اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معمای پیچیده عامل آلودگی هوای اهواز



اخبار ,اخبار  اجتماعی,آلودگی هوای اهواز


اخبار اجتماعی - معمای پیچیده عامل آلودگی هوای اهواز

كارشناس ارشد شیمی است و از زمانی كه محمدی‌زاده، در سازمان محیط زیست رییس بوده، به عنوان مدیركل محیط زیست استان خوزستان، فعالیت می‌كند ولی آنچنان كه می‌گوید تاكنون بحرانی با این حجم و اندازه را تجربه نكرده است.

 

احمدرضا لاهیجانی زاده، در سومین طبقه از ساختمان باریك اندام اداره كل محیط زیست خوزستان، روزهای پركاری را می‌گذراند. پركار از آن لحاظ كه او با كارشناسان ادارات دیگر از جمله دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز مشغول حل معمایی است كه این روزها، روزگار اهوازی‌ها را سیاه كرده است: آلودگی هوای ناشناخته اهواز.

او در بین مصاحبه، گوشی تلفنش را روی میز می‌گذارد تا فیلمی را كه از آتش زدن لاستیك‌ها در انبار یكی از نهادها گرفته نشان دهد. دودی غلیظ و سیاه، به آسمان می‌رود و صدای پسربچه‌یی روی این زمینه شنیده می‌شود: بابا دارن چی كار می‌كنن؟ صدای لاهیجانی‌زاده جواب می‌دهد: دارن لاستیك آتیش می‌زنن.

 

البته مدیركل محیط زیست خوزستان می‌گوید دود این لاستیك‌ها، چندان در آلودگی هوای اهواز موثر نیست. او می‌گوید نمی‌داند در هوای اهواز چه خبر است. البته نكته‌یی را بعد از مصاحبه می‌گوید، شاید از همه سخنانش مهم‌تر باشد، لاریجانی‌زاده می‌گوید: «می‌ترسم عاملی در هوای این شهر باشد كه دستگاه‌های ما آن را نشان ندهد

 

یا اصلا در شاخص‌های ما وارد نشده باشد و اگر این طور باشد به این راحتی نمی‌توان مشكل هوای تنفسی مردم اهواز را حل كرد.» در ادامه، این گفت‌وگو را كه در دفتر كار او انجام شده می‌خوانید.

چه بلایی سر هوای شما آمده كه اینقدر آلوده شده است؟ بر چه اساسی می‌گویید هوای اهواز آلوده است؟
بر این اساس كه بیمارستان‌ها پر از مریض تنفسی شده و پروازها كنسل می‌شود چون میدان دید وجود ندارد.

باید امروز بر اساس نتایج مستند صحبت كنیم. یكی مثلا مریض است می‌رود دكتر می‌گوید حالم خوب نیست و اینكه چه اش است بر اساس نتایج است. نتایج شنبه تا ساعت 12 ظهر نشان نمی‌دهد هوا آلوده بوده، به عنوان مثال میزان منواكسید كربن، 12 ظهر 5/2 واحد بوده. استاندارد این شاخص، 35 است.

 

دی‌اكسیدگوگرد، 2/10 بوده، استاندارد این شاخص 140 واحد است. میزان ناكس یعنی تركیبات اكسیدهای نیتروژن، 34 بوده، استاندارد این شاخص 50 است. میزان پی.‌ام. تن یا غباری كه می‌گویید ساعت 12 ظهر شنبه، 150 بوده، استاندارد 150 است. هر چند صبح شنبه این میزان 200 بوده و احتمالا باعث كاهش دید شده است. میزان ازن (o3)، 4/16 بوده كه استاندارد آن 80 است.

پس چرا وقتی شاخص آلاینده‌ها اینقدر پایین است، مشكل تنفسی پیش می‌آید؟
چون كه غبار با رطوبت هوا تركیب می‌شود. رطوبت هوا، شنبه صبح بین 95 تا 100 درصد بوده است. تركیب شدن این دو، حتی زمانی كه همه شاخص‌ها، در شرایط سالم باشد، ولی رطوبت بالا باشد، مشكل تنفسی را به وجود می‌آورد. مخصوصا در افرادی كه سابقه مشكلات تنفسی دارند.

