اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مطهری: محدودیت برای آزادی بیان خدمت به انقلاب اسلامی نیست



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: محدودیت های شکل گرفته برای آزادی بیان برخی از افراد به معنای خدمت به انقلاب اسلامی نیست.

علی مطهری عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت یاد شهید مطهری در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: در جامعه اسلامی هیچ ترسی از اظهار نظر مخالف نداریم و جلوگیری از بیان عقاید توسط افراد مخالف به معنای خدمت به انقلاب اسلامی نیست بلکه با این کار در حال خیانت به میراث بزرگ انقلاب هستیم.

وی اظهار کرد: شهید مطهری پیشنهاد داده بود که زمینه حضور اساتید مارکسیست و کمونیست در دانشگاه تهران فراهم شود تا دانشجویان مبانی و مفاهیم این علوم را فرا گیرند و سپس در کلاس ها به نقد عقاید آنها بپردازیم.

مطهری به شخصیت ارزشمند حضرت زینب (س) اشاره کرد و گفت: روح حضرت زینب (س) در طول تاریخ دچار تزلزل نشد زیرا این روحیه از مبانی الهی سرچشمه گرفته و بر همین اساس است که عنوان می کنیم شخصیت حضرت زینب (س) برای زنان جامعه امروز یک الگوی بی نظیر است.

مطهری با بیان اینکه امامت یک مقام برتر از پیامبری است اظهار کرد: نبوت وظیفه پیام رسانی را بر عهده دارد ولیکن امامت وظیفه رهبری و هدایت جامعه را نیز بر عهده دارد، هر چند پیامبر گرامی اسلام (ص) هر دو وظیفه را بر عهده داشتند.

وی گفت: امام مافوق انسان نیست بلکه باید گفت امام یک انسان کامل است، بر همین اساس نیز خداوند امامان را از بین انسان ها انتخاب کرده است.

وی به تشریح انسان کامل پرداخت و خاطر نشان کرد: انسان کامل شخصیتی است که همه ارزش های انسانی به صورت هماهنگ در بالاترین حد خود در آن رشد می کند.

مطهری ادامه داد: ممکن است شخصیتی در عبادت خیلی رشد کند اما نتواند در ویژگی های دیگر رشد کند، این شخصیت از دید اسلام و شهید مطهری به عنوان یک شخصیت کامل شناخته نمی شود.

وی با انتقاد از کسانی که ارزش های انسانی را در یک موضوع خلاصه می کنند افزود: کمال انسان در تعادل و توازن اوست و بر همین اساس شخصیت های ارزشی انسانی باید به شکل متوازن رشد کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ارزش های اخلاقی در جامعه نیز باید به صورت متوازن رشد کند زیرا فساد هر جامعه ای در گرو افراط و تفریط است.

وی با بیان اینکه جامعیت نهج البلاغه نشانگر شخصیت ارزشمند حضرت علی (ع) است خاطر نشان کرد: دین اسلام یک دین متعادل است و پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز الگوی تعادل و اعتدال می باشد.

مطهری افزود: در شخصیت شهید مطهری یک نوع جامعیت دیده می شود و در حالی که بسیاری از عرفا و علما به مسائل اجتماعی ورود نمی کنند ایشان همیشه در صف اول مبارزه با کفر بوده اند.

وی اظهار کرد: مردم ایران در طول 200 سال مسلمان شدند و اینطور نیست که یک شبه مسلمان شده باشند و این موضوعی که عنوان می شود اسلام با زور و شمشیر به کشورهای مختلف ورود پیدا کرده سندیت تاریخی ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب به روش حکومت داری حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: دموکراسی به صورت وضوح در حکومت حضرت علی (ع) دیده می شود، ایشان با سرسخت ترین منتقدان به بهترین شکل ممکن برخورد می کردند.

مطهری با اشاره به اینکه سرسخت ترین دشمنان حضرت علی(ع) خوارج بودند خاطر نشان کرد: حضرت علی (ع) خوارج را شلاق نزد، آن ها را زندانی نکرد، به آن ها اجازه اظهار نظر داد، آنها تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند در آزادی کامل به سر می بردند.

وی افزود: حضرت علی (ع) در ابتدای جنگ نیز آن ها را نصیحت کرد و سپس به جنگ با آن ها پرداخت.

وی گفت: بسیاری فکر می کنند در حکومت باید حتما از زور و قدرت استفاده کرد در حالی که این موضوع صحت ندارد.

