اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

منشور حقوق شهروندی به کجا رسید؟


وزیر دادگستری گفت که منشور حقوق شهروندی در مرحله نهایی قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر دادگستری گفت که منشور حقوق شهروندی در مرحله نهایی قرار دارد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مصطفی پورمحمدی در سلسله نشست‌های خشونت علیه کودکان که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که ایران به کنوانسیون حقوق کودک ملحق شد، مرجع ملی حقوق کودک در هیات دولت تصویب و این مرجع در وزارت دادگستری تشکیل شد. اکنون مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک به عنوان جایگاهی شناخته شده در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی شناخته شده است.

وی یادآور شد: در نشستی که در ژنو برگزار شد دوستان ما حضور خوبی در زمینه حقوق کودک داشتند. در این نشست که اکنون برگزار شده، حقوقدانان زن حضور دارند و برای ما جالب بود که زنان برای دفاع از حقوق کودکان گام برداشته‌اند.

وزیر دادگستری با اشاره به موضوع بحث امروز که مربوط به خشونت جنسی علیه کودکان است، گفت: امروز در جامعه ما از لحاظ اخلاقی، ناچار به پنهان کاری هستیم و این نکته ما را دچار دردسرهای بیشتری می‌کند؛ چرا که ما خیلی از مسائل را در این زمینه اعلام نمی‌کنیم؛ بنابراین ما نباید از رسیدگی دقیق و عمیق به این مسأله غافل بمانیم.

پورمحمدی با اشاره به ترویج خشونت جنسی علیه کودکان توسط برخی از رسانه‌ها،‌ گفت: متاسفانه این موضوع از سوی برخی رسانه‌ها که تیراژ بالا و وسعت فراوانی در شبکه‌های مختلف دارند ترویج می‌شود.

پورمحمدی ادامه داد: اکنون کارشناسان اجتماعی و محققین نگران سرنوشت نامناسب برای فرهنگ بشری هستند. متأسفانه کودکان در حال حاضر در معرض آموزش‌های بی‌دفاع قرار گرفته‌اند. مانند فیلم‌های خشن و پلیسی و حتی بازی‌های رایانه‌ای. در واقع برخوردهای ناهنجار در سطح گسترده در حال توزیع است. بازی‌های کامپیوتری عملیات اکتیو و خشن را به کودکان عرضه می‌کند که در حوزه جنسی باید بگوییم خطرناک‌تر است و هویت بچه‌های ما را می‌گیرد، البته این بحث مربوط به جامعه ما نیست و یک بحث جهانی است.

پورمحمدی با طرح این سوال که چه دنیایی داریم و بین ما چه تبادل می‌شود، گفت: آیا واقعا بچه‌های ما محبت را می‌بینند. خبرهایی که آنها می‌شنوند مربوط به ترور، بمب و... است. دختر و زن مظهر مهر عاطفی هستند در صورتی که دختر عامل انتحاری می شود و به خود بمب وصل می‌کند. ما به این نقطه رسیده‌ایم که بسیار ناراحت کننده است. این بحث، بحث از حقوق جهانی است. چه کسی از حقوق زنان و کودکان در دنیا دفاع می‌کند؟

پورمحمدی با بیان این‌که اکنون جامعه جهانی در سیبل مسائل حقوق بشری قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر دو مرجع یعنی هم گزارشگر دبیر کل و هم سازمان ملل تمام دقتشان بر روی ماست و تمام زوایای ما را زیر ذره بین قرار می دهند. در این نشست اخیر 300 سوال از ما پرسیده شد. همه به جمهوری اسلامی ایران زوم کرده‌اند، البته اشکالی ندارد؛ زیرا ما رسالت جهانی داریم و ما از آن استقبال می‌کنیم زیرا حرف بسیار داریم.

وزیر دادگستری یادآور شد: دانشگاه مفید مباحث مربوط به حقوق کودک را بررسی کرده و مقالات دقیقی در این زمینه دارد. در این چهار نشست که در زمینه پیشگیری از خشونت علیه کودکان برگزار شد، نمایندگان ادیان حضور داشتند و این بسیار خوب بود. زیرا ما به این تفاهمات و تطبیق گفت‌وگوهایمان نیاز داریم.

پورمحمدی در مورد اقدامات انجام شده در زمینه مباحث مربوط به حقوق کودک گفت: تصویب و ابلاغ قانون مجازات اسلامی که مربوط به سه سال پیش بود،‌ برخی از موادش از مواد 85 تا 95 به موضوع مهم کودک پرداخته است. همچنین تصویب و ابلاغ قانون حمایت خانواده که اسفندماه 91 به تصویب رسید در 5 روز پیش آیین‌نامه‌اش به تصویب رسید و به همه مراجع قانونی ابلاغ شد که در زمینه حقوق کودک و خانواده است.

وی ادامه داد: تهیه سند ملی که مدتی دنبال آن بودیم از دیگر اقدامات ماست که انجام داده‌ایم و مرجع ملی ما از سال گذشته تهیه این سند را در دستور کارش قرار داده است. امیدواریم هرچه زودتر این سند تصویب شود. همچنین تصویب قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را در سال گذشته داشتیم، البته فرزندخواندگی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد که با اقدام عملی جلوی آن را گرفتیم و در جلساتی درباره آن بحث کردیم. البته در ثبت مکتوبش ملاحظاتی است که باید اعمال شود.

