اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مطهری :رفع حصر به نفع کشورست؛ ادامه‌اش قابل دوام نیست



اخبار,رفع حصر,رفع حصر موسوی و کروبی

اخبار سیاسی - مطهری: جرم زندانیان سیاسی سال 88 چیست؟
رفع حصر به نفع کشورست؛ ادامه‌اش قابل دوام نیست

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی رفع حصر را به نفع کشور دانست و گفت که اگر در ماه‌های اولیه بعد از انتخابات سال 88 متهمان وقایع بعد از انتخابات به صورت علنی محاکمه می‌شدند این مشکل تا حالا حل شده بود.

به گزارش ایسنا، دكتر علی مطهری در هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در پاسخ به این سوال که آیا وقت آن نرسیده که از کیسه رهبری برای محصورین هزینه نکنیم، گفت: این وقت فرا رسیده است. من مدت‌هاست معتقدم رفع حصر به نفع کشور است. اگر لازم است محاکمه این افراد می‌تواند به شکل علنی باشد تا آنها از خودشان دفاع کنند و حرف‌شان را بزنند و طرف مقابل هم پاسخگو باشد. اگر در ماه‌های اولیه این محاکمه انجام شده بود مشکل تا حالا حل می‌شد اما فکر غلطی در کشور وجود دارد که اگر این افراد توبه نکنند و آزاد شوند به نظام آسیب می‌رسد یا جایگاه ولی فقیه پایین می‌آید لذا باید این افراد اول توبه و تعظیم کنند.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: اگر به این افراد اجازه حرف زدن بدهند قاعدتا می‌گویند در جایی هم خطا کرده‌اند اما نمی‌شود به آنها فرصت حرف زدن ندهیم و تنها بگوییم توبه کنند،عده‌ای فکر می‌کنند اگر اینها توبه نکنند نظام آسیب می‌بیند، این فکر مانع است و باید از بین برود. مطهری با بیان اینکه وجود دو مخالف در نظام هیچ اشکالی ندارد، تصریح کرد: چه اشکالی دارد که ما چند مخالف هم داشته باشیم که برای خودشان در گوشه‌ای زندگی کنند، اینها مخالفانی هستند که می‌گویند نظام، قانون اساسی، اصل ولایت فقیه و شخص رهبری را قبول دارند اما به عملکرد ایشان در سال 88 اعتراض دارند، ممکن است کسانی اینطور باشند، آیا ما باید این افراد را بازداشت کنیم؟ در زمانی پای منبر حضرت علی (ع) کسانی اعتراض می‌کردند آِیا باید این افراد بازداشت می‌شدند؟ اگر کسانی قیام مسلحانه کردند آن وقت باید در مورد بازداشت آنها تصمیم گرفت.

وی ادامه حصر را قابل دوام ندانست و تاکید کرد: اگر یکی از آنان (آقایان موسوی و كروبی و خانم رهنورد) از دنیا برود غده چرکینی در کشور ایجاد می‌شود که در آینده مشکل‌ساز خواهد شد. ما این مسائل را در جاهای مختلف و در حضور رهبری گفته‌ایم اما به هر حال نظر کلی نظام این نیست. این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید انتقاد و اظهارنظر را ممنوع کرد، گفت: جرم زندانیان سیاسی سال 88 چیست؟ اکثر آنها صرفا انتقاد داشتند، آقایان تاج‌زاده و نبوی منتقد بودند و جنگ مسلحانه نکردند، ما تنها باید با کسانی که مبارزه مسلحانه کرده‌اند مقابله کنیم و باید به حقوق مردم احترام بگذاریم.

مطهری در ادامه به وجود اشکالاتی در برداشت‌های افراد و مشکلات فکری و عقیدتی نیز اشاره کرد و گفت: برداشت ما از ولایت فقیه باید اصلاح شود، این یکی از مشکلات اصولگراهاست که تا ولی فقیه چیزی نگفته ما هم نباید چیزی بگوییم، مثلا از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند زیرا رهبری از ایشان حمایت می‌کرد در حالیکه ما می‌گفتیم ما وظایفی به لحاظ نمایندگی داریم و باید سوال و استیضاح کنیم اما عده‌ای معتقد به این موضوع نبودند. البته بعد از یازده روز خانه‌نشینی آقای احمدی‌نژاد همه منتقد شدند که دیگر در آن زمان فایده‌ای نداشت، آن موقع همه می‌گفتند احمدی‌نژاد قانون‌شکن است.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه نباید ولایت فقیه را متضاد با آزادی و دموکراسی تلقی کرد، افزود: ولایت فقیه یک موضوع ایدئولوژیک است به این معنا که یک اسلام‌شناس افضل در راس قرار می‌گیرد و جایی که مربوط به احکام دین و ایدئولوژی می‌شود ما باید به حکم ایشان تن دهیم و یا وقتی حکم حکومتی می‌دهد ممکن است قانع نشویم اما باید به آن عمل کنیم اما این به این معنا نیست که همه سکوت کنیم. مطهری با بیان اینکه باید نوع برداشت‌ها از «حفظ نظام» اصلاح شود، به مواردی همچون پرونده فروهرها اشاره کرد و گفت: آیا این کارها برای این است که بقیه روشنفکران بترسند؟

وی در ادامه تصریح کرد: منظور امام از حفظ نظام این نبوده است، در چنین شرایطی روحانیت، علما و مراجع باید وارد شوند زیرا هر کسی وظیفه‌ای دارد و باید به آن عمل کند. این نماینده مجلس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در این مراسم مبنی بر اینکه با کسانی که مردم را به آشوب‌های خیابانی دعوت می‌کردند چطور باید برخورد کرد؟ گفت: منتقدی که دعوت به آشوب خیابانی کرده روشن است اما آنهایی که در زندان هستند کدام یک این کار را کرده‌اند، آقای تاج‌زاده قبل از انتخابات بازداشت شده است، موضوع این است که ما حق اعتراض داریم یا خیر؟ طبق قانون، حق راهپیمایی وجود دارد مگر اینکه مخل اسلام باشد مثل زمانی که جبهه ملی علیه حکم قصاص راهپیمایی کرد و امام گفت که آنها محکوم به ارتداد هستند، متاسفانه ما اعتراض مدنی را به رسمیت نمی‌شناسیم و اگر کسی اعتراضی کند به زندان می‌رود، این فضا اشکال دارد.

مطهری در پاسخ به سوال دیگری در مورد عدم پایبندی به شعار «جذب حداکثری و دفع حداقلی» اظهار کرد: عده‌ای نمی‌خواهند فضای موجود تغییر کند بلکه می‌خواهند این فضا باقی بماند که بگویند ما انقلابیون واقعی هستیم و بقیه منحرفند و از قطار انقلاب پیاده شده‌اند زیرا اگر بگوییم ریزشی در انقلاب نداشته‌ایم جا برایشان تنگ می‌شود، به نظر من ریزش‌های انقلاب کسانی هستند که اقدامات مسلحانه کرده‌اند اما اینکه هر کس انتقادی کرد را ریزش انقلاب بنامیم درست نیست و این حرف مربوط به کسانی است که می‌ترسند فضا برایشان تنگ شود.

وی درباره تهدید وزیر علوم به استیضاح و فشار نمایندگان در این باره نیز خاطرنشان کرد: به نظر من این موضوع ناشی از مسائل سیاسی است و در حالت خوش‌بینانه ترس بیجایی در مجلس است که دانشگاه‌ها به سمت دوره اصلاحات بروند و شروع به انتقاد و تظاهرات کنند و مشکل سیاسی ایجاد شود لذا معتقدند فضا باید بسته باشد. اینها با سخنرانی و آزادی بیان مخالفت می‌کنند. در حالت بدبینانه نیز طرح استیضاح به این خاطر است که می‌خواهند این استعداد دست افراد خودشان باشد البته به نظر من وزیر علوم باید از استیضاح استقبال کند و از این فرصت برای طرح مسائلی مثل سه هزار بورسیه غیرقانونی در دوره قبل استفاده کند و خیانت‌های دولت گذشته را بگوید. به نظرم حتی اگر استیضاح رای بیاورد، وزیر باید این حرف‌ها را برای مردم و مجلس بزند.

