اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
معاویه از ۷۰ هزار تریبون نمازجمعه برای لعن علی استفاده می کرد
اخبارر سیاسی - موسوی لاری :
معاویه از ۷۰ هزار تریبون نمازجمعه برای لعن علی استفاده می کرد
به گزارش ایلنا، عبدالواحد موسوی لاری در سخنرانی شب گذشته به مناسبت اربعین حسینی در حسینیه فاطمه الزهرا در خصوص نقش محوری حضرت زینب در حوادث عاشورا با بیان اینکه حضرت زینب به عنوان پیام رسان کربلا و کاروان سالار اسرای کربلا اظهار داشت: مهمترین مسالهای که باید علاوه بر مصائب اهل بیت باید مورد توجه قرار گیرد رسالتی است که حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) برعهده داشتند.
عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه رسالت مهمی که حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) برعهده داشتند این بود تا مانع از تحریف حماسه عاشورا شوند، گفت: ما باید محتوای عاشورا تبیین و هم ماهیت حرکت امام حسین (ع) باید معرفی کنیم.
وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: برای اهمیت نقش حضرت زینب پس از حادثه عاشورا باید قیام امام حسین تبیین شود و باید به دنبال آن بود که ببینیم امام حسین چه چیزی را دنبال میکرد و در اینجا نقش حضرت زینب در کنار و مکمل امام حسین (ع) مطرح است.
موسوی لاری با اشاره به اینکه حادثه عاشورا نیم قرن پس از رحلت پیامبر اکرم رخ داد، خاطرنشان کرد: اگر این ۵۰ سال را به دو مقطع تقسیم کنیم در ۲۵ سال اول خلفای ثلاثه هستند که اگر چه ما با برادران اهل سنت در مبدا خلافت ورفتارهای آن اختلاف داریم اما بین ۲۵ سال اول و ۲۵ سال دوم تفاوت قائل هستیم.
عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه ۵ سال زعامت امام علی و امام حسن در ۲۵ سال دوم بود، تصریح کرد: در ۲۰ سال پس از شهادت امام علی تا حادثه عاشورا شرایط ویژهای در جامعه اسلامی حاکم شد که متفاوت از ۳۰ سال گذشته بود و ما این مقطع را میتوانیم سلطنت و یا ملوکیت بنامیم.
مشاور سید محمد خاتمی با بیان اینکه در دوران ۲۹ ساله سلطنت معاویه و یزید چهره نظام اسلامی عوض شده بود و دیگر از شرایط اصل پیامبر خبری نبود، تاکید کرد: این تغییرات هم از نظر اندیشه و هم از نظر فرهنگ و هم از نظر ایمان و تقریبا در تمامی شعون اتفاق افتاد و در واقع میتوانیم بگوییم که جامعه اسلامی یک جامعه بیمار بود که ضعف در آن نمایان بود.
وی با بیان اینکه در این دوران دو جریان فکری ظهور کردند، اظهار داشت: جریان اول خوارج بودند که همه را به غیر از خود کافر دانسته و امام مبارزه با آنها را از وظایف خود میدانستند آنها در آغاز جریان سیاسی بودند که کم کم به تئوریپردازی پرداخته و موجب انحراف عقیدتی و سیستماتیک شدند.
عضو مجمع روحانیون ادامه داد: این جریان آنقدر دگم و بسته بود که بزرگترین و شنیعترین اقدمات را با نام دین و ایمان انجام میدادند و موجب نوعی آناشیسم سیاسی در جامعه شدهاند که میتوان همانند آنها را در عصر حاضر القاعده و طالبان دانست.
وزیر اسبق کشور با بیان اینکه در برابر جریان خوارج جریان دیگری که اهل تسامح بودند و میتوان آنها را جریان مرجعه نامید خاطرنشان کرد: این جریان کسانی بودند که از خشونت ناراحت بودند و میتوانیم آنها را نتیجه شرایط بستهای دانست که خوارج در جامعه ایجاد کرده است اما حکومت آن زمان احساس کرد که میتواند از این جریان استفاده کند، چرا که آنها حتی با شراب خواری و سگ بازی حاکم اسلامی هم مشکل نداشتند.
