اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معاون وزیر بهداشت:مردم پزشک عمومی را قبول ندارند / 65 درصد هزینه‌های درمانی را مردم پرداخت می‌کنند



پزشک عمومی,مصرف نمک در ایران

معاون وزیر بهداشت:مردم پزشک عمومی را قبول ندارند / ایرانی‌ها 2 برابر نیاز بدن نمک مصرف می‌کنند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم پزشک عمومی را قبول ندارند و برای هر مشکلی به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه رخشانی در نشست خبری که در مرکز بهداشت اهواز برگزار شد اظهار کرد: در سطح کشور از تجهیزات فوق تخصصی، داروهای جدید، بیمارستان‌های مجهز و از بهترین امکانات درمانی استفاده می‌کنیم؛ با وجود همه این امکانات مردم راضی نیستند و هزینه از جیب مردم پرداخت می‌شود.

*65 درصد هزینه‌های درمانی را مردم پرداخت می‌کنند

وی ادامه داد: 65 درصد هزینه‌های درمانی را مردم می‌دهند در حالی که در قانون برنامه چهارم قرار بر این شد که مردم تنها 30 درصد هزینه‌ها را پرداخت کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه در نظام سلامت به مردم و مسئولان آدرس اشتباه داده‌ایم اذعان داشت: مردم پزشک عمومی را قبول ندارند و برای هر مشکل به متخصص مراجعه می‌کنند؛ پزشک عمومی نیز وقتی درسش تمام شد هیچ هویتی ندارد، به همین دلیل به دنبال کسب تخصص است.

وی به سرگردانی مردم در دریافت خدمات اشاره کرد و گفت: اگر بستر مناسبی برای ارائه خدمات نباشد فرد به بیراهه می‌رود؛ پزشک خانواده می‌تواند این اوضاع را ساماندهی کند.

رخشانی افزود: ‌در طرح پزشک خانواده یک جمعیت خاص در حدود 2 هزار و 500 نفر به پزشک تحویل داده می‌شود و یک سرانه برای این تعداد بیمار برای پزشک در نظر گرفته می‌شود؛ پزشک با این جمعیت آشنایی کامل پیدا می‌کند و می‌تواند بیماران خود را با مراقبت و آگاه‌سازی سالم نگه دارد.

وی خاطر نشان ساخت: در صورتی که بیمار بیش از حد به پزشک خانواده مراجعه کند، از میزان سرانه‌ای که به پزشک داده می‌شود کسر می‌شود، پزشک باید تا جایی که می‌تواند بیماری را کاهش دهد و به این روش، پیشگیری از بیماری‌ها انجام شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت اضافه کرد: در صورتی که پزشک خانواده متوجه شد که نمی‌تواند بیمار را درمان کند او را به متخصص یا سطح دو ارجاع می‌دهد و متخصصی را معرفی می‌کند که کارش خوب باشد.

وی با بیان اینکه در ایران 76 میلیون نفر جمعیت وجود دارد تصریح کرد: به طور متوسط 6 میلیون نفر به خدمات تخصصی و بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند و مابقی افرادی سالم هستند که به درمان نیاز ندارند یا با خدمات سرپایی مشکلات آن‌ها برطرف می‌شود و با طرح پزشک خانواده می توان به این قشر رسیدگی کرد.

*"پیشگیری بهتر از درمان" در حد شعار باقی مانده است

رخشانی با اشاره به اینکه هیچ مسئولی به مقوله بهداشت توجه نمی‌کند و "پیشگیری بهتر از درمان" در حد شعار باقی مانده است بیان داشت: مردم و مسئولان به اجبار درمان را از ما طلب می‌کنند، در حالی که ما به اجبار بهداشت را به مردم می‌دهیم؛ نتایج بهداشت فوری دیده نمی‌شود و باید چندین سال برای رسیدن به نتیجه صبر کرد.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس طرح پزشک خانواده اجرا شده است توضیح داد: کاهش نسخ، کاهش مصرف دارو، کاهش تعداد ارجاع برای آزمایش و رادیولوژی در نتیجه اجرای این طرح در این استان مشاهده شده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت به اجرای رایگان این طرح در استان فارس اشاره کرد و عنوان کرد: به دلیل مراجعه زیاد مردم تصمیم به این شد که فرانشیزی معادل 10 درصد برای ویزیت پزشک و 30 درصد برای دارو و سایر خدمات دریافت شود.

