اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معرفی رقبای «محمد رسول‌ الله» در اسکار


مهلت کشورها برای معرفی اثر به هشتادوهشتمین دوره اسکار فیلم‌های خارجی یک اکتبر به پایان رسید.


ویدیو مرتبط :
سیب سرخی:شورزیبا:لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

الحیات :اعراب اشتباه می کنند؛ فیلم "محمد رسول الله" مجید مجیدی بهتر از هر واعظ و کتاب تاریخی اسلام را معرفی می کند



اخبار,اخبار فرهنگی,فیلم محمد رسول الله

مسئله "تجسم"، مشکلی قدیمی است که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد و به پیامبران محدود نشده بلکه در مورد خلفا و صحابه نیز مصداق پیدا می کند. در طول تدارک برای فیلم رسالت مسأله تجسم نزدیک بود از تولید این اثر جلوگیری کند.

الحیات نوشت: "محمد رسول الله" به کارگردانی مجید مجیدی کارگردان مشهور ایران، داستان زندگی حضرت محمد (ص) را از بدو تولد تا 13 سالگی با دیدی انسان دوستانه از شخصیت ایشان و جامعه ای که در آن رشد یافته و روابط وی با همسالان و اطرافیان، رحمت و رأفت و تسامحی که ویژگی محمد بن عبدالله است و چگونگی رفتار وی با نسل خود از کوچک و بزرگ روایت می کند. در این فیلم به این مسأله که این کودک قریشی متفاوت، پیامبری خواهد شد که چهره دنیا را دگرگون خواهد کرد اشاره ای نشده است. با وجود اهمیت، این دوره از زندگی پیامبر اسلام برای اکثر عرب ها و مسلمانان ناشناس است. حوادث فیلم بر منابع سنی که بارزترین آن طبری است و علاوه بر آن منابع شیعی استناد دارد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، فیلم در پایان ماه اوت در بیشتر سالن های سینمای ایران و پیش از آن در افتتاحیه رسمی جشنواره بین المللی فیلم در مونترال کانادا به نمایش در آمد. اما با اعتراض های شدید عربی مواجه شد، درست مانند سرنوشتی که فیلم الرساله با آن روبرو شد. دستاویز مخالفان، تجسم شخصیت رسول خداست با وجود این که در این فیلم شخص حضرت رسول به گونه مستقیم تجسم نشده است.

مسئله "تجسم"، مشکلی قدیمی است که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد و به پیامبران محدود نشده بلکه در مورد خلفا و صحابه نیز مصداق پیدا می کند. در طول تدارک برای فیلم رسالت مسأله تجسم نزدیک بود از تولید این اثر جلوگیری کند.

احمد مصطفی استاد دانشکده شریعت و حقوق در الازهر اعتقاد دارد " علت تحریم تجسم شخصیت نبی، قاعده سد الذرائع یا جلوگیری از فعل مفسده دار، است" اما پرسش مهمی مطرح می کند و می گوید:" اگر این اقدام را غیر مسلمانان انجام دهند چه"؟ به اهمیت این پرسش علمای دین در جهان عرب پی نبرده اند. این امر اساس مشکل آنان است و به جای درک آثار دراماتیک و ایمان به نقش آن و تلاش برای شناخت و کسب آن، دشمنی و حرام بودنش را انتخاب کردند و به این ترتیب در جریان تأثیر گذاری در حاشیه قرار گرفتند و جز صدور بیانیه هایی در جهت محکوم کردن آن برای شان راهی باقی نماند.

در این فیلم ایرانی سیمای نبی کریم نشان داده نمی شود و به [نمایش] سایه بدن و پشت وی اکتفا شده و چهره رسول در طول فیلم نشان داده نمی شود علاوه بر این صدای پیامبر اصلا شنیده نمی شود و شخصی به نیابت از وی سخن می گوید. به این معنا که کارگردان ایرانی اصول کارگردان عربی فقید مصطفی عقاد را در فیلم "الرساله" پیاده کرده است. اما برخی از موسسات دینی به این فیلم از زاویه سیاسی نگاه و داوری کردند زیرا کارگردان این فیلم ایرانی است و تکرار موضع خود را درباره فیلم "رسالت"از سر گرفتند.

بی تردید هیئت ها و موسسات اسلامی در جهان عرب امروزی فکر نمی کنند و در انتقال بزرگی و بخشش دین و فرهنگ خود به وسیله ابزارهای عصرشان مانع ایجاد می کنند.

با اطمینان فیلم "الرساله" و "محمد رسول الله" به گونه ای اسلام را معرفی کرد که واعظان و خطیبان و تمام کتاب های تاریخی از آن ناتوان بوده اند. اما موسسات اسلامی هنوز اهمیت تأثیر آثار دراماتیک را در دفاع از تصویر اسلام درک نکرده اند.


  اخبار  فرهنگی  - تیک