اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معمای لاینحل «تورهای مختلط»!


برخورد با تورهای تفریحی مختلط از بهار سال 89 از وضعیت تورهای گردشگری داخلی که بعضا رقص و پایکوبی، اسکان در اقامتگاه ها بدون ممیزی محرم بودن افراد و سرو نوشیدنی های غیرمجاز در آن رخ می داد، جدی شد.

هفت صبح: در چند روز گذشته، رسانه ها از بازداشت 45 دختر و پسری خبر دادند که در قالب تور مختلط، قصد سفر به ارتفاعات اطراف مشهد را داشتند.

سرهنگ ناصر نجاریان، رییس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی در این ارتباط گفته بود: «درپی کسب اخبار و اطلاعاتی مبنی بر اینکه تعداد 45 دختر و پسر جوان در قالب تور مختلط گروهی قصد سفر به ارتفاعات روستای کنگ مشهد را دارند، ماموران پلیس امنیت اخلاقی در همان آغاز راه و زمانی که اتوبوس حامل اعضای این تور قصد عزیمت به منطقه موردنظر را داشت، اتوبوس را متوقف کردند و 24 پسر و 21 دختر را که با یکدیگر هیچ نسبت خانوادگی نداشتند دستگیر کردند و به مقر پلیس امنیت اخلاقی انتقال دادند.»

برخورد با تورهای تفریحی مختلط از بهار سال 89 و پس از گزارش های متعدد خبرگزاری فارس از وضعیت تورهای گردشگری داخلی که بعضا رقص و پایکوبی، اسکان در اقامتگاه ها بدون ممیزی محرم بودن افراد و سرو نوشیدنی های غیرمجاز در آن رخ می داد، جدی شد.

این استمرار گزارش ها به حدی بود که عامری، معاون وقت گردشگری مجبور شد برای پیگیری موضوع شخصا با تورهایی که تبلیغات آنها در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ شده بود تماس بگیرد. از بین 10 تا 15 آژانس گردشگری که وی با آنها تماس گرفته بود تنها دو آژانس، موضوعات خلاف شئونات اسلامی را تلفنی به مخاطبان اعلام می کردند.

عامری پس از این بررسی ها بود که طی گفت و گویی صحت برخی از مسائل خلاف شئونات اسلامی در برخی از تورهای گردشگری را تایید و از برخورد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با دو آژانس خدمات گردشگری و تعلیق آنها به دلیل انجام فعالیت های غیرقانونی خبر داد.

از آن زمان هر ساله به ویژه در آستانه فصل تابستان که بر حجم سفرهای تفریحی افزوده می شود، نیروی انتظامی برخورد با تورهای مختلط را به بهانه مجوز نداشتن در دستور کار خود قرار می دهد. بر این اساس بود که رسانه ها هر از چند گاهی خبر دستگیری تعدادی دختر و پسر که در قالب تور تفریحی از شهر خارج شده بودند را منتشر می کردند.



مجوز برای چه کسی معتبر است؟

به گزارش قانون، لیدر یکی از آژانس های مسافربری در رابطه با برخورد نیروی انتظامی با برخی از تورهای گردشگری داخلی به قانون گفته است: «طبیعتا برای برگزاری تورهای یک روزه یا چندروزه داخلی برای گردشگری و طبیعت گردی، آژانس مسافربری که اقدام به برگزاری تور تفریحی می کند، باید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز داشته باشد.»

او ادامه می دهد: «در برخی موارد با وجود اینکه تور تفریحی مجوز داشته و لیدر گروه نیز دوره های مربوطه را گذرانده و کارت آن را به همراه دارد، نیروی انتظامی از ادامه سفر جلوگیری به عمل آورده و توجهی به مجوز نمی کند و حتی آن را به دردنخور می داند.

مسلما در هر تور تفریحی و گردشگری علاوه بر اینکه دختران و پسران جوان حضور دارند، افرادی نیز با خانواده در این تورها ثبت نام می کنند به همین خاطر یک آژانس مسافربری به دنبال ایجاد دردسر برای خود نیست که بخواهد با تورهای مختلط مجوز خود را از دست بدهد.»

او با بیان اینکه مقصد نیز در برخورد با تورهای مختلط از سوی نیروی انتظامی موثر است، می گوید: «اصولا برخورد نیروی انتظامی با تورهای طبیعت گردی شمال کشور به مراتب بیشتر از سایر مناطق گردشگری است و مسوولان تور نیز تلاش می کنند برای اینکه مشکلی در مسیر پیش نیاید اگر در بین مسافران، دختران و پسران مجردی حضور دارند، میان آنها جداسازی صورت گیرد.»

