اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مناظره عملکرد مطبوعات در ایران+حاشیه ها



برنامه مناظره,مناظره تلویزیونی


گزارش از مناظره عملکرد مطبوعات در ایران
مشکلات مطبوعات از نگاه ۵ مسئول رسانه/از خط قرمز مطبوعات تا ایجاد قوانین حمایتی‌

در مناظره عملکرد مطبوعات در ایران که با حضور محمد‌کاظم انبارلویی، مصطفی کواکبیان، سید‌محمد صفی‌زاده، محمدرضا راه چمنی و سید‌نظام‌الدین موسوی در شبکه یک سیما برگزار شد، مشکلات مطبوعات ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش فارس در مناظره عملکرد مطبوعات در ایران محمد‌کاظم انبارلویی، مصطفی کواکبیان، سید‌محمد صفی‌زاده، محمدرضا راه چمنی و سید‌نظام‌الدین موسوی در مدت 150 دقیقه نسبت به مشکلات و کارکردها و عملکرد مطبوعات ایران اظهار نظر شد.
در زیر مشروح این میزگرد را می‌خوانید.
رسانه‌ها و مطبوعات در بیان آزاد هستند؛ مگر اینکه مخل نظام اسلامی باشند
سردبیر روزنامه رسالت با بیان اینکه مطبوعات، احزاب و دانشگاه سه پدیده مدرن است، گفت: رسانه‌ها و مطبوعات در بیان آزاد هستند مگر اینکه مخل نظام اسلامی باشند.

در ابتدای این مناظره محمد کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت اظهار داشت: مطبوعات، احزاب و دانشگاه سه پدیده مدرن هستند که طی صد سال اخیر به ایران وارد شدند که در سه نهضت مشروطه، ملی و انقلاب اسلامی نقش آفرینی کردند؛ خاستگاه فکری این پدیده، مدرنیته است.

انبارلویی با اعلام اینکه انقلاب اسلامی اعتراض به نظام فکری کفر آلود مدرنیته است، اظهار داشت: جریان مدرنیته به دنبال بازگشت استبداد و استعمار خارجی است و در دو نهضت مشروطه و ملی توفیقاتی داشتند اما در نهضت انقلاب اسلامی به دلیل اینکه رهبری نهضت خود رسانه تنها بود، توفیقی به دست نیاوردند

وی ادامه داد: اولین توفیق این جریان در مطبوعات، مبارزه با دین، فرهنگ و مذهب مردم است؛  اصل 24 قانون اساسی می‌گوید که رسانه‌ها و مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند مگر اینکه مخل به مبانی نظام اسلامی باشند

سردبیر روزنامه رسالت ادامه داد: با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان در این مناظره وجود دارند می‌توان انتظار داشت که پاسخی را هم اکنون دریافت کنیم

وی با اشاره به گزارش تحلیلی که پیش از اینها در این باره تهیه شده است گفت: در یک مقطع یک گزارش تحلیلی در حوزه علمیه قم تهیه شده است که مربوط به سالهای 77 تا 88 در حوزه مجموعه شبهات که در عرصه دین و فرهنگ و اتحاد ملی وجود داشته شامل 2 هزار و 350 مورد شبهه می‌شده است.

انبارلویی بیان داشت: نشریه ‌ای که توسط معاونت مدیرکل داخلی مطبوعات آن زمان در 4 سال اول اعلام شده شامل 66 مورد شبهه بود که در جایگاه دوم بوده است اما در 4 سال بعد با 252 شبهه در جایگاه اول قرار داشته است

سردبیر روزنامه رسالت ادامه داد: حساب مطبوعاتی که طرفدار نظام و مردم هستند مشخص است ما جمع شده‌ایم به نقطه اصلی این مناظره برسیم.

وی خاطر نشان کرد: برخی در یک دهه قبل قلم می‌زدند اما هم اکنون در رادیوهای بیگانه و نشریات خارجی علیه ایران تبلیغ و ترویج می‌کنند بنابراین چالش اصلی ما با جریان منحط مدرنیته است که مظاهر آن سکولاریزم است و این جریان اثبات کرده که هیچگاه با انقلاب سر آشتی ندارد

تبیین اهداف قانون اساسی و تبلیغ ارزش‌های دینی و مذهبی از وظایف رسانه‌هاست
راه‌چمنی با اشاره به نقش و کارکرد رسانه‌ها گفت: تبیین اهداف قانون اساسی و تبلیغ ارزش‌های دینی و مذهبی از وظایف رسانه‌هاست.

راه چمنی به عنوان دومین نفر ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت و تسلیت شهادت شهیدان رجایی و باهنر افزود: برای دولت تدبیر و امید آرزوی موفقیت می‌کنم.

وی ادامه داد: جا دارد اینجا از صدا و سیما تشکر کنم برای ترتیب دادن مناظرات اما انتظار داشتیم که مناظره هفته گذشته احزاب یک جلسه دیگر نیز ادامه یابد.

وی تأکید کرد: در جلسه اضافی باید جمع‌بندی خوبی در مورد موانع رشد احزاب و راهکارهای گسترش فرهنگ تحزب می‌رسیدیم که متأسفانه این مناظره‌ها ناقص ماند، امیدواریم که این مناظره احزاب ادامه پیدا کند.

راه‌چمنی ضمن یادآوری این نکته که اکنون دبیر کل حزب همبستگی نیست و مسئولیت مدیر مسئولی روزنامه همبستگی را نیز برعهده ندارد، گفت: من هم اکنون دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی هستم و به عنوان سرپرست در روزنامه همبستگی فعالیت می‌کنم

وی مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی دانست و افزود: البته امروزه رکن دیگری نیز به دموکراسی اضافه شده که همانا آزادی‌های مدنی و آزادی قلم است.

راه‌چمنی افزود: در بحث آزادی مطبوعات همانگونه که در اصل 24 قانون اساسی آمده مطبوعات نباید مخل به مبانی اسلامی و حقوق عمومی باشند که البته این نکات به تفصیل در قانون مطبوعات نیز ذکر شده است.

وی یکی از نقش‌های اصلی مطبوعات را ارتقاء آگاهی و دانش علمی در سطح جامعه عنوان کرد و تأکید کرد: نقش دیگر مطبوعات این است که به عنوان سخنگو و چشم مردم بحث نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها را بر عهده داشته باشند

راه‌چمنی تبیین اهداف قانون اساسی و تبلیغ ارزش‌های دینی و مذهبی را از دیگر وظایف رسانه‌ها عنوان کرد.

وی تأکید کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بیان داشته در کشور 3 نوع مطبوعات داریم که نوع اول آن درون نظام فعالیت می‌کند، از نظام دفاع می‌کند، نوع دیگر مطبوعات هم بی‌تفاوت به مبانی اصلی نظام هستند و یک عده دیگر نیز با نظام مشکل دارند که دادگاه مطبوعات با آنها برخورد می‌کند.

یارانه مطبوعات در 8 سال گذشته قطره‌چکانی پرداخت شده
بنیانگذار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران گفت: برخی می‌گویند روزنامه‌ها به گمانه‌زنی‌های نابجا دامن می‌زنند در حالیکه رسانه با منبع مطلع واقعیت‌هایی که دولت لاپوشانی می‌کند را درج می‌کند.

سیدمحمد صفی‌زاده بنیانگذار انجمن صنفی ایران و مدیر مسئول روزنامه ابرار گفت: تعریف مطبوعات برای ملت بزرگ و بینندگان مشخص است. در گزارشی که صدا و سیما در ابتدای مناظره پخش کرد به کاستی‌های تیراژ مطبوعات و کمبودها اشاره شد، ولی به تبعیض‌هایی که طی 8 سال گذشته توسط دولت نهم و دهم به مطبوعات شد اشاره‌ای نشد.

