اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مطهری: راه بیان افکار و عقاید را نبندیم


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگرمدیران دولتی با خانه سینما بیشتر راه می‌آمدند و آن‌ها را تقویت می‌کردند، نتیجه بهتری می‌گرفتیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگرمدیران دولتی با خانه سینما بیشتر راه می‌آمدند و آن‌ها را تقویت می‌کردند، نتیجه بهتری می‌گرفتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد شکل گیری سازمان سینمایی گفت: «من راجع به این موضوع از وزیر ارشاد پرسیدم که این سازمان چگونه است؟ آیا برای تضعیف خانه سینما است یا برای تقویت آن؟ ایشان گفتند این سازمان یک سازمان صنفی است و برای رتق و فتق امور صنفی سینماگران تشکیل شده است و قصد تضعیف خانه سینما اصلا مطرح نیست.»

او افزود:« ولی با توجه به دولتی بودن این سازمان، نمی‌دانم چقدر می‌تواند موفق باشد؛ زیرا سینماگران و هنرمندان معمولا از این‌که در قید و بند قرار گیرند گریزانند و اگر جایی احساس کنند "دستوری" با  آن‌ها برخورد می‌شود و باید ایده‌ای را پیاده کنند که قبول ندارند، معمولا مخالفت می‌کنند.

مطهری با بیان این مطلب که البته ما ضوابطی مثل ضوابط شرعی داریم که باید از سوی سینماگران رعایت شود، ادامه داد:« اما اگر بخواهیم از نظر سوژه دست و بال‌شان را ببندیم، نتیجه معکوس دارد.»

به گفته نماینده مجلس هشتم،«اگر دولت​ها از نهادهایی که به صورت مردمی متولد می‌شوند و حالت مردم نهاد دارند، خوب حمایت کنند،معمولا بهتر نتیجه می​گیرند و موفق تر هستند. شاید اگرمدیران دولتی با همین خانه سینما بیشتر راه می‌آمدند و آن‌ها را تقویت می‌کردند، نتیجه بهتری می‌گرفتیم.»

او خاطرنشان کرد :« ممکن است تشکیل سازمان سینمایی، باعث اختلافات بیشتر هم بشود و هنرمندان این عرصه را به دو گروه دولتی و غیردولتی تقسیم کند. اگر تاسیس این سازمان به معنی خارج شدن حوزه سینما از نظارت مجلس نیز باشد مشکل بیشتر می​شود.»

علی مطهری درباره به روز کردن قوانین حوزه فرهنگ و به خصوص ممیزی کتاب که قانون آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های اخیر به روز شده، گفت:« اگر قانونی احتیاج به اصلاح داشته باشد، مجلس باید این کار را بکند. شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌گذار است و مجلس قانون‌گذار. این فرموده رهبر انقلاب است. وقتی کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم خدمت ایشان رسیدند و سوال کردند که بعضی از قوانین را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌کند، آیا ما می‌توانیم دخالت کنیم و حیطه اختیارات چگونه است؟ ایشان فرموده بودند که شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذار است، مجلس قانون گذار و دولت مجری است. درست هم همین است. شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید قانون گذاری کند، حالا این مقدار که کرده معتبر است. کمیسیون فرهنگی مجلس باید به روز کردن این گونه قوانین را پیگیری کند.»

مطهری درباره ممیزی کتاب نیز گفت: «نظر شخصی من این است که در ممیزی کتاب، ما روی مسایل اخلاقی باید حساس باشیم و پافشاری کنیم، مثلا از انتشار رمانی که مسایل جنسی را تشریح می‌کند جلوگیری کنیم، ولی درباره عقاید و اندیشه‌های اجتماعی، سیاسی و مذهبی نباید سخت‌گیری کرد.»

او افزود:« به نظرم نباید راه  بیان افکار و عقاید را ببندیم، ولی الان متاسفانه گاهی برعکس است و حساسیت روی بیان عقاید و افکار به خصوص در حوزه سیاست وجود دارد و در حوزه اخلاق حساسیت لازم نیست. خیلی از رمان‌های نامناسب منتشر شده‌اند، درحالی که از انتشار خیلی از کتاب‌های اعتقادی و سیاسی با بهانه‌های کوچک جلوگیری کرده‌اند. به نظرم کتاب‌هایی که تخصصی هستند به خصوص در حوزه دین، اجتماع و سیاست باید بتوانند حرف‌هایشان را بزنند.

منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
بررسی افکار و عقاید وهابیت (8)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه مطهری به احمدی نژاد:این افکار حضرت عالی ناشی از تفکر آقای مشایی است



مطهری در نامهای به‌ رئیسجمهور:

این افکار حضرت عالی ناشی از تفکر آقای مشایی است

اگر به بیداری اسلامی قائل نیستید، به صراحت بیان کنید و به خود و دیگران زحمت ندهید

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتدال ،نماینده تهران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور از اظهارات روز گذشته وی درباره بیداری اسلامی انتقاد کرد و بهتر دانست که احمدینژاد در اجلاس‌هایی با این مضمون سخنرانی نکند.

متن نامه سرگشاده علی مطهری به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به نقل از مهر در ادامه می آید:

جناب آقای دکتر احمدی نژاد

رئیس جمهور محترم

با اهدای سلام و آرزوی توفیق برای جنابعالی، به عرض می‌رساند بیانات حضرت عالی در "اجلاس جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی" مغایر اهداف و فلسفه برگزاری این اجلاس به نظر می‌رسید. مانند این بود که اجلاسی درباره صنعت ساختمان برگزار شود و در آن درباره علم پزشکی سخن گفته شود.

مقصود از بیداری اسلامی یک امر پیچیده‌ای نیست که نیاز به طرح مباحث انسان شناسی و عرفان و الهیات داشته باشد به طوری که "بیداری" را به معنی "بازگشت انسان‌ها به حقیقت انسانی خودشان" بگیریم و "اسلامی" را به معنی توصیف این بیداری به امور فطری مانند عدالت و آزادی و عشق و محبت معرفی کنیم و بگوییم "بیداری اسلامی دعوت به فطرت مشترک تمام انسان‌ها است تا عدالت، آرامش و عشق در دنیا حاکم شود".

وجدان شما را گواه می‌گیرم و از شما می‌پرسم واقعاً بیداری اسلامی مورد نظر رهبر انقلاب و آنچه که در کلمات امام خمینی(ره) و شهید آیت‌الله مطهری آمده است همین چیزی است که شما می‌فرمایید، یعنی یک مفهوم عرفانی و اخلاقی است نه یک مفهوم اجتماعی و سیاسی؟ بعید است که جورج بوش و اوباما و نتانیاهو با چنین بیداری اسلامی مخالفت داشته باشند و آن را خطری برای خود تلقی کنند.

همه می‌دانیم که از حدود 400 سال پیش که پدیده استعمار رخ نمود که خود معلول رنسانس و پیشرفت صنعتی غرب بود کشورهای اسلامی در اثر غفلت رهبران خود به تدریج تحت سیطره استعمار غرب قرار گرفتند که اوج آن اضمحلال حکومت عثمانی و تاسیس کشورهای کوچک اسلامی بر خاورمیانه و تعبیه غده سرطانی اسرائیل در این منطقه بود. به دلیل وجود حکومت‌های دست نشانده و وابسته به غرب در این کشورها و عقب ماندگی علمی و صنعتی آنها و کوتاهی رهبران دینی و اجتماعی، ممالک اسلامی در چنگال استعمار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غرب گرفتار آمده‌اند.

سلسله جنبان نهضت‌های اسلامی سید جمال‌الدین اسدآبادی بود که مسلمانان را از خواب گران بیدار کرد و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) این حرکت را به یک نقطه روشن و موثری رساند به طوری که الهام بخش سایر ملل مسلمان گردید، تا آنکه حرکت‌های اسلامی تونس و مصر و غیره شرایط را به وضع امروز رسانده است که رهبر انقلاب نیز به خوبی از این فرصت استفاده کردند و روح تازه در آن دمیدند به طوری که امروز مردم منطقه این صدا را صدایی آشنا و همان صدای سید جمال و امام خمینی (ره) احساس می کنند.

جناب آقای رئیس جمهور

بنا بود جنابعالی در این اجلاس که اساتید دانشگاه از 70 کشور اسلامی در آن حضور داشتند در باره این موضع صحبت کنید نه درباره خود فراموشی انسان و بازگشت انسان به فطرت مشترک تمام انسان‌ها و مباحث عرفان نظری و عملی.

ما همیشه از جنابعالی صراحت و رک گویی دیده‌ایم. اگر واقعاً به بیداری اسلامی به معنی مذکور قائل نیستید به صراحت بیان کنید و این قدر به خود و دیگران زحمت ندهید و طبعاً بهتر است در این گونه اجلاس‌ها نیز شرکت نفرمایید تا مهمانان خارجی احساس دو گانگی در کلمات مقامات کشور نداشته باشند.

فرضاً بیداری اسلامی را به این معنا قبول نداشته باشید. یک اختلاف نظر فکری است و آسیبی به ولایتمداری جنابعالی نمی‌زند. البته ما می دانیم که این افکار حضرت عالی ناشی از تفکر آقای مشایی است. در هر حال مردم از شما انتظار دیگری دارند./اعتدال