آیا فقط تركیب غبار و رطوبت باعث هجوم مردم به بیمارستان‌های اهواز شده است؟
این سوالی است كه به وفور از ما می‌پرسند، كمیسیون بهداشت مجلس نیز پیگیر این مساله است و دانشگاه علوم پزشكی نیز شاخص‌های هوا را كنترل می‌كند، برای ما نیز اعداد آلاینده‌ها در یك ماه پیش خیلی مهم بود كه ببینیم چه تغییری ممكن است اتفاق افتاده باشد. نتایج از اول آبان تا 30 آبان را ساعت به ساعت در ایستگاه‌ها و شهرهای مختلف استان تهیه كردیم و در اختیار دانشگاه علوم پزشكی قرار دادیم كه كار تحقیقاتی روی آن انجام شود.

 

این نتایج، متعلق به شاخص‌های بهداشت جهانی است. بر اساس شاخص‌های بهداشت جهانی، ما مكلف هستیم 5 یا 6 پارامتر را در سطح زمین اندازه‌گیری كنیم. ایستگاه‌ها آنلاین هستند. دستگاه‌هایی كه استفاده می‌كنیم برند دستگاه‌های جهانی است كه مثلا در كشور فرانسه استفاده می‌شود.

نتایج بررسی‌های ما مخصوصا روز 11 آبان كه نخستین مراجعات مردم در حجم بالا به بیمارستان‌ها بود، شرایط عادی را نشان می‌داد. چیزی كه خارج از استاندارد ما باشد در نتایج مشاهده نكردیم. چون نخستین ‌باران سال آبی بود. معمولا باران نسبتا آلوده‌یی است.

 

بنابر آماری كه دانشگاه علوم پزشكی اعلام كرده، نخستین‌باران در سال‌های گذشته همیشه باعث مراجعات مردمی می‌شود، ولی نه به این میزان. لذا احتمال دادیم نخستین‌ باران، آلوده است، چون در سه، چهار روز منتهی به باران، جابه‌جایی هوا را تقریبا نداشتیم و وزش باد زیر سه متر و در آن سه روز یك متر بر ثانیه بود كه باد قابل قبولی برای جابه‌جایی آلاینده‌ها تلقی نمی‌شود. رطوبت هوا نیز 90 درصد بود.

 

احتمال دادیم به دلیل تجمع آلاینده‌ها، رطوبت بالا، عدم وزش باد و افت دمای 6 درجه، مشكل تنفسی برای مردم تشدید شده است.

 منتها ما بعد از این‌باران، دو، سه نوبت بارندگی خوب و بالای 15 میلیمتر در یك روز داشتیم و وزش باد با سرعت 10 متر بر ثانیه و بیشتر هم بود. ولی با وجود بارندگی‌های خوب و وزش باد مناسب، باز هم مردم به بیمارستان مراجعه می‌كنند. نتایج آزمایش‌های ما روی آب باران‌های بعدی نیز آلایندگی را تایید نكرد.

ولی عنوان شد كه باران اول امسال در اهواز، به‌شدت اسیدی بوده است؟
آلودگی در باران بود، آلاینده‌هایی مانند سولفات و نیترات در باران اول وجود داشت. طبیعی است باران از ارتفاع پایین می‌آید و آلاینده‌ها را پایین می‌آورد. بیشتر تجمع آلاینده‌های نفتی در ارتفاعات است، دود دودكش‌های مربوط به صنایع نفت و گاز، بالای 500 متر و 1000 متر تجمع می‌یابد.

 

ولی ایستگاه‌های ما هوا را در ارتفاع یك و نیم تا دو متر اندازه می‌گیرد. تا زمانی كه باران نباریده بود، رطوبت بالا بود، ولی مراجعه به این شدت نبود. گفتیم شاید با باران و ابری كه آمده، آلودگی را وارد فضای تنفس انسان‌ها كرده است، بحث ازن نیز مطرح شد.

یكی از دانشگاهیان گفت شاید رعد و برق عامل تولید ازن (o3) شده باشد، این فرض‌ها در بارندگی‌های بعدی، كمرنگ شدند. زیرا در بارندگی‌های بعدی، آب را 5 یا 6 نقطه شهر اهواز جمع‌آوری كردیم و با دستگاه جی. سی. مس، یا گازكروماتوگراف جرمی كه از طریق جرم، میزان آلاینده‌ها را اندازه‌گیری می‌كند،

 

آب باران را آزمایش كردیم ولی باز هم آلودگی محسوسی ندیدیم. در نمونه‌های بارندگی دوم و سوم، آلاینده‌های معمول نیز نبود. آب پاك بود. دستگاه‌های مكش هوا داریم كه به مدت 24 ساعت، هوا را مكش می‌كند و این هوا را داخل یك ظرف مخصوص جمع‌آوری می‌كند و نمونه هوا را نیز آزمایش كردیم.