*برای اجرای طرح پزشک خانواده به بسترهایی نیاز داریم

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده به بسترهایی نیاز داریم تصریح کرد: مهمترین آن‌ها بستر فرهنگی است، پس از آن باید زیرساخت‌ها فراهم شود و پس از آن اطلاعات مردم در سامانه سلامت ثبت ‌شود.

رخشانی با اشاره به فرمایش رهبر معظم که فرموده‌اند بیمه‌ها باید بیمه سلامت باشد اظهار داشت: هنوز هم در کشور ما بیمه‌ها درمانی هستند در حالی که بیمه‌ای که بخواهد درست عمل کند اول باید پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه پزشک خانواده برای استقرار نیاز به زمان دارد گفت: این طرح قرار نیست که 100 درصد بتواند جامعه را پوشش دهد، حتی در کشورهایی که این طرح کامل هم اجرا شده بهترین پوشش 65 درصد بوده است و در استان فارس نیز در حال حاضر 65 درصد است.

*تعداد پزشکان خوزستان برای اجرای طرح پزشک خانواده کافی است

رخشانی با اشاره به اینکه خوزستان از نظر زیرساخت‌ها و الکترونیک شرایط خوبی دارد عنوان کرد: در خوزستان به سرعت برنامه را آغاز می‌کنیم و با چهار دانشگاه این حوزه نیز جلساتی خواهیم داشت، تعداد پزشکان خوزستان برای اجرای طرح پزشک خانواده کافی است و تنها از نظر توزیعی اشکالاتی وجود دارد.

وی در ارتباط با اولویت‌های معاونت بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: اولویت اول سبک زندگی سالم است. در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر افزایش یافته و این بیماری‌ها تا پایان عمر نیز ادامه خواهند داشت.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: مهمترین نکات برای داشتن یک زندگی سالم، تغذیه سالم، فعالیت‌ بدنی و دوری از دخانیات است و 75 درصد بیماری‌ها با این عوامل کنترل می‌شوند.

*مهمترین بیماری‌ها در زنان افسردگی و در مردان بیماری‌های قلبی و عروقی

وی با بیان اینکه مهمترین بیماری‌ها در زنان نیز افسردگی و در مردان بیماری‌های قلبی و عروقی است خاطر نشان ساخت: افسردگی در زنان ایرانی را باید جدی بگیریم زیرا زن پایه خانواده است و اگر به افسردگی دچار باشد کل خانواده با آن به نوعی دست به گریبان می‌شوند.

رخشانی خاطرنشان ساخت: در 30 سال گذشته هر 10 سال وزن زنان 20 درصد و وزن مردان 10 درصد افزایش یافته است؛ 55 درصد زنان و 45 درصد مردان دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.

وی با اشاره به اینکه ‌فشار خون عامل 35 درصد سکته‌های قلبی و مغزی است توضیح داد: 40 درصد از کسانی که عمل قلب باز انجام می‌دهند به فشار خون مبتلا هستند.

*اجرای طرح "بسیج ملی ارتقا سلامت ایرانیان "

معاون بهداشتی وزیر بهداشت به اجرای طرح "بسیج ملی ارتقا سلامت ایرانیان " اشاره کرد و ادامه داد:  از 14 اردیبهشت ماه این طرح در راستای سنجش فشارخون و تناسب اندام افراد بالای 30 سال اجرا شده است و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

وی افزود: اطلاعات این افراد در سامانه سلامت الکترونیک ثبت می‌شود و تا به حال 30 میلیون ایرانی در سامانه ثبت شدند.

