اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معاون پارلمانی چرا سکوت کرده است؟



مجید انصاری معاون پارلمانی

 معاون پارلمانی چرا سکوت کرده است؟

مجید انصاری زمانی که صالحی امیری به عنوان دومین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد، پیش از رای گیری در جمع خبرنگاران فضای مجلس برای رای به صالحی امیری را مثبت ارزیابی کرد! حال این سوال مطرح است که آیا آقای مجیدانصاری از فضای مجلس بی‌اطلاع است یا تصورش در راستای تعامل دقیقه 90 بهارستان با پاستور بوده است.

این روزها و هفته‌ها میان دولت و مجلس دیگر آن لبخندهای دوستانه رد وبدل نمی‌شود ؛ شاید باشد اما کمرنگی آن به حدی رسیده است که دیگر قابل استناد نیست.

 

اگر چه مجلس در گام نخست 18 وزیر پیشنهادی رئیس جمهور را تایید کرد و دو وزیر را در مقطع بعدی اما تا به امروز سه شخص پیشنهادی رئیس جمهور برای یک وزارتخانه یعنی وزارت ورزش و جوانان را تایید نکرده است.

 

عدم رای اعتماد برای این وزارتخانه که مخاطب آن جوانان هستند از سوی برخی اقدامی جهت‌دار از سوی منتقدان رئیس جمهور تلقی شده است. گمانه‌هایی هم در این رابطه مطرح می‌شود که هیچ یک تا به امروز مورد تایید قرار نگرفته است.

 

یکی از دلایلی که برای رد آخرین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مطرح می‌شود اظهارات رئیس جمهور پیش از آغاز دفاع از نصرا... سجادی است که این موضوع از سوی احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس عنوان شد.

 

او گفت: «دو علت باعث شد که نمایندگان مجلس به آقای سجادی برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان رای مثبت ندهند. اولین دلیل که باعث شد در مجلس جو روانی ایجاد شود و برخی نمایندگان مخالف سجادی شوند طرز بیان رئیس جمهور بود که از مباحث مطرح شده از سوی دکتر روحانی اینگونه برداشت می‌شد که هر شخصی که به وی رای نداده طرفدار استبداد، خشونت و تندروی است که این مساله باعث آزردگی خاطر نمایندگان شد. علت دومی که باعث شد سجادی رای اعتماد کسب نکند عذرخواهی نکردن وی درقبال استعفا از معاونت سازمان تربیت بدنی در حمایت از تحصن غیرقانونی نمایندگان مجلس ششم بود که تاثیر فراوانی در کسب نکردن رای اعتماد داشت.»

 

در این بخش قابل مشاهده است که دلیل رد سجادی به دلخوری نمایندگان بازمی‌گردد و دلیل دیگر بحث سیاسی بود که با ماهیت وزارت مورد نظر همخوانی ندارد. برخی هم عدم مشورت رئیس جمهور با نمایندگان برای تعیین استانداران را دلیل عدم رای به وزیر پیشنهادی وزارتخانه می‌دانند که این دلیل چندان موثق به نظر نمی‌رسد زیرا اگر چه رئیس‌جمهور و وزیر کشور بارها عنوان داشتند در انتخاب استانداران مستقل عمل خواهد شد اما معمولا رایزنی‌هایی با مجمع نمایندگان هر استان برای تعیین استاندار صورت می گیرد.

 

برخی هم که البته بسیار محدود هستند موضوع را به مذاکرات هسته ای ایران در نیویورک و ژنو مربوط می‌دانند که این موضوع هم با توجه به حمایت هایی که از تیم مذاکره کننده صورت گرفته است نمی‌تواند دلیل خوبی برای عدم تایید وزیر پیشنهادی باشد.

 

کنار این گمانه زنی‌ها نباید از این موضوع غافل بود که معمولا نمایندگان مخالف وزرای پیشنهادی کمتر از همه به سوابق و تخصص افراد معرفی شده مشغول هستند و بیش از همه اتفاقات رخ داده در قبل را که ارتباطی با مسئولیت وزیر ورزش و جوانان ندارد مطرح می‌کنند و مورد توجه قرار می‌دهند.

نقش معاون پارلمانی رئیس جمهور چیست؟
در فضای شلوغ و انتقاد از نمایندگان برای عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان باید نگاهی هم به معاون پارلمانی رئیس جمهور و نقش او در این اتفاقات انداخت.