باز هم یك تركیب شیمیایی خاصی كه دارای یك تاثیر بزرگی در نتیجه باشد، نتوانستیم مشاهده كنیم. دو دستگاه جدید نیز سازمان مركزی برای آزمایش هوای اهواز فرستاده كه یكی مانند كمربند بسته می‌شود و ‌گیرنده و مكش كنار یقه نصب می‌شود و 110 دقیقه هوا را مانند دم و بازدم انسانی مكش می‌كند. این دستگاه، تركیباتی مانند بنزن، تولوئن و محصولات ناشی از تركیبات سوخت ناقص را اندازه می‌گیرد.

 

دستگاه دوم نیز در محیط نصب می‌شود. مستقیما هوا را مكش می‌كند و تركیبات مرتبط با سوخت‌های ناقص مانند تولوئن و زایولین و شاخه‌های این تركیبات را اندازه می‌گیرد. نتایج دستگاه اول نیز موضوع مهمی را گزارش نكرد. نتایج دستگاه دومی هنوز نیامده است.

یعنی هنوز عامل مراجعات مردمی را نشناخته‌اید؟ شاید همان ماجرای رادیواكتیو در غبار اهواز صحت داشته باشد؟
بحث رادیو اكتیو را سال گذشته نیز مطرح كردند و نمونه‌ها را برای سازمان انرژی اتمی فرستادند. در كشور ما مرجع رسمی درباره اظهارنظر در این موضوع، سازمان انرژی اتمی است. سازمان انرژی اتمی، قبلا وجود اورانیوم ضعیف شده را در این تركیبات تایید نكرد، ولی امسال، باز هم تقاضا می‌كنیم نمونه‌های ریزگرد این شهر برداشته شود و سازمان انرژی اتمی، اعلام قانونی كند. این به عهده ما یا سازمان بهداشت نیست.

منتها قضیه این است كه پدیده ریزگرد، 10 سال است مردم اهواز را رنج می‌داده، همین باران نیز می‌باریده، چرا تا به حال این اتفاق به این صورت نبوده؟ این پدیده جدید است.
در استانداری گمانه جدیدی مطرح شد كه هاگ گیاهی یا گرده‌های گیاهی مقصر است. قرار شد كمیته‌یی از متخصصان گیاه‌شناسی برای بررسی گیاهانی كه ایجاد آلرژی می‌كنند، شكل بگیرد. مطالعه این كمیته دست‌كم شش ماه زمان می‌گیرد.

قصه آتش زدن لاستیك‌ها در انبار آن نهاد مربوطه چطور؟
داشتم برای بازدیدی به سمت غرب اهواز می‌رفتم. تقریبا پنج كیلومتری غرب شهر، دودی را دیدم كه بلند می‌شد. به راننده گفتم برود به سمت آن جاده خاكی و ببینیم ماجرای این دود چی است. رسیدیم به دیوارهای آن نهاد كه این لاستیك‌ها را می‌سوزاندند. ظاهرا یكی ،دو كامیون لاستیك تخلیه كرده بودند و آتش می‌زدند.

 

آتش حدود دو ساعت بود، ما هم بلافاصله اقدام اداری و اجرایی علیه عاملان این كار كردیم. ولی مشكل این است كه دود لاستیك‌ها حدود دو ساعت بعد از بین رفته بود. این نمی‌تواند عامل باشد. خیلی از اطلاعات ریشه‌هایش این طور است. یعنی عاملی مطرح می‌شود كه ربطی به موضوع ندارد.

پس بفرمایید چه عاملی به موضوع آلودگی هوای اهواز ربط دارد؟
حدود 65 درصد آلودگی هوای كلانشهر اهواز در اثر سوزاندن گاز همراه نفت است. ما نیز پیگیر این مساله هستیم. منتها بحث این است كه آلودگی نفتی كه در حومه اهواز وجود دارد، با این اتفاقی كه افتاده یعنی با هر بارندگی، چند هزار نفر به بیمارستان می‌روند، باید تفكیك كنیم.

