اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقصد دهمین سفر استانی روحانی


کاروان تدبیر و امید در ادامه سفر استانی خود به منظور افتتاح خط ترانزیتی شرق دریای خزر (گرگان - اینچه‌برون - ترکمنستان) به استان گلستان سفر خواهد کرد.

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دهمین سفر استانی خود سه شنبه به استان گلستان می رود.

در این سفر که جنبه بین المللی دارد قرار است خط ترانزیتی شرق دریای خزر (گرگان - اینچه‌برون - ترکمنستان) افتتاح شود.

‌خط‌ آهن گرگان – اینچه‌برون سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان را به یکدیگر متصل می‌کند؛ طول راه‌آهن گرگان - اینچه برون - اترک - برکت در ۳ کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود ۹۰۸ کیلومتر است و در شرق دریای خزر ساخته شده که ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۸ کیلومتر در ایران قرار دارد و این خط ریلی کشورهای ‌(CIS) را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل می‌کند.
 
راه آهن اینچه برون- گرگان نیز بخشی از این پروژه ریلی است که از ناحیه "اوزن" قزاقستان آغاز و پس از عبور از شرق دریای خزر به کشور ترکمنستان رسیده و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به گرگان ادامه پیدا می کند.

 فاز اول ایستگاه راه آهن اینچه‌برون به مساحت ۳ هزار متر به اتمام رسیده و در فاز بعدی ۹ هزار متر به این فضا اضافه می‎شود.

ساختمان فعلی شامل فضاهای مسافری، گمرکی، ایستگاه پیاده و سوار مسافر، پلیس و نمازخانه است و در حدفاصل گرگان تا اینچه‌برون چهار ایستگاه احداث شده که عملیات ساخت این ایستگاه‎ها در مراحل پایانی قرار دارد.

علاوه بر كشورهای مذكور، این خط ریلی جدید برای كل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان كشورهای منطقه تسهیل نموده و ضمن كوتاهتر شدن مسیر شمال- جنوب در حدود ۶۰۰ كیلومتر، زمان و هزینه های حمل بار را كاهش می دهد. با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به تركیه در غرب و امتداد خطوط ریلی كشور تا بندر عباس در خلیج فارس و همچنین اتصال به پاكستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، اتصال خطوط ریلی تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق (و كشورهای قرقیزستان و تاجیكستان)، می توان پیش بینی نمود كه خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت دركشورهای منطقه خواهد داشت.

این خط ریلی قرار است روز چهارشنبه با حضور رؤسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان ابتدا در ایستگاه خاک ترکمنستان و سپس ایستگاه خاک ایران به بهره‎برداری برسد.


ویدیو مرتبط :
سفر استانی روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مراسم ختم مادر ظریف: مشخص شدن اولین مقصد سفر استانی روحانی تا واکنش عراقچی به طرح غنی‌سازی 60 درصدی



اخبار,اخبارجدید,حاشیه مراسم ختم مادر ظریف


اخبار سیاسی - روحانی اواخر دی‌ماه به خوزستان سفر می‌کند

معاون اجرایی رییس‌جمهور خبر داد که روحانی اواخر دی‌ماه به خوزستان سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا،محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم ختم مادر وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در مورد دستور اخیر رییس‌جمهور به معاون اول جهت مبارزه با ویژه‌خواران و رانت‌خواران، اظهار کرد: دولت یازدهم از همان ابتدا بر حفظ سلامت اداری در بدنه دولت تاکید داشته و از همان ابتدا یک ستاد اجرایی نیز به همین منظور به دستور رییس‌جمهور تشکیل شده است.

وی درباره علت صدور این دستور در شرایط فعلی گفت: به خاطر این‌که در چند ماه گذشته سوءاستفاده‌هایی صورت گرفت و زنگ خطر به صدا درآمد، رییس‌جمهور چنین دستوری را صادر کرد.

 

----------------------------

 

هاشمی رفسنجانی کی به عربستان می‌رود؟

مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که زمان سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عربستان مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، محمد هاشمی در حاشیه مراسم ختم مادر وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا زمانی برای سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان تعیین شده است؟ گفت: خیر، زمانی تعیین نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصل سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان قطعی است؟ گفت: من نگفتم که سفر قطعی شده است یا خیر. صرفا گفتم که زمانی برای سفر به عربستان تعیین نشده است.

 

----------------------------

 

رضا خاتمی نظر سعید حجاریان را رد کرد

محمدرضا خاتمی با مثبت ارزیابی کردن دعوت وزیر کشور از احزاب، گفت: دولت باید از احزاب واقعی حمایت کند و بتواند کارها را به دست احزاب بسپارد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا خاتمی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در حاشیه مراسم ختم مادر وزیر خارجه در جمع خبرنگاران در رابطه با دعوت وزیر کشور از احزاب، گفت: این مساله کار مثبت و خوبی است به شرطی که دولت جدی باشد نسبت به این‌که از احزاب واقعی حمایت کند و بتواند کارها بخصوص در امر سیاست‌ورزی را به دست احزاب بسپارد.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس آینده به سمت اصولگراها خواهد بود یا اصلاح‌طلبان، گفت: هر انتخاباتی سالم و خوب باشد، دست اصلاح‌طلبان است.

