اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مطهری در نامه‌ای به میرحسین موسوی




 

مطهری

 

علی مطهری طی نامه یی سرگشاده خطاب به میرحسین موسوی برای فراهم آوردن بستر آرامش در راهپیمایی ۲۲ بهمن مساعدت طلبید.

متن نامه مطهری به گزارش مهر به شرح زیر است؛ با اهدای سلام، مصاحبه جنابعالی با پایگاه اطلاع رسانی کلمه که بیشتر به یک بیانیه شبیه است نظر به اینکه در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن صادر شده است، طبعاً هدفدار بوده و دارای آثار عملی مثبت و منفی خواهد بود. لذا مناسب است که این نامه را به صورت سرگشاده بنگارم. آیا فکر نمی کنید که قانون شکنان و خشونت ورزان برای استمرار و توجیه تخلفات خود، خواهان ادامه وضع موجود هستند و آرامش و وحدت ملی سم مهلک برای آنها است؟ به عقیده اینجانب شما در این بیانیه دردها را خوب بیان کرده اید اما درمان را نه. روح بیانیه و جان کلام شما این است که ما برای اصلاح به میدان آمده ایم نه برای انتقام گیری یا کسب قدرت یا ویرانگری. این امر می تواند محور وحدت و هدف مشترک اطراف بحران سیاسی کنونی باشد، خصوصاً که اصلاح مستمر اجتماعی یکی از ارکان تعلیمات اسلامی است که از آن به «امر به معروف و نهی از منکر» تعبیر می شود. اما این هدف از چه راه بهتر تامین می شود؟ شما در بیانیه های خود از قانون گریزی دولت و تمایل آن به استبداد و پاسخگو نبودن آن در مقابل مجلس و قوه قضائیه سخن گفته اید، همچنان که اشارات و تصریحاتی به خشونت ورزی و کم توجهی مدیران این بحران به حقوق مردم داشته اید. آیا فکر نمی کنید خاطیان این دو حوزه برای استمرار و توجیه تخلفات خود، خواهان ادامه وضع موجود هستند و آرامش و وحدت ملی سم مهلک برای آنها است؟

آیا فکر نمی کنید که وضع موجود، دست نظام و بسیاری از مصلحان مجلس و قوه قضائیه را برای برخورد با این خاطیان بسته است؟ مثلاً در شرایط عادی امکان سوال از رئیس جمهور درباره برخی قانون گریزی ها و رهاسازی و لیبرالسیم فرهنگی وجود دارد اما اکنون چون این گونه اقدامات قانونی، همراهی با سران معترض و موجب تشدید بحران تلقی می شود، زمینه پذیرش آن در میان نمایندگان مجلس و مردم ضعیف است. (البته اینها به معنی نفی نقاط مثبت و تلاش صادقانه این دولت نیست.) باید قبول کنید که جنابعالی و جناب آقای کروبی تبدیل به مانعی برای اصلاحات مورد نظر خودتان و بسیاری از دلسوزان انقلاب اسلامی شده اید. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه «اینجانب حدس قوی دارم که رهبری گرانقدر انقلاب اسلامی اگر خیالشان از ناحیه شما دو بزرگوار راحت شود به سراغ خودکامگی های دیگران، خطاهای بزرگوار سوم یعنی رئیس جمهور محترم و نیز خطاهای برخی افراطی های مدعی اصولگرایی خواهند رفت»، افزود؛ لااقل چندماهی امتحان کنید، اگر این گونه نبود به راه خود که آن را بی نتیجه و مضر می دانم ادامه دهید. خودتان در بیانیه آورده اید که حجم اخبار اقتصادی و اجتماعی در مقایسه با اخبار سیاسی اندک است.

