اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معمار تحریم های ایران از دولت اوباما می رود



 

 

معمار تحریم های ایران از دولت اوباما می رود

 

استوارت له وی ، معاون وزارت خزانه داری آمریكا در "امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی" از سمت خود استعفا می دهد. به گزارش عصر ایران و به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال آمریكا لوی جمهوریخواه كه 2 سال است در دولت اوباما سمت معاونت وزارت خزانه داری را بر عهده داشته تا یك ماه دیگرجای خود را به دستیارش " دیوید كوهن " دموكرات خواهد داد.

 

بنا بر این گزارش نامه استعفای استوارت له وی 47 ساله از سمتش روز دوشنبه به كاخ سفید ارسال می شود . له وی دانش آموخته حقوق از دانشگاه هاروارد است و بسیاری در آمریكا وی را به نام " معمار تحریم های ایران " می شناسند.

تیموتی گایدنر وزیر خزانه داری آمریكا با تایید خبر استعفای لوی گفته است :‌"‌از همان روز اولی كه لوی در دولت اوباما مشغول به كار شد قرار بر این بود كه وی تنها 6 ماه بماند اما حالا دو سال گذشته است ، درست است كه الان بهترین موقع برای استعفای وی نیست اما در مقایسه با دیگر زمانها الان فرصت خوبی برای این كار است "

گایدنر با رد این مساله كه استعفای لوی تغییری درسیاست های تحریمی آمریكا علیه ایران و كره شمالی و.. ایجاد می كند ، تاكید كرد :‌"‌ این استعفا تاثیری بر سیاست های ما و توان ما برای اجرایی كردن سیاست های آقای رییس جمهور نخواهد گذاشت ".

له وی پس از 10 سال خدمت در دولت آمریكا از مقام خود كناره گیری می كند. وی از معدود مقامات دولت بوش بود كه جایگاه خود در وزارت خزانه داری آمریكا را در دولت اوباما نیز حفظ كرد .

وی در دو سال گذشته سفرهای متعددی به كشورهای مختلف دنیا به جهت مجاب كردن مقامات دیگر كشورها برای اعمال تحریم های ایالات متحده علیه ایران داشته است.

مقامات كاخ سفید تاكید می كنند كه استعفای له وی به معنای بازنگری یا تغییر در سیاست های سختگیرانه واشنگتن در قبال كشورهایی چون ایران و كره شمالی نیست.

گفتنی است كه دیوید كوهن نیز همچون استوارت له وی به اعمال " تحریم های هدفمند " علیه ایران باور دارد و در مصاحبه هایی كه تا كنون با رسانه های مختلف داشته بر این نكته تاكید داشته كه سیاست فشار به همراه دیپلماسی روی ایران جواب می دهد.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
دولت اوباما: تحمل ادامۀ تحریم ها را نداشتیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت اوباما در حال بررسی طرح گفت‌وگویی برای رفع تحریم‌های ایران؟



دولت اوباما در حال بررسی طرح گفت‌وگویی برای رفع تحریم‌های ایران؟

یک خبرگزاری آمریکایی گزارش داد که دولت اوباما در حال بررسی رویکرد جدیدی در گفت‌وگوها با ایران است که تحریم‌های اقتصادی را سریع‌تر از رویکردی که پیشتر به تهران پیشنهاد شده بود، رفع می‌کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که این پیشنهاد یکی از چند گزینه‌ای است که پیش از آ‌غاز دور بعدی مذاکرات 1+5 و ایران درباره‌ی آن مذاکره می‌شود.

این گزارش حاکی است که هدف آمریکا تلاش برای پیشگیری از شکست دور بعدی مذاکرات با ایران است.

آسوشیتدپرس افزود که تدوین این استراتژی در بحبوحه افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک انجام می‌گیرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز جمعه اعلام کرد که گفت‌وگوهایش با ایران را ماه دسامبر در تهران انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش یک مقام غربی گفت که مذاکره کننده ارشد آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه توافق کرده‌اند 21 نوامبر (اول آذر) در بروکسل با یکدیگر به عنوان مقدمه‌ای برای ازسرگیری احتمالی مذاکرات با ایران در اوایل سال آینده دیدار کنند.

تا آن زمان آمریکا نیز ممکن است تحدید تحریم‌های جدید و بی‌سابقه علیه اقتصاد ایران را بررسی کند که قانونگذاران کنگره در حال کار کردن بر روی آ‌ن طبق گفته مشاوران و افراد دست‌اندرکار تدوین پیش نویس این تدابیر هستند.

بر اساس این گزارش مبنای مقدماتی هر راه حل از طریق مذاکره روشن است: تحریم‌های آمریکا، اروپا و دیگر تحریم‌ها بین‌المللی در صورتی رفع خواهد شد که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، ذخائر موجود اورانیوم ( با غنای بالا) را از کشور خارج کرده و عملیات‌ها در فردو را تعلیق کند.

اما ایران تاکنون از پذیرش این رویکرد خودداری کرده است.

به گفته‌ی مقامات آمریکایی این باعث شده است آمریکا به راه‌هایی برای تغییر شکل این پیشنهاد فکر کند تا آن را برای ایران جذاب‌تر کند بدون آنکه مصالحه جدیدی را ارایه کند.

این مقامات به دلیل آنکه مجاز به صحبت علنی در این باره نبودند از اشاره به نام‌شان خودداری کردند.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا آنچه را خودداری ایران از عمل به تعهدات هسته‌یی‌اش می‌خواند، تنها دلیل این " بن بست" می‌داند، اما مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت آمریکا در حال بررسی پیشنهادی بسط داده شده است که کنارگذاشتن سریع‌تر و عمیق‌تر تحریم‌های نفتی و دیگر تحریم‌ها را شامل شود.

این گزارش می‌افزاید: اما از این تحریم‌ها زمانی عقب نشینی می‌شود که تهران به مصالحه‌های بیشتری از آنچه درباره‌ی برنامه‌ی غنی سازی خود به آن اشاره کرده است، موافقت کند.

جزییات پیشنهاد احتمالی همچنان نامشخص است، اما فرض بر آن است توافقی ایجاد شود که مانع از آن شود که به نظر برسد هر دو طرف در برابر تقاضای دیگری تسلیم می‌شود.

این گزارش حاکی است دولت اوباما همچنان به راه حل دیپلماتیک متعهد است و گزینه‌ی نظامی را باید تنها به عنوان آخرین دستاویز بررسی کرد.

بنابراین گزارش، یک مقام آمریکایی همچنین گفت: در حالی که اوباما دوباره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است، دولت با گفت‌وگوی مستقیم با تهران به عنوان بخشی از مذاکرات گسترده‌تر که شامل گروه بزرگ قدرت‌های جهانی است باز برخورد خواهد کرد؛ در صورتی که با این مذاکرات امید بیشتری برای یک را ه حل از طریق مذاکره وجود داشته باشد.

مقام یاد شده که به علت مجاز نبودن به صحبت علنی درباره‌ی این موضوع خواست نامش فاش نشود، افزود که با این حال گفت‌وگوی مستقیم در سه ماه آینده بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا دولت آمریکا هیچ تمایلی را از سوی ایران مشاهده نمی‌کند./ایسنا