اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ملاقات 4 نماینده‌ با زنجانی منتفی‌ شد


عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس از منتفی شدن ملاقات ۴ نماینده مجلس با بابک زنجانی در زندان اوین خبر داد.

خبرگزاری تسنیم:  عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس از منتفی شدن ملاقات ۴ نماینده مجلس با بابک زنجانی در زندان اوین خبر داد.

امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی از منتفی شدن موقت دیدار 4 نماینده مجلس با بابک زنجانی در زندان اوین خبر داد و گفت: قرار بود در ساعت 9 صبح فردا، چهارشنبه 28 مردادماه، بنده، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، سیدحسین دهدشتی و حجت‌الاسلام موسی احمدی از اعضای کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی دیداری با آقای محسنی‌اژه‌ای پیرامون ملاقات با زنجانی داشته باشیم.

وی بر همین اساس افزود: ما مطلع شدیم که آقای اژه‌ای گفته است که اگر توضیحات ما نمایندگان برای ملاقات با زنجانی قانع‌‌کننده باشد، وی اجازه چنین ملاقاتی را خواهد داد، در صورتی که نمایندگان مجلس دارای حق نظارت هستند و هیچ نهادی نمی‌تواند در انجام اقدامات نطارتی آنها دخالت کند.

عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس، تأکید کرد: ما بنا بر این گذاشتیم که شاید در جلسه‌ای که قرار بود فردا با آقای اژه‌ای برگزار شود، وی توضیحات ما را قانع‌کننده نداند و اجازه ملاقات با زنجانی را هم ندهد، بنابراین ما خودمان موقتا دیدار با زنجانی منتفی کردیم.

سلطانی به اقدامات دیگر نمایندگان مجلس برای دیدار با زنجانی و پیگیری این موضوع اشاره و خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس ابزارهای نظارتی دیگری برای ملاقات با زنجانی دارند که قطعا ما از آنها استفاده خواهیم کرد.


ویدیو مرتبط :
چرا نماینده ها اجازه دیدن بابک زنجانی را نتوانستند بگیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هیچ نماینده‌ای با بابک زنجانی ملاقات نکرده



اخبار,اخبارسیاسی,بابک  زنجانی

نمایندگان مجلس هم مانند مردم عادی نمی‌دانند زنجانی در کجا نگهداری می شود. پیشنهاد ملاقات با زنجانی در اوین بر این اساس داده شد تا مجلس نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کند.

«ب.ز» یكی از مشهورترین اسامی مخفف در طول تاریخ ایران است. او كه می‌گویند این روزها در زندان اوین به سر می‌برد، 7 دهم میلیارد دلار از جیب كشور اختلاس كرده است. نام بابك زنجانی با بسیاری از رانت خواری‌ها و تخلفات عظیم مالی در دوران دولت محمود احمدی نژاد از جمله مدیریت سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی،انتقال یک کانتیر طلا، فروش نفت ایران و میعانات گازی در خارج و عدم انتقال وجه آن وموارد دیگر گره خورده است. بسیاری وی را دارای حامیان سیاسی قدرتمند در داخل دولت احمدی‌نژاد می‌دانند. اما هیچكس نمی‌داند این رانت‌خوار بزرگ و قدرتمند  كشور اكنون كجا به سر می‌برد. حتی مجلسی‌ها هم از این موضوع بی‌خبر هستند.

به گزارش قانون، با این حال هفته گذشته یكی از نمایندگان مجلس ادعا كرد بابك زنجانی اوین است و عده‌ای از نمایندگان می‌خواهند به دیدن او بروند. این موضوع به اندازه اختلاسی كه «ب.ز» داشت انفجار خبری داشت اما كسی به دنبال صحت و سقم این خبر نرفت. بعد از گذشت چند روز و پیگیری‌های روزنامه قانون مشخص شد، رفتن نمایندگان به اوین برای دید و بازدید با زنجانی صحت ندارد و تنها برای فشار بر قوه قضاییه این مسئله عنوان شده است.