 

طبق اصل 124 قانون اساسی رئیس جمهور می‌تواند برای انجام وظایف خود معاونانی داشته باشد. بر این اساس معاون پارلمانی رئیس‌جمهور وظیفه دارد که نماینده دولت در مجلس باشد و از طرح‌ها و موضوعاتی که از پاستور به بهارستان می‌رسد دفاع کند.

 

نقش دیگر معاون پارلمانی رایزنی با نمایندگان مخالف است بدین نحو که آنها را به تعامل دعوت کرده و پاسخگوی انتظارات و ابهامات احتمالی باشد. در زمانی که 3 وزیر پیشنهادی دولت از سوی مجلس برای تصدی وزارت ورزش و جوانان نتوانستند رای اعتماد کسب کنند، انتظار همگان در وهله نخست رایزنی مجید انصاری به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور با نمایندگان قبل از رای گیری بود که این اقدام یا صورت نگرفت یا بازتاب و اثر چندای نداشت.

 

در وهله دوم انتظار می‌رفت که انصاری پس از اثرنداشتن رایزنی‌های احتمالی‌اش با نمایندگان مجلس و رد وزرای پیشنهادی ، به موضع گیری پرداخته و آنچه در مجلس می‌گذرد را با مردم در میان بگذارد که شاهد چنین رویکردی هم از جانب او نبودیم.

 

مجید انصاری زمانی که صالحی امیری به عنوان دومین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد، پیش از رای گیری در جمع خبرنگاران فضای مجلس برای رای به صالحی امیری را مثبت ارزیابی کرد! حال این سوال مطرح است که آیا آقای مجیدانصاری از فضای مجلس بی‌اطلاع است یا تصورش در راستای تعامل دقیقه 90 بهارستان با پاستور بوده است.

 

به هر حال مجید انصاری دارای تجربه است لذا بعید است که سکوت او دلیل نداشته باشد پس چه بهتر که دغدغه‌های پارلمانی دولت را با افکار عمومی در میان بگذارد تا برخی شبهات رفع شود.
/روزنامه آرمان


ویدیو مرتبط :
سانسور نام محمدرضا شجریان از مصاحبه معاون پارلمانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکرار سخنان عجیب احمدی نژاد ، این بار توسط معاون پارلمانی اش:در رأس بودن مجلس مال قدیم هاست!



برگزاری انتخابات , رئیس جمهور , جایگاه مجلس

 

در حالی که ادعای پیشین رئیس جمهور در خصوص انکار جایگاه مجلس با واکنش های منفی زیادی مواجه شده بود ، این بار نوبت معاون او رسیده که به سمت بهارستان شلیک کند و مدعی شود که مجلس در رأس امور نیست!

این سخن در حالی آن هم از سوی محمد رضامیرتاج الدینی معاون "پارلمانی" رئیس جمهور اظهار می شود که 10 روز بعد در کشور انتخابات مجلس برگزار می شود.

جالب اینجاست میرتاج الدینی قبل از این که به دولت برود ، نماینده مجلس بود و وقتی در مجلس حضور داشت ، مجلس را در رأس امور می دانست ولی حالا که به دولت رفته ، می گوید: وقتی از مجلس به دولت رفتم نگاهم در این خصوص که "مجلس در راس امور است" تعدیل شده است!

آن طور که مهر روایت کرده ، معاون پارلمانی رئیس جمهور در برنامه سه شنبه شب "دیروز، امروز ، فردا" که از شبکه سوم سیما پخش شد ،گفته است:مجلس در تصویب قوانین در راس امور است و کلام امام باید در جای خودش به آن توجه شود. اصل 113 قانون اساسی می گوید بعد از رهبری بالاترین مقام رسمی کشور رئیس جمهور است و طبیعتا نظر امام نیز همین بوده است و این که گفته می شود مجلس در راس امور است در بعد نظارت و تصویب قوانین است.

میرتاج الدینی با اشاره به این حرف رئیس جمهور که در گذشته گفته بود مجلس در راس امور نیست، اظهار داشت: فرمایش امام زمانی مطرح شد که رئیس دولت را مجلس انتخاب می کرد اما الان رئیس جمهور را مردم انتخاب می کنند. نظام ما یک نظام ریاستی و پارلمانی است و به هر دوی این موارد باید در جای خودش توجه شود.

