اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معاون رییس جمهور:هدفمندی یارانه ها برای تحقق عدالت اجتماعی است



 

معاون رییس جمهور:هدفمندی یارانه ها برای تحقق عدالت اجتماعی است

 

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها برای تحقق عدالت اجتماعی و بهره مندی عادلانه مردم از امكانات و خدمات نظام است.

حجت الاسلام ' سیدمحمدرضا میرتاج الدینی ' روزیكشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان اهر با تاكید بر لزوم همراهی مردم برای اجرای موفق این قانون افزود: با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها 20 درصد در بودجه كشور صرفه جویی می شود.

وی گفت: این میزان صرفه جویی معادل اعتبارات عمرانی كشور در زمینه های مختلف بوده و با افزودن آن به اعتبارات عمرانی، این اعتبارات دو برابر شده و آهنگ سازندگی و توسعه به بیش از دو برابر افزایش می یابد.

وی افزود: اجرای این قانون موجب ارتقای بهره وری، مدیریت صحیح و بهینه از منابع و افزایش برنامه های سازندگی و تقویت زیرساخت ها می شود.

حجت الاسلام میرتاج الدینی گفت: دولت و مجلس با كار كارشناسی به اجرای این قانون اطمینان دارند.

معاون پارلمانی رییس جمهور همچنین هفته بسیج را فرصتی مغتنم برای تبیین جایگاه بسیج و نقش موثر آن درجامعه عنوان كرد و افزود: تفكر بسیجی به تمامی دنیا صادر شده و استقبال جهانی از سفرهای رییس جمهور به خصوص مردم و مسوولان لبنان نشان از علاقه مندی ملل آزاده دنیا به دستاوردهای نظام و انقلاب دارد.

وی گفت: تشكیل ارتش بیست میلیونی بسیج هدف بزرگ حضرت امام(ره) بود و هر روز كه از عمر پر بركت این تشكل مردمی می گذرد اقتدار و عظمت آن بیشتر نمایان می شود.

حجت الاسلام میرتاج الدینی با اشاره به استعدادهای شهرستان اهر دربخش كشاورزی و گردشگری و معادن، توجه ویژه مسوولان ذیربط به ایجاد زیر ساخت ها در این زمینه را خواستار شد.

وی، تسریع در پروژه بزرگراه اهر– تبریز را خواستار شد و قول مساعد داد كه با هماهنگی مسوولان منطقه پیگیر مسایل و مشكلات این شهرستان باشد.

در این جلسه همچنین با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور گازرسانی به 18 روستای اهر تصویب شد...../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
شهید رجایی از ضرورت هدفمندی یارانه ها و عدالت می گوید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون اول رئیس‌جمهور:هدفمندی یارانه‌ها به شیوه فعلی ادامه می‌یابد /فشار اقتصادی همچنان ادامه دارد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه‌ها

 

اخبار اقتصادی - معاون اول رئیس‌جمهور:هدفمندی یارانه‌ها به شیوه فعلی ادامه می‌یابد

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کارآفرینی تولید ثروت در جامعه است از تشکیل منظم جلسات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در دولت یازدهم خبر داد و گفت: ‌تا زمانی که طرح دولت کامل نشده هدفمندی یارانه‌ها به شیوه فعلی ادامه خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور در هشتمین جشنواره ملی تقدیر از کارآفرینان برتر اظهار داشت: منظور از کارآفرینی فقط تولید نیست و همه افرادی که از فرصت‌ها بهره‌برداری مناسب می‌کنند و قدرت ریسک‌پذیری دارند کارآفرین هستند.

وی با بیان اینکه ریسک‌پذیری با مفهوم کارآفرینی عجین شده است، گفت: اگر انسان از شکست بترسد و وارد کاری نشود هیچگاه موفق نخواهد شد.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: با توجه به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور این افراد نباید تنها به دنبال یک کار مطمئن با یک درآمد اندک دولتی باشند و باید ریسک‌پذیر کارآفرین باشند.

وی اضافه کرد:‌ دولت‌ها وقتی به موضوع کار‌آفرینی اهمیت می‌دهند تنها از باب حل کردن بحث اشتغال نیست و کارآفرینی به معنای تولید ثروت است.

