اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معمای پیغام مخفیانه به واشنگتن و ابراز بی‌اطلاعی سفیر ایران در عراق



معمای پیغام مخفیانه به واشنگتن

ابراز بی‌اطلاعی سفیر ایران در بغداد از پیام مالكی به اوباما
معمای پیغام مخفیانه به واشنگتن

میانجیگری بین كشورهایی كه روابط تیره‌ای با یكدیگر دارند‌، امری معمول و مقبول در عرصه بین المللی است و كشورها و جریانات مختلف همواره تلاش می كنند در جایگاه میانجی گر تحولات بین المللی ظاهر شوند تا از این طریق اعتبار خود را نشان دهند، شاید به همین دلیل بود كه در دوره های مختلف مذاكرات هسته ای ایران و 1+5 كشورهای مختلف برای میزبانی این مذاكرات اعلام آمادگی كردند یا در دوره ای رهبران تركیه و برزیل به تهران آمدند و توافقنامه ای را با رئیس جمهور ایران امضا كردند.

  حالا روزنامه نیویورك تایمز آمریكا در گزارشی پیام محرمانه‌ نوری مالکی را فاش کرده است. در این گزارش آمده ؛ نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو به باراک اوباما گفته است که ایران مایل  به مذاکره  هسته‌ای مستقیم با آمریکاست.

براساس گزارش «نیویورک تایمز» نوری مالکی در ابتدای ماه جولای، سفیر آمریکا در بغداد را فراخوانده و در گفت‌وگو با وی تاکید کرده که «براساس پیامی‌که از مقام‌های ایرانی دریافت کرده، ایران مایل به مذاکره مستقیم با آمریکا در مسئله هسته‌ای است و در این باره جدی است».

 

مالکی ادامه داده که عراق آماده است، زمینه‌  گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا را فراهم کند. نخست‌وزیر عراق تاکید کرده که آن‌چه به آمریکایی‌ها انتقال داده، از «منابع قابل اعتماد   ایران که با وی در تماس است» به او گفته شده است.براساس گزارش نیویورک‌تایمز، با توجه به این‌که مالکی نام این منبع خود را فاش نکرده، «غرب هنوز در این مورد تردد دارد که این مسئله ابتکار خود نوری مالکی‌است یا  مقامات ایران خواسته‌اند از نوری مالکی برای انتقال این پیام استفاده کنند».

ما بخشی از موضوع نیستیم!
در همین حال‌، لقمان فیلی سفیر جدید عراق در آمریکا می‌گوید که کشورش نقشی در مشکلات بین واشنگتن و تهران ندارد. به گزارش المانیتور، فیلی افزود: اگر آمریکایی‌ها یا ایرانی‌ها از ما بخواهند وارد این مسئله(مذاکره تهران-واشنگتن)شویم، خوشحال خواهیم شد تا مهمانانمان را گردهم بیاوریم.

 

سفیر جدید عراق در آمریکا اضافه کرد: ما هرگز به رابطه با ایران به عنوان وزنه ای در مقابل آمریکا نگاه نمی‌کنیم. ما نیازمند چنین همسایه‌ای و تجارت خوب با ایران هستیم. به نوشته  المانیتور، عراق در سال 2007 به تسهیل یک سری گفت‌وگوهای مستقیم میان آمریکا و ایران در بغداد کمک کرد. فیلی ادامه داد: موضوع رابطه آمریکا - ایران، موضوعی است که ایرانی ها باید آن را با آمریکا حل کنند. ما نباید بخشی از این موضوع باشیم. وی با اشاره به قرارداد واردات نفت از ایران گفت که این توافق تحریم های واشنگتن علیه تهران را نقض نمی‌کند.


ما پیغامی به نوری مالكی ندادیم
با همه اینها‌، سفیر ایران در عراق خبر روزنامه نیویورک تایمز درباره ارائه پیامی‌از سوی ایران به آمریکا توسط نوری مالكی مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد. حسن دانایی فر با اعلام این مطلب به ایسنا، گفت: این خبر صحت ندارد و کاملا نادرست است. وی با بیان اینکه عراقی ها همیشه اعلام کرده اند که دوست دارند به عنوان همسایه ایران تسهیل کننده روابط ایران با کشورهای دیگر باشند خاطرنشان کرد: اما درخصوص خبر روزنامه نیویورک تایمزاین مطلب کاملا نادرست است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات غربی ادعا کرد که نوری مالكی، نخست وزیر عراق در ماه جاری به دولت اوباما گفته است که ایران به گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تمایل دارد و عراق آماده است که این مذاکرات را تسهیل کند.

