اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معرفی برگزیدگان جایزه‌ی شعر خبرنگاران


هشتمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر «خبرنگاران»، با تقدیر از یدالله رویایی به عنوان شاعر پیشکسوت، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

خبرگزاری ایسنا: در این دوره از جایزه و در بخش تجلیل از چهره‌ی پیشکسوت، از یدالله رویایی تقدیر شد، که جواد مجابی درباره‌ی او و «شعر حجم» سخنرانی کرد و محمدحسین مدل به نمایندگی از او که در فرانسه سکونت دارد تندیس و لوح تقدیرش را گرفت.

همچنین هیأت داوران دوره‌ی هشتم این جایزه در بخش کتاب سال ضمن تقدیر از مهدی اشرفی با مجموعه‌ی شعر «اتاق پرو» و حامد ابراهیم‌پور با مجموعه‌ی شعر «نگذار نقشه‌ها وطنم را عوض کنند»، فریاد شیری را با مجموعه‌ی شعر «و تن فروشی نیست» به عنوان برگزیده معرفی کرد.

داوران این بخش اسدالله امرایی، علیرضا بهرامی، محمود معتقدی، یاسین نمکچیان و محمد ولی‌زاده بودند که کتاب‌های شعر منتشرشده در سال 1391 را داوری کردند. نامزدهای نهایی این بخش هم این افراد بودند: حامد ابراهیم‌پور (آلن‌ دلون لاغر می‌شد و کتک می‌خورد + نگذار نقشه‌ها وطنم را عوض کنند)، مهدی اشرفی (اتاق پرو)، کتایون ریزخراتی (من و خواهرم)، فریاد شیری (و تن فروشی نیست) و سیدمرتضی نجاتی (آوازهای زنی که از گرامافون می‌آمد).

در بخش ویژه‌ی دوره‌ی هشتم جایزه – ویژه‌ی شاعران بدون کتاب – نیز محمد شهبازی پویا به عنوان شاعر برگزیده معرفی شد.

داوری این بخش را علیرضا بهرامی، ساره دستاران و محمدحسین مدل بر عهده داشتند. همچنین از میان آثار رسیده از شاعران فارسی‌زبان ایران و افغانستان، مجموعه‌های رسیده از محمد شهبازی پویا، جواد فراهانی و لیلا نوروزی به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شده بودند.

مراسم پایانی این جایزه عصر امروز (جمعه، ششم تیرماه) برگزار شد و گزارش آن متعاقبا ارسال خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
قدردانی از برگزیدگان جایزه ملی محیط زیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی برگزیدگان جایزه «اخلاق و نیایش» با حضور خاتمی و سیدحسن خمینی



برگزیدگان جایزه اخلاق و نیایش,خاتمی درمراسم جایزه اخلاق ودانش,سیدحسن خمینی درمراسم جایزه اخلاق ودانش
معرفی برگزیدگان جایزه «اخلاق و نیایش» با حضور خاتمی و سیدحسن خمینی

پنجمین دوره‌ی جایزه‌ی «اخلاق و نیایش از نگاه هنر و پژوهش» پس از سه سال وقفه، با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که شامگاه گذشته (دوم مرداد‌ماه) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و ادب حضور داشتند و هنرمندانی مانند مجتبی راعی، حمیدرضا آذرنگ، نیما دهقان، علی شیرازی و هادی آزرم تجلیل شدند.

در این مراسم که با دکلمه‌خوانی ساعد باقری و آوازخوانی علی‌اکبر حجازی آغاز شد، سهیل محمودی - مجری برنامه - یادآوری کرد که سال 1384 محفل جایزه‌ی «اخلاق و نیایش» به همت احمد مسجدجامعی در موزه‌ی قرآن برپا ‌شد و امسال به پنجمین دوره‌ی خود رسیده است.
او از سیدمحمد خاتمی به‌عنوان شخصیت محبوب حوزه‌ی فرهنگ و اخلاق یاد کرد و این‌گونه به او خوش‌آمد گفت.

یادی از قیصر امین‌پور و طاهره صفارزاده به‌عنوان بانیان جایزه
سپس احمد مسجدجامعی - عضو شورای شهر تهران - با اظهار خوشحالی از این‌که پنجمین دوره‌ی جایزه‌ی «اخلاق و نیایش در آیینه‌ی هنر و پژوهش» برگزار می‌شود، گفت: امیدوارم فعالیت‌هایی که در این حوزه شکل گرفته‌اند، منشأ گسترش اخلاق،‌ انضباط و نگرش‌های پاک و تأثیرگذار در جامعه‌ی ما، بیش از پیش باشند.

