ادبیات به همه ی 500 پرسش کنکور پاسخ صحیح دادند.

سمیه اینک به عنوان یک دختر محجبه نگرانی خود را از قوانین حاکم بر فضای دانشگاهها اعلام و اظهار امیدواری کرده که خداکند به خاطر حجاب مرا از ورود به دانشگاه منع نکنند.

وی که تمایل به ادامه تحصیل در رشته ی پزشکی دارد به صراحت گفته که درصورت گزینه ی ماندن در خانه و نرفتن به دانشگاه ها عزیمت به خارج از ترکیه را برای ادامه ی تحصیل ترجیح می دهم.

گفتنی است  همه ی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ترکیه، زیر نظر نهاد مستقلی به نام نهاد آموزش عالی فعالیت کرده و در این تشکیلات رییس دانشگاه یک مقام مهم و متنفذ به شمار می آید و از آنجایی که اغلب روسای دانشگاه ها به اصول لاییسم و کمالیسم پایبندی کاملی دارند، تعداد قلیلی از دانشگاه های ترکیه حاضر به پذیرش دانشجوی محجبه هستند.

سال 1997 و در دورانی که عبدالله گل از وزرای کابینه ی نجم الدین اربکان بود، همسر محجبه ی وی خیرالنسا گل از ورود به دانشگاه منع شد و حتی درگیر شدن شخص عبدالله گل با دربان و رییس دانشگاه، نتوانست خیرالنسا را دو متر از در ورودی دانشگاه آن سوتر ببرد.

با ورود تعداد معدودی از پروفسورهای اسلام گرا به حلقه ی روسای دانشگاه های ترکیه، در برخی دانشگاه ها فقط در حیاط  داشتن حجاب آزاد است و در برخی کلاس ها در کلاس درس کشف حجاب ضروری است. با این وجود استاد نیز حق دارد حتی در صورت تایید رییس دانشگاه، یک دختر دانشجو را به خاطر برخورداری از حجاب از ورود به کلاس منع کند.

از همه ی این ها تاسف بار تر آن است که برخی دانشگاه ها، تنها در صورتی به دانشجوی مجبه اجازه ی ورود می دهند که یا روسری خود را بردارد و یا روی روسری از کلاه گیس استفاده کند.

این موضوع در ادبیات سیاسی و مطبوعات ترکیه خیلی وقت ها به موضوع طنز تبدیل شده و وضعیت یک بام و چند هوای دانشگاه ها باعث شده تا دختران دانشجو در زمان انتخاب دانشگاه محل تحصیل، ابتدا به این موضوع توجه کنند که دانشگاه مورد نظر آنان نسبت به موضوع حجاب چه واکنشی دارد.


ویدیو مرتبط :
دونالد ترامپ : منع ورود همه مسلمانان به آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توزیع کارت ورود به جلسه کنکور دانشگاه آزاد از یکشنبه



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

برگزاری کنکور هفته آینده؛

توزیع کارت ورود به جلسه کنکور دانشگاه آزاد از یکشنبه

توزیع کارت ورود به جلسه کنکور سراسری دانشگاه آزاد از یکشنبه هفته آینده آغاز می شود و به گفته رئیس مرکز آزمون این فرایند طی 4 روز صورت می گیرد و آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسه 14 تیرماه است.

داوطلبان شرکت در کنکورهای پزشکی یا غیرپزشکی سال 91 دانشگاه آزاد اسلامی از یکشنبه می توانند نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه خود از طریق سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اقدام کنند.

فرایند دریافت کارت ورود به جلسه به گفته عبدالله سجادی جاغرق - رئیس مرکز آزمون این دانشگاه تا 14 تیرماه ادامه خواهد داشت.

آزمون غیرپزشکی 15 و 16 و آزمون پزشکی 29 تیرماه سال جاری برگزار می شود و این آزمونها هیچ تفاوتی با آزمون سالهای گذشته ندارند، اما اگر محتوای دروس مدارس و آموزش پرورش تغییر کرده باشد، تغییرات اعمال می شود./مهر