اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

منابع دیپلماتیک: گروه "1+5" هم یک پیشنهاد جدید به ژنو می‌آورد/السفیر: ایران در دور جدید مذاكرات به پرسش‌های گوناگونی پاسخ می‌دهد



پیشنهاد 1+5 در ژنو, مذاکرات ژنو

منابع دیپلماتیک:
گروه "1+5" هم یک پیشنهاد جدید به ژنو می‌آورد

پیشنهادی که تیم ایرانی به ژنو می‌برد، اقداماتی فراتر از کاهش آمادگی فردو را می‌پذیرد بنابراین 1+5 هم باید پیشنهادهای خود را از تحریم طلا و پتروشیمی فراتر ببرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته‌ای- منابع غربی می‌گویند در حالی که ایران در تدارک بسته جدیدی برای ارائه در مذاکرات ژنو است، گروه 1+5 هم یک بسته جدید به مذاکرات 23 مهر می‌آورد.
 
جاستینا پاولاک خبرنگار خبرگزاری رویترز در گزارشی از بروکسل در تاریخ 17 مهر 1392 (9 اکتبر 2013) از قول دیپلمات‌های اروپایی گفته است که گروه 1+5 رایزنی‌هایی را برای تدوین یک بسته جدید به منظور ارائه در مذاکرات ژنو آغاز کرده است.
 
وی می‌نویسد: «دیپلمات‌های نزدیک به برنامه‌ریزی‌ها برای مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو گفتند اگرچه جو ممکن است بهبود یافته باشد اما مذاکره‌کنندگان انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا با پیشنهادی وارد مذاکرات ژنو خواهند شد که کمی بیشتر از پیشنهادهای مطرح شده در نشست‌های 19 ماه گذشته خواهد بود».
 
یک دیپلمات غربی مطلع از این مذاکرات که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است: «این خطر وجود دارد که جو مثبت به وجود آمده را از دست بدهیم».
 
رویترز ادامه می‌دهد: «دیگر دیپلمات‌های غربی می‌گویند پیشنهاد قبلی آنها به ایران باید پایه‌ای برای گفتگوهای آینده باشد اما می‌تواند بر اساس آن که ایران تا چه حد مایل به مصالحه است، گسترش یابد».
 
یک دیپلمات غربی دیگر به این خبرگزاری می‌گوید: «ما قصد نداریم با یک اقدام اعتمادساز اصلاح شده پا به مذاکرات ژنو بگذاریم، ما به این مذاکرات خواهیم آمد تا واکنش متناسب ایران را به آنچه در گذشته ارائه شده است بشنویم».
 
در روزهای گذشته این بحث در محافل رسانه‌ای مطرح شده بود که بالاخره کدام طرف در مذاکرات ژنو پیشنهاد جدیدی روی میز خواهد گذاشت.
 
«ایران هسته ای» پیش از این در گزارشی خبر داده بود که گروه 1+5 پیشنهاد جدیدی به ژنو نمی‌آورد و خواستار آن است که یا ایران به پیشنهاد آلماتی پاسخ دهد و یا اینکه خود پیشنهاد جدیدی ارائه کند.
 
"مجمدجواد" ظریف وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در نیویورک اعلام کرده است که پیشنهاد آلماتی به تاریخ پیوسته و بعد از آن هم در تهران اعلام شد که ایران پیشنهاد جدیدی به ژنو خواهد برد.
 
با این حال گزارش رویترز نشان می‌دهد، به موازات ایران، گروه 1+5 هم در تدارک یک بسته جدید است.
 
کارشناسان در تهران می‌گویند در واقع این خبر تناقضی با خبرهای قبلی ندارد و همچنان قضیه از این قرار است که 1+5 منتظر شنیدن پیشنهاد جدید ایران در ژنو است.
 
یک کارشناس ارشد در تهران در پاسخ به این سوال که اگر بناست در مذاکرات آینده ایران پیشنهاد جدیدی عرضه کند، پس چرا 1+5 هم در حال آماده‌سازی یک بسته جدید است، به «ایران هسته‌ای» گفت: «موضوع این است که گروه 1+5 می‌داند ایران می‌خواهد پیشنهادی عرضه کند که در آن مواردی فراتر از آنچه غرب در پیشنهاد آلماتی از ایران خواسته بود، روی میز گذاشته شده است.

طبیعی است که اگر ایران خود از پیشنهاد آلماتی فراتر برود، 1+5 نمی‌تواند مجددا به ازاهایی را که در آن پیشنهاد آورده بود، تکرار کند».
 
وی ادامه داد: «1+5 در آلماتی پیشنهاد کرده بود که در ازای مجموعه اقداماتی که کاهش آمادگی فردو خوانده شده تحریم طلا و پتروشیمی لغو شود.

پیشنهادی که تیم ایرانی به ژنو می‌برد، اقداماتی فراتر از کاهش آمادگی فردو را می‌پذیرد بنابراین 1+5 هم باید پیشنهادهای خود را از تحریم طلا و پتروشیمی فراتر ببرد.