مطهری در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چرا جامعه نسبت به پیش از انقلاب دچار رخوت دینی و اجتماعی شده، تاکید کرد: من معتقدم نیستم ما در این زمینه ناکام بوده‌ایم و اینکه بگوییم شرایط فرهنگی، اخلاقی و دینی مردم بدتر از زمان شاه است را قبول ندارم،امروز مردم در مجموع دیندارتر هستند، در گذشته وضع اخلاقی جامعه مخصوصا در شمال تهران نامطلوب بود، مشروب‌فروشی‌ها عیان بود و عریانی جلوتر از اروپا بود. شما نباید انقلاب اسلامی را محدود به ایران ببینید و باید تاثیر آن در دنیا را بررسی کنید، مثلا وضعیت خاورمیانه را ببینید که زمانی اسرائیل با چند تشر کشورها را به عقب می‌راند اما امروز جرات نمی‌کند پا را از مرزهایشان فراتر بگذارد، امروز قدرت‌های بزرگ روی ایران حساب کرده‌اند که نمی‌توانند بدون ایران برخی مسائل خاورمیانه را حل کنند و این یکی از دلایلی بود که آنها را پای میز مذاکره کشاند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دنبال حکومت جهانی اسلام است، ادامه داد: البته ما در داخل آسیب‌های جدی داریم مثلا آزادی بیان دچار آسیب است و باید این وضعیت اصلاح شود، باید بدانیم که ما هیچ مقام غیرقابل انتقادی نداریم و این را باید سردر همه ادارات دولتی و نهادهای حکومتی بنویسند که شهید مطهری گفته‌ غیرقابل انتقاد بودن موجب فساد می‌شود. مطهری با بیان اینکه نباید انتقاد و اظهارنظر را ممنوع کرد، افزود: چرا باید کسی که صرفا به نظام یا رهبری انتقادی کرده را بازداشت کنیم؟ این چه معنایی دارد! زمان پیغمبر اینطور نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: ستار بهشتی کارگر منتقد وبلاگ‌نویسی بود که چیزهایی در وبلاگش می‌نوشت و روزانه هفت تا هشت نفر از آن بازدید می‌کردند اما این فرد بازداشت شد و در نهایت مرد، ما می‌گوییم حالا از ملت و رهبر عذرخواهی کنیم زیرا این سیاست نظام نیست یا اینکه هاله سحابی را در تشییع جنازه پدرش در حالت هیجان هل دادند و او از دنیا رفت، مامور شما خطا کرده و باید عذرخواهی کنید، ما وزیر اطلاعات سابق را خواستیم و گفتیم از مردم عذرخواهی کنید. چنین اتفاقاتی در دوره پیامبر هم افتاد، ایشان می‌خواست مکه را بدون خونریزی فتح کند اما کسانی کشته شدند و پیغمبر از آنها برائت جست، متاسفانه ما طوری جلوه داده‌ایم که نظام ما مقدس و ملکوتی است و خطا به آن راهی ندارد، این روش‌ها باید تغییر کند.

مطهری در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حل برخی از مشکلات با روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: این طور نیست که با تغییر دولت همه‌ی مشکلات حل شود زیرا بقیه اجزای حکومت هم در این زمینه نقش دارند، مثلا گاهی ممکن است مجلس مانع برخی کارها شود. مجلس نهم در شرایط ویژه‌ای تشکیل شد که اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کرده بودند، خیلی‌ها در انتخابات شرکت نکرده بودند و خیلی‌ها رد صلاحیت شده بودند. لذا مجلس نهم مجلس خاصی است و مجلس هشتم وضعیت بهتری داشت. اما به هر حال این یکی دو سال هم باید طی شود.

نماینده‌ی تهران در مجلس با بیان این که دولت یازدهم با مشکلات زیادی از جمله قانون شکنی ها در دوره‌ی قبل مواجه است، یاد آور شد: این امر دست و بال دولت را بسته است. قانون یارانه‌ها از ابتدا بد اجرا شد این که آقای احمدی‌نژاد 45 هزار و 500 تومان برای یارانه‌ی افراد تعیین کرد توپی بود که به زمین همه‌ی دولت‌های آینده انداخت. در حالی که طبق قانون به هر کس 15 هزار تومان می‌رسید.دولت گذشته همچنین سهم بخش تولید را هم از محل یارانه‌ها پرداخت نکرد و آخر هر ماه که پول کم می‌آورد اسکناس چاپ می‌کرد ، از بانک مرکزی استقراض می‌کرد و یا از پول نفت بر می‌داشت. آنقدر این کار را کرد تا تورم بالا رفت و وضعیت به اینجا رسید.

مطهری خاطر نشان کرد:‌ البته این دولت هم باید شجاعت به خرج می‌داد و کم کم مبلغ یارانه‌ را کاهش می‌داد و تعداد یارانه‌ بگیران را کم می‌کرد تا مجبور به تخلف نشود. اما این دولت شجاعت این کار را نداشت. و اکنون بخش زیادی از وقت دولت صرف رفع خرابکاری‌های گذشته می‌شود. البته هنوز زود است و تنها یک سال از دولت یازدهم گذشته و دولت مشغول محکم کردن پایه‌های اقتصادی و کاهش تورم است و ما باید امیدوار باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که قانون هدفمندی در مجلس به تصویب رسیده اظهار کرد: مجلس قانون یارانه‌ها را تصویب کرد اما زمانی که دولت در این زمینه تخلف کرد باید جلوی دولت را می‌گرفت. برخی می‌گفتند چون این اتفاق بعد از انتخابات 88 افتاده اگر از رئیس جمهور سوال کنیم فتنه گران تقویت می‌شوند و وقت این چیزها نیست. لذا کوتاه آمدند. در حال حاضر دولت در حال کاهش تعداد یارانه بگیران است تا بتواند اعتبار هدفمندی یارانه‌ها را تنظیم کند. اگر این طور باشد مطابق قانون است. اما اگر بخواهد یارانه‌ها را از جای دیگری تامین کند خلاف کرده است.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا موضوعی مهم‌تر از ساپورت‌پوشی و وازکتومی وجود ندارد که مجلس به آن بپردازد، گفت: البته مطالب مختلفی در مجلس مطرح می‌شود و این ها تعدادی از آن مطالب است. نمی‌شود هر چیزی که مطرح می‌شود بگوییم آیا مهمتر از این نبوده است؟ در 20 سال اخیر وضعیت به شکلی بود که در خیلی جاها بدون رضایت زن او را عقیم می‌کردند مثلا زنی که 4 فرزندبه دنیا آورده بود بدون اطلاع او و همسرش او را عقیم می‌کردند. اکنون هم با توجه به مشکل جمعیت و این که بیم پیری جمعیت وجود دارد مجلس می‌خواست موانع را بردارد اما موضوع خیلی بد منعکس شد و در روزنامه‌ها نوشتند که 2 تا 5 سال حبس برای پیشگیری از بارداری مصوب شده، مگر این قابل نظارت است؟‌ مگر این که همه جا دوربین نصب کنیم! برخی مجلس را مسخره کردند در حالی که اصل این موضوع قابل دفاع است.

وی درباره‌ی استیضاح وزیر ارشاد در موضوع بانوان ساپورت پوش نیز خاطر نشان کرد: پوشیدن ساپورت مربوط به محیط خانه است این که کسی با جوراب شلواری و یک بلوز به خیابان بیاید موضوعی است که طبیعتا دولت وظیفه دارد با آن برخورد کند. البته موضوع استیضاح مقدماتی داشته، موضوع در کمیسیون با حضور وزیر مطرح شده و ایشان ایستادگی کرده و نهایتا سوال در صحن علنی مطرح شده است.

مطهری در پاسخ به این سوال که علت عدم حفظ هویت ایرانی‌ها در کشورهای خارجی چیست؟ گفت: شایداین موضوع به روحیه‌ی ملت‌ها برگردد. ملت ما تا حدودی احساسی است و زود تحت تاثیر واقع می‌شود. گاهی افرادی که به خارج از کشور می‌روند از نظر نوع پوشش و آرایش خیلی جلوتر از اروپایی‌ها هستند . ایشان نشان می‌دهد که تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

این نماینده مجلس در مورد وضعیت استخدام زنان و مردان در دستگاههای مختلف نیز گفت: به نظرم باید قانونی وجود داشته باشد که اگر مرد و زنی در شرایط مساوی باشند اولویت با استخدام مرد باشد زیرا در نظام خانوادگی اسلام نفقه‌ی زن بر عهده‌ی مرد است. در ادارات ما بعضا تعداد کارمندان زن بیشتر از مردان است و باید سر وسامانی به این وضعیت داده شود البته این موضوع در طرح افزایش جمعیت که در مجلس در حال بررسی است، مورد توجه قرار گرفته است.