او ادامه می دهد: «در برخی از نقاط تفریحی همچون تنگه واشی، نیروهای بسیج در مسیر به بازرسی از تورها پرداخته و بعضا با وجود اینکه صندلی ها میان دختران و پسران تفکیک و جداسازی شده اما با این ادعا که تور مختلط است از ادامه سفر جلوگیری کرده یا حتی با هماهنگی مقامات انتظامی ماشین را توقیف کرده اند.»

این لیدر تورهای گردشگری داخلی از نوع برخورد برخی از ماموران انتظامی انتقاد کرده و ادعا می کند: «موارد متعددی بودکه با ارایه مجوز به نیروی انتظامی و هماهنگی لازم، ادامه مسیر داده شده است.



نیروی انتظامی به صرف مختلط بودن تور برخورد نمی کند

مدیر یکی از آژانس های معروف گردشگری نیز در گفت و گو با قانون درباره برخورد نیروی انتظامی با تویرهای مختلط می گوید: «باید به این نکته توجه کرد که مسافرت مختلط فی نفسه مشکلی ندارد چارکه اگر شما به هریک از ترمینال های مسافربری بروید، سوار اتوبوسی خواهید شد که مسافران آن مختلط هستند و این امکان وجود دارد که اکثر قریب به اتفاق مسافران آن را نشناسید. به نظرم باید بگوییم که نیروی انتظامی با تورهایی برخورد می کند که مجوز لازم را ندارند.»

وی ادامه می دهد: «متاسفانه برخی از گروه ها بدون اینکه مجوز لازم از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته باشند مبادرت به ثبت نام برای برگزاری تور می کنند و اغلب نسبت به حقوق مسافر بی توجه هستند. مسافر حق دارد هزینه متعارف پرداخت و طبق هزینه پرداختی از امکاناتی نظیر مکان امن، خوراک مناسب و توضیحات کارشناس بهره مند شود.»


ویدیو مرتبط :
گزارش فرانس 24 از تورهای مختلط کویر در استان یزد 2015

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکاسی مخفی از دختران در تورهای مختلط


در بین این گروه فرد عکاسی که تعداد زیادی عکس های گرفته شده از دختران در تورهای مختلف را در صفحه های اجتماعی منتشر می کرد نیز دستگیر و به اتهامات وارده اعتراف کرد.

خبرگزاری مهر: فردی که با طراحی صفحه ای در شبکه های اجتماعی اقدام به برگزاری تورهای مختلط و غیر اخلاقی می کرد، با تلاش پلیس فتا دستگیر شد.

سرهنگ قاسملو رئیس پلیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی در این باره اظهار داشت: در پی گشت زنی های پی در پی پلیس فتا در فضای مجازی و بررسی صفحات موجود در شبکه های اجتماعی و همچنین تماس های مکرر شهروندان  تبریزی مبنی بر فعالیت غیر مجاز شرکت مسافرتی در این استان و برگزاری تورهای مختلط دختر و پسر در مکان های مختلف ، بلافاصله موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

وی ادامه داد: با اقدامات پلیسی و تخصصی، این پلیس توانست مدیر تور که خود صاحب صفحه مذکور در شبکه اجتماعی بود را در حین برگزاری این تور شناسایی و دستگیر کند. همچنین تعداد زیادی وسایل غیر اخلاقی و غیر مجاز همراه این گروه کشف شد. متهم پس از دستگیری به جرم اعتراف کرد .

این مقام انتظامی افزود: در بین این گروه فرد عکاسی که تعداد زیادی عکس های گرفته شده از دختران در تورهای مختلف را در صفحه های اجتماعی منتشر می کرد نیز دستگیر و به اتهامات وارده اعتراف کرد.

رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی به هموطنان هشدار داد: فریب تبلیغات آژانس هایی که فقط در فضای مجازی اقدام به ثبت نام تورهای گردشگری می کنند، را نخورید .

 در بسیاری از پرونده های بررسی شده توسط این پلیس، هدف از برگزاری تورها در شبکه های اجتماعی فریب و انتشار عکس های خصوصی گردشگران در فضای مجازی است و پلیس در برخورد با چنین پرونده هایی که اقدام به هتک حیثیت و انتشار تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی می کند، طبق قانون برخورد قاطع می کند.