چرا؟
به این دلیل كه این آلودگی نفتی با اجرای پروژه آماك و چندین پروژه جنبی دیگر كه پیگیری هفتگی داریم، حداقل 60 درصد كم شده. 60 درصد آلودگی گازهای همراه نفت از اواخر دهه 70 كه طرح آماك اجرا شده، كم شده، سوال این است كه چطور می‌شود الان كه آلودگی كمتر شده، باز هم این پدیده بروز كند.

شاید نظارت شما بر این موضوع چندان قوی نیست. كار دیگری انجام می‌شود و گزارش‌های روی كاغذ، طور دیگری نوشته می‌شود؟
نه، ما به‌شدت و از چند جنبه ناظریم. اولویت كاری محیط زیست در خوزستان، حوزه آلایندگی نفت است. آزمایشگاه معتمد برای این موضوع وجود دارد و گزارش‌ها هر سه ماه یك بار و در برخی شاخص‌ها، هر ماه یك باربرای ما فرستاده می‌شود. بیشترین مراجعات ما مربوط به حوزه نفت است. زونكن‌های مراجعات و بازرسی‌های ما از حوزه نفت را كه ببینید، از حجم آنها تعجب می‌كنید.


شاید بالای 10 جلسه مدیریتی در 8 ماه گذشته با حضور آقای محمدی‌زاده، رییس سابق سازمان محیط زیست و معاونانش، با مسوولان وزارت نفت برگزار شده است. حتی وزیر نفت نیز در جلسات ما بوده، در آن جلسه‌یی كه وزیر نفت حضور داشت، 25 نفر از معاونان‌شان نیز بوده‌اند.

جلسات ماهانه در اداره كل برای نظارت بر نفت خیلی زیاد است. ما روزانه درگیریم تا بتوانیم كارهای آنها را رصد كنیم و وادارشان كنیم مصوبات محیط زیستی را به اجرا در‌آورند. شكایت‌های زیادی از وزارت نفت كرده‌ایم و اخطاریه‌های فراوان به آنها داده‌ایم.

این طور كه شما می‌گویید سپر یونی منطقه حمیدیه یا آتش زدن كشتزارهای نیشكر عامل این موضوع است؟
بحث سپر یونی از نظر ما منتفی است. از 15 خرداد تا 31 تیرماه، به مدت 45 روز، قرار شد به صورت آزمایشی دستگاه‌های سپر یونی فعال شوند و زمانی كه گرد و غبار اتفاق می‌افتد، تست شوند و ببینیم جواب می‌دهد. از 31 تیرماه نیز قرارداد شركت‌های پیمانكار خارجی تمام شد و خارجیان نیز كشور را ترك كردند و رفتند و دستگاه‌ها نیز خاموش شدند. جلوی آتش زدن كشتزارها را هم گرفته‌ایم و نمی‌توان گفت دود آتش اراضی تحت كشت نیشكر باعث آلودگی شده است.

بالاخره دلیل این آلودگی و مراجعه مردم چیست؟
این سوالی است كه ما و دانشگاه علوم پزشكی برای یافتن پاسخش داریم تلاش می‌كنیم. بالاخره یك عاملی باعث درصد بالای تحریك تنفسی خصوصا افراد با سابقه بیماری‌های تنفسی می‌شود.

ما تقاضا كردیم و مجددا هم اعلام كرده‌ایم هر كس در ایران، صاحبنظر در بحث‌های مرتبط با آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی و عواملی كه باعث تحریك ریه و مجاری تنفسی می‌شود، است، به ما كمك كند. ما نمی‌دانیم در باران بعدی ممكن است مراجعات مردم به بیمارستان تكرار شود یا نه.

