اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ملاک‌ تهرانی‌ها برای ماندن یا رفتن از محلات


یک کارشناس شهری گفت: مسکن، امنیت، دسترسی به حمل و نقل آسان، دسترسی به تسهیلات و خدمات و کاربری اراضی ملاک های رضایت شهروندان از محل سکونتشان است.

خبرگزاری مهر: یک کارشناس شهری گفت: مسکن، امنیت، دسترسی به حمل و نقل آسان، دسترسی به تسهیلات و خدمات و کاربری اراضی ملاک های رضایت شهروندان از محل سکونتشان است.

 سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اشاره به رشد فزاینده شهرنشینی در سال های اخیر در سطح جهانی و به تبع در ایران گفت: تحلیل و ارزیابی رویدادهای شهری نیز امروز نیازمند دانش ویژه و کاربرد ابزار مخصوص خود است.

وی با بیان اینکه اقتصاد شهری، دانشی است که تلاش دارد تا فهم درستی از رویدادهای اقتصادی چه در سطح کلان و چه در سطح خرد در  سطح شهر ارائه کند، افزود: یکی از موضوعات مهمی که در اغلب کلان‌شهرها وجود دارد اما کمتر درباره آن تحلیلی ارائه می‌شود مفهوم «رضایتمندی سکونتی» است.

طباطبایی در توضیح این مفهوم گفت: رضایت‌مندی سکونتی در واقع میزانی از خشنودی فرد و خانواده است که با توجه به شرایط مسکن و همچنین محیط محله پدید می‌آید.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه اگر رضایتمندی سکونتی در سطح بالایی باشد آن خانواده در محل مورد نظر استقرار پیدا می‌کنند اما در صورت حداقلی شدن اقدام به جابه‌جایی می‌کنند، افزود: بر همین اساس می‌توان دلایل جابه‌جایی خانواده‌ها در کلانشهری مثل تهران را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه اگر قرار باشد توزیع عادلانه‌ای از فرصت‌ها و خدمات شهری ارائه شود، می‌بایست سطح رضایت‌مندی سکونتی خانوارها افزایش پیدا کند، یادآور شد: از منظر دانش اقتصاد شهری مهمترین عواملی که در کلانشهرها در خصوص سطح رضایتمندی سکونتی دخیل است عبارت است از مسکن، امنیت، دسترسی به حمل و نقل آسان،  دسترسی به تسهیلات و خدمات و کاربری اراضی.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به تحقیق صورت گرفته در خصوص تاثیر این مولفه ها در جابه جایی خانوارها در شهر تهران گفت: پژوهشی با نام «سنجش مؤلفه‌های اقتصادی شهر بر روی رضایتمندی و جابه جایی مسكونی خانوار» منتشر شده که منطقه نارمک تهران را مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

وی  در تشریح یافته‌های این پژوهش گفت: در بررسی شاخص‌های اقتصادی مرتبط با رضایتمندی مسکونی، دسترسی به خدمات و تسهیلات با میانگین 3.4 بالاترین میزان رضایتمندی ساکنین و شاخص وضعیت مسکن محله نشان‌دهنده حداقل میانگین رضایتمندی ساکنان محله نارمک تهران بوده است.

طباطبایی ادامه داد: این تحقیق نشان می‌دهد که در محله نارمک میزان رضایت‌مندی شهروندان در مورد نزدیکی به محل کار 51.1 درصد، کاربری اراضی 49.4 درصد، حمل و نقل و دسترسی 65.9 درصد، امنیت 57.2 درصد، مسکن 41.1 درصد و خدمات و تسهیلات 47.2 درصد بوده است که بر این اساس در مجموع 40.8 درصد ساکنین حاضر به ترک محل مسکونی خود نیستند و 59.2 درصد از وضعیت فعلی رضایت ندارند و علاقه مند به جابه جایی اند.

به گفته وی  شناخت دقیق عوامل موثر بر رضایتمندی سکونتی و سنجش آن می‌تواند در حل چالش هایی همچون جابه جایی درون شهری، رکود بازار مسکن، قیمت مسکن و اجاره بها ، تراکم سکونتی و ... تاثیر گذار باشد. 


ویدیو مرتبط :
آرزوی ماندن ( آیت الله مجتهدی تهرانی )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اشک‌های خطیب برای ماندن بود یا رفتن؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اشک‌های خطیب برای ماندن بود یا رفتن؟

 اشک‌های سرپرست فدراسیون کشتی در هنگام اهدای جوایز قهرمانی جام جهانی کشتی آزاد جاری شد.

حجت‌الله خطیب که پس از موفقیت در جام جهانی کشتی آزاد برای اهدای جوایز تیم‌های برتر روی سکوی قهرمانی حاضر شده بود در جریان این مراسم اشک‌هایش جاری شد؛ موضوعی که شاید از دید خیلی از حاضران پنهان ماند، اما خودش آن را تأیید می‌کند.

سرپرست فدراسیون کشتی در خصوص گریه خود در زمان اهدا جوایز گفت: افراد خاصی پیش از جام جهانی به شدت مرا اذیت کردند و مقابل راه ما سنگ انداختند و در رسانه‌ها آبروی مرا بردند. همین حرکت این افراد باعث شد در زمان اهدای جوایز گریه کنم.

خطیب چندی پیش نیز در یک محفل خصوصی از برکناری قریب‌الوقوع خود سخن گفته بود و اینکه وزیر ورزش از عملکرد او راضی نیست.

فدراسیون کشتی با وجود افتخاراتی که در مدت سرپرستی خطیب در فدراسیون بدست آورده است کانون حواشی مختلف بوده است. از اختلاف خطیب و وزیر درباره مبلغ پرداختی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون کشتی گرفته تا درخواست و نامه مستقیم جناب سرپرست به رئیس جمهور برای مساعدت به منظور برگزاری جام‌های جهانی کشتی که بلافاصله با واکنش شدید عباسی و گلایه وی از مدیریت ناموفق موجود در فدراسیون کشتی حکایت داشت.

اینکه خطیب از ناراحتی رفتن اشک ریخته است یا اینکه برای ماندن گریه کرده سوالی است که به زودی پاسخ آن روشن خواهد شد.

از وزارت ورزش خبر می‌رسد که خطیب در جاده خداحافظی با کشتی قرار دارد و همین روزها باید غزل خداحافظی را بسراید./خبرگزاری فارس