وی درباره فعالیت جبهه پایداری گفت: نظر من این است که اصولا یک حزب، رسانه یا روزنامه احتیاجی به مجوز ندارد. طبق قانون اساسی، احزاب می‌توانند فعالیت کنند. قانونی هم به نام قانون احزاب داریم که احزاب طبق آن می‌توانند از وزارت کشور تقاضای پروانه کنند و بعد از آن از مزایایی که حکومت و دولت دارد می‌توانند استفاده کنند؛ لذا اگر حزبی نمی‌خواهد از این مزایا استفاده کند منع قانونی برای فعالیت ندارد.

این فعال سیاسی تصریح کرد:‌ البته من معتقدم احزاب باید شناسنامه‌دار و دارای چهره‌های شناخته شده باشند و در برابر رفتارشان پاسخگو باشند اما مجوز نداشتن از کمیسیون ماده 10 احزاب دلیل بر غیرقانونی بودن آن نیست. ضمن آن‌که الان جامعه روحانیت مبارز یا جامعه مدرسین قم هم مجوز ندارند.

وی درباره اظهارات حجاریان در مورد مجلس نیز گفت: من دقیقا صحبت آقای حجاریان را نخواندم اما اگر آن‌چه گفته می‌شود را گفته باشند من این نظر را نمی‌پسندم. من معتقدم در کشورهای جهان سوم دیکتاتوری فرد مهم‌تر از دیکتاتوری چیزی مانند مجلس است.

وی ادامه داد: ما احتیاج داریم نهادهای مدنی را تقویت کنیم تا بتوانیم جلوی دیکتاتوری فرد را بگیریم. در همین مجلس فعلی فردی مانند آقای مطهری وجود دارد؛ لذا این نشان می‌دهد که در یک جمع بزرگتری امکان دیکتاتوری کمتری وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که حق شما چه بوده که گفته‌اید از آن گذشت کرده‌اید؟ اظهار کرد: حق ما حق شهروندی و اعتراض و حق رسیدگی عادلانه بود. ما می‌گوییم مظلوم بودیم و از این حق مظلومیت‌مان گذشتیم و الان هم حاضریم کسانی را که ظلم کرده‌اند ببخشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات مجلس دهم می‌آیید؟ گفت: ما در همه انتخابات‌ها فعال بوده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حزب مشارکت در مجلس دهم نیرو خواهد داشت یا خیر؟ گفت: ما به عنوان یک نیروی اصلاح‌طلب در همه صحنه‌های سیاسی حاضر خواهیم بود.

 

----------------------------

 

واکنش عراقچی به طرح غنی‌سازی 60 درصدی

عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران با 1+5 گفت: مذاکرات کارشناسی ایران با 1+5 همچنان در ژنو ادامه دارد. از صبح مباحث فشرده‌ای انجام شده که هنوز ادامه دارد و تا وقتی که این گفت‌وگو به پایان نرسد درباره نتایج آن نمی‌توانیم اظهارنظری داشته باشیم.

سیدعباس عراقچی در حاشیه مراسم ختم مادر وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران درباره این‌که گفته شده مجلس در نظر دارد طرحی برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم ایران تا حد 60 درصد تصویب کند، اظهار کرد: مجلس محترم هر چیزی را که تصویب کند ما ملزم به اجرای آن هستیم و تابع آن خواهیم بود.

وی همچنین گفت که با دیپلمات‌ها‌مان در ژنو در تماس هستیم و موضوعات مربوط به مذاکراتی که انجام می‌شود را دنبال می‌کنیم.

عراقچی گفت: ممکن است مذاکرات تا بامداد سه‌شنبه ادامه یابد.

 

----------------------------

 

ادامه بررسی موضوع «ضراب» از سوی وزارت خارجه

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت: موضوعات مربوط به بازداشت رضا ضراب در ترکیه با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است که ما آن را دنبال می‌کنیم. ترکیه در این‌باره در حال انجام تحقیقاتی است.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رحیم‌پور در حاشیه مراسم ختم مادر وزیر امور خارجه ادامه داد: این تحقیقات توسط ترکیه در حال انجام است. صرفا گفته‌اند از این جهت که ایرانی است به ما منتسب شده است. ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی افزود: اگر جرمی هم انجام شده در ترکیه صورت گرفته و بازداشت شده است که تحقیقات درباره آن در حال انجام است.

وی همچنین درباره پیمان‌نامه امنیتی افغانستان و آمریکا نیز گفت: ما از ابتدا مخالف این پیمان‌نامه بودیم و آن را اعلام کرده‌ایم. به هر حال دولت افغانستان است که باید در این‌باره تصمیم بگیرد. ما صرفا با آن‌ها مشورت کرده‌ایم، تصمیم‌گیر آن‌ها هستند.
اخبار سیاسی - ایسنا