مطهری به شعار خوارج مبنی بر 'لاحکم الا للله' اشاره کرد و افزود: حضرت علی (ع) این شعار خوارج را مصداق فتنه در جامعه اسلامی می دانستند و بر همین اساس با آن به مبارزه پرداختند و بارها عنوان کردند که تنها کسی که توانست با افراط خوارج مبارزه کند من بودم.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) از افراطی گری به عنوان یک بیماری هاری یاد می کند و ما می بینیم که در شرایط فعلی داعش مصداق همین افراطی گری ها در دین اسلام است که اگر جلو آن گرفته نشود همه جوامع اسلامی را فرا می گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از مخالفان حکومت حضرت علی (ع) با صریح ترین کلمات از وی انتقاد می کردند اما حضرت می فرمودند که حجت خدا به روی زمین با عصبانیت برپا نمی شود و یاران خود را دعوت به آرامش، منطق و عقلانیت می کردند.

مطهری به موضوع عدالت خواهی در حکومت حضرت علی (ع) اشاره کرد و افزود: حضرت علی(ع) حکومت را برای اجرای عدالت پذیرفتند زیرا در دیدگاه ایشان، حکومت در ذات خود دارای ارزش نیست و ارزشمندی آن بر اساس خدمت رسانی به مردم بدست می آید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: عدالت در حکومت داری حضرت علی (ع) به وضوح دیده می شود و جایگاه بسیار ارزشمندتری نسبت به جود دارد و در همین دیدگاه عدالت، هیچگاه فدای مصلحت نمی شود.

وی به اهمیت اصلاح داخلی در حکومت حضرت علی (ع) اشاره کرد و افزود: بسیاری در همان زمان عقیده داشتند که باید فتوحات اسلامی انجام شود اما ایشان می فردند که اصلاح جامعه داخلی از اصلاح جوامع بیرونی و لشکرکشی بسیار ارزشمندتر است.

مطهری به از بین بردن تبعیض ها در حکومت حضرت علی (ع) اشاره و خاطر نشان کرد: حاکم در حکومت داری حضرت علی (ع) مالک مردم نیست بلکه امانت دار مردم است.

وی با بیان اینکه بسیاری از حاکمان در مقام عمل نمی توانند عدالت را در جامعه پیاده کنند اظهار کرد: حضرت علی (ع) بارها عنوان کردند که حکومت یک شکار نیست بلکه امانتی است که باید از آن حراست شود.

وی به آسیب های بی شمار قرون وسطی به جامعه مسیحیت اشاره کرد و گفت: دوری مردم از دین به دلیل نارسایی مفاهیم فلسفی در قرون وسطی رخ داد و این موضوع باعث شد آنها بین آزادی و خدا یکی را انتخاب کنند.

مطهری عدم وجود آزادی، تفتیش عقاید مردم، فاصله طبقاتی، اختلاف بین گروه های مذهبی و جنگ افروزی بین دین و غرایز انسانی را از آسیب های جدی مسیحیت در آن زمان دانست و گفت: دینی که مخالف آزادی انسان در جامعه باشد به هیچ وجه نمی تواند رشد کند و قطعا اگر دین اسلام توانسته در بین جوامع مختلف نفوذ کند به این دلیل است که آزادی را به عنوان یک معیار مشخص انتخاب کرده است.

وی به فاصله میان مسیحیت و اسلام اشاره کرد و افزود: دنیای اسلام زمانی که از دین فاصله گرفت دچار انحطاط شد، اما غرب زمانی که از دین فاصله گرفت پیشرفت کرد زیرا غرب مبانی و مفاهیم خود را از دین اسلام کسب کرد و توانست تلاش و کوشش و کار را از دین اسلام بگیرد و بر همین اساس جوامع و حکومت های خود را بنا کردند ولی ما متاسفانه از مبانی دینی خود فاصله گرفتیم و در طول تاریخ برداشت ناردست از توکل، زهد، عرفان، انتظار را بدست آوردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهید مطهری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کلید واژه های اصلی حکومت داری را عدالت و آزادی عنوان می کند و بر این عقیده است که پرچم اصلاحات اجتماعی باید به دست روحانیت سپرده شود.

این فعال سیاسی به جایگاه ارزشمند حقیقت جویی در آثار شهید مطهری اشاره کرد و افزود: شهید مطهری عقیده داشت که اگر یک نفر از روی حس حقیقت جویی به این نتیجه برسد که پیغمبر و خدایی وجود ندارد این فرد دچار عذاب نمی شود هرچند جایگاهش در بهشت نیز نیست.

