اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معادن جدید طلای کثیف در کشور کشف شد!



اخبار,اخبار اجتماعی , زباله های قابل بازیافت

اگر چه ممکن است جداسازی برخی زباله های قابل بازیافت از حجم پسماندهای بی کاربرد صورت گیرد اما در انتها چاره ای برای مقابله با این حجم زباله باقی نمی‌ماند جز دفع آنها. اینجاست که لودرها و بولدزرها انبوهی از زباله را زیر زمین کرده و مخفی شان می‌کنند؛ آیا راه بهتری وجود ندارد؟

با زباله چه کارهایی می‌توان انجام داد و چرا به آن لقب طلای کثیف داده‌اند؟ شاید برای این پرسش‌ها، پاسخ هایی در ذهن داشته باشیم ولی احتمال آنکه بدانیم از بدترین و بی ارزشترین قسمت زباله ها هم می‌توان محصولی چون «برق» تولید کرد، کم است!

به گزارش تابناک، در شمار دستاوردهای مختلفی که در روزهای اخیر، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب کشورمان رونمایی شد، نیروگاهی خاص قرار داشت که نخستین نمونه از نوع خود در کشور به شمار می‌آید و عملکردش به گونه‌ای است که علاوه بر آنکه ممکن است برای بسیاری مان جذاب باشد، می‌تواند افق جدیدی در ذهنمان ترسیم کند.

طی روزهای گذشته، نیروگاهی در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه با حضور برخی مسئولان افتتاح شد که تفاوت ویژه ای با دیگر نیروگاه های تولید برق داشت؛ نیروگاهی که سوخت آن زباله است و ثابت می‌کند مزیت دیگری از طلای کثیف در کشورمان کشف شده!

همانگونه که از عنوان نیروگاه پیداست، با مجتمعی مواجه هستیم که در آن زباله می‌سوزانند تا در انتهای پروسه‌ای، از آن برق تولید کنند، اما چگونه شد که ساخت چنین مجتمعی در دستور کار قرار گرفت؟ آیا تنها مزیت این مجتمع، تولید برق در آن است؟

اگر از جمله افرادی باشید که چگونگی دفع پسماندها برایتان سوال برانگیز شده و سری به مجتمع های تشکیل شده برای بازیافت و دفع پسماند پیرامون شهرها زده باشید، می‌دانید که در کنار جداسازی زباله هایی چون فلزات، شیشه، کاغذ و پلاستیک و حتی زباله های گیاهی که برای تولید کود از سایر زباله ها جداسازی می‌شوند، حجم بزرگی از زباله باقی می‌ماند که به ظاهر بی کاربرد می‌رسد.

اگر چه ممکن است جداسازی برخی زباله های قابل بازیافت از حجم پسماندهای بی کاربرد صورت گیرد اما در انتها چاره ای برای مقابله با این حجم زباله باقی نمی‌ماند جز دفع آنها. اینجاست که لودرها و بولدزرها خاک مناطق در حاشیه شهرها را می‌خراشند تا انبوهی از زباله را به این وسیله زیر زمین جا دهند.

ناگفته پیداست که این مکانیزم چه اشکالاتی دارد و می‌تواند منشا بروز چه مشکلاتی باشد؛ از آلوده کردن خاک و آبهای زیر زمینی گرفته تا تجمع جانوارن موزی، خطر شیوع بیماری های مختلف و... یعنی بخش های غیرقابل بازیافت زباله را از چشم پنهان می‌کنیم و به این خیال هستیم که مشکل زباله را حل کرده‌ایم. پس راه حل چیست؟

اینجاست که می‌توان دریافت سوزاندن این زباله ها می‌تواند چه منفعت هایی به همراه داشته باشد یا به عبارت دیگر، از بروز چه مشکلات و مخاطراتی جلوگیری کند. بر این اساس افتتاح مجتمعی که در آن زباله بسوزد، به خودی خود اتفاق مثبتی است، به شرطی که آلاینده محیط زیست نباشد.

این مزیت زمانی محسوس تر می‌شود که می‌شنویم سوختِ نیروگاه زباله سوز افتتاح شده در آرادکوه، نه زباله‌های تولید شده در شهر، که زباله های ریجکت شده (یعنی بعد از عملیات جداسازی و بازیافت) هستند که تا به امروز دفن می‌شدند.

سوای سوزاندن بهداشتی و صحیح این زباله های ریجکتی، در این نیروگاه -که ظرفیت ورودی آن 200 تن زباله در روز است،- در هر ساعت سه مگاوات برق تولید می‌شود که به شبکه سراسری انتقال می‌یابد؛ به این صورت که زباله وارد کوره شده و در دمای 800 الی 1200 درجه سانتیگراد سوزانده می‌شود، سپس این حرارت به بویلرها منتقل و در پروسه تولید بخار آب به کار گرفته می‌شود و بعد از آن، این بخار به سمت توربین ها و ژنراتور جهت تولید برق هدایت می‌گردد.

آن گونه که سازمان محیط زیست بر احداث مجتمع نظارت داشته، جهت کنترل آلایندگیِ ناشی از احتراق زباله‌ها، از فیلترهای خاصی بهره گرفته می‌شود تا ضرر کار به نسبت فواید آن به شدت کاهش پیدا کرده و الگویی رونمایی شود که احتمالا به زودی تکثیر خواهد شد.
اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
معادن طلای غنا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرمایه‌گذاری عظیم قطر در معادن طلای یونان



 

 

قطر در معادن طلا یونان بیش از 750 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند.

به گزارش ایسنا، شرکت القابضه قطر با انعقاد قراردادی با دولت یونان در بخش معادن طلای یونان سرمایه گذاری می‌کند.

براساس گزارش های منتشر شده شرکت "القابضه " قطر بیش از 750 میلیون دلار در معادن طلای یونان سرمایه گذاری خواهد کرد.

با این سرمایه گذاری قطر بیش از یک هزار و 500 فرصت شغلی در یونان ایجاد خواهد شد.... / تحلیل :عصر ایران