اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مطهری: حمله کنندگان شیراز دستور داشتند


علی می‌گوید: «هشت نفری که در پرونده متهم شناخته شده و برای آنها کیفرخواست صادر شده است، دستور داشتند و در بازجویی‌های خود به این نکات اشاره کرده اند؛ این نکته که پیش از ورود من به شیراز برای حمله برنامه‌ریزی شده بود، صحت دارد.

روزنامه شرق: اسفند سال گذشته علی مطهری روانه شیراز شد تا در دانشگاه سخنرانی کند، اما در بدو ورود او به این شهر، به‌جای سخنرانی، غائله‌ای به وجود آمد که هنوز هم رسیدگی به حاشیه‌های آن ادامه دارد.

گرچه شیرازی‌ها همیشه به میهمان‌نوازی شهره بوده‌اند، اما یکی، دو حادثه در این شهر تصویر تازه‌ای از آن رقم زده است، یکی در ماجرای حمله به سخنرانی علی مطهری از سوی لباس‌شخصی‌ها و دیگری بازگرداندن خاموش «الهه کولایی» از شیراز و ندادن مجوز سخنرانی به او و دیگری برهم‌خوردن سخنرانی هادی غفاری.

داده‌های تازه‌ای از پرونده حمله به علی مطهری به دست آمده و او در همین زمینه می‌گوید: «هشت نفری که در پرونده متهم شناخته شده و برای آنها کیفرخواست صادر شده است، دستور داشتند و در بازجویی‌های خود به این نکات اشاره کرده اند؛  این نکته که پیش از ورود من به شیراز برای حمله برنامه‌ریزی شده بود، صحت دارد. اینها حدس و گمان نیست و مستندات آن در اختیار ماست که در دادگاه ارائه خواهد شد، بنابراین بنا ندارم وارد جزئیات بیشتر این ماجرا شوم».

او درباره دلایل درج نام یك دانشجو و دو مسئول دانشگاه شیراز و شکایت از آنها در این پرونده نیز گفت: «دلیل این شکایت برای من هم روشن نیست... ما بارها اعلام کرده‌ایم که هیچ شکایتی از اینها نداشته‌ایم و کار دیگری از ما برنمی‌آید».

برهم‌زدن سخنرانی برنامه‌ریزی‌شده بود

وکیل پرونده «علی مطهری» نیز در همین حال به برنامه‌ریزی مطول صورت‌گرفته پیش از سفر مطهری به شیراز خبر داده و تأکید می‌کند همه‌چیز پیش از سفر مطهری برنامه‌ریزی شده بود.

مصطفی ترک‌همدانی در همین زمینه می‌گوید: «هشت نفر از متهمان این پرونده از پیش برای حمله به سخنرانی مطهری برنامه‌ریزی کرده بودند».  او تأکید دارد اطلاعات پرونده باید محرمانه بماند و می‌افزاید «اطلاعاتی درباره سازمان‌یافته‌بودن این حمله براساس مدارک و مستندات موجود و سخنان اشخاص مسئول به دست آمده است».

پرونده در شعبه 101

همدانی به ایلنا گفته: «تحقیقات مقدماتی پرونده به پایان رسیده و قرار است ۱۳ مرداد نخستین جلسه رسیدگی به آن در شعبه ۱۰۱ کیفری شیراز برگزار شود.» تاکنون در دادسرا تحقیقات مقدماتی انجام شده بود و بعد از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به دادگاه آمد که برای این جلسه ما اسناد و مدارک جدیدی ارائه خواهیم کرد.

به گفته وکیل پرونده مطهری «قرار است در جلسه ۱۳ مرداد به اتهام هر ۱۱ متهم پرونده به‌صورت یکجا رسیدگی شود، علنی‌بودن یا نبودن جلسه روز ۱۳ مرداد هنوز مشخص نیست و این بستگی به تشخیص قاضی پرونده دارد».

ماجرای آن ٣ نفر کماکان در ابهام

چندی‌پیش خبر آمده بود برای ١١ متهم پرونده علی مطهری، کیفرخواست تعیین شده است. در سفر پیشین وکیل پرونده به شیراز، مشخص شد هشت نفر از این ١١ نفر، به  برخی نهادها مربوط هستند و در حمله به علی مطهری دست داشته‌اند، اما آن سه نفر دیگر به‌دلیل سرپیچی از دستور شورای تأمین و به‌دلیل دعوت از علی مطهری در دادگاه حضور خواهند یافت.

