اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقاومت طلا در برابر عوامل متناقض



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار طلا

 

اخبار اقتصادی - طلا در هفته پیش‌بینی‌های افزایشی تقریبا ثابت ماند
مقاومت طلا در برابر عوامل متناقض

کارشناسان برای هفته کاری گذشته، افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند، اما این فلز گرانبها در طول هفته تنها با یک دلار افزایش روبه‌رو شد.

فلز زرد دوشنبه در نخستین روز کاری هفته با 4 دلار رشد روبه‌رو شد. طلا که هفته پیش از آن با 39 دلار افزایش به قیمت 1314 دلار رسیده بود، در این روز به قیمت 1318 دلار رضایت داد. سودگیری فعالان بازار و تثبیت نمودارهای فنی کوتا‌ه‌مدت، مهم‌ترین دلایل روند افزایشی در آغاز هفته بودند. دوشنبه پیشروی‌های بیشتر گروه تروریستی«داعش» در عراق هم به افزایش قیمت‌ها کمک کرد.

 

آخر وقت دوشنبه همچنین اخباری از اقتصاد چین رسید. شاخص خرید مدیران بخش تولید چین که ازسوی بانک HSBC اعلام شد، رقم 8/50 را برای ماه ژوئن نشان می‌داد که نشانه رشد بود.  سه‌شنبه طلا با شروع به کار بازارهای غربی و درادامه روند افزایشی روزهای قبل، به رشد ادامه داد و حتی به قیمت 1326 دلار برای هر اونس نیز رسید که بالاترین قیمت در 10 هفته گذشته بود، اما فلز زرد درنهایت روی قیمت 1319 دلار ایستاد.

 

این افزایش اندک روزانه در ادامه روند افزایشی موجود بود و بیشتر از نمودارهای فنی مثبت و خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن منشا گرفته بود. سه‌شنبه روز مهمی برای اخبار اقتصادی بود، با این حال این آمار مانند دوشنبه تکان شدیدی به بازار جهانی طلا نداد. سه‌شنبه در بازارهای جهانی ارز، یورو پایدار ماند، اما خبر مهم روز انتظار بازار برای سخنان جدید رئیس بانک‌مرکزی انگلستان بود که در ساعات پایانی فعالیت بازار به افت پوند منجر شد. این روند در روز چهارشنبه تشدید شد.

 

مهم‌ترین خبر اقتصادی چهارشنبه، انتشار آمار نهایی تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده بود که نشان‌دهنده افت 9/2 درصدی و بیشترین کاهش فصلی این رقم در چند سال گذشته بود. همچنین داده‌های تازه خبر می‌داد که میزان سفارش کالاهای بادوام در ماه مه یک‌درصد کاهش داشته است. این اخبار بلافاصله پس از انتشار به خیز قیمت فلز زرد قیمت 1324 دلار منجر شد، ولی بازار در پایان روز به قیمت 1318 دلار رضایت داد. مهم‌ترین اتفاق چهارشنبه در بازار ارز، افت قابل‌ملاحظه پوند در برابر یورو بود. مهم‌ترین دلیل این افت، کاهش میل بازار به این ارز پس از تعدیل انتظارها درباره افزایش نرخ سود انگلستان در سال جاری میلادی توسط رئیس بانک‌مرکزی این کشور بود.

 

به این ترتیب یورو برنده معاملات چهارشنبه شد؛ چراکه بیشترین رشد را در برابر پوند داشت و در برابر دلار هم پایدار ماند.


قیمت بسته شدن بازار در روز پنج‌شنبه، 1316 دلار بود که ثباتی نسبی را نشان می‌داد. دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها در این روز «سودگیری» و اصلاح نمودارهای فنی بود. اصلاح نمودارهای فنی کوتاه مدت در نتیجه افزایش شدید طلا در روزهای هفته کاری پیشین و تردید بازار در حفظ سطوح قیمتی بالا، انجام شد. پنج‌شنبه همچنین گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد چندین مقام چینی درگیر معاملات غیرقانونی طلا بوده‌اند. این گزارش به دلیل ایجاد ابهام درباره خرید و فروش طلا در چین، به کاهش بهای فلز زرد کمک کرد.