اگر عامل شناسایی نشود در باران سال بعد نیز ممكن است وجود داشته باشد. نظر شخصی‌ام این است عامل آلاینده هوای اهواز، موضوعی است كه در تحقیقات و آزمایش‌های ما وارد نشده، از این می‌ترسم این عامل را نتوانیم شناسایی كنیم.
اخبار اجتماعی -  اعتماد


ویدیو مرتبط :
آلودگی هوای اهواز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اثبات سرطان زابودن آلودگی هوا /آلودگی هوای اهواز 50 برابر حد مجاز/ دولت و شهرداری از الودگی هوا سود می برند



آلودگی هوای اهواز

اثبات سرطان زابودن آلودگی هوا /آلودگی هوای اهواز 50 برابر حد مجاز/ دولت و شهرداری از الودگی هوا سود می برند

کارشناسان و نمایندگان دستگاههای مختلف در مناظره آلودگی هوا اعلام کردند سرطانزا بودن آلودگی هوا در دنیا اثبات شده و علت اینکه هماهنگی لازم در اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا انجام نمی شود نبود قانون نیست بلکه ممانعت از اجرای درست آنها توسط برخی ذینفعان است.

به گزارش مهر، «مناظره» روز جمعه این هفته با موضوع آلودگی هوا و محیط زیست برگزار شد. محمدهادی حیدرزاده دبیر کمیته ملی کاهش آلودگی هوا، یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ناصر کرمی سردبیر خبرگزاری محیط زیست ایران میهمانان برنامه مناظره بودند.
 

مردم از وعده مسئولان خسته‌ شده‌اند
در ابتدای این برنامه، محمدهادی حیدرزاده دبیر کمیته ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه مردم از صحبت و دادن وعده مسئولان درباره کاهش آلودگی هوا خسته‌ شده‌اند اظهار داشت: موضوع آلودگی هوا برای اولین بار در سال 1355 توسط روزنامه کیهان مطرح شد و نشان داد که آلودگی هوا در کلانشهرها بخصوص شهر تهران جدی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه آلودگی هوا از چالش‌های اصلی ملی محسوب می‌شود اظهار داشت: بسیاری از کلانشهرهای کشور با این معضل مواجه هستند و باید در نظر داشت که این آسیب اجتماعی مشکلات ریشه‌ای دارد که مهم‌ترین آن فقدان آمایش سرزمینی است که موجب بحران زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا شده است.

حیدرزاده با بیان اینکه توزیع ناعادلانه ثروت و مشکلات مدیریتی از علل دیگر مشکلات ریشه‌ای الودگی هواست تصریح کرد: در ساختار مدیریت کشور عدم مشارکت معنادار همه ذینفعان در موضوع مرتبط با آلودگی هوا دیده می‌شود که در این خصوص دولت، مجلس و قوه قضائیه هر کدام وظایفی بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: در ابتدا دولت باید تکلیف خود را با توسعه مشخص کند و اگر می‌خواهد به کاهش آلودگی هوا برسد حتما باید اختیارات متناسب با آن را به سازمان محیط‌زیست بدهد از طرف دیگر مجلس باید در قانون‌گذاری خود دقت کند در حالی که با وجود مشکلات زیاد در آلودگی هوا تاکنون ندیدیم حتی یک وزیر برای پاسخگویی به مجلس برود.

دبیر کمیته کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: عدم رای‌آوری کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و موضوع 5 ساله شدن معاینه فنی از مهمترین مشکلات موجود بین مجلس و دولت است. همچنین قوه قضائیه باید با متخلفان این موضوع برخورد جدی داشته باشد.

وی اضافه کرد: مشکلات آلودگی هوا باید براساس سند راهبردی حل شود و در این بین هماهنگی بین بخشی و مشارکت مردم کلید حل مشکلات است البته هماهنگی بین بخشی مقدم بر مشارکت مردم است همچنین متولی حاکمیتی کاهش آلودگی هوا سازمان حفاظت از محیط زیست است ولی همه دستگاه وظایفی در این زمینه دارد.

سرطانزا بودن الودگی هوا اثبات شده است
یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بحث آلودگی هوا یکی از مسائلی است که سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در محافل بین‌المللی همیشه در مورد آن بحث می‌شود. در رابطه با آلودگی هوا 3 مورد مرتبط را که دانشمندان دنیا در مورد آن به نتیجه رسیده‌اند ذکر می‌کنم. سال گذشته آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان دود دیزل را به عنوان یک عامل سرطان‌زا معرفی کرد که این دود حاصل گازهای ناشی از احتراق مستقیم خودروهای دیزلی است اما متاسفانه در کشور ما سیستم کنترلی آلودگی ناشی از دیزل وجود ندارد.