وی در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان خانم حاضر در این مراسم ادامه داد: من فکر نمی‌کنم مقام و منزلت و جایگاه خانم‌ها نادیده گرفته شده بلکه خانم‌ها از نظر مشارکت فعالیت اجتماعی و مناسب جایگاه خوبی دارند. اما دستور اسلام این است که برای بالا بردن جایگاه زن ، مرد باید هزینه زن را هم بپردازد ودر واقع مرد حق این که درآمد زن را صرف هزینه‌های منزل کند ندارد مگر این که این کار با توافق او باشد. بنابراین زن مسئولیتی برای نفقه ندارد. شرایط حکم می‌کند اگر وضعیت زن و مرد مساوی باشد اولویت با استخدام مرد باشد مگر این که زن شرایط بهتری داشته باشد. البته شاید هم کسی این را قبول نداشته باشد و بگوید ملاک تنها باید شایسته سالاری باشد که این هم نظری است.

این نماینده‌ی مجلس درپاسخ به سوالی در مورد راهکار جذب گردشگر خارجی گفت: در دولت جدید تعداد گردشگران خارجی افزایش محسوسی داشته است و شرایط مهیاتر شده است.گردشگران خارجی هم مقید به قانون هستند و اگر قوانینی مثل مساله حجاب یا ممنوعیت شرب خمر پیش از ورود و یا حین ورود به اطلاع آنها برسد این موضوع را رعایت می‌کنند و مشکل و محدودیتی اساسی وجود ندارد. حتی حجاب خیلی از این ها از برخی خانم‌های ایرانی بهتر خواهد بود. آثار تاریخی طیبعت و کویر ایران جاذبه‌های ایران برای گردشگران اروپایی است اما آن چیزهایی که برای ما جاذبه دارد برای آنها جاذبه‌ ندارد و از این موضوع اشباع شده‌اند.

علی مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با تاکید بر لزوم استقلال فرهنگی و حفظ هویت ایرانیان در کشورهای خارجی اظهار کرد:‌ استعمار انواع مختلفی اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دارد که استعمار فرهنگی از همه‌ی آنها خطرناک‌تر است زیرا پایه و زیر بنای استعمارسیاسی و اقتصادی است. تا زمانی که فکر ملتی را استعمار نکرده باشند و استقلال فکری‌شان را از بین نبرده باشند نمی‌توانند بر آنها استعمار سیاسی و اقتصادی داشته باشند. وی با بیان این که اگر ملتی مکتب مستقلی نداشته باشد در میان ملت‌های دیگر هضم می‌شود، افزود: بلایی که روشنفکران خودباخته در رژیم گذشته بر سر مردم آوردند این بود که بحران عدم هویت را القا می‌کردند و می‌گفتند اسلام از خارج از مرزها تحمیل شده و بازگشت به ایران باستان، غرب گرایی یا مارکسیسم را پیشنهاد می‌دادند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، دانشجویان ایرانی در خارج از کشور را سفیران انقلاب اسلامی عنوان و خاطر نشان کرد: شما برای سایر ایرانیان و حتی ملل دیگر الگو هستید زیرا قشر فرهیخته به حساب می‌آیید. یکی از چیزهایی که باید از آن پرهیز کنیم تک بعدی بودن است. باید مراقب باشید تک بعدی و تک ساحتی نشوید زیرا انسان کامل اسلام انسانی است که همه ارزشهای انسانی را به طور هماهنگ در خود رشد داده باشد.

مطهری با تاکید بر لزوم استقلال فکری و سیاسی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور اظهار کرد: مردان بزرگ تاثیر گذار هستند شما هم باید تاثیر گذار برمحیط باشید، نه تاثیر پذیر از آن. نقطه ضعف ما ایرانیها در مقایسه با سایر ملل مسلمان شدت تاثیرپذیری ماست. هندی‌ها، پاکستانی ها و اعراب به راحتی در محیط‌های بیگانه لباس سنتی و رفتار خود را حفظ می‌کنند اما ما زود رنگ دیگری رابه خود می‌گیریم.
وی ابلاغ پیام انقلاب اسلامی را رسالت دانشجویان خارج از کشور دانست و افزود: با نیروی نظامی و زور و جنگ نمی‌توان انقلاب را صادر کرد. البته موضوع مهم این است که ما پیام انقلاب را به خوبی دریافته باشیم و بدانیم که حرف نوی ما برای دنیا چیست؟ این امر مستلزم این است که ما انتقادات را بپذیریم نه این که خود را یک موجود قدسی و غیر قابل انتقاد بدانیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: ممکن است در کشورهای دیگر احکام اسلام مثل قصاص، حدود و تعزیرات را نپذیرند و آن را خلاف حقوق بشر بدانند یا نظام خانوادگی اسلام را ظلم بدانند اما ما زیر بار این مسائل نمی‌رویم. ممکن است انتقادات دیگری داشته باشند مثل این که یک منتقد را به صرف انتقاد بازداشت می‌کنیم که این وارد است؛ یا این که در جاهایی حقوق مردم رعایت نمی‌شود را باید بپذیریم و در پی رفع این نواقص باشیم. در واقع ما باید شناخت درستی از اسلام داشته باشیم تا تجربه‌ روی‌ گردانی مردم اروپا از دین خدا تکرار نشود.

مطهری با اشاره به روی‌گردانی اروپایی‌ها از دین در قرون وسطی، اظهار کرد: مفاهیم فلسفی کلیسا یکی از دلایل این رویگردانی بود زیرا آنها بین خدا و آزادی، بین خدا و حق حاکمیت ملی، بین دین و غرایز طبیعی، بین عقل و دین، بین دین و مال دوستی، بین دین و جاه و مقام، بین دین و غریزه‌ی جنسی تناقض قائل شدند؛ همین‌ها باعث شد اروپایی‌ها از دین گریزان شوند. ‌دنیای اسلام هم غرامت اشتباه کلیسا را پرداخت زیرا عده‌ای از روشنفکران می‌گویند حکومت دینی قابل تحقق نیست و معنا ندارد زیرا دین را همان دین کلیسا می‌دانند اما ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که آن رفتارها تداعی شود که کسی حق انتقاد نداشته باشد.

اخبار سیاسی -  ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
نظر علی مطهری درباره ی حصر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مطهری: رفع حصر، مطالبه مشروع است/ زنجانی به نهادهایی متصل است که مایل به پیگیری موضوع نیستند



اخبار,اخبار سیاسی,علی مطهری


اخبار سیاسی - حصر، احمدی‌نژاد، اصولگرایی و ... در گفت‌وگو با مطهری

وقتی نام علی مطهری را در موتورهای جستجو، جستجو می‌کنید با صفحاتی برخورد می کنید که بعضا فیلتر شده‌اند؛ از جمله وبسایت شخصی علی مطهری و صفحه مربوط به او در ویکی پدیا.

به گزارش ایسنا، علی مطهری فرزند شهید آیت الله مرتضی مطهری از اصلی‌ترین تئوریسین‌های انقلاب اسلامی، نماینده مجلس شورای اسلامی، اصولگرا و برادر همسر رییس مجلس است. او در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و پیش از آغاز موج انتقادات به دولت مهرورز، به یکی از منتقدان جدی رییس جمهور وقت تبدیل شد و پای سوال از رییس جمهور هم ایستاد و این تابو را شکست.

اما علی مطهری همچنان هم خبرساز است؛ او در نطق اخیر خود در جلسه علنی مجلس برای چندمین بار تنها راه خاتمه موضوع حوادث سال 88 را محاکمه علنی و همزمان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد دانست و از رییس قوه قضاییه خواست به جای شعار دادن درباره فتنه، نسبت به حل مساله اقدام کند؛ سخنانی که در کنار انتقادات برخی طیف‌های اصولگرایی، اعلام جرم قوه قضاییه علیه علی مطهری را نیز به دنبال داشت، هرچند او این اعلام جرم را غیرقانونی می‌داند و معتقد است اظهاراتش در چارچوب وظایف نمایندگی‌اش بوده است.