 

به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز به نقل از گزارش جلسه دیدار مالكی و سفیر آمریکا افزود: مالكی در دیدار با سفیر آمریکا در بغداد که در اوایل ژوئیه انجام شد، عنوان کرده است که پیامی‌از طرف مقامات ایرانی را منتقل می‌کند و بیان کرده است که حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران در خصوص هرگونه مذاکرات با آمریکا جدی است. بنا بر ادعای این گزارش اگرچه مالكی گفته است که با  مقام‌های معتمدایران  در تماس بوده است اما دقیقا نگفته است که با چه کسی در ایران ارتباط داشته است. این گزارش حاکی است: برخی مقامات غربی مطمئن نیستند که آیا مقامات ایران خواسته اند از عراق به عنوان یک کانال استفاده کنند یا اینکه این ایده، ابتکار مالكی است./روزنامه قانون

 

 


ویدیو مرتبط :
ابراز بی اطلاعی سخنگوی دولت از گرانی 6 درصدی کالاهای اس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان آن رسیده که به ایران بگوییم "هی، ما اماده ی گفتگو هستیم، بیایید انجامش دهیم"/با سفیر ایران در عراق گفتگو کردم، اما نتیجه ای نداشت



دیپلمات , اخبار سیاسی , دیپلمات آمریکا

رایان کروکر سفیر سابق امریکا در عراق در مصاحبه ای با المانیتور در خصوص تحولات در سوریه و عراق گفت که هم اکنون زمانی خوبی برای گفتگو میان امریکا و ایران در مورد سوریه است.

کروکر که یکی از برجسته ترین دیپلمات های آمریکا است، افزود: ما فکر می کردیم که می دانیم و می توانیم موفق به برقراری رابطه با ایران پس از انقلاب فوریه 1979 شویم. اشتباه ما این بود که نتوانستیم جریانات را بشناسیم.

سفیر سابق آمریکا در عراق ادامه داد: ما نمی توانیم چنین اشتباهاتی را در خصوص سوریه هم مرتکب شویم.

وی اضافه کرد:، محتاط بودن به معنای منفعل بودن نیست. محتاط بودن به معنای آنچه هیلاری کلینتون وزیر خارجه با تشکیل کنفرانس قطر در خصوص سوریه انجام داد، است.

رایان کروکر اظهار داشت: کشورهای منطقه در تلاش برای اغاز ابتکارهایی در خصوص سوریه هستند که ممکن است ما در برخی از آنها حضور نداشته باشیم. البته همیشه برای آمریکا بهتر است که در چنین ابتکارهایی حضور داشته باشد.

این دیپلمات برجسته آمریکایی افزود: من فکر می کنم که مسئله ی ایران مسئله ی جذابی است. من علاقه مندم که شاهد تعامل خودمان یا دیگران با ایران در خصوص سوریه باشیم. چراکه سوریه متحد آنهاست.سوریه در طول جنگ عراق در کنار ان ها ایستاد. این دو کشور حزب الله را پس از تهاجم اسرائیل در سال 1982 ایجاد کردند.

سفیر سابق امریکا در عراق گفت: شاید حمایت بی حد و حصر ایران از اسد، بهترین انتخاب این کشور نباشد. من نمی دانم که آنها چطور فکر می کنند.

وی ادامه داد: دولت اوباما در اغاز سال 2009 روشن ساخت و گفت که ما اماده ی گفتگو هستیم. و اکنون هم زمان بسیار خوبی است که بگوییم، "هی، ما اماده ی گفتگو هستیم، بیایید انجامش دهیم".

رایان کروکر افزود: ما می توانیم با ایران منافع مشترکی در سوریه درست به مانند منافع مشترکمان در افغانستان در سال 2001 داشته باشیم.

این دیپلمات برجسته آمریکا تاکید کرد: اکنون زمان خوبی برای گفتگو با ایران است. ما اکنون مجددد روشن ساخته ایم که اماده ی گفتگو با ایرانی ها در مورد عراق هستیم. زمانی که من در سال 2007 تا 2009 در عراق بودم، چندین گفتگوی رو در رو با همتای ایرانی ام داشتم. اما گفتگویمان به جایی نرسید.فکر می کنم که از سوی ایران هیچ تمایلی وجود نداشت.

منبع:entekhab.ir