وی ادامه داد: گزارش دیگری آلودگی هوا را سرطان‌زا می‌داند و نکته قابل تامین اینجاست که هیچ گزارشی تا به حال به این صراحت آلودگی هوا را سرطان‌زا معرفی نکرده بود. گزارش سوم آمار ناشی از بیماریها و مرگ و میر را در میان سالهای 2008 تا 2011 در 12 کشور و 25 شهر اروپایی در میان 39 میلیون نفر جمعیت اعلام کرده که طبق آن 19 میلیون نفر از تعداد مذکور مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا داشتند. این نشان می‌دهد بحث آلودگی جدی است و بحث‌های حاشیه‌ای در کشور ما که تاکنون کسی بر اثر آلودگی فوت نکرده را باید کنار گذاشت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: باید ببینیم در کشور ما در این زمینه چه تجارب موفقی وجود داشته است. بعد از اینکه از سال 82 سرب را از بنزین حذف کردیم نتیجه آن پایین آمدن میزان سرب در هوای تهران بود که نتیجه مطلوبی بود. بحث دیگر گاز مونواکسید کردن است که در مناطق پرترافیک با غلظت بالا بود اما طبق کارهای انجام شده در تهران حتی در زمان پایداری هوا میزان گاز مونواکسید کربن بالا نرفته و این نشان می‌دهد جایی که کارهای لازم صورت گرفته نتیجه خوبی نیز حاصل شده است.

رشیدی تصریح کرد: استانداردهای بهداشتی در مورد آلودگی هوا در سراسر دنیا بازنگری می‌شود و سطوح آن دائما پایین آورده می‌شود و این نشان می‌دهد با توجه به کارهای انجام شده ممکن است در 7 یا 8 سال دیگر طبق استانداردها همچنان در شرایط ناسالم قرار بگیریم.

پیگیری قوانین و تأثیرگذاری آن در محیط زیست به تأخیر افتاده است
وی با اشاره به بحث‌های حقوقی در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه در مورد آلودگی هوا افزود: رساندن شرایط به حد استاندارد در این برنامه‌ها یک تکلیف اعلام شده است اما متاسفانه پیگیری این قوانین و تاثیرگذاری آن در محیط‌زیست به تاخیر افتاده است. یک اصل کلی در مورد آلودگی هوا این است که باید از منبع کنترل شود وگرنه بعد از پخش شدن آلودگی در هوا تقریبا نمی‌توان در مورد آن کاری کرد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد سوال نظرسنجی موافقت خود را اعلام کرد.

استانداردهای منسوخ اروپایی امروز در ایران اجرا می‌شود
محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده وزیر در بحث تقدم و تاخر در موضوع آلودگی هوا به سند راهبردی اشاره کرد و گفت: بایستی کسانی که طبق این سند ملزم به انجام وظایف خود هستند باید به موقع وظایف خود را انجام دهند و مردم به عنوان بخش دیگری از این موضوع لازم است مشارکت لازم را در این موضوع داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: با وجود اجرایی شدن تمام این فرآیندها و با توجه به افزایش جمعیت نیازمند ارتقاء در سطوح استاندارد و استفاده از این فرآیندها هستیم. چرا که با توجه به سطح بالایی از آلایندگی موجود در تولید خودروها شاهدیم که استانداردهای امروز حتی 12 سال گذشته نیز در سطح اروپا مطرح نبوده و این استانداردها حدود 9 سال است که در اروپا پایه‌گذاری شده است. لذا ما نیازمند ارتقاء استانداردها با گذشت زمان هستیم.معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وارونگی هوا را نیازمند مدیریت شهری دانست و کیفیت بنزین، مولدهای کاتالیستی و استفاده از سوخت مازوت را بخشی از عوامل تولیدکننده آلودگی هوا دانست و گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر سوخت‌های جایگزین و پاک جایگزین سوخت مازوت در برخی از نیروگاه‌ها و کارخانجات شده است ولی در فصل سرما و همزمان با قطع گاز این کارخانجات آنها ملزم به استفاده سوخت مازوت می‌شوند.

محسن صالحی نیا نماینده وزارت صنعت در مناظره ضرورت کنترل آلودگی در کلان شهرها و اجرای برنامه ها شکی نیست ابتدا سند راهبردی ، الزام مشارکت دستگاههای مرتبط برای اجرای وظایف و مشارکت مردمی مهمترین راهکار ها است اما با توجه به افزایش جمعیت و تکنولوژی ارتقا استاندارد ها ضروری است.