وی ادامه داد: مطبوعاتی که مورد حمایت دولت باشند، یک شبه مجوز گرفته و قطعاً از درآمدهای دولتی برخوردارند که مورد حمایت بی‌چون و چرا بودند چرا که نظر مردم در این روزنامه‌ها درج نمی‌شد و معمولاً آمارها خلاف واقع است.

به گفته مدیرمسئول روزنامه ابرار در این دوران حمایت از مطبوعات مستقل و آزاد و کسانی که وابستگی جناحی نداشتند به حداقل رسیده و مطبوعات آزاد را از داشتن آگهی محروم کردند و یارانه‌ها را قطره‌ چکانی پرداخت کردند و کیسه‌ای که از خزانه در اختیارشان بود به آنهایی که خودشان می‌خواستند می‌پرداختند.

صفی زاده تصریح کرد: بعدازظهرها شاهد بودیم که انبوهی از روزنامه‌های دولتی روی کیوسک‌ها چیده می‌شد. این در حالی است که روزنامه‌هایی که مسائل خلاف را درج می‌کردند در ساعت اول که روی کیوسک می‌رفت توسط مردم مورد استقبال قرار گرفته و خریداری می‌شد.

وی گفت: آقای انبارلویی اشاره کردند که در ابتدای انقلاب حضرت امام (ره) با صدای رسای خود، صدای انقلاب را به دنیا رساندند در حالی که خود حضرت امام در همان سال اول از دو روزنامه با استفاده از روزنامه‌نگارانی که با اعتصاب خودشان به انقلاب کمک کردند فعالیت رسانه‌ای داشتند.

صفی زاده ادامه داد: رسانه همواره در پیشرفت‌ها، تحریم‌ها توانستند با انعکاس واقعیت‌ها و دفاع از آرمان‌های نظام مردم را امیدوار کنند و در عین حال با انتقادهایی که داشتند نقاط ضعف را نشان دهند

بنیانگذار انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران با انتقاد از اینکه می‌گویند برخی گمانه‌زنی‌های نابجا در رسانه درج می‌شود گفت: اینها گمانه‌زنی نیست، واقعیت است چرا که وقتی وزیری داخل هواپیما مشخص می‌شود که عزل شده ولی دولت خبرها را لاپوشانی کرده و تنها از طریق مجاری خود به اطلاع کانال‌های شخصی می‌رساند. روزنامه‌های مستقل با استفاده از منابع خود اخبار صحیح را درج می‌کنند

وی گفت: هر گونه وابستگی در رسانه‌ها سبب می‌شود که روزنامه‌ها نتوانند مطالب واقعی را درج کنند

یکی از مشکلات مطبوعات خطوط قرمز توهمی است
دبیر انجمن روزنامه‌های غیردولتی کشور با اشاره به مشکلات روزنامه‌ها و مطبوعات گفت: خطوط قرمز توهمی یکی از مشکلات اصلی در مطبوعات کشور است.

مصطفی کواکبیان دبیر روزنامه‌های غیردولتی کشور گفت: نکته‌ای که آقای انبارلویی به آن اشاره کرد باید در بحث آزاد مطرح شود.

وی افزود: دوستانی که اینجا هستند نه از فرهنگ مدرنیته حمایت می‌کنند و نه در آن شبهه ایجاد کردند.

کواکبیان تصریح کرد: ما باید وضعیت فعلی مطبوعات را مورد بررسی قرار دهیم و کسانی که شبهه ایجاد می‌کنند مسئله فعلی ما نیستند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دبیر انجمن روزنامه‌های غیردولتی کشور با عضویت 25 روزنامه سیاسی است گفت: ما تنها حزبی هستیم که روزنامه داریم و کرکره ما همیشه بالا است و تنها در زمان انتخابات فعال نیستیم.

دبیر انجمن روزنامه‌های غیردولتی کشور با اشاره به مشکلات موجود در عرصه مطبوعات گفت: متأسفانه ما قانون جامعی که بتواند مطبوعات را پوشش دهد نداریم البته در برنامه چهار و پنجم این موضوع الزام شد اما در دستور کار قرار نگرفت که امیدواریم دولت یازدهم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.

کواکبیان خطوط قرمز توهمی و سلیقه‌ای را یکی دیگر از مشکلات موجود در مطبوعات دانست و تأکید کرد: متأسفانه این خطوط قرمز باعث شد که مطبوعات به صورت فله‌ای توقیف شوند که البته در دوره اخیر قوه قضائیه برخورد بهتری داشته است

وی یکی دیگر از مشکلات مطبوعات کشور را حمله به مطبوعات دانست و گفت: ما همانطور که حمله به سوریه را محکوم می‌کنیم باید برخورد نامناسب با مطبوعات را هم محکوم کنیم.

کواکبیان گفت: عدم پاسخگویی مسئولان به اهالی مطبوعات یکی دیگر از مشکلات این عرصه است و متأسفانه مسئولان کشور هیچ گاه خود را با خبرنگاران داخلی مواجهه نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: اکثر مطبوعات فعلی دولتی هستند و در این بین مطبوعات غیردولتی امکان رقابت ندارند و همین وابستگی دولتی به نهادهای حکومتی و پول‌هایی که از این طریق می‌گیرند مشکلات زیادی را برای مطبوعات غیردولتی ایجاد کرده است.

کواکبیان کمبود کاغذ و کاهش تیراژ را یکی دیگر از مشکلات مطبوعات عنوان کرد و گفت: اگر ما حزب واقعی نداریم باید بپرسیم که مسئولین و دولتمردان در این 34 سال چه کرده‌اند، متأسفانه روزنامه‌‌های ما در بین 100 روزنامه پرتیراژ دنیا نیستند و این در حالی است که در ژاپن روزانه 80 میلیون روزنامه به چاپ می‌رسد.

وی افزود: تمام مطبوعات ما به 2 میلیون هم نمی‌رسد و متأسفانه قشر تحصیل‌کرده کشور هم روزنامه‌خوان نیستند و این در حالی است که سرانه مصرف کاغذ در کشورهای در یک روز برابر مصرف یک ساله ما است.

کواکبیان خودسانسوری و بداخلاقی در مطبوعات را مشکل جدی دیگر در این عرصه دانست.

مبانی مطبوعات در جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر است
مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانه برای این شکل گرفته است که آگاهی بخش باشد، گفت: مبانی مطبوعات در جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر است.

سیدنظام الدین موسوی اظهار داشت: شروع حرکت مناظره نیاز به تقدیر دارد امیدواریم که دستاورد مناسبی نیز برای کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه کارکردها و کارهای ویژه مطالبی بیان شد اظهار داشت: آسیب‌شناسی نقطه مهمی است که در مورد آن بحث می‌شود.

موسوی ادامه داد: روزنامه و حزب با نگاه امروزی از پدیده مدرنیته شکل گرفته است و این امر بدان معنی نیست که هر چیزی که از دل مدرنیته بیرون آید امر مذمومی است.

وی با اعلام اینکه مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانند کارکرد مثبت و منفی داشته باشند یادآور شد: در دستاورد دنیای جدید اگر بخواهیم ساده نگاه کنیم در حوزه فرهنگ یک صندوق رأی و یک رسانه وجود دارد و این دو برای این شکل گرفته‌اند که اندیشه‌های مختلف در کنار هم قرار گیرند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس با اعلام اینکه صندوق رأی موجب می‌شود تا مردم در کنار آرامش نظر خود را اعلام کنند گفت: رسانه نیز شکل گرفته تا آگاهی‌بخش باشد.