*ایرانی‌ها 2 برابر نیاز بدن نمک مصرف می‌کنند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شیوع فشارخون در افراد بالای 30 سال 20 درصد است اذعان داشت: 10 درصد از این افراد از بیماری خود بی‌اطلاع هستند، در این طرح قصد داریم این 10 درصد را شناسایی کنیم.

وی در پایان یادآوری کرد: برای مبتلا نشدن به فشارخون نمک مصرفی قطع شود زیرا ایرانی‌ها دو برابر نیاز بدن نمک مصرف می‌کنند، تغذیه مناسب، 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز و عدم استعمال دخانیات امکان ابتلا به فشارخون را کاهش می‌دهد./فارس

 

 

 


ویدیو مرتبط :
همایش پزشک خانواده با حضور معاون وزیر بهداشت در فسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون درمان وزیر بهداشت: دولت، 94 درصد هزینه بیماران خاص و سرطان را پرداخت می کند



اخبار,اخبار اجتماعی ,هزینه  درمان  بیماران خاص

 معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماران خاص و صعب العلاج مانند سرطان حداکثر شش درصد هزینه های درمان را پرداخت می کنند و دولت بقیه این هزینه ها را جبران می کند.

محمد آقاجانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره بسته خدمات بیماران صعب العلاج در طرح تحول سلامت افزود: با اجرای طرح تحول سلامت، اقدامات خوبی برای این بیماران انجام شده است به عنوان مثال داروهای مورد نیاز این بیماران با تفاهم بیمه های پایه چهارگانه و سازمان غذا و دارو تحت پوشش حمایت ویژه قرار گرفته است.


وی ادامه داد: هزینه های خدمات درمانی این بیماران در قالب طرح تحول سلامت، زیر پوشش دولت قرار گرفته است و هزینه های این بیماران نیز با فرانشیز سه درصد برای روستاییان و شش درصد برای شهرنشینان، حمایت می شود و دولت حداقل 94 درصد این هزینه ها را پرداخت می کند.


معاون درمان وزیر بهداشت توضیح داد: بسته بیماران خاص شامل پوشش هزینه بیماران خاص مانند هموفیلی،تالاسمی، بیماران مزمن کلیه، بیماران نیازمند پیوند و سرطانها است.


وی گفت: دولت در طرح تحول سلامت 94 درصد هزینه بیماران بستری شهری را در بیمارستانهای دولتی و 97 درصد هزینه بیماران روستایی را پوشش می دهد و این پوشش برای بیماران خاص و صعب العلاج هم اجرا می شود گر چه هزینه های این بیماران بسیار بالاتر است.


وی افزود: در واقع بیماران خاص و صعب العلاج به علت هزینه های بالاتر سهم بیشتری از اعبتارات طرح تحول سلامت، دارند و منابع بیشتری برای آنها هزینه می شود.


آقاجانی در پاسخ به این پرسش که در مجموع چه مقدار از اعتبارات طرح تحول سلامت برای بیماران خاص و صعب العلاج هزینه می شود، گفت: رقم دقیق آن را به خاطر ندارم اما در کل پوشش ویژه تری برای هزینه این بیماران در قالب طرح تحول سلامت اعمال می شود.


معاون درمان وزیر بهداشت گفت: البته بسته خدمات بیماران خاص و صعب العلاج هنوز کامل نیست، نیاز به لکه گیری دارد و باید پوشش بیشتری برای هزینه این بیماران برقرار شود.


سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز جمعه شب در مصاحبه ای اعلام کرده بود که برای اجرای بسته حمایت از بیماران صعب العلاج به حمایت بیشتر بیمه ها نیاز داریم و اگر این حمایت برقرار شود، در این زمینه ها نیز گام های بزرگی برداشته خواهد شد.


 اخبار اجتماعی  -  ایرنا