اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقصد بیشتر دانشجویان ممتاز ایرانی



 

 

 

دانشجویان ممتاز کشورمان که می خواهند به صورت آزاد و با هزینه خودشن مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در خارج از کشور بگذرانند ابتدا کشور آمریکا و سپس کانادا را انتخاب می کنند.

مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم درباره آمار خروج از کشور دانشجویان ممتاز کشورمان گفت: بیشترین تعداد دانشجویان ممتاز کشورمان برای تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری به صورت آزاد به کشورهای آمریکا و کانادا می روند.

حسن مسلمی نائینی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب گفت: دانشجویان ممتاز کشورمان که می خواهند به صورت آزاد و با هزینه خودشن مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در خارج از کشور بگذرانند ابتدا کشور آمریکا و سپس کانادا را انتخاب می کنند.

وی درباره منبع استخراج این آمار که آمریکا رتبه اول و کانادا رتبه دوم از نظر پذیرش دانشجویان ممتاز در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را دارد گفت: این آمار بر اساس مراجعه این افراد به وزارت علوم جهت درخواست معافیت استخراج شده است.

مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم خاطرنشان کرد: نیمی از دانشجویان ممتازی که برای مقطع فوق لیسانس و دکتری به صورت آزاد به آمریکا و کانادا می روند توسط دانشگاههای این دو کشور بورس می شوند.

مسلمی نائینی با یادآوری اینکه از حدود 5 سال گذشته اعزام دانشجوی بورسیه به سه کشور آمریکا، کانادا و انگلیس ممنوع است به مهر گفت: طی 8 ماه گذشته تعدادی دانشجوی دکتری به آمریکا و کانادا جهت فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت اعزام شده اند اما هیچ دانشجویی حتی برای فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به انگلیس اعزام نشده است.

وی در پاسخ به اینکه سیاست ها در عرصه علمی برای ارتباط با انگلیس چگونه است گفت: در خصوص ارتباط با انگلیس تابع سیاست های مسئولین دولتی و دستگاه دیپلماسی کشور هستیم....../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
مراسم بزرگداشت دهه فجر و تجلیل از دانشجویان ممتاز (بهمن 92)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دو کشور مقصد دانشجویان بورسیه ایرانی


مدیرکل بورس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشجویان بورسیه سال گذشته بیشتر به کشورهای چین و ژاپن اعزام شدند.

خبرگزاری مهر: مدیرکل بورس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشجویان بورسیه سال گذشته بیشتر به کشورهای چین و ژاپن اعزام شدند.

 دکتر احمد غلامی در خصوص زمان اعزام دانشجویان بورسیه خارج سال 93 گفت: تا کنون تعداد دانشجویان بورسیه اعزامی‌ ما کم بودند علت آن هم این بود که این افراد باقی مانده از پذیرفته شدگان سال 92 بودند که بدون آزمون پذیرفته شده بودند.

وی ادامه داد: اغلب دانشجویان بورسیه خارج در سال گذشته عمدتا به چین و تعدادی هم به ژاپن و مابقی نیز به صورت پراکنده به کشورهای اروپایی اعزام شدند.

مدیرکل بورس سازمان امور دانشجویان عمده رشته تحصیلی این دانشجویان را رشته های هوا فضا اعلام کرد و با اشاره به دانشجویان بورسیه سال جاری افزود: دانشجویانی که از طریق آزمون سراسری در بورس خارج پذیرفته شده‌اند، 115 نفر هستند که این دانشجویان در 80 کدرشته منطبق بر اولویت الف نقشه جامع علمی کشور پذیرفته شده اند.

وی ادامه داد: هنوز بورس خارج این دانشجویان عملیاتی نشده است، آخرین کاری که دراین خصوص انجام گرفته این است که با مرکز نظارت و ارزیابی و هیات مرکزی جذب هماهنگ کردیم هر کدام از این دانشجویان را به دو دانشگاه، برای تعیین محل خدمت آینده آنها معرفی کنیم تا زمانی که آنها بتوانند از دانشگاه‌های معتبر دنیا پذیرش بگیرند، این مساله به آنها نیز ابلاغ شده است.

وی افزود: اگر پذیرش این دانشجویان توسط کمیته تخصصی ما تایید شد و شرایط بورس خارج که در دفترچه کنکور آمده بود را دارا بودند به تدریج بعد از جایابی و تایید صلاحیت عمومی، اعزام آنها آغاز می شود.

احمدی با بیان اینکه همه بورس های اعزام شده در سال گذشته شامل دانشجویان مقطع دکتری بود، افزود: فقط 26 نفر در سال 90 برای تحصیل کارشناسی ارشد به روسیه اعزام شده اند که اکنون در مقطع دکتری تحصیل می کنند و بورس آنها منوط به جایابی در دانشگاه وابسته وزارت علوم است.