وی توسعه تکنولوژی را از دیگر مزایای کارآفرینی دانست و افزود: چون کارآفرین با خلاقیت سروکار دارد باید تکنولوژی را توسعه دهد و حکومت‌ها وقتی توسعه پیدا می‌کنند که برای عمق‌ بخشیدن به آن در کارآفرینان خود تأکید دارند.

جهانگیری گفت: در حال حاضر کارآفرین بیش از اینکه خود را در رقابت با دیگر کارآفرینان ببیند در رقابت با موانع قانونی می‌بیند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به انتشار برخی اخبار در رسانه‌های متعلق به نهادهای دولتی و حکومتی گفت: دولت از نقد استقبال می‌کند اما تولید برخی اخبار موجب نگرانی مردم می‌شود.

وی در این باره توضیح داد: دولت با تمام قدرت و آگاهی از شرایطی که در آن قرار دارد مصمم است برای برون‌رفت از مسائل و مشکلات بهترین راه‌حل را پیدا کند.

جهانگیری گفت:‌در برخی اخبار رسانه‌ها گفته می‌شود دولت برنامه‌ای برای هدفمندی ندارد یا دولت می‌خواهد به جای پرداخت نقدی، کالا به مردم بدهد در حالی که به عنوان معاون اول رئیس جمهور اعلام می‌کنم که تاکنون دولت هیچ تصمیمی در این‌باره نگرفته است و رئیس جمهور هم اعلام کرد که هدفمندی ادامه می‌یابد.

وی اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها در مرحله اول آسیب‌های زیادی داشته و منابع و مصارف آن این موضوع را نشان می‌دهد چون طبق قانون قرار بود 50 درصد درآمد ناشی از هدفمندی یعنی حدود 14 هزار میلیارد تومان در سال بین مردم توزیع شود در حالی که الان 42 هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع می‌شود و چیزی حدود 11 هزار میلیارد تومان از بودجه برای این کار اختصاص یافته است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در حالی که بودجه عمرانی کشور 10 هزار میلیارد تومان است 11 هزار میلیارد تومان از بودجه برای توزیع یارانه نقدی برمی‌داریم.

جهانگیری گفت: برخی می‌گویند بیایید مناظره کنیم؛ ما چند آمار اعلام کردیم و گفتیم که در شرایط تورم نزولی قرار داریم و این گزارش را مرکز آمار که خوشبختانه رئیس آن هنوز تغییر نکرده اعلام کرد و می‌توانند این آمار را از او سؤال کنند اگر گفت غیر از این است راجع به آن بحث می‌کنیم.

وی تصریح کرد:‌ هم‌اکنون قانون هدفمندی یارانه‌ها را با دقت بررسی می‌کنیم اما تا آن زمان به همین شیوه فعلی ادامه می‌دهیم و هرگاه طرح ما کامل شد آن را به مردم و مجلس گزارش می‌دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به خبر برخی رسانه‌ها در مورد عدم تشکیل جلسه ستاد تدابیر ویژه در دولت یازدهم گفت:‌ این ستاد در دولت گذشته به دلیل اختلافاتی که با شورای عالی امنیت ملی به وجود آمده بود به طور کامل تشکیل نمی‌شد و تنها معاون اول رئیس جمهور با چند وزیر تشکیل جلسه می‌دادند.

جهانگیری اضافه کرد: اما از روزی که دولت تشکیل شده جلسات با حضور معاون شورای عالی و در برخی جلسات دبیر شورا تشکیل می‌شود و جلسات ستاد تدابیر دیه تقریباً در تمامی هفته‌ها به طور منظم تشکیل شده است.

 

---------------------------------------


معاون روحانی: هنوز تغییری در زندگی روزمره مردم ایجاد نشده است/ فشار اقتصادی همچنان ادامه دارد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در طول 4 ماه گذشته اقدامات موثری انجام شده اما هنوز تغییری در زندگی روزمره مردم ایجاد نشده و فشار اقتصادی و معیشتی همچنان حس می‌شود.

محمد علی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان در دومین نشست مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها که امروز برگزار شد با تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی گفت: یکی از بزرگترین پیام‌های قیام امام حسین(ع) این است که اگر تمام ابزارها و امکانات هم در اختیار قدرت‌های ظالم باشد، چراغ هدایت الهی خاموش‌شدنی نیست.