مدیرعامل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ابراز داشت: این امر باید بومی شود کما اینکه مردم‌سالاری دینی بومی شده است

موسوی با بیان اینکه مبانی مطبوعات در جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر است ادامه داد: از زمان مشروطه حرکت رسانه‌ای در کشور آغاز شده است به طوری که شیخ فضل‌الله نوری رسانه داشته است.

وی متذکر شد: اما آفت آنجاست که با همان نگاه مضمومی که در غرب وجود دارد حتی فراتر از آن رسانه را تعریف کنیم.

به گفته وی در چارچوب قانون و چارچوب باورهای مردم است که می‌شود رسانه داشته باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در دوم خرداد ماه که در سال 76 حرکت غیراخلاقی موجب بحث‌های سیاسی شد و باورهای دینی مردم را زیر سؤال برد و در اینجا رسانه‌هایی مربوط به روزنامه‌های زنجیره‌ای شکل گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: برخی روزنامه‌ها تبدیل به پایگاه دشمن شده‌اند و هم اکنون بعد از گذشته 6-7 سال می‌فهمیم که BBC و رادیو فردا از گردانندگان آنها کمک می‌گیرند.

برخی مطبوعات ستون پنجم دشمن هستند/ کواکبیان: ما مخالف برخورد قانونی با مطبوعات نیستیم

انبارلویی معتقد است گاهی برخی مطبوعات ستون پنجم دشمن هستند و این در حالی است که کواکبیان نیز مخالف برخورد قانونی با مطبوعات متخلف نیست.

محمدکاظم انبارلویی افزود: دوستان اشاره کردند که مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی محسوب می‌شود اما من می‌گویم که این مطبوعات بعضی اوقات ستون پنجم دشمن به حساب می‌آید

وی ادامه داد: همان‌گونه که امام در اوایل انقلاب فرمودند بعضی از مطبوعات به دنبال فتنه‌انگیزی هستند و قبل از اینکه مردم به آنها برخورد کنند مسئولان جلوی آنها را بگیرند.

انبارلویی تأکید کرد: امام می‌گفتند مطالب را آزاد بنویسید اما توطئه نکنید، مطبوعات باید در نوشتن آزاد باشند اما در این میان برخی‌ها مقاصد شرق و غرب را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم در زمانی که این مطبوعات ستون پنجم در اوج شرارت‌ها به سر می‌بردند گفتند که این مطبوعات همان کاری را می‌کنند که رادیو و تلویزیون‌های بیگانه در حال انجام دادن هستند.

وی تأکید کرد: که مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی قبول دارد اما معتقد است که اگر این مطبوعات فتنه‌انگیزی کنند ستون پنجم دشمن هستند و باید با آنها برخورد شود.

سردبیر روزنامه رسالت در ادامه از کواکبیان پرسید آقای کواکبیان بگوید که با توجه به اصل 24 قانون اساسی وظیفه مطبوعات چیست و چگونه می‌شود که مطبوعات ستون پنجم هستند.

کواکبیان در پاسخ به انبارلویی گفت: ما هم می‌‌گویم اگر مطبوعات ستون پنجم بودند باید با آنها برخورد شود اما با یک چوب نمی‌توان همه را زد.

وی ادامه داد: برخورد فلّه‌ای که با مطبوعات صورت گرفته کار خوبی نبود ما باید جدا جدا به مسائل آنها رسیدگی می‌کردیم.

کواکبیان ادامه داد: مسئله را به اینجا نکشانیم که در زمان امام همچنین اتفاقاتی افتاد ما باید بپذیریم که اگر مطبوعات به وظیفه خود عمل کنند به خیلی‌ها بر می‌خورد.

وی تأکید کرد: یک موقعی است که به اساس نظام، اساس دین، مراجع مسلم تقلید توهین می‌شود که در این مورد قانون مجازات را مشخص کرده است اما اکنون برخی برخوردها سلیقه‌ای است.

کواکبیان ادامه داد: فلان مسئول تحمل انتقاد ندارد و دستور به توقیف رسانه می‌دهد.

انبارلویی با تذکر به کواکبیان عنوان کرد که هیچ رسانه‌ای به این شکل که برخورد سلیقه‌ای باشد توقیف نشده است.

کواکبیان در ادامه افزود: نمونه این برخوردها سال گذشته با روزنامه‌ای انجام شد که همزمان با سالگرد دفاع مقدس کاریکاتوری را منتشر کرده بود، در این میان نمایندگان بدون آنکه حتی کاریکاتور را دیده باشند نامه‌ای در محکومیت آن امضا کردند و خواستار برخورد قاطع با آن شدند اما در پایان این روزنامه در دادگاه تبرئه شد.

کواکبیان تأکید کرد: ما مخالف برخورد قانونی با مطبوعات نیستیم اما می‌گوییم این برخوردها نباید دوگانه باشند. خودمان نیز گاهی دست به خودسانسوری می‌زنیم اما نباید یک چوب برداریم و بالای سر مطبوعات بایستیم

صفی‌زاده نیز بعد از صحبت‌های کواکبیان با اشاره به مطلبی که حیدری مجری مناظره به عنوان شنیده عنوان کرده بود افزود: من به این گفته شما اعتراض دارم چرا که وقتی ما می‌گوییم مطبوعات نباید گمانه‌زنی کنند شما هم نباید می‌گفتید که شنیده شده معاون مطبوعاتی قرار است در سمت خود ابقاء شود. باید گفت که ایشان با نفر قبل از خود فرقی نداشته و هر دو همسو با دولت‌های نهم و دهم حرکت می‌کردند

صفی‌زاده با اشاره به سخنان موسوی در مورد اردوکشی خیابانی و مسائل سیاسی مطبوعات عنوان کرد: آقای موسوی از بحث خارج شدند و بحث را سیاسی کردند، آرای انتخاباتی و الکترونیکی را با مطبوعات هم‌تراز دانستند.

وی اشاره کرد چرا در خبرگزاری‌ که مسئولیت آن را آقای موسوی بر عهده دارد سال 84 در ساعت 19، 4 ساعت قبل از پایان رأی‌گیری بدون آنکه خبری از مبادی رسمی اعلام شود گفتند که فلان شخص پیروز انتخابات شده است.

صفی‌زاده تأکید کرد: زمانی که از امام و مقام معظم رهبری نقل قول می‌کنیم باید این نقل قول را به جا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: معنی ندارد که در تعریف رسانه‌ها برسیم به اردوکشی خیابانی.

صفی‌زاده تأکید کرد: من به عنوان یک مبارز قبل از انقلاب می‌گویم که درست است که همه رسانه‌های بیگانه با ما عناد و دشمنی دارند اما یادمان نرود که در سال 57 مردم برای شنیدن بیانیه‌های امام به همین رسانه‌ها مراجع می‌کردند اگر امروز هم کسی در این رسانه‌ها حضور پیدا کند و به دفاع از آرمان‌های انقلاب بپردازد نباید به آن حمله کنیم

خط قرمز مطبوعات قانون است/ ابرار قبل از 2 خرداد تیتری خلاف نظر رهبری منتشر کرد
راه‌چمنی گفت: خط قرمز همه ما در بحث مطبوعات قانون است و این در حالی بود که موسوی گفت: روزنامه ابرار قبل از 2 خرداد 76 تیتری خلاف نظر رهبری زد و در آن، منویات رهبری را اشتباه منعکس کرد.

