اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معدل قیمت مسکن در سال 92



اخبار ,اخبار اقتصادی , قیمت مسکن

 

اخبار اقتصادی -  معدل قیمت مسکن در سال 92

مرکز آمار ایران با اعلام متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در زمستان  92، مشخص کرد سال گذشته آپارتمان های شهر تهران به طور میانگین متری 3 میلیون و 950 هزار تومان خرید و فروش شده اند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مرکز آمار ایران که پیش‌تر متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بهار، تابستان و پاییز 92 را به ترتیب، مترمربعی 4 میلیون و 200 هزار تومان، 4 میلیون تومان و 3 میلیون و 900 هزار تومان اعلام کرده بود، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در زمستان 92 در تهران را 3 میلیون و 700 هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که «دنیای اقتصاد»، نیمه اردیبهشت ماه با استفاده از اطلاعات سامانه مدیریت املاک و مستغلات متوسط قیمت سال گذشته هر مترمربع واحد مسکونی را 4 میلیون تومان اعلام کرده بود. مرکز آمار ایران همچنین در گزارشی که در این باره منتشر کرده است از کاهش 6/2 درصدی متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی، کاهش 3 درصدی متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیر‌بنای مسکونی و کاهش 1/9 درصدی متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای یک مترمربع زیربنای مسکونی در زمستان 92 نسبت به پاییز 92 خبر داده است.

بر این اساس متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین مسکونی کلنگی در شهر تهران در زمستان 92معادل  4 میلیون و 200 هزار تومان اعلام شده که علاوه بر کاهش 6/2 درصدی نسبت به فصل قبل – پاییز 92 – نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/10 درصد کاهش داشته است. همچنین در زمستان سال گذشته، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 3 میلیون و 700 هزار تومان بوده که علاوه بر کاهش 3 درصدی نسبت به پاییز نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز با کاهش 7/0 درصدی مواجه شده است. از سوی دیگر، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران، زمستان سال گذشته، حدود 15 هزار تومان بوده که اگرچه کاهش 1/9درصدی نسبت به پاییز 92 داشته اما در مقایسه با مدت مشابه سال 91 با 4 درصد افزایش همراه بوده است.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
پیش بینی قیمت مسکن سال آینده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا سال 92، سال انفجار قیمت مسکن است؟



بازار مسکن,بازار ارز, نرخ تورم

آیا سال 92، سال انفجار قیمت مسکن است؟

سرمایه های سرگردان از بازار ارز به بازار مسکن می آید؟

از نیمه دوم سال گذشته تحرک جدیدی در قیمت املاک ایجاد شده است که برخی ادامه این روند را برای سال جاری پیش بینی کرده اند

هرچند مسکن در اقتصادهای توسعه یافته به عنوان کالای سرمایه گذاری شناخته نمی شود اما در ایران همچنان خرید ملک و معاملات آن برای سرمایه گذاران جذاب است چراکه روند صعودی قیمت ها در این بازار در مقاطع مختلف از نرخ تورم عادی فراتر رفته و این خصوصیت موجب جذب سرمایه در این بازار شده است.

طی دو سال اخیر که التهابات ارزی، انگیزه سرمایه گذاران را برای ورود به بازار ارز و طلا افزایش داده است، سرمایه های سرگردان راهی این بازارها شده است اما خیلی ها معتقدند که با آغاز تحرک در بازار مسکن و کاهش جذابیت در بازار طلا و ارز، این سرمایه های سرگردان به سمت بازار مسکن هدایت می شود و این می تواند التهاب و رسد قیمت را در این بازار افزایش دهد.

بازار مسکن که سال 85 و 86 افزایش قیمت قابل توجهی را از سر گذراند و تا 300 درصد رشد کرد، پس از آن به رکودی دو، سه ساله فرورفت و با اعمال سیاست های انقباضی دولت حتی با کاهش قیمت هم مواجه شد اما از سال 90 بار دیگر رونقی نسبی به این بازار بازگشت و افزایش قیمتی ملایم در آن حادث شد.

از نیمه دوم سال 91 اما شرایط کمی متفاوت شده است. می توان گفت بهای دلار و افزایش سطح عمومی قیمت ها همراه با رشد قابل توجه نرخ مصالح ساختمانی بر قیمت هایی آپارتمان و املاک مسکونی اثر مهمی گذاشت و سطح قیمت ها را با سرعت بیشتری افزایش داد. حتی دولت هم برای پروژه های دولتی مسکن مهر به دلیل رشد هزینه های ساخت، مجبور شد قیمت واحدهای مسکن مهر را تا 30 درصد افزایش دهد. 

در این شرایط بود که برخی کارشناسان مسکن، افزایش قابل توجه قیمت مسکن را برای چندماه پایانی سال 91 و اوایل سال 92 پیش بینی کردند. تحرکاتی که طی ماه های گذشته در قیمت خانه های پایتخت رخ داد به این پیش بینی ها قوت بخشید تا برخی از فعالان بازار رشدی فراتر از نرخ تورم را برای سال آینده مسکن متصور باشند.

خیلی ها معتقدند سرمایه های سرگردان پس از گذر در بازار ارز و سکه حالا قرار است به سراغ بازار مسکن بیاید که اگر این اتفاق رخ دهد با رونق معاملات، رشد قابل توجهی در بهای آپارتمان رقم خواهد خورد هرچند که در ماه های پایانی سال گذشته هم در برخی مناطق طبق مشاهدات میدانی قیمت مسکن تا 50 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

شاید به همین دلیل باشد که دولت در بهمن ماه چند طرح را برای ایجاد آرامش در بازار مسکن مهیا ساخت. افزایش تسهیلات ساخت مسکن از 30 به 50 میلیون تومان و امکان استفاده واحدهای بالای 12 سال ساخت از وام 20 میلیون تومانی مسکن طی یک هفته اعلام و ابلاغ شد تا شاید راهی برای مقابله با التهاب بازار مسکن باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور معتقد است بهترین راه کنترل این بازار پر تلاطم، ثبات قیمت ارز است. مصطفی قلی خسروی با اشاره به آمارهای ثبت معاملات می گوید: در بهمن سال 90 در کل کشور به طور متوسط روزانه 15 هزار خرید و فروش در سامانه معاملات مسکن ثبت می شد و این در حالی است که در بهمن ماه سال 91 این تعداد به 9 هزار کاهش یافته است، اما آمار معاملات در تهران نسبت به کل کشور تفاوت دارد و نشان می دهد که تغییر زیادی ندارد .

یکی دیگر از مشاوران املاک در تهران چنین برآوردی از بازار مسکن ارائه داده است: طبق بررسی ها و گزارش های دریافتی به طور متوسط قیمت مسکن در کشور از ابتدای تابستان 91 بیش از 30 درصد رشد داشته است و اگر این بی ثباتی در قیمت ها ادامه پیدا کند، پیش بینی می شود این روند افزایش قیمت در سال 92 نیز ادامه پیدا کند.

حتی مسوولان دولتی هم این موضوع را تایید می کنند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی می گوید: بررسی ها درباره تاثیری که ثبات نسبی بازارهای رقیب یعنی ارز و طلا در فصل پاییز بر بازار مسکن گذاشت، نشان می دهد، تقاضای مصرفی و سفته بازی هر یک با نوعی از واکنش به این ثبات، به خرید ملک را نشان دادند و در نتیجه این ورود، بخشی از نقدینگی به بازار مسکن تزریق شد که باعث رشد قیمت شد./اقتصادایرانی