 

وی نسبت به انجام وظایف مسئولین سازمان در جهت روشن‌تر کردن ارزش‌های پیام قیام امام حسین(ع) ابراز امیدواری کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه تصریح کرد: با نگاهی اجمالی به شرایط کشور در ماه‌های نخست سال جاری می‌بینیم که نوعی یاس و ناامیدی در جامعه حاکم بود، وجود مشکلات معیشتی، بیکاری جوانان تحصیلکرده، فشار اقتصادی و اجتماعی به کارکنان دولت و فساد مالی در بخش‌های اداری کشور مردم را نسبت به آینده ناامید کرده بود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین اثری که انتخابات 24 خرداد در فضای عمومی کشور ایجاد کرد بازگرداندن امید به اقشار مختلف مردم بود، افزود: تحلیل جامعه شناسی اتفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری امسال رخ داد و امیدی که در دل جوانان و مردم به وجود آمد کار آسانی نیست، نکته مهم دیگر تغییر رویکرد بازیگران اصلی قدرت جهان با کشورمان و بازگشت روحیه مثبت به جامعه جهانی برای تعامل با ایران است.

نجفی در ادامه موفقیت‌های دولت یازدهم در عرصه‌های داخلی و خارجی را مرهون لطف خداوند دانست و گفت: مجموعه موفقیت‌های رئیس جمهور در سفر به نیویورک و موفقیت تیم کارشناسی کشورمان در مذاکرات ژنو و حمایت از پیشنهاد رئیس محترم جمهور در خصوص مبارزه با خشونت و افراطی گری پوسته سختی را که در ارتباط با تحریم‌ها طی چند سال گذشته شکل گرفته بود شکافت.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در طول 4 ماه گذشته اقدامات موثری انجام شده اما هنوز تغییری در زندگی روزمره مردم ایجاد نشده و فشار اقتصادی و معیشتی همچنان حس می‌شود، هرچند با تمام این مشکلات مردم به آینده امیدوار هستند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی سه شرط یک زندگی اصیل را " امید، آرامش و شادی" دانست و یادآور شد: سه عامل امید، آرامش و شادی در کنار هم انسان را به یک زندگی اصیل و معنوی هدایت می‌کند، ما امیدواریم دولت بتواند این امید را تشدید کند، آرامشی که مردم به آن نیاز دارند فراهم شود و شادی مورد نیاز برای رشد و تعالی جامعه به وجود بیاید.

نجفی گفت: با مسئولیتی که هر یک از ما در این سازمان عهده‌دار شده‌ایم برای مشارکت خالصانه با دولت، برای دستیابی به اهداف دولت تدبیر و امید، اعلام آمادگی کرده‌ایم.

نقد گذشته محکوم کردن آنها نیست/ ۴ سال دیگر ما را نقد می‌کنند

معاون رئیس جمهور در ادامه دلیل یادکردن از گذشته را محکوم کردن گذشتگان ندانست و گفت: محکوم کردن پیشینیان مشکلی را حل نمی‌کند ما از نقد گذشته 2 هدف اصلی را دنبال می‌کنیم، جلوگیری از اشتباهاتی که مدیریت‌های گذشته داشته‌اند یکی از اهداف ما در نقد گذشته است، هرچند انسان جایزالخطاست و افرادی هم 4 سال دیگر ما را نقد خواهند کرد.

نجفی یادآور شد: هدف دوم نقد اقدامات پیشینیان، ارزیابی شرایط و مشکلات و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات عملیاتی و اجرایی است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: با توجه به اینکه حدود 9درصد از فرصت 48 ماهه مجموعه دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دست رفته است باید کار اجرایی و عملیاتی را هرچه زودتر آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف از نشست معاونین سازمان و مدیران کل استان‌ها تبیین رویکردهای سازمان و تشریح اقدامات آینده در ستاد و استان‌هاست، تصریح کرد: ما سازمان میراث فرهنگی را در شرایط نامناسبی تحویل گرفتیم، وضع سازمان از وضع عمومی دولت بدتر است و اوضاع استان‌ها از نظر بودجه مناسب نیست.