سید‌نظام‌الدین موسوی در مناظره بررسی چالش‌های مطبوعات ایران که از شبکه یک سیما پخش شد اظهار داشت: مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند و مطبوعات، رسانه‌ها و صندوق رأی در یک نقطه مشترک به رأی می‌رسند که دیدگاه نظر عامه مردم و نخبگان در آن دیده شده است. اینکه کاغذ اخبار و رأی با هم تناسب ندارد نگاه درستی نیست چرا که مطبوعات جایی است که مباحث سیاسی و اجتماعی در آنجا درج می‌شود و مؤثر هم است.

وی در پاسخ به سخن صفی‌زاده مدیر مسئول روزنامه ابرار در مورد اعلام پیروزی احمدی‌نژاد در خبرگزاری فارس در انتخابات گفت: اگر چه از موضع خبرگزاری فارس دفاع می‌کنم اما به خاطر نمی‌آورم که در سال 84 خبرگزاری فارس چنین پیش‌بینی کرده باشد.

وی ادامه داد: البته آن موقع بنده مدیر عامل خبرگزاری فارس نبوده‌ام. شاید این حرف مربوط به سال 88 بوده که بعد از اینکه میرحسین موسوی اعلام کرد برنده انتخابات هستم خبرگزاری فارس هم اعلام کرد براساس گزارش دریافتی از استان‌های سراسر کشور نتیجه چیز دیگری است

وی افزود: ما جایی سوء استفاده نکرده‌ایم و به خاطر دارم چهارشنبه قبل دوم خرداد روزنامه ابرار تیتری که نظر مقام معظم رهبری به فرد خاصی منتسب می‌کرد در حالی که رهبر انقلاب اعلام فرمودند نظری به کاندیدای خاصی ندارم

صفی‌زاده در پاسخ به مدیر عامل خبرگزاری فارس گفت: دربحث تاریخ درست می‌فرماید و من اشتباه کردم ولی اگر خلافی کرده بودیم به ما تذکر می‌دادند چرا که 30 سال است چهار روزنامه و سه هفته‌نامه داریم که تا به حال خلافی نداشته‌ایم و افتخار می‌کنیم که به عنوان رسانه مستقل در راستای نظام حرکت می‌کنیم

راه‌چمنی نیز خاطر نشان کرد: خط قرمز همه ما در بحث مطبوعات قانون است. قانون حق همه را مشخص کرده و واقعا اگر برخی فکر می‌کنند افراد مسئله‌دار و ستون پنجم در یک سری روزنامه‌های کشور فعالیت می‌کنند به هیئت نظارت بر مطبوعات معرفی کنند تا موضوع بررسی کارشناسی شده و برخورد شود. ما نیاز نداریم چیزی که جایی ثابت نشده را بگوییم و روزنامه‌ها را ستون پنجم دشمن معرفی کنیم. تندروی چیز بدی است و اگر همیشه مشی اعتدال را در پیش بگیریم مسئله‌ای پیش نمی‌آید.

آقای انبارلویی اگر از چیزی خبر دارند موضوع را به معاون مطبوعاتی بنویسند که در فلان رسانه فلان فردی وجود دارد که به مصلحت نظام نیست، ولی اینکه همه را متهم کنیم درست نیست. بنده حداقل 35 سال کار سیاسی و پارلمانی کرده‌ام و مشی ما همواره در راستای نظام بوده است.

حیدری مجری مناظره با طرح این سؤال که مشکل کار کجاست و چرا تیراژ و تنوع روزنامه‌ها با حجم تحصیل‌کردگان همخوانی ندارد 5 نفر شرکت‌کننده در مناظره را به پاسخ واداشت.

مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری در شروع پاسخ خطاب به مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: البته اگر چه آقای موسوی فرمودند که آن موقع مدیرمسئول خبرگزاری فارس نبوده‌اند، اما جای سؤال است که چرا از منابع صهیونیستی، که ظاهراً یک روزنامه عبری خبر پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات را اعلام کرده بود، استفاده کرده‌اید.

همچنین باید به آقای انبارلویی گفت: شما چرا در زمان دولت نهم و دهم نیامدید بگویید یک نفر گفته اسلام ما از نوع ایرانی باشد این شبهه در دین نیست؟ چرا نگفتید در آن زمان برخی فرمایش امام را زیر سؤال برده‌اند و گفته‌اند چه کسی گفته مجلس در رأس امور است؟

کواکبیان ادامه داد: برخی در آن موقع حزب را فقط حزب‌الله می‌دانستند و ده‌ها شبهه در مبانی نظری امام و مقام معظم رهبری وارد کردند که اکنون به آن اشاره‌ای نمی‌کنید.

وی تصریح کرد: ما نتوانسته‌ایم در عرصه مطبوعات رقابت جدی ایجاد کنیم تا در این رقابت طبق استانداردها تلاش کرده و مخاطب را جذب کنیم. همین خبرگزاری فارس وابسته به سپاه است که پول‌های هنگفتی دارد. پول اس‌ام‌اس‌هایی که برای بنده می‌آید به اندازه کل هزینه‌ای است که باید برای روزنامه مردم‌سالاری هزینه کنم.

مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: یا همین شهرداری چندین سایت دارد و با امکاناتی که در اختیار دارد امکان رقابت وجود ندارد. از آن طرف یک خبرگزاری مربوط به سازمان تبلیغات است. یک خبرگزاری مال دولت و اصلاً دلشان نسوخته که این پولها از کجا می‌آید و 25 روزنامه خارج از دولت مانند روزنامه شرق و مردم‌سالاری نمی‌توانیم با رسانه‌ها رقابت کنیم.

حیدری مجری مناظره در این میان گفت: چرا روزنامه‌‌های خصوصی مطلبی چاپ نمی‌کنند که مردم روزنامه‌‌شان را بخرند؟

کواکبیان در پاسخ گفت: بحث‌های خودسانسوری مطرح است وقتی 25 روزنامه قرار است یک تیتر بزنند و مدام احساس نگرانی می‌کنند که امنیت شغلی خبرنگارانشان به خطر بیفتد چه توقعی می‌توان داشت در دولت نهم و دهم آگهی‌ها انحصاراً به روزنامه ایران داده شد آن وقت بنده روزنامه غیردولتی توقع داری چطور رقابت کنم.

در روزنامه‌های دوم خردادی با عنوان عالیجناب سرخپوش به آقای رفسنجانی حمله شد

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به چاپ مقالاتی در روزنامه‌های دوم خردادی از سوی اکبر گنجی که با بدترین ادبیات نوشته شده بود، افزود: در این مقالات با بدترین ادبیات با عنوان عالیجناب سرخپوش به آقای هاشمی رفسنجانی حمله شد در حالی که امروز از او به عنوان فرد معتدل تعریف می‌شود.

سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس راجع به نکاتی که سایر شرکت‌کنندگان در مناظره در مورد مطبوعات و مسائل مشکلات مالی آنها عنوان کردند، گفت: دوستان ما به این مسئله توجه کنند که اکنون در دکه‌های روزنامه‌فروشی چند روزنامه اصلاح طلب و چند روزنامه اصولگرا وجود دارد.

وی با اشاره به تعطیلی روزنامه وطن امروز به دلیل مشکلات مالی و کم شدن صفحات روزنامه‌های رسالت و کیهان گفت: کدام یک از روزنامه‌های اصلاح طلب به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده‌اند، در این میان حتی به تعداد صفحات آنها نیز اضافه شده است.

موسوی با بیان اینکه شنیده است که به زودی رسانه‌ای اصلاح‌طلب با 36 صفحه به روی دکه خواهد آمد، گفت: دوستان می‌گویند از دولت و دستگاه‌های مختلف پولی نمی‌گیرند پس مشخص کنند که این پول‌ها از کجا می‌آید.