اخبار سیاسی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
زیربنای فرهنگ اسلامی در بیان شهید مطهری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علی مطهری: وضعیت آزادی بیان مطلوب نیست/ در استقرار عدالت اجتماعی موفق نبودیم



اخبار,اخبار سیاسی ,خبرهای سیاسی , علی  مطهری

نماینده مردم تهران با اشاره به شعارهای استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی به عنوان ایده‌های اصلی انقلاب اعلام کرد: پس از حوادث سال ۸۸ شاهد بروز مشکلاتی در مسیر آزادی بیان بودیم که این مشکلات تا به امروز ادامه داشته‌است.

علی مطهری در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر این‌که مهم‌ترین ایده و انگیزه انقلاب اسلامی در سال ۵۷ اسلام بوده‌ است، گفت: اگر بخواهیم همین بحث اسلام را به صورت جزئی‌تر بیان کنیم باید بگوییم اسلام در شعارهایی همچون عدالت، آزادی و آزادی بیان، استقلال فرهنگی، اخلاق و معنویت نمود می‌یابد.

او با بیان این‌که شعار استقلال یکی از شعارهای اصلی انقلاب بود، یادآور شد: در سال‌های پس از انقلاب، در بحث استقلال سیاسی موفق بودیم و در مسئله استقلال اقتصادی نیز به این معنی که خودمان برای کشورمان برنامه‌ریزی اقتصادی می‌کنیم، موفق هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت بحث استقلال فرهنگی، خاطرنشان کرد: در مسئله استقلال فرهنگی به‌طور نسبی موفقیت‌هایی داشتیم و این موفقیت‌ها به‌طور کامل محقق نشده‌است، چراکه هنوز برخی خودباختگی‌های فرهنگی نسبت به فرهنگ‌های بیگانه، به‌ویژه نسبت به فرهنگ غربی در جامعه ما وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به اهمیت شعار عدالت در گفتمان انقلاب اسلامی، اعلام کرد: در خصوص شعار و مقوله عدالت در برخی دوره‌ها موفقیت‌هایی داشتیم و در بعضی از دوره‌ها نیز وضعیت مساعدی به لحاظ عدالت و عدالت اجتماعی در کشور نداشتیم و در مجموع باید بپذیریم در این مورد آن‌چنان موفق نبودیم و همین شکاف طبقاتی که امروز در جامعه وجود دارد، نشان می‌دهد که در بحث عدالت اجتماعی وضعیت خوبی نداریم و دچار آسیب‌هایی نیز شده‌ایم.

مطهری در آسیب‌شناسی عدم موفقیت در دستیابی کامل به عدالت اجتماعی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، گفت: هنگامی که عدالت نباشد، دو طبقه در جامعه به وجود می‌آید؛ یک طبقه محروم که با احساس محرومیت و عقده‌های روانی زندگی می‌کند و یک طبقه برخوردار که معمولاً پرتوقع شده و درنتیجه تعادل روانی جامعه به هم می‌خورد.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به اهمیت بحث آزادی و آزادی بیان به عنوان یکی دیگر از شعارهای انقلاب اسلامی، یادآور شد: در بحث آزادی بیان دچار فراز و نشیب بودیم و در بعضی از دوره‌ها همچون دوره اصلاحات آزادی بیان در حد قابل‌قبولی بود و حتی در دولت نهم نیز به‌طور نسبی از آزادی بیان برخوردار بودیم اما همزمان با آغاز به کار دولت دهم و پس از حوادث سال ۸۸ شاهد مشکلاتی در مسیر آزادی بیان بودیم که این مشکلات تا به امروز نیز ادامه داشته‌است.

او اضافه کرد: فراموش نکنیم که دوره‌هایی مثل دوران جنگ به این دلیل که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، آن‌چنان قابل استناد نیست و درواقع نمی‌توان وضعیت آزادی بیان در دوران جنگ را ملاک قرار داد.

مطهری در پایان گفت: در دوران سازندگی نیز از آن‌جا که کشور درگیر سازندگی پس از جنگ و جبران خسارت‌های ناشی از آن بود، توجه‌ها بیشتر به سازندگی بود اما به‌طور کلی آزادی بیان در دوران سازندگی نیز به آن شکل مطلوب وجود نداشت.

 

 اخبار  سیاسی -   ایلنا