وی با تشریح برنامههای معاویه برضد امام علی (ع) از طریق رسانههایی چون نماز جمعه تصریح کرد: در آن دوران معاویه با استفاده از رسانهها و تریبونهایی چون نماز جمعه و دادن رشوه و بذل و بخشش از بیت المال سعی میکرد امام علی را شخصیتی منفور نشان بدهد و در میان همه صحابه و فرزندان آنها تنها امام حسین (ع) بود که سعی میکرد تا مشی معاویه تثبیت نشود.
موسوی لاری کاربردیترین رسانه برای معاویه را ۷۰ هزار تریبون نماز جمعه در سطح جامعه عنوان کرد و توضیح داد: در جامعهای که هنوز برخی صحابه پیغمبر (ص) و علی (ع) حضور دارند، معاویه از طریق کانونهای تبلیغی و رسانهای که مهمترین آنها به گفته علامه امینی ۷۰ هزار تریبون نماز جمعه بود، بهره میبرد و برای لعن علی (ع) در آن و قدیس کردن معاویه با نسبت دادن فضایل جعلی به او، حتی بخشنامه صادر میکرد. جعل حدیث هم که یکی از دیگر اقداماتش برای مخدوش کردن چهره علی (ع) بود و با توسعه نظریهپردازی مرجعه، حکومتش را هم ایمن کرده بود.
عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به سخنرانیهای امام حسین در یکی دو سال آخر مرگ معاویه خاطرنشان کرد: امام حسین در این سخنرانیها سعی کرد ضمن تشریح حقایق اسلامی صحابهها را مجبور به این کند که این حقایقها را به کسانی که اعتماد دارند در شهرهایشان مطرح کنند.
وی با اشاره به مواضع امام حسین در قبال یزید گفت: اگر امام حسین (ع) در مقابل این جریان انحرافی که آخرین دین خدا را هدف قرار داده بود نمیایستاد تمامی آنچه که از حضرت آدم تا حضرت خاتم درباره اندیشه توحیدی مطرح بود از بین میرفت چراکه امام حسین وارث جریان حق بود.
موسوی لاری با اشاره به خارجی خطاب شدن حرکت امام حسین توسط دستگاه یزید برای توجیه جنایاتشان در کربلا تصریح کرد: حضرت زینب به عنوان کسی که در روز عاشورا مصیبتهای زیادی را دیده بودند در برابر عبید اله بن زیاد و یزید چنان سخنرانی کردند که آنها را وادار به عقب نشینی کرد.
وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه امام حسین به همراه خانواده خود به کربلا رفت تا این شائبه به وجود نیاید که وی شورشی بوده است، ابراز داشت: کار مهم حضرت زینب تبیین ماهیت قیام عاشورا بود و از این رو پس از سخنرانی ایشان در کوفه و شام ورق برگشت و یزید تسلیم بیان امام سجاد و حضرت زینب شد و عبیداله بن زیاد را مقصر این حادثه اعلام کرد.
موسوی لاری در پایان تاکید کرد: نابودی جریان بنی امیه به واسطه افشاگریهای حضرت زینب و امام سجاد (ع) رقم خورد.
اخبار سیاسی - ایلنا
ویدیو مرتبط :
دستور معاویه به سعد برای لعن مولا علی(ع)
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
هاشمی:نگذاریم نماز جمعه ها از مردم خالی شود/نباید از تریبون نمازجمعه برای ایجاد تفرقه استفاده کرد
هاشمی:نگذاریم نماز جمعه ها از مردم خالی شود/نباید از تریبون نمازجمعه برای ایجاد تفرقه استفاده کرد
این دستور قرآن است که باید مدیریت نظام در هماهنگی با مردم باشد، درست است که خطیب جمعه منصب حکومتی است و از طرف حاکم تعیین میشود، ولی اگر از مسائل مردم نگوید چگونه انتظار داریم اکثریت مردم بازهم به نماز جمعه بیایند؟
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی ، گزیده سخنان مهم ایشان درباره جایگاه نماز جمعه بدین شرح است:
اگر ائمه معصـوم باشند، یا کسی را تعیین میکنند و یا خودشان میآیند. اصـل براین اسـت که وقتی هستند، خودشان بیایند. این باعث میشود که نمازجمعه جای مورد اعتماد مردم است و مردم حلّ مشکلات و بارانداز روحی خود را در آنجا ببینند. فکرمیکنم نماز جمعه یکی از برنامههای فوقالعاده ابتکاری اسلام است. هرجا نمازجمعه درست اجرا شود، مؤثر است.