وی با اشاره به اینکه تعداد تیراژ روزنامه‌های اصلاح‌طلب کم است، گفت: طبیعی است که وقتی شما می‌خواهید یک صدا را در 20 روزنامه عنوان کنید تیراژ شما به دلیل استقبال مردم کاهش یابد.

موسوی با اشاره به اظهارات انبارلویی در مورد حوادثی که در گذشته از سوی برخی مطبوعات رخ داده است، گفت: اینکه ما این حوادث را دوباره ذکر می‌کنیم به این دلیل است که نمی‌خواهیم مشکلات بار دیگر تکرار شود، بحث ما بر سر رسانه‌های معتدل مانند رسانه‌های آقایان راه‌چمنی و کواکبیان نیست بلکه در مورد رسانه‌های افراطی صحبت می‌کنیم.

وی با اشاره به چاپ مقاله‌ای در روزنامه‌های دوم خردادی از سوی اکبر گنجی با عنوان فقر و مسکنت اعتدال که با بدترین ادبیات نوشته شده بود اعتدال را به چالش کشید، افزود: در این مقالات با بدترین ادبیات با عنوان عالیجناب سرخپوش به آقای هاشمی حمله شد در حالی که امروز از او به عنوان فرد معتدل تعریف می‌شود.

در ادامه انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت با اشاره به توهین‌هایی که به احمدی‌نژاد در رسانه‌ها صورت می‌گیرد، گفت: این توهین‌ها اصلا منصفانه نیست، قرار بر این بود که بحث امروز ما بر سر انحراف مطبوعات باشد

وی افزود: در همان تحقیقاتی که حوزه علمیه قم انجام داده چندین مورد شبهه‌افکنی در مورد روزنامه‌های همبستگی و مردم‌سالاری عنوان شده است.

انبارلویی با اشاره به چاپ مقاله‌ای از بهروز خلیلی از چریک‌های فدایی خلق در روزنامه مردم‌سالاری افزود: این فرد در دوره اصلاحات و در روزنامه مردم‌سالاری بحث عبور از خاتمی و خروج از نظام را مطرح می‌کند.

صفی‌زاده نیز افزود: شما توضیح دهید که در زمان دولت قبل روزنامه‌نگارها و خبرنگارهای چه روزنامه‌هایی به سفرها اعزام می‌شدند و یا از آنها تقدیر می‌شد. چرا از همین آقای کواکبیان به عنوان منتقد تقدیر نکردند.

وی ادامه داد: اینکه آقای موسوی مثال‌هایی در مورد تعطیلی روزنامه‌های اصولگرا می‌زنند باید گفت روزنامه وطن امروز و روزنامه هفت صبح در زمان دولت با تعداد صفحات بالا و کاغذهای گلاسه و هزینه‌های هنگفت چاپ می‌شدند اما زمانی که دولت از سر کار رفت بودجه این روزنامه‌ها نیز قطع شد و طبیعتا روزنامه‌ها تعطیل شدند

در دولت‌های نهم و دهم فقط 2 روزنامه منتقد دولت بودند/ 5 درصد مدیران فنی مهندسی خوانده‌اند
مدیرمسئول روزنامه ابرار گفت: در دولت نهم و دهم غیر از دو روزنامه که منتقد دولت بودند تمامی روزنامه‌های دیگر مدافع دولت بودند.

در ادامه مناظره عملکرد مطبوعات در ایران نمایندگان برخی از رسانه‌ها و مطبوعات کشور سؤالات خود را از میهمانان حاضر پرسیدند.

مجید کمالی‌زاده خبرنگار نسیم آنلاین با طرح سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دولت رسانه‌هایی دارد که از آن تعریف می‌کند، این نکته ناجوانمردانه است وقتی تمامی رسانه‌ها با یک هجمه اقدامات دولت را زیر سؤال ببرند از صفی‌زاده خواستار پاسخ‌گویی شد.

سیدمحمد صفی‌زاده، مدیر مسئول روزنامه ابرار در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: در دولت نهم و دهم غیر از دو روزنامه که منتقد دولت بودند باید گفت که تمامی روزنامه‌های دیگر مدافع دولت بودند چرا که بنا بر رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از دولت حرکت می‌کردند و عدول از این موضوع کار را به قوه قضاییه می‌کشاند.

در ادامه مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری در پاسخ به سؤال عاطفه آریان کارشناس ارشد علوم ارتباطات مبنی بر اینکه مسائل اقتصادی روزنامه‌ها مرتفع شود آیا مشکلی نخواهد بود، ابراز داشت: معتقد نیستم که تنها راه حل مجموعه مشکلات مطبوعات این است که از لحاظ اقتصادی تأمین شود اما این مسئله بر عملکرد مطبوعات بالاخره تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم دوره‌های آموزشی حرفه‌ای ایجاد کنیم بدون شک مستلزم فراهم سازی امکانات ویژه‌ای نیز هستیم

کواکبیان با اعلام اینکه مشکلات به خود دست‌اندرکاران مطبوعات برمی‌گردد یادآور شد: اصلاً خود مدیران مسئول چقدر حرفه‌ای انتخاب شده‌اند.

کواکبیان با اعلام اینکه برخی مدیران فنی و مهندسی خوانده‌اند ابراز داشت: 5 درصد مدیران فنی و مهندسی هستند و 15 درصد علوم سیاسی خوانده‌اند این در حالی است که این امر در اروپا رابطه عکس دارد.

مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری بیان داشت: انتظار داشتیم برخی از آقایان در این مناظره حضور داشتند و پاسخگو می‌شدند اما برخی دوست دارند که یک طرفه در صدا و سیما حاضر شوند و صحبت کنند و پاسخگو نباشند.

روزنامه اقتصادی خصوصی نداریم/ کواکبیان: تیراژ روزنامه ناموس آدم است
مدیرمسئول روزنامه ابرار تأکید کرد ما در کشور روزنامه اقتصادی خصوصی نداریم و این در حالی بود که کواکبیان مدعی شد تیراژ روزنامه ناموس آدم است.

در بخش دیگری از مناظره بررسی عملکرد مطبوعات ایران که از شبکه یک پخش شد حیدری مجری مناظره سؤالات مردمی را خطاب به شرکت‌کنندگان در مناظره قرائت کرد.

حیدری گفت: از آقای موسوی مدیرانجمن روزنامه‌نگاران مسلمان پرسیده‌اند شما رئیس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان هستید آیا این به این مفهوم که بقیه روزنامه‌نگاران مسلمان نیستند؟
موسوی در پاسخ گفت: نه در واقع این انجمنی است که تحت عنوان انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان فعالیت می‌کند و این به این معنی نیست که دیگران مسلمان نیستند مثل اینکه بگوییم انجمن دانشجویان. ما همه روزنامه‌نگاران را مسلمان می‌دانیم و سابقه این انجمن به سال 1376 بر می‌گردد.

حیدری سؤال دیگری را خطاب به مدیرمسئول روزنامه ابرار قرائت کرد که پرسیده بودند چرا ابرار اقتصادی که زمانی به عنوان پرتیراژ‌ترین روزنامه اقتصادی منتشر می‌شد در رقابت با روزنامه‌‌های بخش خصوصی فاصله گرفته؟
صفی‌زاده در پاسخ گفت: چون روزنامه اقتصادی بخش خصوصی نداریم و روزنامه‌هایی که نمی‌خواهم اسم ببرم هر کدام به نوعی وابسته به بخش دولتی هستند و ما به عنوان نخستین روزنامه اقتصادی که روی پای خودش ایستاده هستیم چرا که همه روزنامه‌ها به نوعی پایه‌گذار و مؤسسشان یک فرد وابسته به بخش صنعت بوده یا همین الان مورد حمایت هستند و چون قرار است ما اسم نبریم نامی نمی‌برم

حیدری از سردبیر سابق روزنامه رسالت پرسید؛ مردم پرسیده‌اند روزنامه رسالت سخنگوی حزب مؤتلفه است یا صدای مردم؟
انبار‌لویی گفت: روزنامه رسالت ارگان کسانی است که ارگان ندارند و طی 27 سال گذشته براساس موضع اولیه‌اش را هم اعلام کرده ارگان هیچ گروه و دسته‌ای نیست.

