اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصرف 4.2 میلیارد دلار دارو در کشور



اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان غذا و دارو

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: اگر شرکتی دارویی را برای اولین بار در کشور تولید کند، به او حق تولید و توزیع انحصاری را برای مدت خاصی می دهیم.

به گزارش فارس، رسول دیناروند در سخنرانی خود هنگام افتتاح خط تولید ۱۲دارو تحت لیسانس کمپانی های خارجی در ساوه گفت: این شرکت اکنون برای 70 نفر اشتغالزایی کرده است که مطمئناً این تعداد بیشتر نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه این کار باقیات صالحات است گفت: کشور ما بیش از شعار به تلاش برای برای ساخت و توسعه نیاز دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: توانایی ساخت کشور با توجه به نیروی انسانی وجود دارد و ما نباید به پیشگام بودن‌های گذشته اکتفا کنیم.

دیناروند ادامه داد: این شرکت قصد دارد تحت لیسانس دارو تولید کند که ما هم حتماً از آن حمایت می کنیم گرچه برخی این را تولید نمی‌دانند اما به عقیده ما در واقع تولید است.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: سیاست ما حمایت از تنها شرکتهای وابسته به نهادهای دولتی و ... نیست بلکه از شرکتهای خصوصی که تحت لیسانس دارو تولید می‌کنند نیز حمایت می‌کنیم.

دیناروند به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم ها فرصت مناسبی نصیب شرکتهای داخلی و خارجی می‌شود چرا که ایران هم ثروت دارد و هم نیروی انسانی نخبه.

وی با بیان اینکه دستاوردهای فناورانه ایران با وجود تحریم ها گواه وجود نیروی انسانی نخبه در ایران است گفت: بازار داخلی دارو در سال 93 مقدار 4.2 میلیارد دلار دارو مصرف کرده است.

دیناروند بر حمایت از تولید برندهای خارجی در ایران تحت لیسانس تاکید کرد و افزود: در قیمت گذاری برای این داروها از روش مقایسه‌ای استفاده می کنیم تا سرمایه گذار مطمئن شود که سرمایه باز می‌گردد.

وی همچنین تاکید کرد: برای داروهایی که اولین بار در ایران تولید خواهند شد بر خلاف عرف، حق تولید و توزیع انحصاری برای مدت محدود در نظر می‌گیریم.

به گفته وی سال گذشته مبلغ 2 هزار میلیارد تومان در حمایت از بیمارانی که داروهایشان گران است، هزینه شده است.

دیناروند همچنین در حاشیه این مراسم گفت: این شرکت داروسازی قصد دارد داروهای وارداتی را که سابقا وارد کشور می شد را تحت لیسانس کمپانی‌های اصلی تولید کند.
وی افزود: با توجه به سیاستهای کشور در زمینه تولید دارو این حرکت خیلی خوب است و تمام شرکتهایی که منحصراً در زمینه تولید دارو کار می‌کنند باید در زمینه تولید نیز سرمایه گذاری کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تولید این چهار دارو تحت لیسانس کمپانی اصلی خواهد بود گفت: این کار افزایش اعتماد مردم به داروهای داخلی را در پی دارد.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته 97 درصد داروهای مصرفی در کشور، تولید داخل بود.
دیناروند با بیان اینکه شرکتهای تولید کننده تحت لیسانس توانایی رقابت در بازار جهانی را دارا هستند و سیاست وزارت بهداشت نیز صادرات دارو است.

وی با اشاره به اینکه قیمت دارو در ایران پایین‌تر از کشورهای دیگر است گفت: سیاستهای حمایتی دولت در مورد سلامت مردم ادامه خواهد داشت.

وی همچنین به تولید مواد اولیه داروها در داخل کشور اشاره کرد و افزود: تولید برخی داروها در کشور از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
حمل دارو در برخی مناطق جنوبی کشور توسط وانت نیسان و فساد دارو‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هر ایرانی در سال چند دلار دارو مصرف می کند؟



اخبار,اخبار اجتماعی,مصرف دارو

وی افزود: سرانه مصرف دارو در ایران 53 دلار در سال 93 بوده است. میانگین این سرانه در دنیا 130 دلار و در کشورهای خیلی فقیر 10 دلار است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور غیرمنطقی است، از حمایت وزارت بهداشت نسبت به حضور بخش خصوصی در حوزه دارویی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، رسول دیناروند در حاشیه مراسم بزرگداشت روز داروساز با حضور در جمع خبرنگاران درباره درصد تجویز داروهای اضافه برای بیماران گفت: بخشی از شاخص مصرف دارو مربوط به منطقی بودن مصرف آن است و بخشی هم مربوط به شاخص‌های اقتصادی.

