اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقایسه ای معنی دار بین اجاره خانه در تهران و تورنتو







مقایسه اجاره مسکن در ایران و بسیاری از کشورهای جهان نشان می دهد که ایرانی ها ، بیشترین هزینه ها را در این خصوص متحمل می شوند و تا به امروز هم که سال به سال ، وضع شان در خصوص اجاره مسکن بدتر شده است.

به عنوان مثال ، در یک بررسی تطبیقی بین دو منطقه تقریباً مشابه از نظر جایگاه شهری بین تهران و تورنتو ، مشخص می شود که شهروندان تهرانی ، بیش از هفت و نیم برابر تورنتویی ها ، هزینه مسکن می دهند!

به این تصاویر نگاه کنید ؛ اینجا منطقه North york در تونتو است ؛ یک منطقه متوسط نشین شهری ، جایی مانند منطقه بزرگراه رسالت در تهران و خیابان های پیرامونی اش و مناطق مشابه آن:

 

مقایسه ای معنی دار بین اجاره خانه در تهران و تورنتو

تورنتو - north york

 

در این منطقه و مشخصاً در مجتمع های فوق ، اجاره یک آپارتمان 75 متری ، هزار دلار در ماه است. مستاجران ، فقط اجاره ماهانه می دهد و چیزی به نام ودیعه و رهن در انجا مرسوم نیست.
این هزار دلار هم فقط برای اجاره واحد نیست بلکه کلیه هزینه های آب ، برق ، گاز و شارژ ساختمان را نیز شامل می شود و مستاجر هر اندازه که مصرف داشته باشد ، هزینه جداگانه ای بابت اینها نمی دهد ؛ تنها هزینه تلفن و اینترنت به صورت جداگانه و بر اساس قرارداد مستقل مستاجر با شرکت های مخابراتی و اینترنتی پرداخت می شود.

برمی گردیم به ایران و تهران ؛ هزینه اجاره یک آپارتمان 75 متری در منطقه مشابه ، مثلاً در خیابان های اطراف رسالت و سیدخندان مانند خواجه عبدالله، حدود 50 میلیون تومان رهن کامل یا ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان است که معادل 1200 دلار کانادا می شود ؛ البته هزینه های آب و برق و گاز و شارژ هم که به صورت جداگانه محاسبه می شود.

 

مقایسه ای معنی دار بین اجاره خانه در تهران و تورنتو

 

اما تفاوت مستاجر ایرانی و مستاجر کانادایی در آن 200 دلار اضافی و پول آب و برق و گاز و شارژ نیست بلکه با مقایسه درآمدها و هزینه ها می توان به جمع بندی منطقی رسید.
یک کارمند یا کارگر معمولی در شهر تورنتو ، ماهانه حدود سه هزار دلار در آمد دارد. البته طبیعتاً افرادی با درآمدهای بالا و پایین هم وجود دارند ولی متوسط دریافتی یک کارمند یا کارگر معمولی در همین حدود است.
اما در تهران ، متوسط حقوق یک کارگر یا کارمند معمولی حدود 600 هزار تومان است.

با این اوصاف ، یک مستأجر کانادایی ، حدود یک سوم درآمد ماهانه اش را صرف اجاره خانه می کند و دو سوم بقیه را خرج سایر هزینه هایش می نماید و پول جداگانه آب و برق و گاز و شارژ هم نمی دهد ؛ اما در تهران ، یک کارمند معادل دو و نیم برابر حقوقش را باید تنها به صاحبخانه بپردازد(یا به صورت رهن کامل ، یا اجاره کامل یا تلفیقی).

با مقایسه میزان در آمد و مستاجران طبقه متوسط در تهران و تونتو و بدون در نظر گرفتن هزینه آب و برق و ...، می توان به این جمع بندی رسید که مستاجر متعارف ایرانی ، به طور متوسط هفت و نیم برابر بیش از همتای کانادایی اش متحمل هزینه اجاره مسکن است ( در تورنتو درآمد متوسط سه برابر اجاره متوسط است، در ایران ، برعکس ، اجاره متوسط دو و نیم برابر درآمد متوسط است که از ضرب این دو ، عدد هفت و نیم به دست می آید.)

حال همین یک قلم را بگیرید و در سایر مسائل نیز خط آن را پیگیری کنید تا ببینید چرا بسیاری از ایرانی هایی که تحصیلات عالیه ، تخصص یا ثروت کافی دارند ، جلای وطن می کنند و در آن سوی اقیانوس ها در سرزمینی به نام کانادا ، رحل اقامت می افکنند ، آنقدر زیاد که خیلی ها تورنتو را تهرانتو می نامند .

... و هنوز ، بیچاره مستاجران ایرانی !...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
وقتی هتل ارزانتر از اجاره خانه در تهران میشود ....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متوسط اجاره‌بهای خانه در تهران چقدر است؟



اخبار,اخبار اقتصادی,اجاره‌بهای خانه در تهران


اخبار اقتصادی - روند افزایشی تعداد مستاجران

متوسط اجاره‌بهای خانه در تهران چقدر است؟

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران از افزایش تعداد مستاجران و کاهش تعداد مالکان طی سه دهه اخیر خبر داد و گفت: متوسط قیمت اجاره مسکن در تهران برای یک واحد 60 متری حدود 30 میلیون تومان ودیعه ( معادل ماهانه 900 هزار تومان ) است.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با  ایسنا  بیشترین نرخ‌ اجاره‌بهای مسکن در تهران را در مناطق یک،‌ دو و سه و کمترین نرخ اجاره‌بها را در مناطق 18، 19 و 21 عنوان کرد و گفت: بسته به نوع ساخت و امکانات هر واحد مسکونی قیمت‌ اجاره‌بهای مسکن نیز متفاوت است.

وی با اشاره به متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران اظهار کرد: قیمت اجاره هر واحد مسکونی همچون خرید و فروش‌ به محله، نوع ساخت و ساز و امکانات واحد مسکونی بستگی دارد.

عقبایی با اشاره به فعال‌سازی صنعت اجاره که از جمله برنامه‌های آینده این اتحادیه است، گفت: برای طرح مسکن استیجاری طرحی با این عنوان پیشنهاد شده بود تا دولت فضای رقابتی در صنعت اجاره ایجاد کند چراکه همواره اقشاری از جامعه هستند که قادر به پرداخت اجاره‌ بهای ماهانه نیستند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه از دهه 60 تاکنون همواره سیر اجاره‌نشینی در کشور افزایش یافته است، اظهار کرد: بر اساس آمار موجود هرساله تعداد مالکان کاهش یافته و به تعداد مستاجران افزوده شده است.

وی پیشنهاد کرد: بهتر است زمین‌هایی از سوی دولت در اختیار سازندگان قرار گیرد و این واحدهای مسکونی با قیمت‌های مناسب ساخته و عرضه شوند چراکه قیمت پایین این واحدها در هر محله تعادل قیمتی ایجاد می‌کند.

به اعتقاد عقبایی اگر مبلغ افزایش اجاره‌ بهای این واحدها در هر سال پنج درصد در نظر گرفته شود بازار اجاره‌ بهای مسکن کنترل می‌شود که البته این امر مستلزم فعال‌سازی صنعت اجاره، ایجاد فضای رقابتی میان مؤجران و کنترل قیمت مسکن در هر محله است.
اخبار اقتصادی - ایسنا