علی مطهری روز شنبه با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران، ضمن بازدید از ایسنا، در گفت‌وگویی تفصیلی درباره رفع حصر خانگی و آزادی زندانیان سیاسی، انتشار دایرة‌المعارف فتنه 88، رفتار اصولگرایان با دولت احمدی نژاد، رابطه مجلس و دولت، پرونده بابک زنجانی، سیاست‌های افزایش جمعیت، وضعیت عفاف و حجاب و ... سخن گفت.

مطهری در این گفت‌وگو رسیدگی عادلانه به همه جوانب وقایع سال 88 و روشن شدن نقش همه عوامل دخیل در آن از جمله محمود احمدی‌نژاد را خواست مردم برای آرام شدن وجدان جامعه دانست.

او همچنین گفت که صدا‌وسیما و برخی رسانه‌ها در نهم دی ماه امسال افراط کرده‌اند.

به گفته مطهری، عده‌ای به خاطر منافعشان نمی‌خواهند شرایط تحریم اقتصادی تغییر کند، بر طبل فتنه می‌کوبند یا مایل به پیشرفت مذاکرات هسته‌یی نیستند.

این نماینده اصولگرای مجلس شکست اصولگرایان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری را منشاء برخی رفتارها در مجلس نسبت به دولت دانست.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس البته در کنار دیدگاه‌های باز خود در حوزه سیاسی، حساسیت‌های همیشگی خود را در مورد مسائل فرهنگی حفظ کرده و گاهی هشدارهایی هم درخصوص وضعیت عفاف و حجاب در جامعه می‌دهد.

دیپلماسی خارجی و حل مشکلات اقتصادی؛اولویتهای دولت یازدهم
علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا  در ارزیابی از عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست داخلی گفت: به نظر من عملکرد دولت در زمینه سیاست داخلی در مجموع متوسط بوده یعنی طبعا دولت اولویت‌بندی‌هایی دارد و دیپلماسی خارجی و حل مشکلات اقتصادی را در اولویت قرار داده است.

دولت امید هوادارانش را ناامید نکند
مطهری با بیان اینکه دولت و شخص رییس‌جمهور از مسائل سیاست داخلی غافل نیستند، افزود: به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد با تدبیر و در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهد. البته در جاهایی لازم بود که قدری صریح‌تر و قاطع‌تر ورود می‌کردند و موضع می‌گرفتند اما مثلا در بحث آزادی بیان و آزادی مطبوعات عملکرد دولت در مجموع خوب بوده و دولت از آزادی بیان دفاع کرده است، اما به نظر من این، نیاز به استقامت و ثبات قدم دارد تا امید هواداران دولت را ناامید نکنند.

رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی؛ مطالبه مشروع هواداران دولت
وی با اعتقاد به این‌که «حل مسائل مربوط به فتنه، رفع حصر خانگی و آزادی زندانیان سیاسی بر اساس عدالت، مطالبه مشروع و طبیعی هواداران دولت یازدهم است»، گفت: آنچه مد نظر اکثریت قاطع مردم و هواداران آقای روحانی است این است که به اتهامات دو طرف فتنه رسیدگی شود و اگر آقایان موسوی و کروبی هم تخلفی انجام داده‌اند بر اساس حکم یک دادگاه صالح تکلیف آنها معلوم شود و به وضع موجود یعنی حصر خانگی طولانی مدت و بدون محاکمه که نه قانونی به نظر می‌رسد، نه اخلاقی و نه شرعی، پایان داده شود.

خواست مردم رسیدگی عادلانه به همه جوانب وقایع 88 است
نماینده مردم تهران در مجلس در گفت: فکر می‌کنم خواست مردم رسیدگی عادلانه به همه جوانب فتنه سال 88 است تا نقش همه عوامل دخیل در آن روشن شود؛ اعم از آقای احمدی‌نژاد، نهادهایی که از او حمایت غیرطبیعی کردند، وزارت کشور دولت دهم در مورد نحوه اعلام نتیجه انتخابات، برخی نظامی‌ها، وزارت اطلاعات و... نقش و حکم تمام عوامل در این زمینه باید روشن شود تا وجدان جامعه آرام گیرد.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه تا زمانی که عدالت برقرار نشود جامعه هم به طور واقعی آرام نخواهد شد، گفت: اینکه یک طرف دائم اظهارنظر و صحبت کند و طرف دیگر را متهم کند و طرف مقابل حق هیچ‌گونه دفاعی از خود نداشته باشد نوعی تجدید حیات برای فتنه است.

صدا و سیما در نهم دی امسال افراط کرد
وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های مربوط به سالروز گرامیداشت نهم دی ماه سال 88، ابراز عقیده کرد: برخی رفتارهایی که در روزهای منتهی به نهم دی ماه امسال صورت گرفت رفتارهای افراطی بود. صداوسیما واقعا افراطی برخورد کرد و رفتار منصفانه‌ای نداشت و برخی رسانه‌های دیگر هم در این ایام افراط کردند.

دایرة‌المعارف فتنه بر اساس ادعاهای ثابت نشده منتشر شده
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره انتشار دایرة‌المعارف 9 جلدی حوادث 88 نیز گفت: من این مجموعه را ندیده‌ام ولی به طور کلی این طور کتاب‌ها اعتباری ندارند زیرا در یک نزاع سیاسی تا زمانی که حرف طرف مقابل و دفاعیاتش را نشنویم نمی‌توانیم قضاوت منصفانه‌ای داشته باشیم. هر وقت حرف دو طرف وجود داشت آن زمان می‌توان گفت که مسائل مطابق واقعیت است. انتشار این کتاب صرفا بر اساس ادعاهای ثابت نشده است.

 

ظاهراً عکس موسوی، کروبی و خاتمی هم روی جلد این کتاب‌ها چاپ شده. حتی اگر خود اینها شکایتی نکنند قوه قضاییه و مدعی‌العموم می‌تواند وارد شود. البته آن‌ها شکایت نخواهند کرد زیرا می‌دانند شکایت‌شان بررسی نمی‌شود اما قاعدتا مدعی‌العموم وظیفه دارد بررسی کند که این کتاب با وجود تهمت‌های زیاد در آن، با چه مجوزی منتشر شده است؟

اصولگرایی واقعی راهی است که من طی می‌کنم
این نماینده اصولگرای مجلس درباره جایگاه سیاسی خود در جریان اصولگرا، اظهار کرد: من دسته‌بندی اصولگرا و اصلاح‌طلب را خیلی قبول ندارم اما طبعا معتقدم اصولگرایی واقعی راهی است که من طی می‌کنم. البته هر کسی همین ادعا را دارد و هر کس خودش را اصولگرای واقعی می‌داند.

وی ادامه داد: هر کس اصول و مبانی فکری خود را دارد و باید بر آن اصول و مبانی پایدار باشد. اصول و مبانی که من بر اساس آن فعالیت می‌کنم از تفکر امام (ره) و شهید مطهری درباره اسلام گرفته شده است و من روی همین اصول خودم پایدار هستم. طبعا عده‌ای من را اصولگرا نمی‌دانند همان‌طور که من هم آنها را اصولگرا نمی‌دانم.

اخبار,اخبار سیاسی,علی مطهری 
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: من معتقدم هر کس باید، هم اصولگرای واقعی باشد و هم اصلاح‌طلب واقعی. ما اصلاح‌طلبانی داریم که از بسیاری از اصولگرایان اصولگراتر هستند و برخی اصولگرایان هستند که از خیلی از اصلاح‌طلب‌ها اصلاح‌طلب‌ترند. لذا این دیوارکشی و مرزبندی‌ها اصالت چندانی ندارد. ما باید به مبانی فکری و رفتار و عمل افراد و گروه‌ها توجه کنیم تا ببینیم چه کسی واقعا اصولگرا یا اصلاح‌طلب است و چه کسی نیست.