وی البته توضیح نداد که اگر مجلس در رأس امور نیست ، چگونه می تواند وزرا و حتی خود رئیس جمهور را استیضاح و عزل کند ؟ اگر مجلس در رأس امور نیست چرا ذولت موظف است قوانین مصوب آن را اجرا کند و گزارش بدهد؟ چرا دولت باید بودجه خودش را هم با تصویب مجلس خرج کند و نظایر این ها؟

حذف مجلس از رأس امور ، چه با بی کفایتی و بی عرضگی نمایندگان مجلس باشد و چه با تحمیل چنین نظرات عجیب و غریبی ، فرجامی جز کنترل ناپذیری دولت و استبداد دولتی ندارد.

البته سخن بر سر مجلس هفتم و هشتم و نهم و ... نیست ، چرا که برخی از مجالس با حضور وکیل الدوله ها و با انفعال خود ، عملاً مجلس را از کارکرد خود ساقط کرده اند ؛ سخن این است که برخی دولتمردان از شرایط موجود به نفع تثبیت اراده بی چون و چرای دولتی بهره می گیرند و می کوشند سقوط مجلس را تئوریزه کنند تا در آینده نیز حتی با سرکار آمدن مجالس قوی ، دولتی ها خیالشان از بابت مجلسی که در رأس امور نیست راحت باشد!

دولت چگونه مجلسی را دوست دارد؟

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین در خصوص تعامل دولت و مجلس گفت: هر چقدر تعامل بین این دو قوه بیشتر باشد تسهیل در امور کشور بیشتر انجام می شود و اصل بر تعامل است نه چالش بین این دو قوه. قانون را نوشته اند تا قوای مجریه و مقننه با هم کار کنند نه اینکه پیکار کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر گاه دولت و مجلس با یکدیگر تعامل داشتند به نتیجه شیرینی دست یافتند. همچنین نشست های کارشناسی و مشترک بین دولت و مجلس نتایج خوبی مانند موضوع هدفمندی یارانه ها، ادغام وزارت خانه و برنامه پنجم داشت.

میرتاج الدینی در ادامه افزود : هر نوع بحث و کارشناسی و مخالف را حمل بر اختلاف ندانیم چرا که افراد سلیقه های مختلفی دارند و در شرایطی که 290 نماینده مجلس مستقل بوده و دولت نیز در حال انجام وظایف است انتظار اینکه اختلاف نظری نباشد درست نیست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار داشت: تعامل مجلس هفتم نسبت به مجلس هشتم با دولت بیشتر بود و اگر بخواهم نمره ای در این خصوص به مجلس هشتم بدهم نمره بین 12 تا 14 را انتخاب می کنم چرا که در مجلس هشتم تعامل سنگین تر شد، سئوال از وزرا بیشتر شد و آئین نامه های مجلس به قدری تند بود که دولت حق دفاع از خود نداشت.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه افزود: اگر مجلس و دولت همگن و همسو باشند بهتر است چرا که اگر مجلس یک حرف بزند و دولت حرف دیگر مدیریت اجرایی کشور دچار کندی عمل می شود و این موضوع را در حال حاضر میان دولت و مجلس شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی قانونی تصویب شد دولت باید آن را بپذیرد، اظهار داشت: دولت احمدی نژاد تابحال همین کار را کرده  و تمام قوانین را رعایت کرده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهوردر بخش دیگری از صحبت های خود گفت: یک برداشت و فکری غلط در جامعه جا انداخته اند که هر نماینده ای از دولت دفاع کند وکیل الدوله است مگر رئیس جمهور وکیل مردم نیست.

میر تاج الدینی گفت: فکر کنم یک سال اول مجلس نهم و قوه مجریه هر دو قوا همسو و همگرا باشند.

توجیه "بیداری انسانی"

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: مشی اصلی نظام در سیاست خارجی همان فرمایشات مقام معظم رهبری است که در مورد گسترش بیداری اسلامی در سطح دنیا مطرح فرمودند.

میرتاج الدینی گفت: مرحله اول بیداری اسلامی است و مرحله بعد از آن بیداری مستضعفان جهان و اینکه رئیس جمهور می گوید بیداری انسانی منظورش این است که انقلابیون مراقب باشند آمریکایی ها نظامشان را در دست نگیرند.../عصرایران