اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معمای «ظریف» برای غربی‌ها!



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

مشاور وزارت خارجه انگلیس با بیان این‌که «ظریف» به خوبی می‌داند که باید در عرصه‌ دیپلماسی خندان به نظر برسد گفت: ظریف به خوبی می‌داند که نباید به آمریکا اعتماد کرد.

بلومبرگ در گزارشی در مورد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ کشورمان نوشت: ظریف، وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی ایران برای خیلی از غربی‌ها نوعی معماست، برای برخی از سیاستمداران غربی اخلاق خوش و تسط او بر زبان انگلیسی بیانگر اشتیاق کشور به بازگشتن به عرصه‌ بین‌المللی است. برخی دیگر نیز معتقدند دیپلماسی نرم ظریف نوعی نقاب بوده و او نیز با تندروهای ایران هیچ تفاوتی ندارد.

کریم سجادپورکارشناس موسسه صلح بین‌الملل در واشنگتن در این‌باره می‌گوید:‌ پس از انقلاب اسلامی ایران، ظریف ، تاثیر گذارترین و برجسته‌ترین دیپلمات ایرانی است.

برخی از سیاست‌مداران غربی می‌گویند ظریف در واقع یک چهره‌ غیرواقعی از نظام ایران نشان می‌دهد؛ چراکه اگر همه‌ مقامات ایرانی مثل او بودند ایران و آمریکا سال‌ها پیش روابط‌شان عادی شده بود.

وی معتقد است: ظریف یکی از نیروهای انقلابی ایران است که از رفتار سیاسی متعادلی برخوردار است او در واقع عامل از سرگیری مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا پس از سال‌ها بی‌اعتمادی میان دو طرف است. شاید بتوان گفت که ظریف و کری، وزیر امور خارجه آمریکا که از سوی جمهوری‌خواهان متهم به تمایل زیاد به توافق با ایران است، به یکدیگر شبیه‌اند.

همچنین حسین رسام، یک کارشناس سیاسی و مشاور پیشین وزارت خارجه انگلیس درباره‌ او می‌گوید: ظریف به خوبی می‌داند که در عرصه‌ دیپلماسی باید خندان و مشتاق به نظر رسید اما او هیچگاه به آمریکا اعتماد نخواهد کرد. او به خوبی می‌داند که روابط ایران و آمریکا هیچگاه نمی‌تواند مثل پیش از انقلاب شود.


اخبار سیاست خارجی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
هشدار ظریف به طرف های غربی و امریکایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

منابع غربی: ظریف و اشتون 23 سپتامبر دیدار می‌کنند



محمد جواد ظریف , وزیر امور خارجه ایران

منابع غربی: ظریف و اشتون 23 سپتامبر دیدار می‌کنند

منابع غربی اعلام کردند که انتظار می‌رود وزیر امور خارجه جدید ایران احتمالا در تاریخ 23 سپتامبر با کاترین اشتون در نیویورک دیدار کند، گرچه یک سخنگوی اشتون گفت که تاریخ این ملاقات هنوز تایید نشده است.

 المانیتور با اعلام این خبر گزارش داد: مقامات غربی امیدوارند که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بتوانند در این دیدار درباره تاریخ جدید و مکان از سرگیری مذاکرات گروه 1+5 با ایران درباره برنامه هسته‌یی‌اش که احتمالا در ماه اکتبر خواهد بود، به توافق دست یابند.

یک مقام غربی که خواست نامش فاش نشود روز پنج‌شنبه گفت که در این میان وزیران امور خارجه کشورهای عضو 1+5 (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان) قرار است احتمالا در تاریخ 26 سپتامبر در نیویورک درباره ایران گفت‌وگو کنند، گرچه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هنوز تاریخ این مذاکرات تایید نشده است.

در حال حاضر انتظار نمی‌رود وزیر خارجه ایران در این نشست شرکت کند، ولی یکی از مقامات غربی این احتمال را مطرح کرد که بسته به تصمیم ظریف و اشتون، این امر تغییر کند.

اگرچه انتظار می‌رود وزیر امور خارجه ایران به طور جداگانه با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند، اما ملاقاتی با آمریکا برنامه‌ریزی نشده است.

یک منبع غربی گفت که احتمال یک دیدار بدون برنامه مثلا در "راهروی ورودی" بین ظریف و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا وجود دارد، ولی چیزی برنامه‌ریزی نشده است.

کاخ سفید گزارشات متعدد درباره این که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به دنبال آغاز کارش نامه‌ای برای باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش ارسال کرده است را نه تایید کرده است و نه تکذیب.

 

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که آن‌ها درباره نامه‌نگاری‌های خصوصی اظهار نظر نمی‌کنند، ولی مقامات آمریکایی فعلی و پیشین مدعی‌اند که چنین نامه‌ای از طریق سلطان قابوس، پادشاه عمان که ماه گذشته به تهران سفر کرد، ارسال شده است. /ایسنا