    نمایندگان به اوین می‌روند؟
خبر رفتن نمایندگان به اوین برای ملاقات با بابك زنجانی مثل بمب در رسانه‌ها حتی صدا و سیما تركید. عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی، به خانه ملت گفته بود با تلاش‌های صورت گرفته قرار است جمعی از نمایندگان مجلس در مرداد ماه سال جاری برای برگزاری جلسه ویژه‌ای با بابک زنجانی به زندان اوین بروند. امیرعباس سلطانی از برگزاری نشستی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی خبر داد و گفت: اخیرا جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور زنجانی شده‌اند، از این‌رو این نشست در مرداد ماه انجام می‌شود. این خبر را اخبار صدا و سیما هم به نقل از همین نماینده منتشر كرد اما نمایندگان دیگر عضو كمیته پیگیری پرونده بابك زنجانی از نامه نگاری با قوه قضاییه و تاریخ  ملاقات با این فرد بی‌اطلاع هستند.

   كمیته پیگیری منحل شده است
 زمانی كه زنجانی بازداشت شد، كمیته پیگیری برای این پرونده در مجلس شورای اسلامی تشكیل شد. این كمیته، در واقع كمیته مشترك کمیسیون‌های اصل 90 و انرژی مجلس بود كه علاوه بر نمایندگانی از کمیسیون‌های اصل نود و انرژی مجلس نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی عضویت داشتند. با این حال داوود محمدی از کمیسیون اصل 90 و سید حسین دهدشتی از کمیسیون انرژی مسئولیت این کمیته را بر عهده داشتند. دهدشتی در گفت‌وگو با «قانون» عنوان كرد كمیته پیگیری پرونده بابك زنجانی در مجلس منحل شده است و دیگر كسی در قوه مقننه در این قالب موضوع را پیگیری نمی‌كند مگر اعضای كمیسیون انرژی.

   ملاقات با بابك زنجانی صحت ندارد
 از سوی دیگر حسین آذین سخنگوی كمیسیون اصل 90 به«قانون» گفت: نامه نگاری با قوه قضاییه از سوی كمیسیون اصل 90 صورت نگرفته است و اطلاعی از ملاقات نمایندگان با بابك زنجانی در مرداد ماه ندارد.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس نهم شورای اسلامی برای «قانون» توضیح  داد كه بعد از آنكه قوه قضاییه به پرونده بابك زنجانی را دنبال كرد، كمیته پیگیری این پرونده منحل شد و دیگر مجلس اطلاعی از پرونده «ب.ز» ندارد. دهدشتی ادامه داد: از آنجایی كه ما شروع كننده بررسی تخلفات این فرد بودیم، توقع داشتیم قوه قضاییه گزارشی از روند پرونده به مجلس بدهد. اما چنین تعاملی بین دو قوه ایجاد نشد. كمیسیون انرژی بارها از قوه قضاییه و قاضی پرونده دعوت كرد تا اقدامات صورت گرفته را با نمایندگان در میان بگذارد اما در طول یك سال گذشته چنین درخواستی پاسخ مثبتی نیافته است.

 

وی به جلسه اخیر كمیسیون انرژی و طرح پیشنهادهایی جهت پیگیری پرونده بابك زنجانی اشاره كرد و گفت: در جلسه‌ای كه پیش از ماه مبارك رمضان بود، پیشنهادی داده شد تا با قوه قضاییه نامه نگاری كنیم تا شاید تعاملی ایجاد شود و نماینده این قوه به مجلس بیاید. در همین زمینه نیز پیشنهاد شد، برای دیدار با زنجانی، برخی نمایندگان به اوین بروند. اما از اینكه آیا نامه‌ای زده شده است و قوه پذیرفته بی‌خبرم. دهدشتی عنوان كرد در چند روز اخیر بارها با سلطانی تماس گرفته است تا صحت گفته‌ها و انعكاس آن در رسانه‌ها را پیگیری كند اما تا امروز تلفن این نماینده خاموش بوده و او نتوانسته با سلطانی صحبت كند.

   از محل نگهداری بی خبرم
از زمانی كه خبر رفتن نمایندگان به اوین برای دیدار با زنجانی منتشر شده است، در شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی این سوال مطرح شده است كه مگر بازجویان نمی‌توانند از زنجانی اطلاعاتی كسب كنند كه وكلای مردم می‌خواهند به ملاقات او بروند و گفت‌وگویی با این زندانی داشته باشند. دهدشتی در این باره گفت: نمایندگان مجلس هم مانند مردم عادی نمی‌دانند زنجانی در کجا نگهداری می شود. پیشنهاد ملاقات با زنجانی در اوین بر این اساس داده شد تا مجلس نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کند. وی ادامه داد: از طرف دیگر اولین كسانی كه موضوع را پیگیری كردند، نمایندگان مجلس بودند، بر این اساس، این احتمال را می‌دهیم شاید بعد از گذشت مدت زمانی زنجانی بخواهد اطلاعاتی را در اختیار ما بگذارد. به این جهت كه می‌خواهیم ملاقاتی صورت بگیرد.