حیدری پرسید؛ یعنی شما از حزب مؤتلفه تأمین نمی‌شوید
وی پاسخ داد: نه. یک بخشی از هزینه‌مان را از محل آگهی‌ها و یک بخشی را از فروش روزنامه تأمین می‌کنیم.

حیدری خطاب به راه‌چمنی سرپرست روزنامه هم‌بستگی گفت: آیا این واقعیت دارد که برخی مطبوعات تیراژ واقعی خود را اعلام نمی‌کنند تا بتوانند برای خود از یارانه مطبوعات بیشتری استفاده کنند؟
راه چمنی گفت: طبیعتاً چاپخانه‌ها تیراژ واقعی را به وزارت ارشاد اعلام می‌کنند. ولی بنا به شرایط روز موضوع فرق می‌کند ممکن است از 5 هزار تیراژ تا 150 هزار نسخه روزنامه را منتشر کنیم و وقتی پول کم است مجبوریم تیراژ را پایین بیاوریم.

صفی زاده ‌نیز در مورد تیراژ نشریه ابرار گفت: خانواده نشریه ابرار تا 360 هزار نسخه چاپ کرده اما امروز این رقم 120 هزار تا است.

کواکبیان هم در مورد تیراژ روزنامه مردم‌سالاری و روزنامه‌های تحت حمایت خود گفت: تیراژ روزنامه ناموس آدم است ولی به ارشاد رقم 25 هزار تا اعلام می‌کنیم.

انبار‌لویی در مورد تیراژ روزنامه رسالت گفت: دیگر سردبیر روزنامه رسالت نیستم و بازنشست شده‌ام و در این روزنامه کار نمی‌کنم و اطلاعی از تیراژ آن ندارم.

صفی‌زاده در این میان با انتقاد از دریافت برخی مقالات نامعقول توسط برخی نشریات گفت: هفته‌نامه‌ای که تنها 2 هزار تیراژ دارد و یک سال و نیم از فعالیت آن بیشتر نمی‌گذرد در یک قلم یک میلیارد و 200میلیون تومان از وزارت ارشاد گرفته است.

حیدری در این میان گفت: کاش آقای محمد‌زاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در اینجا بودند و توضیح می‌دادند.
حیدری در بخش دیگری از طرح سؤالات گفت: سه شنبه این هفته یکی از مطبوعات مطلبی علیه یک شرکت زده که فلان شرکت با منع قضایی در تبلیغ رو به رو شده، ‌روز بعد همان روزنامه آگهی بزرگی از همان شرکت در نیم صفحه خود منتشر کرده. مشابه همین رفتار در برخی روزنامه‌های دیگر هم دیده شده آیا بهتر نیست اخلاق روزنامه‌ای را رعایت کنیم. یعنی فرد خبر دروغ می‌زند تا طرف مقابل را بترساند و آگهی بگیرد.

کواکبیان در پاسخ گفت: این را از صدا و سیما یاد گرفتیم و این موضوعی که می‌فرمایید مربوط به شرکت پدیده است که وقتی در صدا و سیما آگهی آن پخش می‌شود حتما ممنوع نیست و روزنامه‌ها نوشتن آستان قدس رضوی بر سر تملک املاک با شرکت پدیده مشکل دارد که نباید تبلیغ آن را کرد ولی دیدیم صدا و سیما تبلیغ آن را کار می‌کند

حیدری در این میان گفت: این یک مدل بیزینسی است که طرف می‌گوید این طور است که آن طور است که طرف مقابل می‌گوید بیا این آگهی را بگیر و چیزی نگو.
کواکبیان در پاسخ گفت: ما نمی گوییم می‌خواهیم مچ‌گیری کنیم اما این مطلبی است که تمام سایت‌ها زده‌آند.

دولت 5 بار از خود من شکایت کرده در حالی که ادعا می‌کرد ما از هیچ روزنامه‌ای شکایت نمی‌کنیم و خوشبختانه در تمام موارد تبرئه شده‌ام.

حیدری در طرح یکی دیگر از سؤالات مردمی خطاب به صفی‌زاده مدیرمسئول روزنامه ابرار گفت: آیا این درست است که در تیتر روزنامه شما وزیر مملکت را میوه قلمداد کرده‌اید؟
وی در پاسخ گفت: وقتی رئیس دولت رسانه ملی را به میوه‌ای زیبا تشبیه می‌کند ما هم از آن پیروی می‌کنیم

کواکبیان: اگر مطبوعات آزاد بودند اختلاس 3 هزار میلیاردی پیش نمی‌آمد/ انبارلویی: نظام مانع نقد هیچکس نیست.

کواکبیان گفت: اگر مطبوعات آزادی داشتند بسیاری از مشکلات همچون اختلاس 3 هزار میلیاردی پیش نمی‌آمد.

محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت در مناظره با مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری گفت: متأسفانه در سبد خانواده، روزنامه جایگاهی ندارد چرا که امروزه در هر خانه یک رایانه وجود دارد و افراد در هر ساعت می‌توانند هزار روزنامه بخوانند.

کواکبیان در پاسخ به اظهارات انبارلویی گفت: عین این رایانه‌ها در کشورهای همسایه هم وجود دارد اما روزنامه‌های آنها تیراژهای میلیونی دارد.

وی افزود: علی‌رغم رشدها و رکودهایی که داشتیم در حال حاضر در عرصه مطبوعات وضعیت مناسبی نداریم؛ مطبوعات باید حرفهای مختلفی را بزنند که انگیزه را برای خواننده ایجاد کنند.

مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری در ادامه تصریح کرد: برخی مواقع واقعیت‌ها باید مطرح شود و ما متأسفانه جایگاه مطبوعات را نادیده گرفته‌ایم یکی از دلایل این امر بی‌توجهی خود مسئولان است.

وی افزود: رئیس جمهور وقت حاضر بود با یک خبرنگار خارجی چندین ساعت صحبت کند اما برای خبرنگار ما 5 دقیقه هم زمان نداشت. بنابراین ما قانون حمایت از مطبوعات می‌خواهیم نه چیز دیگر.

کواکبیان تصریح کرد: اگر مطبوعات را آزاد می‌گذاشتند اختلاس 3 هزار میلیاردی اتفاق نمی‌افتاد؛ اگر مسائل اقتصادی و فرهنگی در یک محیط آزاد برگزار شود شاهد چنین مشکلاتی نیستیم ضمن اینکه رهبر خواستار برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بودند.

سردبیر روزنامه رسالت در واکنش به اظهارات کواکبیان گفت: اینکه شما می‌گویید مطبوعات را آزاد بگذارند بحث آزادی مطرح نیست؛ دولت بودجه‌ای را برای روزنامه‌ها اختصاص می‌دهد و از سوی دیگر هم وزارتخانه‌ها بودجه‌ای را برای مطبوعات در نظر می‌گیرد.