پورمحمدی با بیان این‌که ستاد ساماندهی کودکان خیابانی که ما آن را فعال کرده‌ایم از دیگر اقداماتی بود که در این زمینه انجام شد، گفت: همچنین یکی دیگر از اقدامات ما اعمال مجازات کودکان زیر 18 سال است که باید مراعات‌های لازم در این زمینه اتفاق افتد که ما در حال انجام آن هستیم. ما حرف اساسی‌مان این است که می‌خواهیم بگوییم مبنای سن 18 سال چیست. البته ما 18 سال را مبنا قرار داده‌ایم ولی در این زمینه ادعا و حرف‌هایی داریم.

پورمحمدی ادامه داد: الحاق ایران به پروتکل خرید و فروش و فحشای کودکان که بحث اساسی است، از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بود، البته ما ضمن اینکه به این پروتکل ملحق شده‌ایم تلاش داریم که موارد جزئی در این زمینه هم اتفاق نیفتد.

پورمحمدی گفت: اسلام در زمینه مباحث مربوط به حقوق کودک حرف بسیار دارد؛ چرا که حقوق کودک از همه حقوق‌ها جلوتر است. ما اگر می‌خواهیم جامعه‌مان را بر پایه حقوق شهروندی تنظیم کنیم باید ابتدا حقوق کودک را بررسی کنیم.

پورمحمدی با تاکید بر این‌که منشور حقوق شهروندی در حال نهایی شدن است، ادامه داد: بررسی این منشور مدتی طول کشید. معاونت زنان ریاست جمهوری پیشنهادی داده مبنی بر این‌که اکهنون که ما حقوق کودکمان جایگاهی را پیدا کرده بهتر است مرجعی را برای حقوق زنان ایجاد کنیم که در این زمینه بحث کردیم. خوشبختانه دوستان بر روی این موضوع متمرکز شده‌اند و امیدواریم این بحث به نتیجه مناسب برسد.


ویدیو مرتبط :
دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت منشور حقوق شهروندی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات پورمحمدی درباره پرونده حصر، ساختمان جهاد کشاورزی و منشور حقوق شهروندی



پرونده حصر، ساختمان جهاد کشاورزی و منشور حقوق شهروندی

در جمع خبرنگاران مطرح شد
اظهارات پورمحمدی درباره پرونده حصر، ساختمان جهاد کشاورزی و منشور حقوق شهروندی

وزیر دادگستری همچنین درباره پرونده حصر نیز گفت: قرار به دخالت جایی یا کسی نبوده است.

وزیر دادگستری درباره پرونده حصر، فروش ساختمان وزارت جهاد کشاورزی و تهیه منشور حقوق شهروندی اظهار نظر کرد.

به گزارش  فارس، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در جمع خبرنگاران درباره تنظیم منشور حقوق شهروندی گفت: در راستای سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری منشور حقوق شهروندی را اماده خواهیم کرد.

وی افزود: برای تنظیم این منشور معاونت حقوقی رئیس جمهور مسئول شده و قرار است سایر دستگاه‌‌ها هم نظیر وزارت دادگستری و خود قوه قضاییه به این معاونت کمک کنند.

وزیر دادگستری درباره اینکه آیا تاکنون اقدامی در این جهت انجام شده است یا خیر گفت: جلسه‌هایی برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما قوانین خوبی داریم چه در قانون اساسی و چه سیاست‌های کلی ابلاغی مقام رهبری صرفا باید این مجموعه ترکیب و تنظیم بشود و به صورت یک متن روان و قابل ارائه تولید شود و ما هم کمکش می‌کنیم.

حجت الاسلام پورمحمدی درباره سرنوشت واگذاری ساختمان وزارت جهاد کشاورزی گفت: کس خاصی مأمور رسیدگی به این پرونده نشده است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد گفته ما مشکل داریم اما باید به این موضوع توجه شود که این ساختمان از سال‌ها قبل در معرض فروش بوده است و ۲ سال هم دستگاه قضایی ورود پیدا کرده است و آنرا خریده است.

وزیر دادگستری گفت: البته قوه قضاییه هنوز پولی را نداده است و قرار بوده که دولت پرداخت پول به وزارت دادگستری را متقبل شود.

وی افزود در این ۲ سال از سوی قوه قضاییه پول زیادی در این ساختمان هزینه شده و الان تعداد زیادی از افراد در این ساختمان مستقر شده‌اند.

پورمحمدی گفت: این درست است که اصلا فروش این ساختمان درست نبوده است زیرا ۴۰ سال قبل ساختمانی برای یک وزارتخانه ساخته می‌شود حتی یک بلوار به نام آن نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: به نظر من مقامات وقت بی تدبیری کرده‌اند و بر سر بی‌تدبیری ساختمان را فروخته‌اند الان ۲ راه حل بیشتر در جلوی پای وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد.

وزیر دادگستری گفت: یا باید تعامل شود که پول وزارتخانه زودتر داده شود یا اینکه ساختمانی با همین مشخصات برای قوه قضاییه تدارک ببینند و قوه به آنجا برود.

پورمحمدی گفت: قوه قضاییه گناهی نداشته است که آمده این ساختمان را خریده است آدم عاقل می‌رود جای خوب را می‌خرد و در آنجا می‌نشیند.

وزیر دادگستری همچنین درباره پرونده حصر نیز گفت: قرار به دخالت جایی یا کسی نبوده است.

وی ادامه داد: یک جایی از من سوالی پرسیده شد و من هم گفتم همان مرجعی که پیش از این پرونده در اختیارش بوده است به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

پورمحمدی گفت: این پرونده از ابتدای تشکیل در شورا بوده و از این به بعد هم هر تصمیمی قرار باشد گرفته شود در همان جا باید بگیرند./فارس