نجفی گفت: از نظر کیفیت نیروی انسانی سازمان با وضعیت بسیار بدی مواجه است، از8 هزار و 750نفر نیروی رسمی و قراردادی 60 درصد مدرک فوق دیپلم به پایین دارند و 50 درصد دارای مدرک دیپلم و زیردیپلم هستند که این شرایط برای یک سازمان تخصصی مناسب نیست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه 75 درصد نیروی انسانی سازمان به صورت قراردادی مشغول فعالیت هستند، گفت: بنا بر قانون حداکثر نیروهای قراردادی باید 20 درصد از کل نیروهای یک سازمان باشد، با توجه به آمار و اسناد موجود سال 84 کل نیروهای قراردادی و رسمی سامان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 1800 نفر بوده که طی 8 سال این رقم 5 به حدود برابر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این افزایش نیروی انسانی بدون درنظر گرفتن تخصص افراد و ظرفیت فیزیکی سازمان اتفاق افتاده و شرایطی غیرقابل قبول را ایجاد کرده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مشکلاتی که در سه حوزه ماموریتی سازمان وجود دارد، گفت: در بخش میراث فرهنگی سازمان متهم به ناتوانی در حفاظت از میراث فرهنگی و درگیر پرونده‌های مختلف در دادگاه‌های داخلی و خارجی است، ناتوانی در ایجاد هماهنگی بین بخش‌ها و آمارسازی از جمله ایرادهایی است که در بخش گردشگری به سازمان گرفته می‌شود و در حوزه صنایع دستی، سازمان متهم به ناتوانی در حمایت و هدایت هنرمندان و صنعتگران است.

نجفی افزود: سه بخش سازمان مانند سه جزیره مستقل عمل می‌کرده‌اند و مدیریت داخلی سازمان دچار نوعی آشفتگی بوده است.

معاون رئیس جمهور مدیریت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دچار ازهم‌گسیختگی دانست و گفت: شورای عالی میراث فرهنگی که مبنای قانونی و اختیارات قانونی دارد و امکان حل بسیاری از مشکلات با استفاده از این شورا وجود داشته سال‌هاست تشکیل نشده و هیچ منطقی هم برای عدم تشکیل این شورا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در حالی که سال سوم برنامه پنجم رو به پایان است هیچ اقدامی در رابطه با اهداف این برنامه صورت نگرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: با وجود چنین وضعیتی ما احساس نمی‌کنیم در بن‌بست قرار گرفته‌ایم، اقدامات خوبی صورت گرفته و برنامه‌هایی برای آینده طرح‌ریزی شده است.

معاون رئیس جمهور گفت: یک مسئله مهم برای سازمان وجود دارد و آن تشریک مساعی معاونین سازمان با مدیران کل استان‌هاست تا سازمان به جایگاه اصلی خود بازگردد.

نجفی با اشاره به اینکه سه رکن اصلی سازمان باید به هم پیوند بخورند، تاکید کرد: باید فرهنگ سازمانی و انسجام سازمانی را ایجاد کنیم، این کار میسر است چراکه هر 3 فعالیت سازمان از جنس فرهنگ است.

وی ایجاد انسجام سازمانی در ستاد و استان‌ها را ضروری دانست و افزود: سازمان میراث فرهنگی باید به یک سازمان برنامه‌محور تبدیل شود، با توجه به اینکه در گذشته واحدی که عهده دار برنامه‌ریزی شود وجود نداشت، ماموریت برنامه ریزی به معاونت سرمایه گذاری اضافه شد.

معاون رئیس جمهور به تدوین سند تحول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان‌ها تاکید کرد و گفت: اقدامات خوبی در استان‌ها تشکیل شده اما باید انسجام بیشتری وجود داشته باشد و برنامه ها در طول هم قرار بگیرند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی قبول مشارکت مردم در سه حوزه کاری سازمان را یکی دیگر از رویکردهای مهم در استان‌ها دانست و افزود: باید قبول کنیم که بدون مشارکت مردم، سازمان در محورهای سه گانه موفقیتی کسب نمی کند.

وی اضافه کرد: در بخش مدیریت موزه‌ها باید قانون تشکیل هیات امنا را در دستور کار قرار دهیم چراکه اجرای این طرح به نفع سازمان است.