وی افزود: این موضوع یک پارادوکس ایجاد می‌کند چرا که دولت برای نظارت پول می‌دهد و از سوی دیگر دستگاه‌ها پولی را با هدف رفع نظارت هزینه می‌کند

انبارلویی گفت: من در طی 10 سال اخیر بیشترین نقدها را به دولتهای قبلی داشتم و انشاءالله در این دولت هم نکاتی را مطرح خواهم کرد اما متأسفانه هیچ پاسخی داده نشده است.

وی افزود: منعی برای روزنامه‌نگاران حرفه‌ای وجود ندارد و اگر مانعی باشد باید از آن عبور کنیم.

سردبیر روزنامه رسالت گفت: در زمان خاتمی کارگروه توسعه سیاسی وجود داشت که در آن بحث‌های محرمانه‌ای مطرح می‌شد ما این مباحث را به دست آوردیم و فهمیدیم که منظور آن از توسعه سیاسی سکولاریزاسیون کردن حکومت دینی در جهان است. ما این موضوع را در روزنامه مطرح کردیم اما متأسفانه پاسخی داده نشد.

وی افزود: نظام مانع نقد هیچکس نیست و فشاری که وجود دارد همان بحثی است که در قانون مطبوعات مطرح است، یک زمانی آقای بهنود ستاره روزنامه‌های داخلی بود اما الان به ستاره BBC تبدیل شده است.

انبارلویی با اشاره به اینکه این افراد در نقد دین و اهانت به مقدسات می‌نوشتند، گفت: چرا زمانی که این مطالب منتشر می‌شد شما ساکت بودید.

کواکبیان در پاسخ به اظهارات انبارلویی گفت: 13 آذر ماه 91، 23 مدیر مسئول از جمله خود بنده در مورد مسائل مربوط به یارانه‌ها، تورم و مشکلات کاغذ به رئیس جمهور وقت نامه نوشتیم تا جلسه‌ای برای رفع مشکلات برگزار شود اما متأسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

وی خطاب به مجری برنامه گفت: شما در مصاحبه‌های اخیر با رئیس جمهور دولت دهم تنها یک سخنرانی گوش می‌کردید و هیچ سؤالی نمی‌پرسیدید اما در صورتی که یک خبرنگار حرفه‌ای باید اجازه سؤال پرسیدن داشته باشند.

انبارلویی گفت: شما می‌توانید سؤال کنید که کواکبیان در پاسخ گفت: ما به جای دیالوگ به مونولوگ عادت کرده‌ایم در صورتی که به مطبوعات اجازه دهیم فرهنگ نقادی بالا می‌رود.

انبارلویی پرسید: چه کسی باید به شما اجازه دهد که کواکبیان در پاسخ گفت: گاهی نهادهای رسمی قانونی سکوت می‌کنند و نهادهای فشار برای ما مشکل‌ساز می‌شود شاید شما در این زمینه مصونیت دارید.

برخی دستگاه‌ها برخلاف قانون عمل می‌کنند/ا اثرگذاری نشریات مهمتر از تیراژ است
کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری مدعی شد برخی از دستگاه‌ها در مقابل روزنامه‌ها برخلاف قانون عمل می‌کنند و در نقطه مقابل انبارلویی مدعی شد اثرگذاری نشریات مهمتر از تیراژ آنهاست.

کواکبیان: من در مجلس نهم لیست مستقل به عنوان حزب مردم‌سالاری دادم اما همه دوستان به من حمله کردند و فحش شنیدم در آن زمان به من گفتند خدمتی که شما به نظام کردید اصولگرایان نکردند اما بعد یک عده گفتند ایشان ضد ولایت فقیه است و ادامه فتنه و نگذاشتند من کار کنم.

انبارلویی: خب بگویند! وقتی خبرنگار جنگ باشید ممکن است در هنگام تهیه خبر کشته هم بشوید.

کواکبیان: من می‌گویم باید اجازه‌های قانونی را بدهند.

انبارلویی: پس شما روزنامه‌نگار ایام فتح هستید ایام شکست هم باید روزنامه‌نگار باشید.

کواکبیان: من می‌خواهم بگویم که وقتی یک روزنامه اجازه دارد هر روز 50 بار واژه فتنه را تکرار کند و به هر کسی توهین کند (نیمه‌کار ماند).

انبارلویی: باز می‌گویید اجازه این جعل است که شما چنین واژه‌ای به کار می‌برید اصلاً همچین چیزی وجود ندارد.

کواکبیان: چند بار دولت از شما شکایت کرده است؟

انبارلویی: معنی ندارد نباید شکایت کند چرا که اگر طبق قانون مطبوعات 4 کار انجام ندهیم و هر چه می‌خواهید می‌توانید بنویسید در این صورت شکایتی در کار نیست، می‌خواهید من کیفرخواست روزنامه‌های دوم خردادی را بخوانم؟ خب این کار را انجام می‌دهند و بعد می‌گویند فشار.

کواکبیان: اونی که به مرجع تقلید توهین کرده حتماً باید با آن طبق قانون برخورد شود. آقای عسگر اولادی در جلسه هیئت منصفه مطبوعات به من گفت من می‌دانم که شما بی‌گناهید اما از شما شکایت شده و باید به آن رسیدگی شود.

مثلاً شرکت سایپا یک شرکت دولتی است و از ما شکایت می‌کند و یا تیتر زدیم که 300 میلیارد تومان از غیرمجاری مشخص شده در شهرداری زمان احمدی‌نژاد هزینه شده است.

دولت از ما شکایت کرد در صورتی که این حرف ما نبود بلکه نقل قول یکی از اعضای شورای شهر بود. حالا شما هر چقدر از این اشتباهات کنید چشم‌پوشی می‌کنند.

انبارلویی: نه نمی‌کنند من مدیر مسئول نیستم که خودم به دادگاه بروم مدیر مسئول به دادگاه رفته و چند بار هم محکوم شده این چیزی که شما می‌گویید دلیل نمی‌شود که بگویید اجازه نمی‌دهند.

کواکبیان: ما یک سایتی داشتیم وابسته به حزب مردم‌سالاری به نام فریادگر که آن را بستند، بعد هم گفتند اشتباه شده در حالی که رنک سایت خیلی پایین آمده بود با این کار یک ضربه اساسی به ما زدند.

این خبرگزاری فارس که گفتند بسته شده یکی، دو روز در زمان ارتحال امام بوده که گویا می‌خواستند به مرخصی بروند (با خنده) بعد از آن دیگر برخوردی با فارس ندیدیم. باز هم می‌گویم فضایی برای مطبوعات ایجاد شده که خود سانسوری می‌کنند.

انبارلویی: ما در رسانه یک مشکلی داریم آن هم بحث طراحی پیام است و وقتی در آن رسانه‌ها کم می‌آورند شروع می‌کنند به متهم کردن دیگران که نگذاشتند ما کار کنیم حالا آقای کواکبیان شما تحصیلکرده دانشگاه امام صادق (ع) هستید و با توجه به تحصیلات خود و توانایی خود می‌توانید یک روزنامه موفقی داشته باشید. اگر این وسط کسی هم مانع شد نباید سبب شود که شما افول کنید بلکه باید رشد کنید. مشکل شما یک صدا در چند بلندگو است شما یک صدا را متمرکز کنید در یک رسانه ببینید استقبال از آن چگونه می‌شود.