وی افزود: سرانه مصرف دارو در ایران 53 دلار در سال 93 بوده است. میانگین این سرانه در دنیا 130 دلار و در کشورهای خیلی فقیر 10 دلار است. مثلا سرانه مصرف دارو در افغانستان چیزی حدود 17 دلار است. بنابراین به صورت کلی و از نظر هزینه‌های اقتصادی سقف هزینه‌های دارو از کل هزینه‌های سلامت زیر 15 درصد بوده و وضعیت کلان ما در این حوزه وضعیت خوبی است.

دیناروند با بیان اینکه ما از بابت هزینه‌های مصرف دارو نگرانی نداریم، گفت: هزینه داروی ما در حوزه سلامت کنترل شده است، اما در یک سری از بخش‌ها مصرف دارویی ما غیرمنطقی است که یکی از آنها در حوزه مصرف آنتی بیوتیک‌هاست. مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور غیرمنطقی است؛ به صورتی که هم تجویز آنها و هم مصرف آنها به صورت غیرمنطقی انجام می‌شود. بسیاری از اوقات بیماران دوره مصرف خود را کامل نمی‌کنند و گاهی نیز تجویزهای بی‌دلیل انجام می‌شود.

دیناروند ادامه داد: جای دیگری که کار ما در حوزه دارو غیرمنطقی است، این است که میزان اقلام دارویی در نسخه‌های ما بالا است؛ به طوری که میزان آن در ایران 3.2 است که حتما باید این میزان به زیر سه برسد و اگر به 2.5 برسد وضعیت ما مطلوب است و نشان می‌دهد که مراجعه به پزشک در کشور به موقع انجام می‌گیرد و پزشک مجبور نیست داروی زیادی را تجویز کند.

وی درباره مصرف مسکن‌ها در کشور گفت: مصرف ما در زمینه مسکن‌ها عجیب و غریب نیست، مثلا اینکه می‌گویند مصرف استامینوفن در ایران یک میلیارد قرص است، عدد بزرگی است اما باید جمعیت کشور را نیز در نظر گرفت. چرا که جمعیت ما نزدیک به 80 میلیون نفر است و کافی است که هر نفر 10 قرص مصرف کند که عدد بزرگی می‌شود.

دیناروند افزود: بنابراین آمارهای ما به جز در آنتی بیوتیک‌ها در بقیه موارد عجیب نیست، اما حتما به دنبال کنترل هزینه‌ها در حوزه مصرف دارو هستیم .در این راستا گروه‌هایی در بیمارستان‌ها برای کنترل هزینه‌ها حضور دارند تا هم پرداختی مردم بالا نرود و هم هزینه دولت به صورت بی‌رویه افزایش پیدا نکند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره کاهش هزینه‌های بیماران در خرید دارو گفت: دولت در این دو سال روی کنترل هزینه‌های دارویی بیماران خاص، صعب العلاج و مزمن متمرکز بود. میانگین پرداخت از جیب مردم در گذشته 45 درصد بوده این در حالی است که این میزان در سال 94 به 12 درصد رسیده است. دیناروند درباره کاهش قیمت داروها با بیان اینکه نمی‌توانیم به صورت دستوری قیمت داروها را کاهش دهیم، گفت: اما این کار منجر به پایین آمدن کیفیت دارو می شود و اصلا ممکن است دیگر دارو را تولید نکنند. البته ما هزینه‌ها را کنترل می‌کنیم.

وی افزود: مثلا برای بیماران صعب العلاج که یک بازار 3500 میلیارد تومانی است و یک سوم کل هزینه‌های دارویی ما در این حوزه است، از آنها حمایت می‌کنیم؛ چرا که تعداد بیماران محدود است و از آنجایی که هزینه داروهایشان خیلی بالاست ما این هزینه را کنترل می‌کنیم؛ به طوری که قیمت برخی از داروهای صعب العلاج نسبت به سال 92، پنج درصد کاهش یافته حتی در برخی از داروهای وارداتی 90 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌ایم.

حمایت 2000 میلیاردی از هزینه‌های دارویی بیماران صعب العلاج

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد افزایش قیمت داروهای تولید داخل گفت: این افزایش قیمت متناسب با تورم بوده و با حمایت دولت و بیمه‌ها همراه است. سال گذشته حمایت 2000 میلیارد تومانی از هزینه‌های دارویی بیماران صعب العلاج داشتیم و امسال نیز همین اقدام را انجام می‌دهیم. دولت علیرغم همه فشارهای بودجه‌ای از بیماران حمایت می‌کند.

دیناروند افزود: البته گاهی یک دارو خارج از فهرست است یا داروی خارجی مشابه تولید داخل است که تجویز این داروها هزینه بیماران را بالا می‌برد و پزشکان باید به این موضوع توجه کنند.
 
اخبار اجتماعی - ایسنا