این جمله مویدی است بر مدعای ما که بحران کنونی مانعی است برای ارزیابی و نظارت بر عملکرد اقتصادی و اجتماعی دولت و پاسخگو بودن آن. یکی از اصول قانون اساسی اصل ولایت فقیه است و مطابق آن باید در معضلات اجتماعی و سیاسی نظر رهبری را فصل الخطاب بدانیم، هرچند قانع نشده باشیم و در بیانیه شما به این اصل توجه لازم مبذول نشده است. در بیانیه شما نکات مثبت و گام هایی به سوی اتحاد و رفع بحران دیده می شود مانند محکوم کردن رسانه های بیگانه، تبری از شعارهای ضداسلام و جدا کردن راه خود از راه خارج نشینان، از همه مهم تر تاکید بر التزام به قانون اساسی، گرچه یکی از اصول قانون اساسی اصل ولایت فقیه است و مطابق آن باید در معضلات اجتماعی و سیاسی نظر رهبری را فصل الخطاب بدانیم هرچند قانع نشده باشیم و در بیانیه شما به این اصل توجه لازم مبذول نشده است.از سوی دیگر بخشی از این بیانیه نشان می دهد که جنابعالی میلی به پایان یافتن این بحران ندارید و مایلید این شعله هرچند کم سوتر همچنان افروخته باشد، البته به زعم خود برای دفاع از حقوق مردم. در حالی که با فراهم شدن زمینه مناسب برای قانون گریزی و بسته شدن دست مصلحان قانونی، حقوق مردم به شکل دیگری پایمال می شود و با بهره گیری دشمنان خارجی از این بحران، اقتدار نظام اسلامی و منافع ملی نیز آسیب می بیند. رهبر بزرگوارمان در نطق اخیر خود از اقدامات جنابعالی و جناب آقای کروبی به «غفلت» تعبیر کردند، همان چیزی که اینجانب در مناظره تلویزیونی به «لغزش سیاسی» تعبیر کردم و برخی بر من خرده گرفتند که کار اینها بالاتر از لغزش بوده است، در حالی که تعبیر «غفلت» ملایم تر به نظر می رسد. به هر حال اینها علامت هایی است که ایشان به شما می دهند برای تغییر مسیر و تقویت وحدت ملی.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آخرسوتی.میرحسین موسوی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه مطهری به جنتی: مجوز قانونی برای رد صلاحیت میرحسین و کروبی وجود ندارد/ چرا سال 88 این سخنان را نگفتید؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نامه علی مطهری به جنتی:

مجوز قانونی برای رد صلاحیت میرحسین و کروبی وجود ندارد/ چرا سال 88 این سخنان را نگفتید؟

انتخاب :  در پی اظهارات آیت الله احمد جنتی ، علی مطهری در نامه ای یه دبیر شورای نگهبان ، از سخنان وی انتقاد کرد.

متن نامه بدین شرح است:

آیت الله جنتیدبیر محترم شورای نگهبان

با اهداء سلام و تحیت، در مصاحبه اخیرتان فرموده اید " آیا اسلام اجازه می دهد که برخی در رقابت های انتخاباتی فحاشی کنند، تهمت بزنند، آبروی اشخاص را ببرند، افراد دیگر را تخریب کنند؟"

سخن درستی است اما این سوال مطرح می شود که جناب عالی که چنین اعتقادی دارید، چرا پس از مناظره مشهور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 هیچ اقدامی از طریق شورای نگهبان نکردید که اگر می کردید فتنه ای با آن وسعت پدید نمی آمد و شاید اصلا فتنه ای رخ نمی داد.

به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام"حق، وسیعترین میدانها در مقام توصیف است و تنگ ترین میدانها در مقام عمل."

همچنین فرموده اید " امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند."

اگر مقصود شما افرادی است که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است، سخن جناب عالی درست است، در غیر این صورت وجاهت قانونی ندارد.

فرضا آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد.

پس بهتر است به جای صدور این گونه احکام مِن عندی راه قانون را طی کنیم. توفیق بیشتر حضرت عالی را از خدای متعال خواستارم.

با تقدیم احترام

علی مطهری

انتخاب