کواکبیان: شما که متمرکز هستید در رسالت چرا مشکل تیراژ دارید؟

انبارلویی: شما روزنامه آساهی ژاپن را نگاه کنید 11 میلیون تیراژ دارد اما چند درصد تأثیرگذار است. در مقابل یک هفته‌نامه‌ای مانند لوموند دیپلماسی تیراژی ندارد اما به تأثیرگذاری آن توجه کنید ما نیز مخاطب خاص خود را دا


ویدیو مرتبط :
حاشیه مناظره داغ هسته ای با حضور عباس عراقچی در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب گسترده انتخابات ایران در مطبوعات جهان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

بازتاب گسترده انتخابات ایران در مطبوعات جهان

از روز گذشته و همزمان با آغاز رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، توجه تقریباً همه مطبوعات و رسانه های انگلیسی زبان جهان به ایران معطوف شده و انتشار گزارش هایی درباره انتخابات ایران، در دستور کار همگی آن ها قرار گرفته است. در این میان، به ویژه حضور گسترده مردم در پای صندوق های رأی، مورد اشاره این مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

بازتاب گسترده انتخابات ایران در مطبوعات جهان از روز گذشته و همزمان با آغاز رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، توجه تقریباً همه مطبوعات و رسانه های انگلیسی زبان جهان به ایران معطوف شده و انتشار گزارش هایی درباره انتخابات ایران، در دستور کار همگی آن ها قرار گرفته است. در این میان، به ویژه حضور گسترده مردم در پای صندوق های رأی، مورد اشاره این مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

روزنامه انگلیسی «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که توجه ویژه به انتخابات ایران نشان داده و گزارش هایی را از روز رأی گیری منتشر کرده است. این روزنامه می نویسد در پی شور و حرارت با تأخیری که در انتخابات ایران به وجود آمد، انتظار می رود این انتخابات به دور دوم کشیده شود. گاردین اشاره می کند که انتخابات ایران، میلیون ها نفر را به پای صندوق های رأی کشانده و این افراد، تا آخرین ساعات شب در صف های رأی گیری حضور داشتند.

این روزنامه معتقد است حمایت یکپارچه اصلاح طلبان از نامزد میانه رو (روحانی) در آخرین روزهای رقابت های انتخاباتی، از جمله مهمترین دلایلی بوده که با ایجاد شور و انگیزش در میان مردم، آن ها را به پای صندوق های رأی کشانده است. در این مطلب همچنین اشاره شده که همه نامزدها از طرفداران خود خواسته اند ضمن رعایت قانون، به نتایج اعلامی احترام بگذارند.

سایت روزنامه «نیویورک تایمز»، بخش ویژه ای را به انتخابات ایران اختصاص داده و خبرنگاران این روزنامه، گزارش هایی را به صورت لحظه به لحظه از انتخابات ایران در این بخش منتشر می کنند. این روزنامه اشاره می کند که به دلیل حضور گسترده مردم و استقبال از انتخابات، زمان رأی گیری چند بار تمدید شده که این تمدید در تهران و برخی دیگر از استان ها بیش از بقیه بوده است.

نیویورک تایمز اشاره می کند که بر اساس برخی گزارش ها، میزان مشارکت در انتخابات حدود 75 درصد بوده که از نظر جمعیتی برابر با 37.5 میلیون نفر است. از جمله دیگر مطالبی که در این مجموعه گزارش ها مورد توجه نیویورک تایمز قرار گرفته، شرکت برخی چهره ها و شخصیت ها در انتخابات است؛ از مقامات نظام جمهوری اسلامی گرفته تا شماری از چهره های زندانی و حتی برخی خوانندگان موسیقی زیرزمینی!

سایت شبکه خبری «ان بی سی» نیز تیتر «جمعیت پرشمار رأی دهندگان در انتخابات ایران» را برای مطلب خود انتخاب کرده و می نویسد ایرانیان روز جمعه با حضور در صف های رأی گیری، آرای خود را برای انتخاب جانشین محمود احمدی نژاد به صندوق ها انداختند.

در گزارشی که خبرنگار این سایت از تهران تهیه کرده آمده هرچند رأی گیری انتخابات در ایران، در ساعات اولیه صبح آغاز آهسته ای داشت، اما به مرور زمان، افراد بیشتری برای رأی دادن به حوزه های اخذ آرا سرازیر شدند. این خبرنگار همچنین مشاهدات خود را از روز انتخابات در ایران و اقبال بخش های مختلف شهر به هر یک از نامزدها گزارش کرده است. 

اما در میان مطبوعات منطقه که به موضوع انتخابات ایران پرداخته اند، می توان به «گالف نیوز» اشاره کرد که از حضور «قدرتمند» مردم در انتخابات ایران سخن به میان آورده است. این روزنامه می نویسد ایرانیان روز جمعه برای انتخاب رئیس جمهور جدید خود پای صندوق های رأی گرد آمدند و اغلب آن ها اظهار امیدواری می کنند رئیس جمهور بعدی بتواند مسائل اقتصادی را حل و فصل کرده و روابط با جهان را بهبود ببخشد.

گالف نیوز اشاره می کند که حضور رأی دهندگان، فراتر از حد انتظار بوده و صف های تشکیل شده در حوزه های اخذ رأی در تهران، تا آستانه خیابان ها کشیده شده بود. این روزنامه نیز با اشاره به تخمین ها و تحلیل های موجود، از احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم سخن گفته است.

حضور گسترده مردم، توجه روزنامه «پاکستان تودی» را نیز به خود جلب کرده و این روزنامه می نویسد شور و حرارت به وجود آمده در انتخابات ایران در روزهای پایانی، به حضور شمار گسترده ای از مردم پای صندوق های رأی منجر شد. پاکستان تودی، حضور گسترده مردم پای صندوق های رأی را یک پیروزی برای رهبری نظام جمهوری اسلامی می داند که از مردم درخواست کرده بود به طور گسترده در انتخابات شرکت کنند.

علاوه بر اینف به اعتقاد این روزنامه، حضور مردم به منزله رد ادعاهای کسانی است که در غرب و به ویژه آمریکا، انتخابات ایران را ساختگی و نمایشی می خواندند. در این مطلب، رقابت اصلی در انتخابات ایران، رقابت میان «اصلاح طلبان و محافظه کاران» دانسته شده است. 

اما بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری، پس از حضور ایشان در پای صندوق رأی، از جمله دیگر اخبار انتخاباتی است که در برخی مطبوعات، از جمله «کریستین ساینس مانیتور» بازتاب یافته است. این روزنامه می نویسد آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، نخستین فردی بود که رأی خود را در انتخابات حساس ریاست جمهوری به صندوق انداخت و ضمن درخواست از ایرانیان برای حضور در انتخابات و نشان دادن مشروعیت نظام جمهوری اسلامی، از آمریکا به سبب زیر سوال بردن این انتخابات انتقاد کرد.

مانیتور اشاره می کند که رهبر انقلاب پس از به صندوق انداختن رأی خود گفته اند ایران بر تلاش های دشمن برای گسترش ناامیدی و بدبینی غلبه می کند و اگر ملت ایران می خواست منتظر تأیید یا عدم تأیید آمریکایی ها باشد، بازنده شده بود.

در نهایت، «دیلی استار» لبنان نیز از درخواست تمامی نامزدها از هوادارانشان برای حفظ آرامش خبر داده است. این روزنامه می نویسد شش رقیب انتخابات ریاست جمهوری ایران، با انتشار بیانیه مشترکی خواستار حفظ آرامش از سوی هواداران خود شده اند. دیلی استار اشاره می کند از آنجا که حضور مردم پای صندوق های رأی بسیار گسترده بود، زمان رأی گیری حدود چهار ساعت بیش از زمان از پیش اعلام شده به طول انجامید. این روزنامه در ادامه به بیان آمارهایی از میزان واجدین شرایط شرکت در انتخابات و میزان تخمینی مشارکت در انتخابات روز گذشته اشاره کرده است./تابناک