اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مظنون اصلی ربودن دیپلمات ایرانی در یمن


خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع یمنی از احتمال دست داشتن القاعده در ربایش دیپلمات ایرانی در یمن خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع یمنی از احتمال دست داشتن القاعده در ربایش دیپلمات ایرانی در یمن خبر داد.

 خبرگزاری فرانسه به نقل از یک افسر امنیتی یمنی گزارش داد: سوءظن هایی وجود دارد مبنی بر اینکه القاعده در پشت این آدم ربایی قرار دارد.

این در حالی است که پلیس یمن اعلام کرده است که هویت ربایندگان مشخص نیست.

رویترز روز یکشنبه به نقل از منابع پلیس صنعا خبر داد که مردان مسلح یکی از کارمندان سفارت ایران در پایتخت یمن را ربودند.

این منابع به رویترز گفتند که این کارمند مرد ایرانی در حال حرکت در منطقه دیپلماتیک جنوب صنعا بود که مردان مسلح با بستن راه او را مجبور به خروج از خودروی خود کرده و سپس به مکان نامعلومی بردند.

به گفته این منابع هنوز مشخص نیست که این آدم ربایی کار کدام گروه است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، شبه نظامیان القاعده در یمن، که بنا به اعلام آمریکا مرگبارترین شاخه القاعده است، از مارس 2012 تا کنون عبدالله الخالدی، معاون کنسول عربستان در عدن را گروگان گرفته اند. آنها آزادی زنان مرتبط با القاعده در عربستان را در ازای آزادی خالدی خواستارند.

این شبه نظامیان همچنین از ماه مه تا کنون یک زوج تبعه آفریقای جنوبی را گروگان گرفته اند. در 15 سال اخیر در یمن صدها تن ربوده شده اند که تقریبا همه آنها بدون آسیب دیدن آزاد شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با تایید این خبر هویت فرد ربوده شده را نوراحمد نیکبخت، یکی از کارمندان بخش اداری سفارت ایران در یمن معرفی کرد و گفت که ایران در حال پیگیری وضعیت وی است.

سیدعباس عراقچی خاطرنشان کرد: در حال پیگیری سرنوشت وی هستیم که نتیجه آن اعلام خواهد شد.

همچنین یک مقام مسوول در سفارت ایران در یمن نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این که از ربایندگان اطلاعی در دست نداریم از پیگیری این موضوع از سوی وزارت خارجه یمن و نیروهای انتظامی و امنیتی این کشور خبر داد و گفت: یک شاهد عینی این ربایش، پس از این اتفاق سفارت ایران در صنعا را در جریان گذاشت.

وی ابراز امیدواری کرد که نیکبخت در اسرع وقت آزاد و نگرانی خانواده و همکاران وی رفع شود.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خواستار اقدام جدی دولت یمن برای شناسایی عاملان ربایش وابسته اداری سفارت کشورمان در یمن و آزادی فوری وی شد.

وی اظهار کرد: در پی تماس تلفنی دکتر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای یمنی خود، اتاق عملیات در وزارت خارجه یمن در این رابطه تشکیل شده است و موضوع آزادی نوراحمد نیکبخت را پیگیری می‌کند.


ویدیو مرتبط :
«از دیروز تا فردا»با موضوع ربودن چهار نفر از دیپلمات ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف خواستار شد: تسریع در اتخاذ تدابیر یمن برای بازگشت سالم دیپلمات ربوده شده ایرانی



دیدار وزیرخارجه یمن با ظریف,محمد جواد ظریف

ظریف خواستار شد: تسریع در اتخاذ تدابیر یمن برای بازگشت سالم دیپلمات ربوده شده ایرانی

وزرای امور خارجه یمن، قرقیزستان، سریلانکا و نروژ عصر شنبه به وقت محلی در حاشیه برگزاری شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند .

در دیدار ظریف و وزیر امور خارجه یمن پیرامون آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن مذاکره شد و وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مسئولیت دولت یمن خواستار تسریع در اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای یافتن ، آزادی و بازگشت سالم وی گردید .

وزیر امور خارجه یمن نیز با تشریح تلاشهای دولت یمن در این ارتباط قول داد که در جهت آزادی سریعتر دیپلمات ایرانی حداکثر تلاش خود را به عمل آورند .

مخاطرات افراط گرایی و اختلافات فرقه ای در منطقه و تسری آن به فراتر از مرزهای کشورها و ضرورت همکاری جمعی برای مهار آن از محورهای مذاکرات این دو مقام بود.

