اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقایسه رفتارهای نصرالله و حریری پس از شکست های انتخاباتی



 

 

 

مقایسه رفتارهای نصرالله و حریری پس از شکست های انتخاباتی

 

«با وجود همه انتقاداتی که به جریان اجرای انتخابات در برخی مناطق داریم اما در هر صورت شکست را می پذیریم،بیایید از فردا دست به دست هم بدهیم و برای حل مشکلات کشور گام برداریم.» این مضمون جملاتی بود که سید حسن نصرالله پس از شکست حزب الله و متحدینش در انتخابات ژوئن 2009 بیان کرد. حریری نصرالله

او نه به طرفداران دو آتشه حزب الله در حومه جنوبی بیروت دستور داد که به خاطر اعتراض به نتایج انتخابات به خیابانهای پایتخت سرازیر شوند و نه به شیعیان جنوب چراغ سبز نشان داد که اتوبان جنوب-بیروت را با چوب و چماق و لاستیک های به آتش کشیده شده ببندند.آنچه حزب الله و متحدینش به عنوان شکست خوردگان در جریان یک فرایند نسبتا دموکراتیک از خود بروز دادند التزام به قواعد بازی دموکراتیک و احترام به نتایج انتخابات بود.

خروج احزاب 8 مارس از دولت ائتلافی و سقوط دولت سعد حریری نیز در قالب یک رفتار سیاسی کاملا دموکراتیک بود.رهبران این احزاب که شامل همه طوایف لبنان می شوند پس از به بن بست رسیدن همه راه حل های داخلی و خارجی برای خروج کشور از ماجرای  رای دادگاه بین المللی- ویژه نخست وزیر اسبق این کشور،رفیق حریری- اقدام به خروج از دولتی کردند که نخست وزیر آن به هیچ وجه اجازه طرح موضوع این دادگاه را به آنها نمی داد ؛ دادگاهی که همه مدارک و شواهد نشان می دهد یک تلاش سیاسی-امنیتی سازمان یافته بین المللی برای تضعیف مقاومت ضد اسراییل است که فقط شامل حزب الله در لبنان نمی شود و اشاره اتهامش به مرکز محور مقاومت می رسد: تهران!

پس از سقوط دولت،احزاب 8 مارس همان مسیر دموکراتیک را ادامه دادند.آنها رایزنی های خویش را برای رسیدن به یک ترکیب سیاسی جدید در دولت آینده آغاز کردند و در نهایت پس از پیوستن ولید جنبلاط و برخی از شخصیت های سیاسی وابسته به جریان 14 مارس که ادامه بن بست موجود را به ضرر لبنان می دانستند نجیب میقاتی را به عنوان کاندیدای مورد نظر خود انتخاب کردند. میقاتی دیروز توانست موافقت 68 نماینده از مجموع 128 نماینده پارلمان لبنان را کسب کند و رسما توسط رئیس جمهور میشل سلیمان مسئول تشکیل کابینه آینده شود.

در جبهه مقابل کسانی که تا دیروز از قواعد دموکراسی ، ضرورت التزام به موسسات قانونی و تقویت ارتش صحبت می کردند شروع به تحریکات مذهبی و آشوب های خیابانی کردند.حمله به ساختمان های دولتی و خصوصی،تخریب اموال عمومی و استفاده از بمب های دستی و سلاح های سبک ثابت کرد که ادعاهای گذشته طرفداران سعد حریری تا چه اندازه صادقانه بود! از دیدگاه افرادی مانند احمد فتفت،مصطفی علوش و محمد کباره،دموکراسی تا زمانی قابل احترام است که آنها بر سر قدرت باشند و اگر مخالفین دولت با استفاده از روش های قانونی ترکیب سیاسی را تغییر کردند نامش کودتای سیاسی است که حزب الله آن را مدیریت می کند!