وی افزود: هنوز برنامه های وزارت نفت به سطح مورد نظر نرسیده کاتالیست ها هم باید مهیا شود با توجه به ارتقا سطح آلایندگی باید تولیدات صنایع نیز با استاندارد روز جایگزین شود به عنوان مثال کارخانه ها باید از سوخت پاک استفاده کنند.آلودگی خوزستان 50 برابر حد مجاز در بسیاری روز های سال/اثبات می‌کنم دولت، شهرداری و محیط‌زیست از آلودگی هوا سود می‌برند.

آلودگی هوا 50 برابر حد مجاز/اثبات می کنم دولت، شهرداری، و محیط زیست ازالودگی هوا سود می برند
ناصر کرمی سردبیر خبرگزاری محیط زیست ایران در این مناظره اظهار داشت: پروژه کاهش آلودگی هوا پروژه‌ای است که افرادی که دور یک میز برای حل این مشکل جمع شده‌اند خودشان ذینفع هستند و با چشمان بسته و یا فروخفته ایستاده‌اند. بطوری که می‌توانم اثبات کنم وزارت صنعت، وزارت نفت، شهرداری و محیط زیست در آلوده بودن شهرها ذینفع هستند و سود می‌برند.

وی افزود: جالب است آنچه که این سازمانها به مردم به عنوان راه حل ارائه می‌دهند غلط است و البته شاهدیم که روی این غلط خود اصرار هم دارند.

92 درصد اهوازی‌ها در فکر مهاجرت
کرمی تصریح کرد: این همه آلودگی هوا در استانهای کشور که دیده می‌شود اینگونه است که شاخص آنها هنوز به دو برابر استاندارد مجاز هم نرسیده است اما شاهدیم که 20 تا 30 درصد روزهای سال در اهواز میزان آلودگی هوا 50 برابر حد مجاز است. لذا این شهر غیرقابل سکونت شده است و 97 درصد مردم اهواز طی نظرسنجی شهرداری می‌خواهند از این شهر بیرون بروند.

وی گفت: در این شهر کارخانه‌های بسیار فرسوده، فعالیت‌های نفتی بسیار آلاینده که حتی محیط زیست را هم به این فعالیت‌ها راه نمی‌دهند و خودروهای بسیار مستعمل وجود دارند که مجموعه این عوامل موجب شده است مردم اهواز مجبور باشند هوایی را استنشاق کنند که بسیار آلوده است.

وی در پاسخ به سوال نظر سنجی با بیان اینکه توان اکولوژیک تهران برای 3 میلیون نفر مناسب است نه 10 میلیون نفر پس این راهکار های مقطعی پاسخگو نیست.

آسمان و وزش باد تعیین کننده برنامه های مردم پایتخت در بیشتر روز های سال است
سرهنگ هاشمی رییس اسبق پلیس راهوار که رشد روز افزون جمعیت فرم شهر هارا از مهمترین عوامل آلودگی هوا برشمرد گفت:  آلاینده های زیست محیطی روز به روز در کشور های در حال توسعه افزایش می یابد.

به اعتقاد هاشمی، عدم تهیه و اجرای طرح راهبردی حمل و نقل ،  عدم ارتقای کیفی صنایع ، لجام گسیختگی تصمیمیات مدیریتی،  ناکارمدی حمل و نقل عمومی ، حرکت کند مدیران عرصه زیست محیطی را  بر مردم تنگ کرده و پایتخت نشینان را در بسیاری از روز هایسال  را به تعطیلی کشانده است در نتیجه مردم در پایتخت از استفاده از هوای پاک که حق طبیعی همه انسان ها است محروم هستند و باید سرنوشت خود را  به باد بسپارند.

وی با اشاره بر اصرا دکتر احمدی نژاد در زمان تصدی گری در شهرداری مبنی بر انتقال نمایشگاه بین المللی به بیرون از شهر و در شهر افتاب گفت: اما در دوران ریاست جمهوری وی در حالیکه این مکان همواره یکی از پر تردد ترین و کانون های آلودگی پایتخت بود این طرح مسکوت ماند.

وی اختصاص بخش بیشتری از خیابان های شهر به اتو بوس های تندرو را راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوای پتیتخت دانست.
/مهر