اکثریت کسانی که خود را اصولگرا می دانند، اصولگرا نیستند
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: من معتقدم اکثریت افرادی که نام خود را اصولگرا گذاشته‌اند واقعا اصولگرا نیستند بلکه به تناسب شرایط سیاسی کشور و منافع خودشان موضع‌گیری می‌کنند، این به معنی اصولگرایی نیست.

اصولگرایان تخلفات احمدی‌نژاد را نادیده گرفتند
مطهری با بیان اینکه تجربه هشت ساله ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد تجربه بدی برای اصولگرایان بود، گفت: اصولگرایان در آن دوران به جای اینکه واقعیت را ببینند و انصاف به خرج دهند بیشتر تعصب گروهی داشتند و حمایت‌های بیجا و بیش از اندازه از احمدی‌نژاد ‌کردند. آنها تخلفات احمدی‌نژاد را نادیده گرفتند و کشور را به اینجا رساندند. ما باید منتقد چنین افرادی باشیم که چرا آن موقع با انحرافات مبارزه نکردند و اگر امثال ما حرفی می‌زدیم علیه‌مان فعالیت می‌کردند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص آینده سیاسی و پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد، تصریح کرد: اینکه آقای احمدی‌نژاد در آینده چه خواهد کرد، باید از خودش بپرسید اما من فکر می‌کنم تقریبا همه مردم قبول کرده‌اند که دوره احمدی‌نژاد دوره‌ای بود که در آن قانون‌شکنی و بی‌انضباطی مالی به حد وفور انجام شد. البته ما منکر خدمات ایشان نیستیم. ایشان خدماتی داشته از جمله در حوزه مسکن، و پیشبرد انرژی هسته‌یی در کشور در هشت سال اخیر تا حد قابل توجهی مدیون زحمات، اعتماد به نفس و اراده ایشان است و باید اینها را قبول کنیم.

عدم اجرای قانون از سوی رییس جمهور، استبداد است
نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است: قانون‌گریزی آقای احمدی‌نژاد و اینکه به صراحت اعلام می‌کرد فلان قانون را اجرا نمی‌کنم یا اینکه فقط قوانینی را که خودم شخصا منطبق با قانون اساسی بدانم اجرا می‌کنم، اینها انحرافات بزرگی بود و من شخصا معتقدم مجلس باید همان زمان ایشان را برکنار می‌کرد زیرا وقتی رییس‌جمهور علنا بگوید قانون را اجرا نمی‌کنم معنایی غیر از استبداد ندارد.

 

متاسفانه مجلس به وظیفه خودش عمل نکرد. ما با ابزارهایی مانند سؤال از رئیس‌جمهور خیلی تلاش کردیم آقای احمدی‌نژاد را به راه بیاوریم اما این اتفاق نیفتاد. کشور در این هشت سال در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست خارجی آسیب‌های جدی دید.

احمدی‌نژاد پایگاه اجتماعی قوی ندارد
وی درباره احتمال بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست نیز گفت: اگر احمدی‌نژاد پایگاه اجتماعی قوی داشت نتیجه انتخابات به این شکل در نمی‌آمد. قاعدتا او پایگاه اجتماعی قوی ندارد، ولی نمی‌توانیم بگوییم هیچ پایگاهی ندارد. قشری از توده مردم و روستاییان هستند که ممکن است به خاطر کمک‌های مالی که در دوره آقای احمدی‌نژاد به آنها شده طرفدار ایشان باشند.

در صورت سختگیری شورای نگهبان، مجلس ایده آلی تشکیل نمی‌شود
این نماینده اصولگرای مجلس در پیش‌بینی خود از ترکیب سیاسی مجلس آینده، اظهار کرد: ترکیب مجلس آینده بیشتر به رفتار و عملکرد دولت در این دو سالی که تا انتخابات باقی مانده بستگی دارد. اگر عملکرد دولت خوب باشد و مردم از آن راضی باشند طبیعتا مردم به گفتمان دولت تمایل نشان خواهند داد و افراد نزدیک به این گفتمان را انتخاب خواهند کرد.

 

در این صورت ترکیب مجلس، ترکیب معتدل‌تری خواهد بود. اما اگر عملکرد دولت خوب نباشد، ممکن است مردم گرایشی به طرف مقابل پیدا کنند. البته ترکیب مجلس آینده بستگی زیادی به رفتار شورای نگهبان در انتخابات دارد. اگر شورای نگهبان بخواهد سختگیری و افراد معتدل را رد صلاحیت کند طبعا مجلس ایده‌آلی نخواهیم داشت.

مجلس آینده معتدل‌تر خواهد بود
وی با بیان اینکه در هر صورت مجلس آینده مجلس معتدل‌تری خواهد بود، افزود: انتخابات مجلس نهم در شرایطی انجام شد که عده‌ای انتخابات را تحریم کرده بودند. خیلی از افراد به خاطر شرایط خاص بعد از حوادث سال 88 اساسا ثبت‌نام نکردند لذا ترکیب مجلس نهم ترکیب خاصی است و یک تفکر خاص غلبه پیدا کرده است اما قطعا مجلس بعدی معتدل‌تر و لااقل چیزی شبیه مجلس پنجم خواهد بود که اکثریتی اصولگرا داشت اما اقلیت قوی اصلاح‌طلب هم در آن حضور داشت.

عدم استفاده از اصولگرایان نقص دولت است
مطهری در ارزیابی از رابطه مجلس نهم با دولت یازدهم، گفت: روشن است که در این چند ماه تعامل مجلس با دولت خیلی خوب نبوده ولی معتقدم این وضعیت تغییر خواهد کرد و بعد از گذشت مدتی به تعادل می‌رسد. در حال حاضر بسیاری از نمایندگان از اینکه بیشتر مسئولان از اصلاح‌طلبان انتخاب و منصوب شده‌اند، گله‌مندند. دولت، اصولگراها را خیلی به بازی نگرفته. البته این، نقصی برای دولت است و من معتقدم دولت باید از اصولگراها بیشتر استفاده می‌کرد.

برخی رفتارهای مجلس نسبت به دولت از ناراحتی شکست در انتخابات است
این عضو فرهنگی مجلس تصریح کرد: اصولگراها در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری شکست خوردند و برخی رفتارها در مجلس از ناراحتی این شکست است. بالاخره گاهی رفتارهایی ناشی از احساسات و هیجان انجام می‌دهند که به مرور زمان کم می‌شود و به این شکل باقی نمی‌ماند. نمونه‌اش نوع برخورد مجلس با وزیر علوم بود. ایشان واقعا تخلفی نداشت که توفیقی و میلی‌منفرد را در وزارت علوم به کار گرفته بود. این، حق وزیر و از اختیارات اوست و اینکه بگوییم آنها فتنه‌گر بودند، حرف منطقی نیست.

اعتقاد به تقلب در انتخابات، فتنه‌گری نیست
این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر لزوم بازتعریف برخی الفاظ ، ابراز عقیده کرد: فتنه‌گر از نظر من کسی است که بعد از اعلام نظر شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی و داور رسمی، به اعتراض، آشوب خیابانی و تخریب ادامه داده باشد ولی اگر کسی قبل از اعلام نظر داور معتقد به تقلب بوده، نمی‌توانیم بگوییم او فتنه‌گر است

 

حتی ممکن است کسی امروز معتقد باشد تقلب شده است، این به معنی فتنه‌گر بودن آن فرد نیست بلکه نظرش این است. ممکن است بگوید قرائنی دارد که به نظر او تقلب شده است اما بعد از اعلام نظر شورای نگهبان اقدامی انجام نداده است. اگر بخواهیم این افراد را فتنه‌گر بنامیم، نمی‌توان کشور را اداره کرد.

اقلیت تندرو در مجلس، ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند
وی همچنین خاطرنشان کرد: در مجموع اصولگرایان قدری عصبانی هستند و کارهای احساسی می‌کنند اما کم‌کم آرام می‌شوند. اکثریت مجلس هم به این شدت با دولت زاویه ندارند اما اکنون اقلیت تندرویی ابتکار عمل را به دست گرفته و از احساسات، دلگیری‌ها و ناراحتی‌های نمایندگان استفاده می‌کند اما در آینده وضعیت بهتر می‌شود.