حتی رفتار سعد حریری نیز در آشوب های کنونی لبنان بسیار سئوال برانگیز است.دقیقا پس از یک ساعت پس از درخواست نخست وزیر سابق از طرفدارانش به پایان دادن به آشوب های خیابانی و نصب پرچم لبنان بر فراز ساختمانها،در منطقه "طریق الجدیده" حسام الطرابلسی یکی از مسئولین ارشد امنیتی وابسته به حریری توسط ارتش بازداشت شد تا ثابت شود گفتار و رفتار نخست وزیر سابق تا چه اندازه با یکدیگر تطابق دارد!

البته سید حسن نصرالله در سخنرانی روز گذشته خویش که به مناسبت اربعین حسینی ایراد کرد پاسخ همه اتهامات تبلیغاتی و لشگر کشی های خیابانی را داد.سید اعلام کرد که ما هیچ علاقه ای به ورود به قدرت نداریم،اتهاماتی مانند اینکه حزب الله به دنبال کنترل لبنان است ادعاهایی دروغی است که توسط امریکا و اسراییل پخش می شود و بوسیله عده ای در داخل کشور تکرار می شود.ما را رها کنید تا در جنوب کشور سینه مان را در برابر گلوله های اسراییلی قرار دهیم اما شما از پشت به ما شلیک می کنید.شما پس از سال 2005 به پایتخت های غربی رفتید و تعهد دادید که موضوع خلع سلاح مقاومت را در داخل پیگیری می کنید و شما بودید که در جنگ تابستان 2006 به دنبال شکست مقاومت بودید و به لطف خداوند شکست خوردید.

سید حسن با اشاره به هشدارهای سعد حریری و طرفدارانش به عدم مشارکت در دولت آینده اعلام کرد کسی که نمی خواهد در دولت آینده شرکت کند حداقل به دولت میقاتی فرصت دهد حتی اگر این فرصت یک سال باشد و بعدا شروع به محاکمه او کند اما چنگ اندازی های خیابانی معنایش این است که او بازی دموکراتیک و تناوب قدرت را نمی خواهد بلکه فقط می خواهد بگوید من و نه هیچ کس دیگر!...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
بخشی از سخنان سید حسن نصرالله درباره شکست داعش و ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین واکنش اوباما به شکست انتخاباتی



 

 

 

اولین واکنش اوباما به شکست انتخاباتی

 

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پس از شکست حزبش در انتخابات میان دوره ای می گوید که معتقد است رای دهندگان از سرعت کم روند بهبود اقتصادی احساس سرخوردگی می کنند.

در این انتخابات جمهوری خواهان 60 کرسی بر تعداد کرسی های خود در مجلس نمایندگان افزودند اما دموکرات ها همچنان توانستند اکثریت خود را هرچند با کرسی های کمتر در مجلس سنا حفظ کنند.

رهبران جمهوری خواه از حالا قول داده اند که اصلاحات تصویب شده در زمینه مراقبت های بهداشتی توسط آقای اوباما را لغو کنند و از هزینه های عمومی بکاهند.

اوباما بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت واشنگتن قول داد که برای یافتن زمینه های مشترک همکاری با جمهوری خواهان در مورد مسائل حساس بکوشند.

او گفت که دیگر هیچ حزبی به تنهایی در قدرت نیست بنابراین برای جمهوری خواهان و دموکرات ها مهم است که با هم کار کنند و بر ایجاد اشتغال، امنیت و آینده ای بهتر تمرکز داشته باشند همانگونه که مردم با رای خود چنین خواسته اند.

او گفت: "کار آنچنان آسانی نخواهد بود. قادر نخواهیم بود بر تک تک اختلافاتمان پل بزنیم. حقیقتی که نمی توان در آن شک کرد این است که بدون حمایت جمهوری خواهان هیچ کاری را نمی توان پیش برد."