همچنین ضرورت بهبود و ارتقاء روابط ایران و یمن به عنوان دو کشور با سابقه تمدنی قدیمی که همواره دو ملت آن از روابط تاریخی خوبی برخوردار بوده اند ، احیاء کمیسیون مشترک اقتصادی ، تبادل هیات های متقابل و حفظ تماسها ی فی مابین از دیگر مسائل مطروحه در این دیدار بود .

ظریف در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه قرقیزستان ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط ، همکاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت را موجب ارتقاء‌ همکاری‌های اقتصادی ، همگرایی و شکوفایی کشورهای منطقه خواند و برقراری خط هوایی مستقیم میان دو کشور را برای ارتقاء‌ ارتباطات مردمی و تسهیل امور تجاری سازنده توصیف کرد .

ظریف با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه‌های صنعتی ، عمرانی و خدمات فنی و مهندسی ، آمادگی کشورمان را برای مشارکت در طرحهای توسعه ای قرقیزستان اعلام داشت .

وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز سفر اخیر دکتر روحانی به بیشکک برای شرکت در اجلاس شانگهای را مهم خواند و با اشاره به فضای جدید بین‌المللی در خصوص ایران گفت : هرگونه شرایط خوب برای ایران برای ما نیز خوب است .

وی با اشاره به تبادل هیات های مختلف دو کشور در سالهای اخیر از پیشرفت مناسبات در عرصه های سیاسی ، تجاری و اقتصادی ابراز رضایت کرد ، لیکن افزود : با توجه به ظرفیتهای فراوان ، سطح روابط تجاری در سطحی که ما را راضی کند نیست .

وزیر خارجه قرقیزستان خواستار برقراری خط هوایی مستقیم میان ایران و قرقیزستان شد و اراده رئیس جمهور این کشور برای گسترش همه جانبه مناسبات تهران – بیشکک را خاطر نشان ساخت .

وی همچنین خواستار مشارکت بیشتر شرکتهای ایرانی در طرحهای عمرانی و سرمایه گذاری های مشترک دو کشور شد .

ظریف در دیدار وزیر امور خارجه سریلانکا آمادگی کشورمان را برای همکاری نزدیک بین تهران و کلمبو را اعلام کرد .

وزیر امور خارجه سریلانکا نیز با تاکید بر روابط نزدیک ایران و سریلانکا برگزاری دهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و بررسی راههای توسعه همکاریهای تجاری فی مابین در حوزه انرژی را خاطر نشان کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه سریلانکا آخرین تحولات سیاسی کشورش را تشریح کرد و طرفین مخالفت خود را با اقدامات یک جانبه قدرتهای غربی علیه کشورها با اغراض سیاسی اعلام کردند.

در دیدار وزاری امورخارجه ایران و نروژ روابط دوجانبه و رایزنی های فی مابین تهران – اسلو و تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

ظریف ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با نروژ در ابعاد دو جانبه و چند جانبه ، از استمرار گفت‌وگوهای سیاسی منظم میان دو کشور استقبال کرد .

وزیر امور خارجه نروژ نیز با استقبال از فضای جدید به وجود آمده ، نسبت به گفت‌وگوهای سیاسی ، منظم میان مسوولین وزارت خانه های خارجه دوکشور ابراز رضایت نمود و رایزنی پیرامون موضوعاتی مانند افغانستان ، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسئله آوارگان را سازنده خواند.

در ارتباط با بحران سوریه ، ظریف به جلوگیری از جنگ به عنوان یک تراژدی ، خلع سلاح شیمیایی در سوریه و منطقه و ضرورت جلوگیری از دستیابی گروههای افراطی به سلاح شیمیایی و فضای ایجاد شده برای گفتگوهای سیاسی جهت حل بحران سوریه اشاره کرد .

وی در خصوص مساله هسته‌یی ، مذاکرات اخیر ایران و 1+5 را آغاز خوبی توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که ادامه مذاکرات با موفقیت توام باشد.

ظریف همچنین با اشاره به اینکه تحریمها صرفا مردم را هدف قرار داده است ، حضور 73 درصدی مردم ایران در پای صندوقهای رای را دارای پیامی مهم برای جهان دانست .

وزیر امور خارجه نروژ نیز ایران را یک کشور و شریک طبیعی دارای نفوذ در منطقه توصیف کرد و افزود : همواره گفته ایم که ایران باید در روندهای حل و فصل بحرانهایی مانند افغانستان و سوریه حضور داشته باشد.

وی گفت: همواره تاکید کرده ایم که در ایران پویایی سیاسی ، روندهای دموکراتیک و حکومت مقتدر وجود داشته است.

در این دیدار پیرامون افغانستان بویژه در ارتباط با تحولات مهم سال 2014 این کشور رایزنی و تبادل نظر به عمل آمد. /ایسنا