 

از‌سوی‌دیگر، پنج‌شنبه روزی بود که احتمال عادت کردن بازار به بحران عراق مطرح شد. آمار اقتصادی آمریکا در این روز هم نتوانست بازار را تکان دهد. روز جمعه و با تداوم وضعیت پیش‌گفته، طلا روی قیمت 1315 دلار ایستاد که یک دلار از قیمت آغاز فعالیت بازار در روز دوشنبه بیشتر بود. ماندن قیمت‌ها بالای مرز 1300 دلار همزمان با ادامه پیش‌بینی‌های کاهشی درازمدت از یک طرف و نوسان قیمت‌ها بالای این مرز، از طرف دیگر، نشان‌دهنده مشخص نبودن روند میان مدت و بلندمدت طلا است؛ اما جمعه بازارهای جهانی ارز دو خبر مهم داشتند. دلار در این روز به پایین‌ترین ارزش مقابل ین در یک ماه و نیم پیش از آن رسید.

 

این به معنی کاهش هفتگی نرخ برابری این ارز جهانی برای دومین هفته متوالی بود. علت عمده این کاهش، انتشار آمار ضعیف اقتصادی در روزهای قبل بود که باعث شده افزایش نرخ سود در آینده نزدیک محتمل نباشد. با این حال بخش قابل‌توجهی از کارشناسان افت دلار را موقتی می‌دانند. خبر دیگر روز جمعه این بود که دلار نیوزیلند به بالاترین ارزش خود مقابل سبد ارزی در تقریبا سه سال گذشته رسید که علت آن روی‌آوردن سرمایه‌گذاران به ارزهای پربازده‌تر گزارش شده است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار طلا

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
مقاومت ترمز| فروش مقاومت |مقاومت صنعتی مقاومت اینوتر|

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عوامل تاثیرگذار بر نرخ طلا در هفته جاری



 

عوامل تاثیرگذار بر نرخ طلا در هفته جاری

 

 

در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی غیر از روز پایانی هفته گذشته با صعود همراه بود.

 


به گزارش سایت کارگزاری سی‌ولکس کالا در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۱۱۰۴.۳۷۵ دلار در تاریخ ۲۹ مارس، به میانگین قیمت ۲۵/۱۱۱۹ دلار در تاریخ اول آوریل ۲۰۱۰ رسید.

 


مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز متاثر کرد، به شرح ذیل است:

 


در هفته گذشته بهای طلا در بازارهای جهانی با روندی صعودی همراه شد. بنا به گزارش خبرگزاری Reuters، علت عمده این مساله به وجود آمدن اندکی اطمینان در بین معامله‌گران و سفته‌بازان بین‌المللی نسبت به خروج از رکود اقتصادی بود که این چشم‌انداز مثبت، با آمار رو به رشد کشورهای ناحیه یورو و ثبات نسبی این کشورها و همچنین اقدام به اعطای وام مالی توسط صندوق بین‌المللی پول(IMF) به دولت یونان برای کمک به جبران کسری تجاری این کشور، تقویت شد و در نتیجه این موضوع، ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار در هفته گذشته افزایش یافت و به دنبال آن بهای فلزات گرانبها مانند طلا نیز در بازارهای جهانی با افزایش همراه شد.

 


این در حالی است که در هفته گذشته، روند رو به بهبود اوضاع مالی و اقتصادی و چشم‌انداز مثبت خروج از رکود در اقتصادهای بزرگ و نیز، آمار افزایشی فروش خودرو در دو کشور هند و چین (بنا به گزارش سایت The Australian) و همچنین افزایش تقاضای انرژی چین که میزان زیادی از کاهش تقاضای انرژی در آمریکا و اروپا را در هفته گذشته جبران کرد، از عوامل مهم افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و متعاقبا صعود قیمتی طلا در این بازارها در هفته گذشته بودند.

 


در همین حال در هفته گذشته انتشار احتمال افزایش خرید طلا توسط دولت چین و همچنین شروع فستیوال‌های ازدواج در هند، از عواملی بودند که تقاضای فیزیکی برای طلا را در هفته گذشته افزایش دادند و در نتیجه قیمت آن نیز رو به فزونی نهاد.