   گله مجلس از قوه قضاییه
عضو هیات رئیسه كمیسیون انرژی مجلس با گله از قوه قضاییه، عنوان كرد: در مدت زمانی كه كمیسیون انرژی موضوع پرونده بابك زنجانی را دنبال می‌كرد، به نتایج خوبی رسیده بود. اما اكنون كه موضوع در قوه قضاییه دنبال می‌شود، اطلاعاتی بیش از مطالبی كه مجلس به آن رسیده بود منعكس نمی‌شود. وی تاكید كرد: در حالی مجلس، پرونده را جلو برده بود كه محدودیت‌های نفرات و اختیارات داشت. بنابراین از قوه قضاییه انتظار داریم از روند پیشرفت پرونده گزارشی ارائه كند. دهدشتی با بیان اینكه نمایندگان اطلاعاتی بیش از رسانه‌ها ندارند، گفت: اطلاعات ما هم محدود به صحبت‌هایی است كه سخنگوی قوه قضاییه در نشست‌های خبری دارد.

 

كمیسیون انرژی جلسات متعددی با زنجانی داشت، فایل‌های صوتی این جلسات در مجلس محفوظ است اما تا امروز قوه قضاییه از ما به عنوان مطلع نخواسته كمكی به پرونده كنیم یا حتی اطلاعات مجلس را بررسی كند و بگوید این اطلاعات كاری از پیش نمی‌برد.  وی تاكید كرد: مجلس، علاوه بر قانون نویسی، بُعد نظارتی هم دارد كه در چنین مواقعی باید از آن استفاده كرد. بر همین اساس پیگیر این پرونده از قوه قضاییه هستیم اما آنها ارتباطی با ما برقرار نمی‌كنند و همین مسئله عامل گله‌گذاری و نگرانی شده است. دهدشتی تاكید كرد:‌اگر می‌خواهیم قوه قضاییه به مجلس بیاید یا ملاقاتی با زنجانی شكل بگیرد برای سرعت بخشی به رسیدگی به پرونده است.

   چهار وزیر پاسخگوی زنجانی شدند
این عضو كمیسیون انرژی با بیان اینكه در 6 ماه گذشته تمام راه‌ها برای رسیدن به اطلاعاتی بیشتر از پرونده زنجانی را طی كرده است گفت: برخی از نمایندگان در این مسیر ناچار شدند از چهار وزیری كه به نوعی با پرونده زنجانی ارتباط دارند، سوال كنند. به گفته دهدشتی وزرای نفت، اقتصاد و دارایی، اطلاعات و دادگستری، چهار وزیر هستند كه زیر تیغ پرونده زنجانی قرار دارند. از میان این وزرا، زنگنه به كمیسیون انرژی آمده و توضیحاتی داده است.

 

این نماینده توضیح داد:‌ برای ما مهم بود كه بدانیم آیا وزرا نسبت به پیگیری این پرونده حساسیت نشان می‌دهند یا خیر. بر اساس توضیحات زنگنه به نظر می‌رسد اقداماتی صورت گرفته است. وی با بیان اینكه سوال باقی وزرا هنوز به نوبت بررسی در جلسه كمیسیون نرسیده است، عنوان كرد: وزارت اطلاعات و قوه قضاییه علاقه‌ای به حضور در كمیسیون و ارائه توضیحات ندارند.در یك سال گذشته سه بار از این عزیزان دعوت شد اما حتی اعلام نكردند به كمیسیون و مجلس نمی‌آیند.

 فرار سلطانی از پاسخگویی
 به نظر می‌رسد سلطانی برای آنكه قوه قضاییه را تحت فشار قرار دهد و دیدار با بابك زندانی را ترتیب دهد، رفتن نمایندگان به زندان را خبری كرد. این نماینده در گذشته بارها اخبار پشت پرونده بابك زنجانی را رسانه‌ای كرده بود كه باعث احضار او شد. به نظر می‌رسد این بار نیز سلطانی اخبار پشت پرده را عنوان كرده است كه چند روزی تلفن همراه خود را خاموش كرده است.  


 اخبار سیاسی  -  قانون