وی درباره‌ی این‌که اخلاق و نیایش را سرلوحه‌ی کار برای چنین برنامه‌ای قرار داده‌اند، اظهار کرد: علت این امر، پاسخ گفتن به یک نیاز کهن بشری است. دعا و نیایش از کهن‌ترین رفتارهای فردی و جمعی انسا‌ن‌ها است. اخلاق و نیایش، گوهر و جوهره‌ی همه‌ی ادیان است و دین و فرهنگ و تمدن و اخلاق و نیایش پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند.

مسجدجامعی با اشاره به این‌که این‌ها به‌گونه‌ای با هم یکی شده‌اند که هیچ‌کدام بدون دیگری معنا پیدا نمی‌کند، ادامه داد: در میان مسلمانان، ماه رمضان ماهی است که به‌نحو ویژه‌ای این نیایش در آن اتفاق می‌افتد و به همین دلیل، نیمه‌ی ماه رمضان برای چنین برنامه‌ای انتخاب شده است.

او در ادامه‌ی سخنان خود، از قیصر امین‌پور - شاعر - و طاهره صفارزاده - شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن - که در راه‌اندازی این بنیان همکاری داشتند، یاد کرد و جای آن‌ها را خالی دانست.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم یکی از شاعران جوان به نام فاطمه سالاروند چند قطعه شعر خواند. البته او یکی از برگزیدگان پنجمین دوره‌ی جایزه‌ی اخلاق و نیایش هم بود که پس از دریافت جایزه‌ی خود، از نمایندگانی که از دفتر آیت‌الله سیستانی در نجف در مراسم حضور داشتند، خواست تا به برگزیدگان این جایزه سفر به نجف را هدیه دهند.

مرشد میرزاعلی: نقالی ثبت جهانی شد، اما ...
یکی از بخش‌های این مراسم پخش اذان زنده‌یاد حسین صبحدل و تصاویری از طاهره صفارزاده و قیصر امین‌پور بود. سپس مرشد میرزا‌علی نقالی‌خوانی کوتاهی را در مدح اهل بیت (ع) اجرا کرد.
مرشد میرزاعلی پس از نقالی‌خوانی، گفت: نقالی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، اما به مولا قسم که چند سال است به‌سختی زندگی می‌کنیم و به ما بها داده نمی‌شود.

او افزود: ما یک «مرشد ترابی» داریم که نقال است و اکنون در بیمارستان و در کما به‌سر می‌برد. پدر من هم نقال است که سرطان دارد. حیف است که از میان نقالانی که روزگاری بودند، یکی دو تا بیشتر نمانده‌اند. با این حال، دست آقای خاتمی درد نکند، چراکه بیمه‌ی هنرمندان را به یاری او داریم.

رونمایی خاتمی از یک قرآن نفیس به خط یاقوت
در بخش دیگری از این مراسم، با حضور سیدمحمد خاتمی، حجت‌الاسلام موسوی بجنوردی و تعدادی از نمایندگان دفتر آیت‌الله سیستانی، از یک قرآن که توسط «جمال‌الدین یاقوت مستعصمی» خطاطی شده است، رونمایی شد. این خطاط یکی از بزرگ‌ترین ‌خوش‌نویسان قرن هفتم هجری قمری است که در قرآن خطاطی‌شده‌اش از آرایه‌ها استفاده نشده و ویژگی‌های خط یاقوت از نکات قابل توجه آن است.

نسخه‌ای از این قرآن که در قطع رحلی چاپ شده، در کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی و نسخه‌ی دیگر آن در کتابخانه‌ی مصر است و شب گذشته نسخه‌ای دیگر از آن با حضور مراجع نجف رونمایی شد.

مادر سیدحسن خمینی: خداوند این روز را برای ما مبارک گرداند
پس از رونمایی از این قرآن، سهیل محمودی با اشاره به سالروز ولادت امام حسن (ع) یادآوری کرد که اول مردادماه، سالروز تولد سیدحسن خمینی نیز بود. او سپس از فاطمه طباطبایی (همسر مرحوم سیداحمد خمینی) که یکی از برگزیدگان این جایزه است، دعوت کرد روی صحنه بیاید.

