اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ممنوعیت فروش سیم‌کارت به اتباع خارجی؟!


برخی اتباع خارجی این روزها برای خرید سیم‌کارتهای ایرانی با مشکلات متعدد مواجه‌اند و در اکثر موارد موفق به انجام این کار نمی‌شوند.

خبرگزاری ایسنا: برخی اتباع خارجی این روزها برای خرید سیم‌کارتهای ایرانی با مشکلات متعدد مواجه‌اند و در اکثر موارد موفق به انجام این کار نمی‌شوند.

 اگرچه تاکنون هیچ مرجع رسمی خبری مبنی بر مممنوعیت فروش سیم کارت به اتباع خارجی را منتشر نکرده اما چندی پیش اخباری مبنی بر این منتشر شده بود که در استان گیلان استانداری طی اطلاعیه‌ای این گونه اعلام کرده است که فروش هر نوع سیم‌کارت، موبایل و لوزام جانبی به اتباع خارجی ممنوع است و تنها با اجازه رسمی از اداره اتباع خارجی استانداری گیلان این امر ممکن می‌شود.

البته در این باره تاکنون هیچ مقام رسمی درباره وضع چنین قانونی در سایر شهرهای کشور خبر نداده بود. با این وجود برخی اتباع خارجی و از جمله افغانه که میزان آنها نسبت به اتباع سایر کشورها در ایران به مراتب بیشتر است از مشکلات متعدد خرید سیم کارت به شیوه قانونی خبر می‌دهند.

سعید عسگری - سرپرست اداره ارتباطات اپراتور اول - در این باره می‌گوید: برای اتباع خارجی می‌توان به راحتی پس از احراز هویت و با در اختیار داشتن گذرنامه معتبر سیم کارت واگذار کرد که البته در مورد افغانه علاوه بر گذرنامه مجوز اقامت نیز مورد نیاز است و در نهایت با در اختیار داشتن این مدارک فروش سیم کارت‌های دائمی واعتباری میسر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی افراد به هنگام مراجعه به دفاتر با وجود در اختیار داشتن گذرنامه و مجوز اقامت موفق به خرید سیم کارت نشده‌اند توضیح داد: ممکن است دفتری تازه کار باشد و مقررات مرتبط با این موضوع را ندانند اما در غیر این صورت مشکلی برای واگذاری سیم کارت به اتباع خارجی وجود ندارد.

آرش کریم‌بیگی - مدیر روابط عمومی اپراتور دوم - هم در این باره می‌گوید: برای خرید سیم کارت ایرانسل اتباع خارجی می‌توانند با در اختیار داشتن گذرنامه معتبر اقدام کنند و به این ترتیب بر روی سایتی که برای دفاتر فروش سیم کارت‌های ایرانسل طراحی شده از افراد یکی از این سه مدرک خواسته می‌شود که مدرک اول کارت ملی، مدرک دوم شناسنامه جدید و مدرک سوم گذرنامه است که افراد با در اختیار داشتن هر یک از این مدارک می‌توانند اقدام به خرید سیم کارت کنند.

افشار فروتن - رییس انجمن فروشندگان سیم کارت، گوشی و لوازم جانبی- با تاکید بر این که اتباع خارجی ممنوعیتی برای تهیه سیم کارت ندارند اظهار کرد: اتباع خارجی می توانند با در اختیار داشتن گذرنامه سیم کارت مورد نظر خود را تهیه کنند و در این میان اگر دفتری چنین کاری را انجام نداده احتمالا اشتباهی صورت گرفته است.

اما او در پاسخ به پرسش‌های بیشتر در این زمینه با دفاتر فروش سیم‌کارت تماس می‌گیرد که در این دفاتر این گونه عنوان می‌شود که گویا مدتی است برای اتباع خارجی ثبت سند موبایل با دشواریهایی ایجاد و به همین دلیل واگذاری سیم کارت به آنها با مشکلاتی مواجه شده است.

فروتن پس از پیگیری‌های بیشتر و پرسوجو از دفاتر مختلف، این‌گونه عنوان کرد که اگرچه هیچ بخشنامه‌ای در زمینه‌ی فروش سیم‌کارت به اتباع افغانی صادر نشده اما به دلیل مشکلاتی که گاه در این زمینه ایجاد شده برخی از دفاتر خود نسبت به عدم واگذاری و فروش سیم‌کارت به اتباع خارجی خودداری کرده‌اند.

