اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

منبع نزدیک به تیم هسته ای: ظریف به تهران باز نمی گردد/ آمریکا:‌ به دنبال دستیابی به توافق تا 24 نوامبر هستیم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاست خارجی - یک منبع نزدیک به تیم هسته ای ایران خبر داد:

 محمدجواد ظریف به تهران باز نمی گردد/بازگشت جان کری، لوران فابیوس و فیلیپ هاموند به پایتخت ها

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت که ظریف به تهران نمی رود.

 محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران فعلا برای مشورت به تهران بازنمی گردد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری به فرانسه سفر می کند تا با همتایان اروپایی خود رد مورد مذاکرات هسته ای مشورت کند.

لوران فابیوس و فیلیپ هاموند، وزرای خارجه فرانسه و انگلیس نیز امشب برای مشورت با مقامات و سران خود وین را به مقصد کشورهای خود ترک می‌کنند.

مذاکرات ایران و 1+5 روز سه شنبه به منظور حل و فصل پرونده هسته ای ایران کار خود را آغاز کرد.

تهران و شش قدرت جهانی تا 24 نوامبر فرصت دارند تا به توافق جامع دست پیدا کنند. با این حال موانعی بر سر راه توافق وجود دارد.

به گفته ی دیپلمات های ایرانی، بحث تعداد سانتریفیوژ و روند لغو تحریم ها از جمله مسائل مهم مورد اختلاف است.

پیش از این برخی از رسانه های خارجی از تمدید مذاکرات هسته ای تا ماه مارس خبر داده بودند.

-------------------------

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:‌ به دنبال دستیابی به توافق تا 24 نوامبر هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اظهارات اخیر وزیران خارجه انگلیس و فرانسه در دوره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5‌ گفت: شریکان ما می‌توانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند اما ما به دنبال دستیابی به توافق تا 24 نوامبر (3 آذر) هستیم.

به گزارش ایسنا و ‌به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، جف راسک، سخنگوی وزارت خارجه این کشور در نشست روزانه خود با خبرنگاران با اشاره به سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به وین برای حضور در مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ وی اکنون در وین به سر می‌برد. وی پیش از دیدار سه جانبه با کاترین اشتون و ظریف وزیر امور خارجه ایران با هیأت آمریکایی دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

او ادامه داد: پیش از این سفر در طول روزهای گذشته کری با بسیاری از شریکان بین‌المللی آمریکا در سفرش به لندن و پاریس درباره مساله هسته‌ای ایران و روند مذاکرات دیدار و گفت‌وگو کرده است. اکنون جان کری در وین به سر می‌برد تا با هیأت آمریکایی مشورت کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: وزیر امور خارجه آمریکا درهیچ یک از سخنانش از کلمه تمدید استفاده نکرده است و همان گونه که جان کری گفت ما درباره مساله تمدید مذاکرات گفت‌وگو نمی‌کنیم حتی در میان اعضای 1+5. ما تنها درباره دستیابی به توافق گفت‌و‌گو می‌کنیم و تمرکزمان بر روی این مساله است. بر همین اساس وی به وین رفته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر تشکیک نسبت به دستیابی به توافق گفت: وی گفته است (روند مذاکرات مشکل است اما قابل دسترسی است). شرکای ما می‌توانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

 

اخبار سیاست خارجی - تیک،فارس

 


ویدیو مرتبط :
مردم ایران دستیابی به توافق مقدماتی در مورد برنامه هسته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ژنو/ظریف: دستور کار نشست فردا دستیابی به توافق است/هشدار اوباما به کنگره



مذاکرات ژنو

ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران وارد ژنو شدند

وزیر امور خارجه کشورمان لحظاتی پیش به همراه تیم مذاکره کننده وارد ژنو شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران لحظاتی پیش برای حضور در مذاکرات ایران و 1+5 وارد ژنو شدند.

نشست ژنو 3 از فردا چهارشنبه در این شهر برگزار خواهد شد.

ظریف قبل از ورود به ژنو در سفری چند ساعته به رم با همتای ایتالیایی خود به رایزنی و گفت‌وگو پرداخت.

در نشست ژنو 2 که روزهای 16 و 17 و 18 آبان در شهر ژنو برگزار شد قرار بود توافقنامه‌ای هسته‌ای به امضا برسد که به دلیل کارشکنی‌های فرانسه توافقی حاصر نشد و قرار شد مذاکرات 29 آبان از سر گرفته شود.

 

-----------------------------------------------------

 

ظریف: دستور کار نشست فردا دستیابی به توافق است

وزیر امور خارجه کشورمان دستور کار نشست فردا در ژنو را رسیدن به توافق برشمرد و گفت: البته بستگی دارد به اینکه طرف مقابل تا چه حد آمادگی داشته باشد حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد و از موضع برابر با ما برخورد کند.

به گزارش فارس، محمد جواد ظریف  وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک رم  به مقصد  ژنو در جمع خبرنگاران ایرانی درباره دستور کار نشست فردا در ژنو گفت: دستور کار نشست فردا رسیدن به توافق است که در این زمینه تلاش خواهیم کرد، البته بستگی دارد به اینکه طرف مقابل تا چه حد آمادگی داشته باشد حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد و از موضع برابر با ما برخورد کند.