شرایط تحریم منجر به استفاده عده‌ای از رانت‌ شد
مطهری در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره دستور روحانی برای مبارزه با ویژه‌خواری، گفت: طبعا این دستور رییس‌جمهور می‌تواند در جلوگیری از مفاسد اقتصادی موثر باشد. به هر حال شرایط تحریم باعث شد عده‌ای از رانت‌های مخصوصی استفاده کنند و اموالی به طور غیرطبیعی در برخی جاها انباشته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این به خاطر نیاز دولت به این افراد بوده است و اینها افرادی بوده‌اند که تجارت خارجی داشته‌اند، در کشورهای خارجی حساب‌های بانکی داشته‌اند و دولت گذشته هم می‌خواسته از امکانات اینها استفاده کند. بنابراین گاهی فروش بخشی از نفت یا واردات و صادرات را به عهده اینها گذاشته و راه را برایشان باز کرده برای اینکه به کشور خدمت کنند و ما بتوانیم تحریم بانک مرکزی را دور بزنیم. حالا در این بین عده‌ای هم سوء استفاده کردند و به مال‌های فراوانی رسیدند.

زنجانی به نهادهایی متصل است که مایل به پیگیری موضوع نیستند
وی تصریح کرد: اینکه رییس‌جمهور دستور دادند کسانی که در شرایط تحریم سوء استفاده‌هایی کرده‌اند، شناسایی و مجازات شوند دستور خوبی بوده و مجلس هم پیگیری و نظارت خود را در این خصوص خواهد داشت. این مشکلات به خاطر شرایط تحریم پیش آمد و دولت قبل هم چاره‌ای غیر از این نداشت

 

زیرا می‌خواست پول خود را دریافت کند تا بتواند کالاهای اساسی را وارد کشور کند. بنابراین مجبور بوده این کارها را انجام دهد اما در این میان عده‌ای سوء استفاده‌هایی به نفع خود انجام داده‌اند. البته برخی از این افراد مانند بابک زنجانی به برخی نهادها متصل هستند و آنها چندان مایل نیستند که این موضوع پیگیری شود.

منافع عده‌ای در عدم پیشرفت مذاکرات هسته‌ای است
این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: علت اینکه عده‌ای نمی‌خواهند شرایط تحریم اقتصادی تغییر کند و از طرفی خیلی بر طبل فتنه می‌کوبند این است که فضا همچنان حفظ شود. حتی اینکه عده‌ای مایل نیستند مذاکرات هسته‌یی پیشرفت خوبی داشته باشد به خاطر منافعی است که دارند و فکر می‌کنند در این شرایط منافع‌شان حفظ می‌شود اما باید بررسی شود که این افراد دقیقا چه کسانی و چه نهادهایی هستند که به نفع‌شان است شرایط به همین شکل باقی بماند.

جزییات کارگذاری شنود و برکناری معاون وزیر اطلاعات
نماینده مردم تهران در مجلس درباره کارگذاری دستگاه شنود در دفتر خود نیز اظهار کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت اطلاعات داشتم، آقایان گفتند که این اقدام کار یکی از معاونان مدیریت قبلی وزارت اطلاعات، مدیرکل او و افراد زیرمجموعه این دو بوده است. این مساله را قبول کردند و گفتند آن معاون و مدیرکل را برکنار کردیم

 

و پرونده‌شان هم در کمیته انضباطی وزارت اطلاعات مفتوح و در حال بررسی است و قطعا مجازات خواهند شد. من اینطور فهمیدم که لااقل یکی از دلایل برکناری آن دو نفر همین موضوع بوده است. البته هیچ وقت ادعا نکردم که آنها صرفا به این دلیل برکنار شده‌اند.

مطهری تاکید کرد: همین که وزارت اطلاعات مسئولیت این کار را پذیرفته است موضوع مهمی است زیرا در کشور ما هیچ گاه مسئولیتی در ارتباط با این موارد پذیرفته نمی‌شود و قداستی برای برخی نهادها قائل هستند که نباید بگوییم اینها خطا کرده‌اند. ولی وقتی بپذیرند باعث می‌شود اصلاح شوند و در آینده این تخلفات تکرار نشود. پس این، کار بزرگی بوده که وزارت اطلاعات مسئولیت این اقدام اشتباه را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه این اقدام با انگیزه سیاسی انجام شده، یادآور شد: آنها می‌خواستند نقطه ضعفی از ما بگیرند، آن را علم کنند و ما را وادار به سکوت کنند. اصل قضیه این بود که در دفتر ما افراد مختلفی مثل خانواده‌های زندانیان سال 88 یا خانواده‌های دراویش گنابادی که در زندان هستند رفت و آمد می‌کردند و درخواست کمک داشتند. ما از بهمن سال 91 در این دفتر مستقر شدیم و از اسفند 91 یعنی 20 روز بعد در این دفتر شنود گذاشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: ما موضوع را تیرماه کشف کردیم که می‌خواستند دوربین کار بگذارند. آنها طبعا در این مدت همه مذاکرات و گفت‌وگوها را ضبط کرده بودند و شاید موضوع قابل توجهی برای آنها وجود داشته که می‌خواستند دوربین بگذارند که افراد را دقیق‌تر شناسایی کنند اما مساله لو رفت. انگیزه آنها هم به نظر من انگیزه سیاسی بوده زیرا تیپ افرادی که برکنار شدند از نظر گرایش سیاسی صددرصد مخالف ما بودند.

نظام مبلغ شعار «فرزند کمتر ‌زندگی بهتر» نبود
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره سیاست افزایش جمعیت با وجود سال‌ها تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزند کمتر، گفت: در جمهوری اسلامی هیچ وقت خود نظام و دولت مبلّغ شعار «فرزند کمتر ‌زندگی بهتر» نبوده‌اند. متولیان طرح کنترل جمعیت در سال‌های دهه 60 از جمله آقای دکتر مرندی می‌گویند که ما هیچ وقت شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» را تبلیغ نکردیم و گفتیم قرار بر این نیست که شعار زمان شاه را تبلیغ کنیم، اما نوعی کنترل جمعیت وجود داشت و اقداماتی انجام شد.

مطهری با بیان اینکه در آن زمان اقدامات خلاف قانونی هم انجام می‌گرفت، افزود: در آن دوره در بسیاری از بیمارستان‌ها گاهی بدون اطلاع افراد، زن یا مرد را عقیم می‌کردند و آن فتوای امام را آنطور که باید رعایت نمی‌کردند. فتوای امام این بود که عقیم کردن اگر قابل بازگشت باشد و فرد طالب این کار باشد اشکالی ندارد اما اگر قابل بازگشت نباشد مشروع نیست. در بسیاری از بیمارستان‌ها بدون اطلاع افراد، آنها را عقیم می‌کردند در حالی که قابل بازگشت نبود یعنی کارهای حرام انجام می‌دادند. مثلا زنی را که چهار فرزند به دنیا آورده بود بدون اطلاع او عقیم می‌کردند و می‌گفتند دیگر کافی است.

وی افزود: ما در سال 71 به تعادل جمعیتی رسیدیم و باید تدبیری می‌شد که این تعادل حفظ شود اما از این موضوع غفلت شد تا امروز که احساس کردیم شتاب رشد جمعیت کاهش یافته است. البته هنوز هم جمعیت ما در خطر نیست اما روند فعلی نشان می‌دهد که در آینده با پیری جمعیت و کاهش جمعیت جوان مواجه می‌شویم که این خطری برای کشور است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تدوین طرحی در مجلس با عنوان «طرح جامع افزایش جمعیت و تعالی خانواده» تصریح کرد: این طرح که در کمیسیون‌ فرهنگی به تصویب رسیده و قرار است به صحن علنی مجلس بیاید، مشوق‌های اقتصادی برای زوجها و خصوصا خانم‌هایی که فرزند سوم به بالا بیاورند

 

پیش‌بینی کرده و قانون قبلی که فرزند چهارم به بعد مشمول بیمه نمی‌شدند لغو شده است. همچنین برای جوان‌هایی که ازدواج کرده‌اند، از نظر استخدام، تسهیلاتی پیش‌بینی شده است که به نظر من اینها می‌تواند تا حدی موثر باشند ولی راه حل اصلی نیست.