فاطمه طباطبایی با تبریک روز ولادت امام حسن (ع)، گفت: امیدوارم همه‌ی کسانی که اینجا هستند، قدم فرزندشان برای‌شان مبارک باشد و خداوند این روز را برای ما و خانواده‌ی ما مبارک گرداند.

او با تشکر از هیأت داوران برای برگزیدن اثرش، اظهار کرد: باور دارم اگر نکاتی در این کتاب بوده و مورد توجه قرار گرفته، مطالبی از بیانات عرفا و بزرگان از جمله حضرت امام خمینی (ره) بوده است. اصل مطلب این کتاب، این است که بگوید خداوند خلقت را با عشق آغاز کرده است.

طباطبایی در پایان سخنان خود اضافه کرد: باید مسیری را که از آنجا آمده‌ایم و به آنجا برمی‌گردیم، با عشق طی کنیم و ماه رمضان ماه خوبی برای تمرین است.
در ادامه‌ی این مراسم، سهیل محمودی - شاعر - با اشاره به این‌که این مجلس از سال 84 تا 88 برگزار می‌شد و سه سال در برگزاری آن وقفه افتاد، گفت:‌ همه‌ی ما زیر سقفی به نام ایران زندگی می‌کنیم، اما در سال‌هایی به سوءتفاهم‌ها دامن زده شد.

وی ادامه داد: زمانی دغدغه‌ی ما این بود که این گره‌ها با انگشت تدبیر باز شود و الان دعا می‌کنیم که یکدیگر را تحمل کنیم، همدیگر را بپذیریم و همه با آسایش، فراتر از بی‌تدبیری‌هایی که دیده‌ایم در کنار هم زندگی کنیم.

او سپس از احمد مسجدجامعی، سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی برای حضور روی سن به‌منظور اهدای جوایز برگزیدگان دعوت و اظهار کرد که لوح برگزیدگان توسط ساعد باقری، مجید مجیدی، محمد احصایی، احمد مسجدجامعی و سیدمحمد خاتمی امضا شده است.

به گزارش ایسنا، برگزیدگان پنجمین دوره‌ی جایزه‌ی «اخلاق و نیایش در آیینه‌ی هنر و پژوهش» به این شرح اعلام شدند:
الف: بخش پژوهش و نشر
1. حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی / به‌خاطر؛ شرح عالمانه دعای عرفه امام حسین (ع)

2. حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد عبدالهیان / به‌خاطر؛ استادی اخلاق طلاب حوزه‌های علمیه طی سه دهه اخیر و تأسیس کتابخانه تخصصی نیایش

3. دکتر فاطمه طباطبایی / به‌خاطر؛ ارائه و تدوین پایان‌نامه‌ی دکتری با مفاهیم اخلاقی وعرفانی

4. حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عزیزالله عطاردی / به‌خاطر؛ اشاعه معارف اخلاقی ائمه اطهار در موسوعه مستندهای ائمه علیهم‌السلام

5. مؤسسه‌ی آل البیت علیهم‌السلام لإحیاء التراث / به‌خاطر؛ چاپ و نشر مصحف شریف نجف

6. دکتر مهرداد قیومی بیدهندی / به‌خاطر؛ تلاش ارزشمند در حوزه‌ی پژوهش وآموزش معماری ایرانی - اسلامی

7. استاد علی‌اصغر رضوانی / به‌خاطر؛ نگارش هشت جلدی کتاب پیام‌ها وهدایت‌ها، نکته‌شناسی در صحیفه سجادیه

ب: بخش هنری
8. علی شیرازی / به‌خاطر؛ اشاعه‌ی خوشنویسی با مفاهیم اخلاقی و عرفانی

9. مجتبی راعی / به‌خاطر؛ تولید آثار معناگرا در سینما

10. فاطمه سالاروند / به‌خاطر؛ تداوم در سرودن آثار معنوی و توحیدی با توشه‌گیری از تلمیحات قرآنی و تمثیلات عرفانی

11. هادی آرزم / به‌خاطر؛ تقدم در تولید آثار آرانژمان‌شده در نیایشنامه‌ها و تواشیح