وی با بیان این‌که این موضوع تا حدی به موضوع عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف بازمی‌گردد، اظهار کرد: بی‌شک موضوعاتی که پیش از این به وجود آمده باعث اجتناب این دفاتر از ارائه‌ی خدمات این چنینی شده است،‌ اما در نهایت این نوع برخورد سلیقه ای است و دفاتر مختلفی هم هستند که واگذاری سیم کارت را انجام دهند.

رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت در پاسخ به این سوال که آیا این دفاتر این اجازه را دارند که به این شکل عمل کنند و این‌که آیا مرجعی به این نوع عملکرد آنها نظارت ندارد توضیح داد: قطعا اگر در این زمینه شکایتی صورت بگیرد موضوع پیگیری می‌شود، اما تاکنون احتمالا شکایتی در این زمینه صورت نگرفته است، به هر صورت با توجه به این‌که دفاتر واگذار‌کننده‌ی سیم‌کارت اکنون متعلق به بخش‌های مختلفی مانند پیشخوان دولت، پست و غیره می‌شوند می‌توان این بحث را از نهاد مربوطه پیگیری کرد.


ویدیو مرتبط :
مصوبه ممنوعیت فروش محصولات خارجی در فروشگاههای شهرداریها مصوب شورای عالی استانها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فروش سیم­ کارت­ خارجی در ایران قانونی می‌شود



 فروش سیم­کارت­های تلفن همراه خارجی

فروش سیم­ کارت­ خارجی در ایران قانونی می‌شود

متقاضی باید مدارکی را برای شرکت در این فراخوان ارائه کند. متقاضی باید مستندات موافقت ارایه ­کننده اصلی با اعطای نمایندگی به متقاضی که به تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدأ رسیده باشد به همراه نسخه ترجمه رسمی مستندات مذکور را ارائه کند.

به منظور ضابطه­مند­شدن و امکان نظارت بر فروش سیم­کارت­های تلفن همراه خارجی، رگولاتوری مجوز فروش این سیم‌کارت­ها را برای بخش خصوصی صادر می‌‌کند.

 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراخوان اعطاء مجوز فروش سیم­کارت­های تلفن همراه خارجی در کشور را اعلام کرد.

در این فراخوان آمده است: در راستای حمایت از حقوق مشترکین و افزایش رضایت آنها و بر اساس شرایط و ضوابط مندرج در مصوبه شماره 8 جلسه شماره 167 مورخ 30/03/1392 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و به منظور ضابطه­مند­شدن فعالیت عاملین فروش و امکان کنترل و نظارت بر فعالیت آنها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر ­دارد مجوز فروش سیم­کارت­های تلفن همراه خارجی در کشور را به شرکت­های غیردولتی و واجد شرایط که در ایران به ثبت رسیده باشند، از طریق فراخوان اعطاء کند.

متقاضی باید مدارکی را برای شرکت در این فراخوان ارائه کند. متقاضی باید مستندات موافقت ارایه­کننده اصلی با اعطای نمایندگی به متقاضی که به تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدأ رسیده باشد به همراه نسخه ترجمه رسمی مستندات مذکور را ارائه کند.

مدت اعتبار این پروانه‌ها دو سال است.

شرکت­های متقاضی پس از کسب مجوز موظف به فروش سیم‌کارت­های خارجی تلفن همراه در داخل کشور و ارائه خدمات پشتیبانی و اطلاع­رسانی خواهند بود. همچنین فروش سیم­کارت­های شبکه­های ماهواره­ای جزء خدمات موضوع مجوز نبوده و فروش سیم­کارت­هایی که با استفاده از رومینگ، از طریق شبکه­های ماهواره­های نظیر ثریا، اینمارست و ... امکان ارائه سرویس دارند، ممنوع است.

مهلت شرکت در این فراخوان حداکثر تا پایان وقت اداری روز پنچ­شنبه مورخ 01/12/92 تعیین شده است./فارس