اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ممنوعیت دریافت برخی چک های یک بانک


به فاصله اندکی از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانکها مبنی بر عدم پذیرش چک های بیش از 100 میلیون تومان سه بانک، دستور برای رد چک های با مبلغ بالاتر از 10 میلیون تومان یکی از آن سه بانک صادر شد.

خبرگزاری ایسنا: به فاصله اندکی از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانکها مبنی بر عدم پذیرش چک های بیش از 100 میلیون تومان سه بانک، دستور برای رد چک های با مبلغ بالاتر از 10 میلیون تومان یکی از آن سه بانک صادر شد.

 با تشدید سخت گیریهای نظارتی بانک مرکزی در راستای به نظم کشیدن بانکها و انطباق فعالیت آنها با چارچوب و مقررات تعیین شده، در یکی از اقدامات اخیر نظارتی این بانک وصول چک های چند بانک از سوی بانکهای دیگر با محدودیت مواجه شد.

براین اساس، طبق دستورالعمل بانک مرکزی بانکها موظف شدند که از 9 بهمن ماه سال جاری تا اطلاع ثانوی از پذیرفتن چکهای با ارزش بیش از 100 میلیون تومان اعم از چک عادی، رمزدار و بین بانکی دو بانک تحت نظارت و یک بانک بدون مجوز بانک مرکزی جهت واگذاری در سامانه چکاوک و یا تحویل به اتاق پایاپای اسناد بانکی خودداری کنند.

در عین حال تاکید شده بود که در صورت تخطی بانک‌ها از این دستور ضمن اینکه بانک مرکزی هیچ ضمانتی درمقابل عواقب آن ندارد، در صورت مشاهده از طریق سامانه چکاوک و پایش گزارش های دریافتی از اتاق پایاپای اسناد بانکی نسبت به برخورد انضباطی نیز اقدام می‌کند.

اما حدود 12 روز بعد از محدودیت اعمال شده برای مبادلات چکی این سه بانک، روز 21 بهمن ماه (سه شنبه هفته گذشته) بانکها با دستور برای محدود تر شدن دریافت چک های بانک بدون مجوزی که در بخشنامه قبلی نیز مورد توجه قرار گرفته بود مواجه شدند و این بار 90 میلیون تومان دیگر از قدرت مانور این بانک در چک کمتر شد.

این دستور که از سوی اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در سامانه چکاوک (سامانه مبادلات الکترونیکی چک) خطاب به بانکها صادر شده است حاوی این موضوع است که باید شعب بانکها از دریافت و واگذاری چک های عادی و رمزدار با مبلغ بالای 100 میلیون ریال (10 میلیون تومان) برای بانک... در سامانه چکاوک و مبادلات اتاق پایاپای اسناد بانکی خودداری کنند.


ویدیو مرتبط :
ممنوعیت وصول چک های رمز دار یک بانک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ممنوعیت پذیرش چک های بالای 100 میلیون تومان از یک بانک برداشته شد



اخبار,اخباراقتصادی, بانک مرکزی
 

با اعلام اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، از چک های بالای 100 میلیون تومان یک بانک از سه بانکی که سال قبل اضافه برداشت از حساب بانک مرکزی داشتند رفع ممنوعیت شد.

پس از راه اندازی سامانه چکاوک، بانک مرکزی با استفاده از این ابزار توانست آخرین راه اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی را مسدود کند و با ابلاغ دستوالعملی به کلیه بانک ها اعلام کرد اجازه پذیرش چک های بالای 100 میلیون تومان 2 بانک و بالای 10 میلیون تومان 1 بانک دیگر را ندارند.

به گزارش  خبرآنلاین براساس بخشنامه مورخه 94/1/31 اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، محدودیت و ممنوعیت‌های اعمال شده در خصوص پذیرش چک‌های عادی، رمزدار و بین بانکی عهده‌ی بانک ایران زمین رفع شده و از این پس واگذاری چک‌های این بانک در سامانه چکاوک و یا تحویل به اتاق پایاپای اسناد بانکی به هر میزان، بلامانع است.

گفتنی است از 9 بهمن ماه سال گذشته طبق دستورالعمل بانک مرکزی بانکها موظف شدند از پذیرفتن چکهای با ارزش بیش از 100 میلیون تومان اعم از چک عادی، رمزدار و بین بانکی دو بانک تحت نظارت(سرمایه و ایران زمین) و یک بانک در حال اخذ مجوز بانک مرکزی(بانک آینده) جهت واگذاری در سامانه چکاوک و یا تحویل به اتاق پایاپای اسناد بانکی خودداری کنند.

این در حالی است که از بین این سه بانک ، بانک ایران زمین با حل مشکلات سال قبل موفق به رفع این دستورالعمل شده و با این اطلاعیه کلیه چک های این بانک در سایر بانک های دولتی و خصوصی قابل پذیرش است. اما این دستورالعمل درمورد این بانک های سرمایه و آینده که در روزهای پایانی سال گذشته موفق به دریافت مجوز شد همچنان لازم الاجرا است. ضمن اینکه در خصوص بانک آینده چک های بالای مبلغ 10 میلیون تومان همچنان فقط در شعب خود این بانک قابل نقد شدن می باشند.

 اخبار  اقتصادی  -  خبر  آنلاین