اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معامله‌گران دلار بر‌سر دو راهی



در پنجمین روز هفته، دلار برای سومین‌بار در هفته جاری نوسانی را تجربه نکرد تا مانند روز سه‌شنبه روی قیمت 3325 تومان قرار بگیرد. به گفته فعالان، روز چهارشنبه گرفتار شدن دلار در بازه نوسان محدود موجب شد که معامله‌گران این ارز در دو راهی خرید یا فروش ارز قرار بگیرند. همزمان با آرامش دلار در بازار آزاد، نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی 4 تومان افزایش یافت تا دلار مبادله‌ای از قیمت 2970 تومان عبور کند و به قیمت 2971 تومان برسد.

با توقف حرکت صعودی دلار و کاهش قیمت اونس به زیر 1190 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر، سکه تمام بهار آزادی نیز 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 873 هزار تومان رسید. این سومین افت پیاپی روزانه سکه بود.

گرفتاری دلار در پاساژ افشار
روز گذشته شاخص بازار ارز در دامنه نوسانی محدودی حرکت کرد تا برخی معامله‌گران ارزی اذعان کنند که دلار در این بازه محدود گیر کرده است. چهارشنبه، دلار میان معامله‌گران میدان رو به روی پاساژ افشار در بازه 3325 تومان تا 3330 تومان نوسان کرد. شاخص بازار ارز در معاملات بازیگران فردایی نیز تغییرات زیادی را تجربه نکرد و عمدتا در محدوده 3330 تومان تا 3334 تومان قرار گرفت. به اعتقاد فعالان، گیرکردن دلار در دامنه نوسانی محدود موجب شده بود که اکثر معامله‌گران ارزی در دو راهی خرید یا فروش ارز خود قرار بگیرند.

 

به گفته فعالان زمانی‌که برخی معامله‌گران انتظار داشتند دلار در راه صعودی یا نزولی قرار بگیرد، شاخص بازار ارز مسیر قیمتی خود را تغییر می‌داد؛ عاملی که موجب سردرگمی دسته‌ای از معامله‌گران در فروش یا خرید ارز شده بود. به نظر می‌رسد پس از نوسان نسبتا زیاد روز سه‌شنبه، بازار در روز چهارشنبه آرام گرفته بود و قصد داشت پس از این آرامش نسبی، مسیر قیمتی بعدی خود را انتخاب کند. دلار روز سه‌شنبه 10 تومان رشد کرده بود و در واقع معامله‌گران روز چهارشنبه عمدتا در حالت انتظار قرار داشتند تا ببینند دلار در روزهای آینده به کدام سمت حرکت خواهد کرد. در این فضا، در حالی که برخی فعالان به افزایش بیشتر امید ندارند، شمار دیگری انتظار افزایش بیشتر قیمت را دارند. یکی از بازیگران غیررسمی که اعتقاد به افزایش دوباره قیمت دارد، می‌گوید: «تا زمانی که برای دلار درخواست بیرونی وجود دارد، قیمت در مسیر کاهشی قرار نخواهد گرفت.»

به گفته او، «اگر در این شرایط (که دلار به‌سوی کشورهای همسایه حرکت می‌کند)، قیمت در مسیر نزولی قرار بگیرد، به سرعت مسیر خود را تغییر خواهد داد و به سمت نرخ‌های بالاتر بازخواهد گشت.» بر اساس گفته‌های این بازیگر باتجربه به نظر می‌رسد، قیمت دلار در روزهای گذشته از تقاضای معامله‌گران منطقه سلیمانیه تاثیر زیادی گرفته است. در روزهای گذشته ارزش دلار در بازار داخلی پایین‌تر از منطقه سلیمانیه کردستان عراق بود، عاملی که موجب خروج ارز ارزان‌تر از بازار تهران به سمت کشور همسایه شد. برخی از فعالان، گرفتار شدن دلار در دامنه نوسانی محدود روز چهارشنبه را نیز ناشی از کاهش تقاضای معامله‌گران کشور همسایه دانستند. یکی از عوامل دیگری که به کاهش نوسانات این ارز در روز چهارشنبه کمک کرد، عرضه ارز بازیگران بازارساز رسمی بود.

 

به این ترتیب در روزی که تقاضای چندانی در بازار ارز وجود نداشت، بازیگران بازارساز رسمی توانستند با عرضه خود به مدیریت نوسانات بازار بپردازند و تحرکات معامله‌گران آتی را بی‌ثمر کنند. کاهش تقاضا و عرضه بازیگران بازارساز رسمی نهایتا چنانکه اشاره شد موجب ماندن دلار روی قیمت 3325 تومان شد. در حالی که قیمت حاصل از عرضه و تقاضای عمده 3325 تومان بود، نرخ فروش دلار روی تابلوی صرافی‌های مجاز عمدتا 3335 تومان بود. چهارشنبه نرخ رسمی دلار برای سومین روز متوالی بالا رفت تا دلار مبادله‌ای از قیمت 2970 تومان عبور کند. در پنجمین روز هفته نرخ رسمی این ارز 4 تومان رشد را تجربه کرد تا به قیمت 2971 تومان برسد. دلار مبادله‌ای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به ترتیب 31 و 40 ریال رشد را به ثبت رسانده بود. این روند افزایشی موجب شد که شکاف نرخ رسمی با دلار بازار آزاد تا 6/ 10 درصد پایین بیاید.