 


اما در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته طلا با افت محسوس قیمتی مواجه شد که بنا به گزارش سایت Cnnmoney.com، چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا و انتشار جدیدترین آمار رسمی منتشر شده توسط اداره آمار آمریکا مبنی بر اینکه در ماه مارس سال میلادی جاری، ۱۶۲هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده است، در صورتی که در ماه قبل از آن (فوریه) ۱۴۰۰۰ نفر، شغل خود را از دست داده بودند، موجب شد تا ارزش نرخ برابری دلار در برابر سایر ارزهای عمده جهان مانند یورو در آخر هفته با افزایش مواجه شود و متناسب آن قیمت طلا نیز با کاهش محسوس در بازارهای جهانی همراه شود.

 


علاوه بر عوامل فوق، همزمانی با عید پاک و تعطیلی به مناسبت این عید در انگلیس و آمریکا از عوامل مهم دیگری بود که به‌رغم تمام نشانه‌های مثبت اقتصادی، موجب تضعیف بازارهای سهام و طلای این دو قطب بزرگ اقتصادی شد و تقاضای فیزیکی برای طلا در پایان هفته گذشته را کاهش داد.

 


این اتفاقات در حالی است که چشم‌انداز رو به بهبود اوضاع اقتصادی، افزایش بهای نفت، فستیوال‌های ازدواج در هند، همزمانی با فصول ازدواج در ایران و عربستان و نیز احتمال خرید طلا توسط دولت چین از مهم‌ترین عواملی هستند که در هفته‌های آتی بر بازار طلا تاثیرگذار خواهند بود.

 


تحلیل تکنیکال طلا

 


با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلند مدت طلا صعودی است. در هفته گذشته نیز همان طور که قبلا پیش‌بینی کرده بودیم، طلا روندی صعودی داشت.

 


برای هفته معاملاتی آینده این‌گونه به نظر می‌رسد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته نیز اندکی با نزول و سپس با روندی صعودی همراه باشد که در این صورت اگر طلا بخواهد با صعود همراه باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود که ۱۱۳۰ دلار است، احتمالا تا سطح مقاومتی ۱۱۶۰ دلار و شاید بالاتر ۱۰۸۰ دلار، نیز افزایش پیدا خواهد کرد. و در غیر این صورت، چنانچه روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح حمایتی مهم ۱۱۰۰ دلار، احتمالا قیمت آن تا ساپورت مهم ۱۰۷۰ دلار نیز افت خواهد کرد.

 


در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی طلا در این هفته تقریبا صعودی باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه گردد و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.

 


تحلیل نقره در بازارهای جهانی

 


در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی نقره در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی غیر از روز پایانی هفته گذشته با صعود همراه بود. در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۱۷.۱۵۰۰ دلار در تاریخ ۲۹ مارس، به میانگین قیمت ۱۷.۶۹۰۰ دلار در تاریخ اول آوریل ۲۰۱۰ رسید. لازم به توضیح است، عواملی که در تحلیل طلا ذکر شده است، در تغییرات قیمت نقره در هفته گذشته نیز موثر بوده‌اند.

 


تحلیل تکنیکال نقره



با توجه به گواه‌های ملاحظه شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت قیمتی نقره ، صعودی باشد. برای هفته بعد به نظر می‌رسد که روند آن با احتمال زیادی، ابتدائا کاهشی و سپس افزایشی باشد.

 


در صورتی که نقره بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت شکاندن نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود، یعنی ۱۸.۱۰۰۰ دلار، احتمالا تا سطح قیمتی ۱۸.۵۰۰۰ دلار یا شاید بالاتر نیز صعود خواهد داشت و در غیر اینصورت، اگر نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد، نزدیک‌ترین خط حمایتی آن ۱۷.۵۰۰۰ دلار است که در صورت عبور از آن تا ساپورت قیمتی ۱۷.۰۰۰۰ دلار نیز نزول خواهد داشت.

 


در همین حال، با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که نقره در این هفته با روندی نسبتا صعودی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه گردد. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.... /  تحلیل : روزنامه دنياى اقتصاد