ازدواج دیر هنگام برای برخی تجدد به حساب می آید
مطهری با بیان اینکه موضوع افزایش جمعیت عمدتا جنبه فرهنگی دارد، تاکید کرد: البته کاهش جمعیت ریشه اقتصادی هم دارد اما ریشه فرهنگی آن قوی‌تر است. شاید گاهی سبک زندگی ما به سبک زندگی غربی میل پیدا کرده است، در نتیجه جوانان قطع نظر از موانع اقتصادی دیر ازدواج می‌کنند و شاید این تفکر ازدواج دیر هنگام برای برخی جوانان نوعی تجدد و روشنفکری به حساب بیاید. یا اینکه اختلاط و روابط بین دختر و پسر بیشتر شده و ممکن است برخی جوانان برای ارضای غریزه جنسی خود احساس نیاز به ازدواج نکنند زیرا دسترسی به جنس مخالف دارند و اینها سن ازدواج را بالا برده است.

وی افزایش تعداد دختران در دانشگاه‌ها و طولانی شدن دوران تحصیل آنها را از دلایل تمایل دختران به ازدواج دیرهنگام دانست و اضافه کرد: همه اینها در کاهش جمعیت و تغییر سبک زندگی نقش دارد و من معتقدم گرایش به فرهنگ غربی باعث افزایش طلاق شده و تمام اینها می‌تواند در کاهش جمعیت موثر باشد.

برخی داشتن فرزند زیاد را نشانه عقب‌ماندگی می دانند
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در حال حاضر در نظر خیلی از افراد داشتن فرزند زیاد نشانه عقب‌ماندگی و داشتن فرزند کمتر نشانه تجدد و امروزی بودن است، این دید باید اصلاح شود و باید کار فرهنگی وسیعی انجام داد تا سبک زندگی‌مان به سبک زندگی اسلامی نزدیک‌تر شود.

مطهری موانع اقتصادی را از دیگر عوامل موثر در کاهش سن ازدواج جوانان عنوان و خاطرنشان کرد: در طرح مجلس تسهیلاتی برای تأمین مسکن جوانان متاهل پیش‌بینی شده که می‌تواند گام مثبتی به حساب بیاید. همچنین اولویت‌بندی‌هایی برای استخدام صورت گرفته است؛ ابتدا مردی که دارای فرزند است،‌ بعد مرد متاهل بدون فرزند، بعد زنان متأهل و در آخر مجردها چه زن و چه مرد. علتش این است که از نظر اسلام آن کسی که مسئولیت خانواده را به عهده دارد مرد است.

 

مرد باید نفقه زن و فرزند را بپردازد. لذا این که مرد در استخدام اولویت داشته باشد امری طبیعی است. وقتی زنی کار می‌کند و حقوقی می‌گیرد این پول مال خودش است و شوهرش نمی‌تواند آن را مطالبه کند ولی مردی که کار می‌کند اول وظیفه دارد خرجی زن و بچه را بدهد، لذا طبیعی است که مرد باید برای استخدام در اولویت قرار گیرد چرا که در غیر این صورت مردان نمی‌توانند ازدواج کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در عین حال تاکید کرد که طرح کمیسیون فرهنگی برای افزایش جمعیت در صحن علنی مجلس قابل اصلاح و تکمیل است و اگر ایراداتی داشته باشد قابل رفع خواهد بود.

وضعیت پوشش اسلامی در کل کشور قابل قبول است
مطهری در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وضعیت عفاف و حجاب در جامعه، یادآور شد: اولا از نظر من وضعیت پوشش اسلامی در کل کشور در مجموع قابل قبول است و مشکل، موارد اندک ناهنجار است. ما معتقدیم آن چیزی که اسلام گفته باید پیاده شود.

 

روشن است که در مورد حجاب باید کار فرهنگی در خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه، در مساجد و منابر توسط روحانیت و در صدا و سیما انجام شود. اما طبیعی است هر قدر هم کار فرهنگی انجام شود باز کسانی هستند که ممکن است حجاب را رعایت نکنند. نباید فکر کنیم اگر کار فرهنگی در بهترین سطح انجام شود همه حجاب را رعایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: عده‌ای هستند که گرایش به فرهنگ غربی دارند و عده‌ای هم روی هوا و هوس به سمت بدحجابی سوق پیدا می‌کنند. میل به خودنمایی و تبرج در زنان یک امر ذاتی است و آنها از این کار لذت می‌برند. همان‌طور که میل به چشم‌چرانی، ذاتی مرد است و خداوند این دو جنس را اینطور آفریده برای اینکه نسل بشر ادامه داشته باشد اما خداوند به عنوان خالق ما ضوابط و مقرراتی را هم درباره پوشش، اختلاط زن و مرد و آداب نگاه کردن و مانند اینها اعلام کرده تا حد اعتدال در این موضوع رعایت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: بحث این است که هر قدر کار فرهنگی صورت گیرد قطعا عده‌ای هستند که حجاب را رعایت نمی‌کنند. به هر حال مردم بعضا ماهواره تماشا می‌کنند، عده‌ای به دنیای غرب رفت و آمد دارند و عده‌ای هم به دنبال هوا و هوس خود هستند. اگر کسی آمد و فضای جامعه را خراب کرد،

 

با چنین پدیده‌ای چه باید کرد؟ آیا وظیفه مردم است که با هم در بیفتند؟! ممکن است کسی هم با زبان نرم تذکری بدهد ولی این کافی نیست. اگر افرادی با وضع بسیار ناهنجار، نه موارد جزئی، در سطح جامعه ظاهر شوند دولت اسلامی وظیفه دارد آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر را که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست انجام دهد.

در مبارزه با بدحجابی سختگیری نکنیم
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر لزوم پرهیز از سختگیری در مبارزه با بدحجابی، اظهار کرد: ما هیچ وقت نگفتیم اگر کسی نقص کوچکی در پوشش خود داشت بازداشت شود، طبیعی است که اینطور نیست و از این موارد هم در سطح جامعه زیاد است و کسی با آنها کاری ندارد اما بحث این است که با موارد خیلی ناهنجار برخورد شود.

وی به نطق هفته گذشته خود در مجلس اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال من در نطق اخیر خود نسبت به پدیده بانوان ساپورت‌پوش تذکر دادم. ما نمی‌توانیم این نوع پوشش را که بدن زن را نمایان می‌کند آزاد بگذاریم. دولت باید بر این موارد نظارت کند. نقطه شروع این کار هم اماکن دولتی است. باید ضوابطی در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی، هم برای کارکنان و هم مراجعین وجود داشته باشد و اینطور نباشد که هر کسی با هرنوع پوششی بتواند وارد این ادارات شود و مردم احساس کنند بی‌حجابی و بدحجابی رسمیت پیدا کرده است.

مطهری ادامه داد: ‌اگر مردم احساس کنند دولت در مسئله پوشش اسلامی جدی است خودشان رعایت می‌کنند. متاسفانه در دولت احمدی‌نژاد دهن‌کجی بسیاری صورت گرفت، مکرر از طرف دولت پیام مثبت و چراغ سبز به افراد سهل‌انگار در پوشش نشان داده شد، رییس‌جمهور به مجلس آمد و این موضوع را به سخره گرفت

 

و وقتی ما از او سوال کردیم گفت مگر خود شما گناه نمی‌کنید و برایمان این شعر را خواند که: واعظان کین جلوه در محراب و منبر می‌کنند / چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند. آقای احمدی‌نژاد به نمایندگان گفت به این موضوع گیر ندهید! یا در تلویزیون علیه نیروی انتظامی صحبت کرد. اینها چراغ سبزی بود که برخی احساس کردند حکومت در بحث رعایت حجاب دو بخش است و اینجاست که کار سخت می‌شود.

مردم از روی اعتقادشان حجاب را رعایت می‌کنند
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در کل کشور وضعیت حجاب در مجموع خوب است، افزود: وقتی در خارج از شهر و جاده‌ها نگاه می‌کنید، می‌بینید که مردم روی اعتقادشان حجاب را رعایت می‌کنند و اینطور نیست که رعایت حجاب با اجبار و زور باشد. لذا بحث ما بر سر موارد اندکی است که گاهی در تهران و شهرهای بزرگ به چشم می‌خورد و نباید آنها را کوچک گرفت زیرا ممکن است به جایی برسیم که دیگر نتوان جلوی این مساله را گرفت.