معاون رئیس جمهور سازماندهی مشارکت بخش خصوصی و مردم در بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر عهده سازمان دانست و گفت: زمینه مشارکت مردم در هر سه حوزه باید تعریف و تبیین شود.

نجفی یادآور شد: ما قیم مردم نیستیم بلکه از طرف مردم مسئولیتی داریم که با مشارکت ونظارت و خواست آنها از این مجموعه حفاظت کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه افکار عمومی باید نسبت به ارزش‌ها، مفاهیم و آثار فرهنگی آگاه شوند، افزود: مدیریت در سازمان میراث فرهنگی، مدیریت هماهنگی است، با استفاده از مدیریت هماهنگی می‌توانیم مشارکت ارگان‌ها و دستگاه‌های دیگر را برای رسیدن به اهداف سازمان در هر سه حوزه جلب کنیم.

معاون رئیس جمهور توجیه مسئولان استانی نسبت به اهمیت وظایف سازمان را از ماموریت‌های مهم و قابل توجه مدیران کل استانها دانست و تصریح کرد: استانداران، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها باید نسبت به اهمیت کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجیه شوند تا مسیر پیشبرد اقدامات در استان‌ها باز شود.

وی ادامه داد: هماهنگی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پیگیری خواست‌ها و پیشنهادهای آنها از دیگر اقداماتی است که باید در دستور کار مدیران کل استانها قرار گیرد.

نجفی با اشاره به اهمیت مسئله پژوهش و آموزش که طی چند سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود، گفت: احیای مرکز آموزش عالی سازمان و رایزنی با برخی مراکز آموزشی برای ارتقاء سطح علمی کارکنان سازمان با سرعت در حال پیگیری است.

معاون رئیس جمهور بار دیگر پژوهش را قلب تپنده سازمان دانست و افزود: بحث پژوهش نباید فقط در پژوهشگاه دنبال شود، پژوهش در هر سه حوزه باید تقویت شود و توان پژوهشی استان‌ها نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: مدیران کل استان‌ها باید با مسئولان ادارت تابعه در شهرستان‌ها و مدیران پایگاه‌های تاریخی ارتباط مستمر داسته باشند و از چگونگی روند فعالیت‌ها مطلع شوند.

وی ادامه داد: باید درهای سازمان را به روی استادان دانشگاه باز کنیم و با اجرای سیاست درست در توسعه کشور نقش پررنگی داشته باشیم.

نجفی با اشاره به اینکه مدیریت دارای 4 مرحله است، توضیح داد: شناسایی وقبول مشکل، شناخت ریشه‌ها و علل آنها، شناخت دارو و درمان و استفاده صحیح از روش درمان و دارو، 4 رکن اساسی مدیریت است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور حل مشکلات را منوط به توانایی‌های خاص افراد دانست و گفت: بسیاری از افراد در مراحل ابتدایی مدیریت جا می‌مانند و قادر به راهیابی به مرحله پایانی و حل مشکل نیستند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تقویت روحیه معنوی و علمی را لازمه مدیریت دانست و افزود: بسیاری از راه‌حل‌های گذشته برای حل مشکلات فعلی مناسب نیست، باید نسبت به حل معضلات نگاه جدید و رویکرد جدید داشته باشید.

هنوز به جمع‌بندی درباره برنامه‌های ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی نرسیدیم

وی در رابطه با اجرای برنامه‌های نوروزی ستاد تسهیلات سفر گفت: هنوز به جمع‌بندی کلی برای ادامه روند قبلی و یا تغییر در اجرای برنامه‌ها نرسیده‌ایم و در حال بررسی وضعیت موجود و نوع وظایف سازمان در قبال مردم هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: در خصوص اماکنی که در ایام نوروز مورد بازدید بیشتری قرار می‌گیرد باید اقداماتی صورت گیرد که مردم تغییرات را حس کنند.

معاون رئیس جمهور در پایان تشکیل کارگروه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان‌ها را لازم دانست و افزود: این کارگروه‌ها زیر نظر شورای برنامه ریزی استان در برخی استان‌ها تشکیل شده است، اما انتظار می‌رود فعالتر از گذشته عمل کنند.

اخبار اقتصادی - فارس