حباب 20 هزار تومانی سکه
در پنجمین روز هفته، قیمت سکه سومین افت متوالی خود را تجربه کرد و با 2 هزار تومان کاهش به قیمت 873 هزار تومان رسید. سکه که روز یکشنبه با هزار تومان افزایش به قیمت 880 هزار تومان رسیده بود، از روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت.


روز دوشنبه سکه با 4 هزار تومان کاهش تا قیمت 876 هزار تومان پایین آمد. سه‌شنبه سکه تا حد زیادی در برابر افت مقاومت کرد تا نهایتا با هزار تومان کاهش به قیمت 875 هزار تومان برسد. این روند نزولی روز چهارشنبه با فشار رفتن اونس به زیر 1190 دلار و توقف حرکت صعودی دلار ادامه یافت؛ با این حال بهای سکه متناسب با کاهش قیمت طلای جهانی پایین نیامد تا حباب مثبت قیمتی این کالای گران‌بها بیشتر شود. حباب مثبت سکه که در روز سه‌شنبه 16 هزار تومان بود، در روز چهارشنبه به 18 هزار تومان رسید.

اخبار,اخباراقتصادی,نرخ دلار

 

اخبار,اخباراقتصادی,نرخ دلار


اخبار اقتصاد -  دنیای  اقتصاد 


ویدیو مرتبط :
دلار گران شد و مهران مدیری گریان!!! واکنش مدیری به گران شدن دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زور معامله‌ گران به دلار نرسید


دلار روز یکشنبه پس از 3 افت متوالی با 5 تومان افزایش قیمت به بهای 3 هزار و 445 تومان رسید و از فاز کاهشی خارج شد، اما روز دوشنبه بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت.

روزنامه دنیای اقتصاد: دلار روز یکشنبه پس از 3 افت متوالی با 5 تومان افزایش قیمت به بهای 3 هزار و 445 تومان رسید و از فاز کاهشی خارج شد، اما روز دوشنبه بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت.

در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 430 تومان رسید تا برای سومین روز پیاپی زیر مرز 3 هزار و 450 تومان نوسان کند. کاهش بهای شاخص ارزی در حالی رقم خورد که برخی معامله‌گران انتظار داشتند، دلار در روز دوشنبه به بالای مرز 3 هزار و 450 تومان صعود کند.

این انتظار بیشتر ناشی از تغییر جهت حرکتی دلار در روز یکشنبه بود. با این حال، روز دوشنبه تلاش‌های معامله‌گران افزایشی و خریدهای آنها به جایی نرسید؛ در واقع، بازار سومین روز هفته بیشتر همراه با کسانی بود که اعتقاد داشتند، دلار تحت فشار عوامل کاهشی قرار دارد.

دوشنبه، همسو با افت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان رسید.

علل تقویت عرضه

به گفته فعالان، در هفدمین روز اسفندماه، حجم ارز موجود در بازار چنان زیاد بود که فرصتی برای افزایش قیمت فراهم نشد. به اعتقاد آنها، فروش دلار از سوی معامله‌گران سکه بخشی از علت تقویت عرضه بود. به نظر می‌رسد، افزایش ارزش اونس در ساعات ابتدایی روز موجب شد که برخی معامله‌گران سکه اقدام به فروش دلار کنند. از سوی دیگر دوشنبه شایعه‌ای در بازار وجود داشت که پایین بودن ارزش دلار درهرات افغانستان منجر به خروج ارز از این منطقه و ورود آن به بازار داخلی شده بود. گر چه شاهدی در تایید این مدعا وجود نداشت، اما نفس آن بازار ارز را تا حدی تحت تاثیر قرار داد.

 در کنار این دو اهرم فشار، یک عامل دیگر نیز به افزایش عرضه ارز کمک کرد؛ این عامل مربوط به انتظارات بخشی از معامله‌گران بود. به گفته حاضران در بازار، ناتوانی شاخص ارزی برای عبور از محدوده 3 هزار و 440 تومان موجب شد که انتظارات کاهشی در بازار بیش از پیش افزایش یابد. به اعتقاد آنها، معامله‌گران بعدازظهر روز یکشنبه تلاش زیادی کردند که دلار را به بالای مرز 3 هزار و 450 تومان برسانند، با این حال، این ارز کشش رشد بیشتر را از خود نشان نداد تا بخشی از افزایشی‌های بازار نیز موقعیت فروش به خود بگیرند. به این ترتیب می‌توان گفت زمانی که زور معامله‌گران به دلار نرسید، فروش ارز در بازار پررنگ تر شد.

روند کاهشی دلار از همان ابتدای روز دوشنبه مشهود بود، جایی که شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 435 تومان آغاز کرد، رقمی که 10 تومان کمتر ازقیمت بسته شده روز یکشنبه بود. در ادامه روز، دلارکاهش بیشتری را تجربه کرد و نهایتا با قیمت 3 هزار و 430 تومان به کار خود پایان داد. البته دلار پس از ساعت 3بعدازظهر در بازار غیررسمی، با ارقام پایین‌تری نیز معامله شد. دوشنبه، همسو با افت دلار، سکه تمام نیز کاهش قیمت را تجربه کرد.

 در سومین روز هفته، سکه هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه در حالی صورت گرفت که اونس جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه تا آستانه محدوده هزار و 270 دلار بالا رفته بود. با وجود این، بیشتر معامله‌گران احتیاط کردند و اقدام به خرید سکه نکردند. گویا این دسته، با توجه به وضعیت دلار و مبهم بودن روند اونس طلا تلاش می‌کردند، خرید و فروش‌های خود را با احتیاط بیشتری انجام دهند.