وی همچنین گفت: از نظر روانشناسی زن، رقابت بین خانم‌ها موضوعی پذیرفته شده است و ما نباید اجازه دهیم این فضا ایجاد شود. در اوایل انقلاب با خانمی مصاحبه کردند که از جمهوری اسلامی به خاطر اجباری شدن حجاب تشکر می‌کرد و می‌گفت ما در زمان شاه باید هر روز صبح ساعتی را به خودمان می‌رسیدیم زیرا در اداره میان بانوان رقابت وجود داشت اما اکنون لباس فرمی وجود دارد و پوشش مشخصی برای کارکنان ادارات در نظر گرفته شده است و ما راحت شدیم.

جامعه محیط کار باشد نه محیط التذاذ جنسی
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه جامعه باید محیط کار باشد نه محیط التذاذ جنسی، تصریح کرد: اگر بناست امکان التذاذات جنسی را در جامعه فراهم کنیم و به عبارت دیگر تحریکات جنسی آزاد باشد آن وقت مثل غربی‌ها می‌شویم یعنی از آن طرف هم باید اماکنی داشته باشیم که مردم به خواسته‌هایشان برسند،

 

نمی‌شود بگوییم تحریک آزاد باشد و از آن طرف ارضاء ممنوع، زیرا عقده روانی ایجاد می‌شود؛ یا باید وضعیت را اروپایی کنیم یا اسلامی، چیز بینابینی نداریم که بگوییم تحریک آزاد و ارضاء ممنوع است. اینها عقده‌های روانی در جوانان ایجاد می‌کند.

با تغییر دولت، بعضا بینش هیات نظارت بر مطبوعات تغییر می کند
این عضو هیات نظارت بر مطبوعات درباره رویکرد این هیات به مطبوعات در جامعه، گفت: اینطور نیست که هیات نظارت روند خود را تغییر دهد چون ملاک، قانون مطبوعات است. البته با تغییر دولتها چون برخی اعضا تغییر می‌کنند ممکن است خود به خود تغییر بینش ایجاد شود. اولا خود وزیر که رییس هیات است عوض می‌شود

 

و بعد ممکن است نماینده وزیر علوم که گفتمان دیگری دارد عوض شود و فرد دیگری بیاید، یا ممکن است در پی تغییر برخی اعضای شورای انقلاب فرهنگی نماینده این شورا در هیات نظارت هم تغییر کند. فقط نماینده قوه قضاییه، نماینده مدیران مسئول، نماینده حوزه علمیه قم و نماینده قوه مقننه با تغییر دولت تغییر نمی‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ریاست هیات نظارت بر مطبوعات با وزیر ارشاد است و گزارش هفتگی از مطبوعات را معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به جلسه هیئت می‌آورد طبعا وزیر می‌تواند نقش بیشتری در این زمینه داشته باشد.

مطهری ادامه داد: ترکیب هیات نظارت بر مطبوعات از دو سال پیش خوب شده بود و در دوره معاونت مطبوعاتی گذشته رو به اعتدال بود. اکنون هم وضعیت کمی بهتر شده است اما اینطور نیست که دست دولت در این هیات کاملا باز باشد بلکه این هیأت هفت نفره بر اساس رای‌ اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند.

هیات نظارت بر مطبوعات در باز شدن فضای مطبوعات موثر است
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: طبیعتا اعضای هیات نظارت بر مطبوعات می‌توانند در باز شدن فضای مطبوعات موثر باشند. این هیات می‌تواند جلوی توقیف‌ها و لغو امتیازها را بگیرد. خیلی موارد پیش می‌آید که نشریه‌ای تخلفی کرده و افراد تندرو می‌خواهند سریعا آن را توقیف یا لغو امتیاز کنند اما این هیات و اعضا مخالفت می‌کنند و معتقدند توقیف یا لغو امتیاز باید در حداقل خودش باشد. بنابراین هیات نظارت بر مطبوعات در این جهات قطعا موثر است.

هیات نظارت بر مطبوعات یگانه مرجع رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی باشد
وی تصریح کرد: مشکلی که هیات نظارت بر مطبوعات دارد این است که قوه قضاییه در جاهایی می‌تواند راسا وارد شود. لذا قبل از اینکه هیات نظارت بر مطبوعات بررسی کند و تصمیم بگیرد می‌بینیم که دادسرای فرهنگ و رسانه یک نشریه را توقیف می‌کند و مدیر مسئولش را احضار می‌کند که به نظرم این کار درستی نیست و باید یگانه مرجع رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی، هیات نظارت بر مطبوعات باشد و قوه قضاییه صرفا مواردی را که هیات به دادگاه‌ها ارجاع می‌دهد بررسی کند.

 

در حال حاضر باید این هماهنگی انجام شود و وزیر ارشاد می‌تواند از طریق گفت‌وگو با قوه قضاییه نقش مؤثری در حل این مشکل داشته باشد. البته طرح یا لایحه نظام جامع رسانه که در واقع اصلاح قانون مطبوعات است نیز در دست بررسی است و این تداخل باید در قانون آینده رفع شود.

مطهری با اشاره به اینکه از یک سال پیش سایت‌های خبری هم تحت شمول قانون مطبوعات قرار گرفته‌اند و نظارت بر آنها به عهده هیات نظارت بر مطبوعات است، اظهار کرد: موارد مربوط به سایت‌های خبری ابتدا باید در هیات بررسی شود

 

و بعد درباره آن تصمیم‌گیری صورت گیرد اما گاهی کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه در جرایم رایانه‌ای، خودشان برای فیلتر شدن سایت‌ها تصمیم می‌گیرند. این مسائل به نظرم با گفت‌وگو قابل حل است که اول کار کارشناسی در هیات انجام شود و بعد اگر لازم بود نسبت به فیلتر شدن آنها اقدام شود. شاید هم ضعفی در قانون وجود دارد که باید اصلاح شود.

ضعف ارتباط کمیسیون فرهنگی با حوزه سینما و تئاتر
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط این کمیسیون با حوزه تئاتر و سینما، یادآور شد: کمیسیون فرهنگی از این نظر ضعیف است. من بارها پیشنهاد داده‌ام که هر دو هفته یک بار فیلم‌های جدیدی را که در حال اکران یا در آستانه اکران هستند ببینیم تا در جریان آنها قرار بگیریم و اگر از ما سوالی درباره آنها می‌شود دقیق جواب بدهیم اما خیلی علاقه‌ای به این موضوع نشان داده نمی‌شود و متاسفانه کمیسیون فرهنگی از این نظر ضعیف است.

ترکیب کمیسیون فرهنگی کامل نیست
وی با بیان اینکه ترکیب کمیسیون فرهنگی ترکیب کاملی نیست، تاکید کرد: به نظر من باید تیپ‌های هنری و ورزشی هم در این کمیسیون حضور می‌داشتند. در حال حاضر از 12 عضو کمیسیون فرهنگی، هشت نفر روحانی هستند و بیشتر توجه آنها به حوزه‌های علمیه و مساجد است، باید افرادی باشند که در مسائل هنری و رسانه‌ای سابقه بیشتری داشته باشند. البته آقای نوباوه در کمیسیون فرهنگی هستند و سابقه‌ نسبتا قابل قبولی دارند اما این کافی نیست.

مطهری ادامه داد: گاهی اظهارنظرهای اعضای کمیسیون فرهنگی بر اساس شنیده‌ها صورت می‌گیرد، گاهی هم به ندرت فیلمی در کمیسیون دیده می‌شود اما در مجموع باید قوی‌تر از اینها عمل شود.

این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اعضای کمیسیون فرهنگی فیلم‌های مربوط به جشنواره فیلم فجر را تماشا کرده‌اند یا خیر؟ افزود: هنوز این فیلم‌ها را ندیده‌ایم ولی معمولا ارشاد از ما برای تماشای این فیلم‌ها دعوت می‌کند. من خودم به این موضوع مصمم هستم و وظیفه خود می‌دانم که در جریان این وقایع باشم، ان‌شاءالله کمیسیون را هم تشویق می‌کنیم که امسال قوی‌تر و جدی‌تر در این زمینه ورود کند.

اخبارسیاسی - ایسنا