وی درباره ملاقاتش با وزیر خارجه ایتالیا این مذاکرات را بسیار خوب بر شمرد و اظهارداشت: ایتالیا هم سابقه رابطه گسترده با ایران دارد و هم در چند ماهه بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری حضور خوبی در ایران داشته و ملاقات خوبی بین رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر ایتالیا انجام شده و ما نیز مذاکرات خوبی در نیویورک داشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی این سفر را به منظور پیگیری گفتگوها در حوزه منطقه‌ای، در بحث هسته‌ای، سوریه و افغانستان  عنوان کرد و افزود: در بحث روابط دو جانبه مباحث خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه  مدیر کل وزارت امور خارجه ایتالیا به زودی به ایران سفر می کند، خاطرنشان کرد: قرار است کارهای عملیاتی را در روابط دو جانبه پیگیری کنیم و قرار شد وزیر خارجه ایتالیا و نخست‌وزیر این کشور در آینده به ایران سفر کنند.

ظریف در پاسخ به این پرسش که  آیا این دیدار و سفر کمکی به مذاکرات ژنو می‌کند، با بیان اینکه این سفر اثر مستقیمی در مذاکرات فردا ندارد، عنوان کرد: معتقدیم بحث هسته‌ای را باید از طریق مذاکره و رسیدن به راه حلی که منافع همه و حقوق مردم ایران در آن لحاظ شود، حل کرد.

به گفته وزیر خارجه هرچه بیشتر بتوانیم گفتگوهای دو جانبه و چند جانبه برگزار کرده و موضوعات را توضیح داده و تشریح کنیم، کمک می‌کند تا فضاسازی‌هایی که توسط بدخواهان جمهوری‌اسلامی صورت می‌گیرد، از بین ببرد.

وی با اشاره به بیانیه‌ای که توسط سفارت رژیم صهیونیستی در رم صادر و در آن اعلام شده که دولت ایتالیا در پذیرش میزبانی وزیر امور خارجه ایران قدری زودهنگام عمل کرده، گفت: این اقدام وقاحت آنها را نشان می‌دهد که تا چه حد به خود اجازه می‌دهند در روابط ایران با کشورهای مستقل دخالت کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور ایران در جامعه بین الملل و پایتخت‌ها و برگزاری چنین مذاکراتی، گفت: این‌ها باعث می‌شود فضایی که بدخواهان مردم ایران و جمهوری‌اسلامی تلاش کردند در دنیا علیه ما ایجاد کنند به یاری خدا متزلزل شود و این بهترین کمک برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

وی در خصوص اقدام تروریستی امروز در بیروت به تماس تلفنی‌اش با سفیر ایران در لبنان اشاره کرد و گفت: نیاز بود ضمن صحبت با سفارت مراتب تسلیت خود را به دوستان اعلام کنم و هم اینکه از دوستان خواهش کنم که تسلیت ما را به خانواده های شهدا اعلام کنند و هم از این اقدام تروریستی که کل منطقه را به خطر انداخته و ناشی از افراط‌گرایی در منطقه است ابراز انزجار کرده و ضرورت همکاری جمعی برای مقابله با اینگونه اقدامات را یادآور شوم.

ظریف در پاسخ به این سوال که  که  آیا حمله تروریستی امروز بیروت در راستای لطمه زدن به مذاکرات ایران و 1+5 صورت گرفته، افزود : ممکن است این حمله تروریستی اهداف مختلفی داشته باشد، اما نتیجه رشد افراط‌گرایی در منطقه است که قطعا برای همه خطرناک است.

 

-----------------------------------------------------

کارنی: اوباما به کنگره درباره تشدید تحریم‌ها در حین مذاکرات هشدار داد

سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد رئیس جمهور آمریکا درباره تشدید تحریم‌ها در حین انجام مذاکرات هسته‌ای ژنو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اوباما امروز سه‌شنبه به قانونگذاران کنگره هشدار داده که از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کنند.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید ضمن اعلام این خبر گفت که آقای اوباما هشدار داده در صورتی که مناقشه برنامه هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک حل نشود توانایی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای افزایش خواهد یافت.

جی کارنی گفت: «رئیس جمهور تأکید کرد که در نبود گام اول، ایران با افزایش ظرفیت غنی‌سازی برنامه هسته‌ایش را پیشرفت خواهد داد،  ذخیره اورانیوم غنی‌شده‌اش را بیشتر خواهد کرد، سانتریفیوژهای پیشرفته نصب می‌کند و در مسیرتولید پلوتونیوم گام برمی‌دارد.»

کاخ سفید از کنگره آمریکا خواست وضع تحریم‌های احتمالی علیه ایران را در حین مذاکرات هسته‌ای تعلیق کند.

کاخ سفید تا کنون چند بار به کنگره آمریکا هشدار داده که  وضع این تحریم‌ها تلاشهای دیپلماتیک برای حل مناقشه اتمی با ایران را مختل می‌کند.
/فارس