علی مطهری ١٩ اسفند ٩٣، برای سخنرانی راهی دانشگاه شیراز شده بود که عده‌ای لباس‌شخصی به او هجوم آوردند و آن‌طور که خودش توضیح داد او را مضروب و خودرو حاملش را تخریب کردند. خودرو حامل علی مطهری در میانه راه متوقف و از حضور او در دانشگاه ممانعت شد و او در این ماجرا از ناحیه صورت آسیب دید و اکثر سیاست‌مداران کشور این حادثه را محکوم کردند.

وعده قرائت گزارش حمله به مطهری در صحن علنی

دهم فروردین بود که معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خبر داد گزارش واقعه شیراز در حال نهایی‌شدن است. بعدتر وزیر کشور در این زمینه به بیان جزئیات بیشتری پرداخت و رفته‌رفته اطلاعات پرونده بیشتر شد. امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها، نیز پیش‌ازاین تأکید کرده بود: «گزارش حادثه شیراز در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود».

مدتی است که خبر خاصی از برهم‌زدن سخنرانی‌ها در شیراز به گوش نمی‌رسد، اما تابه‌اینجا، نه‌تنها نیروهای خودسر با سخنرانی علی مطهری مخالفت کرده و به او حمله کرده بودند که الهه کولایی، نماینده پیشین مجلس و استاد دانشگاه را از همان فرودگاه شیراز به تهران بازگردانده و مانع از سخنرانی ایشان شده بودند.


ویدیو مرتبط :
حمله به علی مطهری در شیراز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستور روحانی برای پیگیری ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز



اخبار,اخبار سیاسی ,علی مطهری

وزیر کشور در اجرای دستور رییس جمهوری مقرر کرد تا قاصرین ویا مقصرین نیز شناسایی و به جدیت مطابق قانون با آنها برخورد شود . گزارش موضوع را وزارت کشور جهت اعلام نتیجه قطعی به ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد.

قائم مقام وزیرکشور گفت: در اجرای دستور رییس جمهوری به وزیر کشور جهت رسیدگی به تعرض ، اهانت و ضرب وشتم به علی مطهری دستور روحانی برای پیگیری ماجرای حمله به علی مطهری در شیرازنماینده مجلس شورای اسلامی و نیز ایجاد بی نظمی در شهرستان شیراز، کمیته ای برای رسیدگی به این موضوع امروز از سوی وزیر کشور تشکیل شد.

به گزارش انتخاب، وی اظهار کرد: وزیرکشور همچنین اعضای این کمیته را موظف به عزیمت به شیراز برای بررسی حادثه و تحقیق با همکاری مسوولین محلی و شناسایی عاملین، آمرین و مباشرین حادثه کرده است.

قائم مقام وزیرکشور تصریح کرد: وزیر کشور همچنین در اجرای دستور رییس جمهوری مقرر کرد تا قاصرین ویا مقصرین نیز شناسایی و به جدیت مطابق قانون با آنها برخورد شود . گزارش موضوع را وزارت کشور جهت اعلام نتیجه قطعی به ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت کشور که با ایرنا گفتگو می کرد، اظهار داشت: این کمیته ویژه با مسوولیت دکتر ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیرکشور، سردار موذنیان رییس دفتر جانشین فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی، دکترسامانی رییس بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت کشور تشکیل شده است.

امیری با بیان اینکه « وزارت کشور باردیگر مراتب تاسف عمیق خود را از آنچه در شیراز برای برادر علی مطهری پیش آمده است، اعلام می دارد»، گفت: این گونه رفتارها خلاف آموزه های دینی و حقوق قانونی و مصالح کشور بوده و بجز آب برآسیاب دشمن ریختن و ایجاد خوراک رسانه ای برای رسانه های بیگانه سودی به همراه ندارد.

قائم مقام وزیرکشورهمچنین درپاسخ به این سوال که با توجه به تحلیل رسانه ها و بخشی از افکار عمومی در مورد عملکرد استاندار فارس در حادثه حمله به مطهری و نیز موارد مشابه دیگر در شیراز چه تکلیفی برای این مسوول مشخص خواهد شد، گفت:هنوز برای پیشداوری درباره استاندار فارس زود است و نباید پیش از رسیدگی به پرونده این حادثه درباره عملکرد استاندار فارس پیشداوری کنیم.

امیری افزود: استاندار فارس با دستور وزیرکشور پایان هفته گذشته به تهران آمد و توضیحات خود را ارایه داد و به شیراز بازگشت وهم اینک توضیحات وی درباره چگونگی رخداد این حادثه در حال بررسی است.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: قرار است هیاتی که امروز برای بررسی پرونده حادثه شیراز در وزارت کشور تشکیل شده است موضوع حادثه و توضیحات استاندار فارس را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

هفته گذشته عده ای افراد ناشناس با حمله به علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی و مصدوم کردن او در شیراز، مانع سخنرانی او شدند. 

 

اخبار سیاسی - انتخاب