خطیب جمعه باید خیلی ازمسائلی را که مردم و نظام میخواهند، مطرح کند. یعنی پلی بین مردم و نظام است. چون منصب رسمی و حکومتی است و از طرف حاکم تعیین میشود، نماینده و سخنگوی نظام است. ولی چون باید عدالت داشته و مورد وثوق مردم باشد و مردم حاضر باشند نماز خود را به او اقتدا کنند، یک آدم معمولی نیست. کسی است که مردم حاضر هستند اعتماد کنند و تکلیف شرعی خود را به نماز او مرتبط کنند. بنابراین حالت طرفینی دارد.
اگر نمازجمعه آنطور که اسلام طراحی کرده، از اول تا بحال در جامعه بود، به طور طبیعی فرهنگ میشد. چون اگر برای دوره طولانی بماند، جزء زندگی مردم میشود. شیعه اینگونه نبود. چون خیلی از فقها نمازجمعه را در غیاب ائمه یک منصب حکومتی میدیدند. در موقعی که حکومت حقی سرکار نبود و سلاطین زمان به عنوان حاکم جور شناخته میشدند، نمازجمعه تقریباً در میان شیعیان نبوده و اگر بود، خیلی محدود و یا مهجور بوده است.
بعد از انقلاب با این وسعت که میبینید، آغاز شد. فکر میکنم اگر برنامههایی طراحی شود برای اینکه مردم بیشتر علاقمند شوند و احساس نیاز بیشتری به نمازجمعه کنند و حضور در نمازجمعه را وظیفه خودشان بدانند، خیلی آسان و زود میتواند تبدیل به فرهنگ شود.
باید احساس کنند که عظمت و استقلال کشورشان و حضور مردم در صحنه، جای مطرح شدن حرف مردم، جای شنیدن سیاستهای نظام و خیلی چیزهای دیگر است. اگر در دورهای اینگونه عمل کنیم، فکر میکنم کم کم بیشتر جذب شوند و وقتی هم جذب شدند، اگر با همان شرایط خوب ادامه پیدا کند، حالت فرهنگی آن حفظ میشود. ولی اگر نمازجمعه از خاصیت واقعیاش خالی شود، مردم نمیآیند.
اگر در یک جامعه مثل ما، مسلمانانشان اختلاف سلیقه دارند، نباید در مورد نمازجمعه با نگاه حزبی و یا جریانهای سیاسی نگاه کرد. فکر میکنم یکی از گناهان بزرگ این است که از دین در مسائل داخلی خود اهل دین استفاده ابزاری کنیم. ممکن است سلیقه دیگری را قبول نداشته باشیم. حتی امام جمعه را قبول نداشته باشیم، ولی نباید از تریبون نمازجمعه برای ایجاد تفرقه در بین جریانهای اسلامی ، استفاده کرد.
برای اینگونه اعمال جای دیگری وجود دارد. در کلوپ حزبی و روزنامه حرفهایشان را بزنند. شاید نظر عموم این است آنچه که مربوط به اسلام است، مربوط به همه مسلمین است و نباید وسیله تفرقه و جدایی شود. تریبونهای نمازجمعه هم باید اینگونه باشد. ممکن است چند جریان سیاسی داشته باشیم و بعضیها دسترسی به تریبونهای نمازجمعه نداشته باشند که نباید ضرر کنند. باید آنها هم بتوانند مثل همه مسلمانها در نمازجمعه حضور داشته باشند و احساس نکنند که مال خودشان نیست./روز نو