همین عامل است که موجب شده غربی‌ها به این فکر کنند که در مقابل اقدام جدید ایران باید بسته جدیدی تدوین کنند اما از پیش قدم شدن در ارائه آن خودداری کنند و ببینند که ایران چه چیزی روی میز می‌گذارد، در واقع 1+5 در حال آماده کردن خود برای پاسخ دادن به پیشنهاد جدید ایران است».
 
وی البته در پایان در این باره که گروه 1+5 در حوزه لغو تحریم‌ها واقعا آماده فراتر رفتن از آن چیزی باشد که در آلماتی پیشنهاد داده بود، ابراز تردید کرد.  
 
جیمی اینگرام تحلیلگر مسائل خاورمیانه از مرکز تحقیقات امنیتی لندن در همین باره به خبرگزاری رویترز گفته است: «فرصتی خوبی فراهم شده است که می‌تواند باعث شود 6 قدرت جهان لغو موقت تحریم‌ها علیه ایران را در زمینه‌هایی غیر از آنچه قبلا مطرح شده بود، بررسی کنند.

فکر می‌کنم هم اکنون این شش قدرت جهان در حال گفتگوهای داخلی در این خصوص هستند که آیا امتیازهای بیشتر را به ایران پیشنهاد دهند یا خیر، بدون شک چنین چیزی مشروط به آن خواهد بود که ایران نیز امتیازهای بیشتری را پیشنهاد دهد».

روزنامه السفیر لبنان گزارش داد؛
ایران در دور جدید مذاكرات هسته‌ای با گروه 1+5 به پرسش‌های گوناگونی پاسخ می‌دهد

روزنامه لبنانی السفیر به نقل از منابع آگاه از رویكرد جدید تیم مذاكره كننده ایرانی در دور جدید مذاكرات هسته‌ای با گروه 1+5 خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛روزنامه لبنانی "السفیر" در تازه ترین شماره خود به نقل از منابع آگاه نوشت: "محمد جواد ظریف" وزیر امورخارجه ایران دستورالعمل‌های مورد توافق در ایران را دریافت كرده و تهیه پرونده مذاكرات بر اساس آن را آغاز كرده است.

این روزنامه در ادامه مدعی شد: در پایتخت ایران این موضوع مطرح شده كه وزیر امور خارجه این كشور در صورتیكه هیئت‌های مشاركت كننده در مذاكرات هسته‌ای در سطح وزرای امور خارجه نباشند در این مذاكرات شركت نكرده و در این حالت فردی كه در سمت چپ "جان كری" وزیر امور خارجه آمریكا در نشست نیویورك نشسته "حسین فریدون" و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ایران "عباس عراقچی" ریاست تیم مذاكره كنندگان ایران را در مذاكرات هسته‌ای برعهده خواهند گرفت.

این روزنامه در ادامه به نقل از منابع آگاه افزود: هیئت ایرانی در مذاكرات جدید با گروه 1+5 پیشنهادات جدید را ارائه خواهد داد و در خلال این پیشنهادات تمایل واقعی غرب در رسیدن به حل پرونده هسته‌ای این كشور را آزمایش می‌كند.

بر اساس گفته‌های منابع آگاه پیشنهاد ایران به گروه 1+5، اطمینان كامل به غرب و جامعه جهانی درخصوص برنامه هسته‌ای این كشور را می‌دهد و این به معنای دست كشیدن از حقوق ایران تعبیر نشده به دلیل اینكه از اجماع ملی و رسمی این كشور ناشی شده و این پیشنهادات دارای سقف زمانی مشخصی بوده كه پاسخ به آن زیاد طولانی نیست.

همچنین این روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه گزارش داد: جزئیات پیشنهاد ایران در مذاكرات هسته‌ای با گروه 1+5 هنوز مشخص نشده اما با این وجود بر اساس اطلاعات موجود این پیشنهاد در بر دارنده پاسخ به پرسش‌های گوناگونی است كه در صدر آن موضوع میزان غنی سازی اورانیوم در سطح بالا قرار می‌گیرد.


ویدیو مرتبط :
استفاده از AMP و نقش آن در سئو سایت ( همراه باشید با برند یک سئو ایران )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد اشتون برای برگزاری دور جدید مذاکرات با ایران در نوامبر



 

 

 وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا دیروز خواستار آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته ای با ایران در ماه آینده میلادی شد.

به گزارش مهر به نقل از شینهوا، "کاترین اشتون" که دیروز پنجشنبه در بروکسل سخن می گفت پیشنهاد داد که مذاکرات جدید با ایران در ماه آینده میلادی و در شهر وین برگزار شود.

وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا در ادامه خواستار برقراری دیدارهای مستقیم با ایران در اواسط ماه نوامبر شد.

شینهوا در ادامه به نقل از دیپلماتهای حاضر در وین مدعی وجود نشانه های مثبت از سوی "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برای دیدار با اشتون شد.

پیشتر اشتون خواستار مذاکره با سعید جلیلی شده بود.

در همین رابطه در هفته گذشته نیز "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از آمادگی تهران برای مذاکره با گروه 1+5 در اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل ماه آتی خبر داده بود.

آخرین دور از مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 در اکتبر سال گذشته میلادی برگزار شده بود

.