12. استاد حاج محمد گلیار / به‌خاطر؛ معماری مسجد حضرت امام حسن عسگری (ع) قم

13. استاد یوسف اوهانس / به‌خاطر؛ اشاعه آواهای آیینی

14. (جایزه مشترک) نیما دهقان و حمیدرضا آذرنگ / به‌خاطر؛ اشاعه تئاترها و نمایشنامه‌های معناگرا

اسامی تجلیل‌شدگان:
1. استاد مرشد ولی‌الله ترابی / به‌خاطر؛ یک عمر تلاش بی‌وقفه برای حفظ میراث معنوی نقالی و پرده‌خوانی

2. دکتر محمدعلی حسین‌نژاد / به‌خاطر؛ تهیه و تولید فیلم مستند فاخر نغمه‌های محمدی (ص)

در این بخش از مراسم، حمیدرضا آذرنگ هنگام دریافت جایزه‌اش، گفت: اواخر دهه‌ی 70 آقای خاتمی برای دیدن نمایش «تکیه ملت» آمد و من آن زمان غزلی را به یکی از محافظان او دادم تا به دستش برساند، اما گویا نرسیده بود.

او پس از خواندن دوباره‌ی آن غزل، اظهار کرد: خواستم بگویم که انگار افرادی مانند امام حسین (ع) که روی باورهای‌شان بایستند، در جامعه کم شده‌اند و امیدوارم به حرمت این شب، منزل هیچ کسی محبسش نباشد.

در بخش پایان این مراسم که به نیمه‌شب رسیده بود، سیدمحمد خاتمی پس از اهدای جوایز، سخنان کوتاهی را بیان کرد.

خاتمی: من صبح را دوست دارم
حجت‌الاسلام خاتمی ابتدا گفت: چند سال قبل که اینجا آمدم، هنگام غروب آفتاب بود و گفتم من صبح را دوست دارم. الان هم که اینجا هستیم، نزدیک سحر است و من باز می‌گویم صبح را دوست دارم.

مدیر موسسه‌ی «باران» با دست‌مریزاد گفتن به دست‌اندرکاران این برنامه که پنجمین دوره‌ی آن را برگزار کردند، ادامه داد: بزرگان، مصلحان و خیرخواهان به ما یاد دادند که نحوه‌ی برخورد با واقعیت‌های طبیعی و انسانی چگونه است. آن‌ها به ما یاد دادند که در عین این‌که واقعیت‌ها را می‌بینیم و انکار نمی‌کنیم، دن‌کیشوت‌وار با شمشیر با واقعیت برخورد نمی‌کنیم. به ما یاد دادند برخورد این است که واقعیت را با همه‌ی صلابتش بپذیریم و در جهت تقویت واقعیت‌های پسندیده و خوب و نیز در جهت تغییر واقعیت‌های بد حرکت کنیم.

او افزود: درسی که این بزرگواران به ما دادند این است که تغییر و تقویت از مسیر آگاهی و اراده‌ی انسان می‌گذرد. کار بزرگ اوصیا و پیامبران خدا این بوده است که مردم را متوجه ماهیت واقعیت خوب و بد کنند و زمینه را برای ارتقای آگاهی و اراده‌ی انسان‌ها و نیز برای تغییر واقعیت‌های بد فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که پیش از آن ضیافت افطار برپا شد، علاوه بر سیدمحمد خاتمی، حجت‌الاسلام مجید انصاری و دکتر مصطفی معین، تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر نیز حضور داشتند که از جمله به رسول صدرعاملی، امیر جعفری، ریما رامین‌فر، هانیه توسلی، علیرضا داودنژاد، افشین علاء، کیوان ساکت، نازنین مفخم، محمد آلادپوش، امین‌الله رشیدی، رویا تیموریان،‌ مسعود رایگان، وحید موسائیان، حسام‌الدین سراج، جلیل رسولی، فرهنگ شریف، پیمان قاسم‌خانی، منوچهر محمدی، نادر مقدس، محمدعلی سجادی، بهروز شعیبی، محسن خان‌جهانی، محمود رضوی، حبیب رضایی، جعفر صانعی‌مقدم، آناهید آباد، امیر اثباتی، فرزانه کابلی و هادی مرزبان می‌توان اشاره کرد.

برگزیدگان جایزه اخلاق و نیایش,خاتمی درمراسم جایزه اخلاق ودانش,سیدحسن خمینی درمراسم جایزه اخلاق ودانش

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ایسنا