طی دو سال اخیر پیشرفت هایی داشته ایم، اما مردم زیادی هستند که هنوز این پیشرفت را حس نکرده اند و و دیروز آن را خیلی روشن به گوش ما رساندند. من به عنوان رئیس جمهور مسئولیت آن را می پذیرم

او گفت: "طی دو سال اخیر پیشرفت هایی داشته ایم، اما مردم زیادی هستند که هنوز این پیشرفت را حس نکرده اند و و دیروز آن را خیلی روشن به گوش ما رساندند. من به عنوان رئیس جمهور مسئولیت آن را می پذیرم."

جان بینر رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان که با پیروزی حزبش به زودی رئیس مجلس خواهد شد، پیشتر قول داد که قانون اصلاح نظام بهداشتی را که تحت هدایت اوباما تصویب شده بود لغو کند.

بینر گفت: "به اعتقاد من لایحه مراقبت های بهداشتی به اشتغال صدمه خواهد زد، بهترین سیستم مراقبت های بهداشتی جهان را ویران، و کشور را ورشکست خواهد کرد."

آقای اوباما گفته است که به پیشنهادات حزب مخالف گوش خواهد کرد.

او گفت: "اگر جمهوری خواهان ایده هایی در مورد چگونگی بهبود نظام مراقبت های بهداشتی داشته باشند، اگر می خواهند تغییراتی پیشنهاد کنند که اصلاحات سریعتر و موثرتر را در نظام بیمه درمانی که تا حدود زیادی گران بوده است وارد کند، خوشحال خواهم شد بعضی از این ایده ها را در نظر بگیرم."

مارک ماردل دبیر خبرهای آمریکای شمالی بی بی سی در واشنگتن می گوید که نتایج انتخابات میان دوره ای سه شنبه شکستی گزنده برای رئیس جمهور آمریکا بود که همین دو سال قبل با امید و هیجان زیاد برنده انتخابات شد.

در این انتخابات تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، 37 کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا و همچنین 37 فرمانداری به رای گذاشته شد.

درحالی که هنوز شمارش آرا کامل نشده است، پیش بینی ها حاکیست که جمهوری خواهان 60 عدد بر کرسی های خود در مجلس نمایندگان افزوده اند.

در این میان ده ها کرسی مجلس نمایندگان و چند کرسی سنا به نامزدهایی رسیده است که مورد حمایت جبنش "تی پارتی" بودند.

جنبش "تی پارتی" که مورد حمایت سارا پیلین فرماندار سابق آلاسکاست و شدیدا به برنامه اجتماعی آقای اوباما مظنون است، در برخی نواحی موفق شده بود با شکست دادن نامزدهای مورد حمایت تشکیلات رسمی جمهوری خواهان در انتخابات مقدماتی، افراد مورد نظر خود را نامزد کند.

"رند پل" در ایالت کنتاکی و مارک روبیو در فلوریدا از جمله نامزدهای تی پارتی بودند که سه شنبه به سنا راه یافتند اما کریستین اودانل یکی دیگر از نامزدهای مورد حمایت تی پارتی در دلوور شکست خورد.

در ایالت نوادا که شاهد یکی از پر سر و صداترین رقابت ها بود، هری رید رهبر اکثریت دموکرات ها در سنا توانست با فاصله کم شارون انگل نامزد مورد حمایت تی پارتی را شکست دهد.

نتایج بعضی از دیگر ایالت هایی مثل واشنگتن، آلاسکا و کلورادو که در این انتخابات جلب توجه کرده بود هنوز معلوم نیست.

یکی از چشمگیرترین نتایج این بود که "مارک کِرک" که جمهوری خواه است، کرسی سابق آقای اوباما از ایالت ایلینوی را تسخیر کرد.

او گفت: "بعضی شب های انتخاباتی بیشتر به مذاق خوش می آید. بعضی ها هیجان انگیز است، بعضی ها باعث می شود آدم احساس کوچکی کند، اما در هر انتخابات یک چیز ثابت است: صرف نظر از اینکه چه کسی می برد و چه کسی می بازد، انتخابات یاد آور این موضوع است که قدرت نه در دست کسانی که انتخاب می کنیم، بلکه در دست کسانی است که برای خدمت به آنها پا پیش می گذاریم."