اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقام فرانسوی: پاسبان گفت‌وگو با ایران هستیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه

 

رئیس کمیته امور خارجی پارلمان فرانسه موضع کشورش در مذاکرات هسته‌ای را «مطالبه‌گر» خواند و گفت: پاریس پاسبان گفت‌وگوهاست.

به گزارش فارس، «الیزابت گیگو»، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه می‌گوید کشورش در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نقش «پاسبان» را دارد.

وی در توضیحات بیشتر در این باره به پایگاه خبری المانیتور با بیان اینکه آمریکا و ایران اشتیاق زیادی برای رسیدن به توافق هسته‌ای دارند گفت فرانسه با ایفای نقش پاسبانی سعی خواهد کرد رسیدن به توافقی محکم‌تر را تضمین کند.

خانم گیگو در پاسخ به سالی درباره تفاوت دیدگاه‌های ایران و فرانسه در مذاکرات هسته‌ای گفت که پاریس در این گفت‌وگوها دیدگاهی مطالبه‌گرانه دارد.

وی ابراز امیدواری کرد ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای برسند. خانم گیگو گفت در صورت کنار رفتن این موضوع، مسائل دیگری هست که باید درباره آنها با ایران رایزنی کرد.

قانونگذار ارشد پارلمان فرانسه در ادامه ادعا کرد حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران به دلایل سیاسی به توافق هسته‌ای نیاز دارد. وی همچنین گفت آمریکا هم برای رسیدن به توافق هسته‌ای سریع اشتیاق دارد.

گیگو بر همین اساس گفت پیش‌بینی می‌کند فرانسه در دور بعدی مذاکرات به نقش خود به عنوان پاسبان این گفت‌وگوها ادامه دهد.

برخی تحلیل‌گران فرانسه را صدای اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 می‌دانند.

این کشور در جریان مذاکرات ژنو که سال گذشته قبل از توافق موقت ژنو انجام می‌شد با مطرح کردن شرط ملاحظه امنیت اسرائیل باعث شکست موقت مذاکرات شد.


 اخبار سیاست  خار جی  - فارس


ویدیو مرتبط :
ماه عسل زوج فرانسوی رومانیایی در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر مقام مهم فرانسوی به ایران


دور دیگری از نشست مشورت های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با سفر ژان فرانسوا ژیرو مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه این کشور به ایران در تهران برگزار شد.

خبرگزاری مهر: دور دیگری از نشست مشورت های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با سفر ژان فرانسوا ژیرو مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه این کشور به ایران در تهران برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی ابوالقاسم دلفی مدیر کل غرب اروپای وزارت امور خارجه و با حضور فرانسوا ژیرو مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه فرانسه برگزار گردید، راه های تقویت روابط دو جانبه و رایزنی های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و طرفین در خصوص تداوم مشورت های سیاسی در پایتخت های دو کشور توافق کردند.

ژیرو در این نشست با اشاره به احترامی که مقامات فرانسوی برای تاریخ و فرهنگ و نقش و جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه قائلند اظهار داشت که فرانسه به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دنبال گفتگوهای بسیار غنی و توسعه یافته با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه ها است.

وی با اشاره به تاثیر مثبت همکاری های دو کشور بر تقویت صلح و ثبات در منطقه گفت: فرانسه در بالاترین سطح از توافق ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 استقبال نموده و از شروع اجرای این توافق خرسند است.

مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای فرانسه همچنین با ابراز خرسندی از روند همکاری های جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سال های اخیر از تقویت همکاری های دو کشور در این زمینه استقبال کرد.

ژیرو همچنین از سفرهای آتی نمایندگان بلندپایه مجلس سنا و نمایندگان فرانسه به جمهوری اسلامی ایران و اهمیت روابط پارلمانی دو کشور خبر داد.

ابوالقاسم دلفی در این نشست با اشاره به اهمیت روابط دو جانبه و دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بر ضرورت بهره برداری از ظرفیت های روابط دو جانبه در حوزه های سیاسی اقتصادی، فرهنگی و منطقه ای و تعامل دو کشور بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل تاکید نمود.

وی با ابراز خرسندی از تمایل قوی مجموعه کشورهای اتحادیه اروپایی برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر اظهار داشت: توافق ژنو فرصت های زیادی به وجود آورده است که امیدواریم با همکاری دو کشور شاهد بهره برداری از آنها در راستای منافع دو کشور باشیم.

مدیرکل غرب اروپا افزود: جمهوری اسلامی ایران در این راستا از تداوم تبادل نظر و گفتگوی دو کشور پیرامون مسایل و موضوعات مورد علاقه استقبال و آن را در جهت منافع طرفین می داند.