اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصرف چهار برابری دارو در ایران/هر ایرانی سالانه چقدر دارو می خورد؟



اخبار,اخبار اجتماعی,آنتی‌بیوتیک

 
اخبار اجتماعی - مصرف چهار برابری دارو در ایران/هر ایرانی سالانه 339 بار دارو می خورد

 مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: بررسیهای انجام شده نشان از آن دارد که هر ایرانی چهار برابر میانگین جهانی دارو مصرف می‌کند.

محمد اسماعیل مطلق در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه در کشور ما 50 درصد نسخه‌های دارویی، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود، افزود: میانگین مصرف داروی تزریقی در ایران 46 درصد است و این درحالیست که این رقم در دنیا 11 درصد است.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه مصرف خودسرانه دارو شایع‌ترین علت مسمومیت در جهان است، اظهار کرد: سالانه یک و یک دهم بیلیارد دلار در دنیا صرف درمان و بررسی مشکلات ناشی از عوارض دارویی می‌شود.
 
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: ایران به لحاظ مصرف دارو بین 20 کشور نخست دنیا قرار داشته و در آسیا نیز پس از چین در رتبه دوم قرار دارد.
 
به گفته وی 20 درصد از کل داروهای مصرفی در کشور به طور خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف می‌شوند.
 
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود 40 درصد ایرانی‌ها به صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند، یادآور شد: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در کشور به طور سالانه 400 میلیارد تومان پول را به هدر داده است.
 
مطلق ادامه داد: برخی از والدین برای کودکان‌شان درخواست آنتی‌بیوتیک می‌کنند اما 60 درصد آنها نمی‌دانند که آنتی‌بیوتیک در برابر  ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزای معمولی کارایی ندارد.

وی گفت: سالانه بیش از 10 هزار مورد عارضه ناشی از مصرف نادرست دارو در ایران گزارش می‌شود و هر ایرانی به طور متوسط در یک سال 339 بار دارو می‌خورد.
اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
حمل دارو در برخی مناطق جنوبی کشور توسط وانت نیسان و فساد دارو‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایرانیان سالانه چقدر دارو مصرف می کنند



اخبار,اخبار اجتماعی ,میزان مصرف دارو

 

اخبار اجتماعی - ایرانیان سالانه چقدر دارو مصرف می کنند

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: هر سال 410 میلیارد ریال انواع دارو در کشور مصرف می شود که بیش از 96 درصد آنها ساخت داخل است.

«محمود نجفی» روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: میانگین تولید داخلی این میزان دارو به لحاظ مواد اولیه (مواد موثره و ملزومات)، افزون بر 55 درصد است.

وی در ادامه به تشریح وضعیت کنونی دارو در کشور پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت راهبردی دارو در سلامت جامعه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز تلاش بر این بوده که نظام دارویی کشور در مسیر تامین داروهای مورد نیاز کشور با کیفیت مطلوب و دسترسی آسان و عادلانه همه اقشار جامعه به دارو حرکت کند.

نجفی افزود: حاصل این تلاش ها ایجاد بیش از 100 کارخانه داروسازی، حدود 80 کارخانه تولید مواد اولیه و موثره، ده ها شرکت توزیع دارو به صورت سراسری و منطقه ای و شرکت های تخصصی واردات و صادرات دارو در کشور بوده است.

نامبرده با اشاره به این که داروهای ساخت داخل بیشتر داروهای ضروری و پرمصرف هستند، تصریح کرد: از حدود دو هزار و 900 قلم دارو که در فهرست دارویی کشور شامل قرص، شربت، ویال، سرم و کپسول درج شده و تجویز می شود، بیش از دو سوم آن ساخت داخل است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: تولید این میزان از داروهای مورد نیاز در کشور و تامین مواد اولیه آنها ، سالانه از خروج میلیاردها دلار ارز به خارج جلوگیری و برای حدود 20 هزار نفر ایجاد شغل کرده است که بیشتر این افراد دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم هستند.

وی ادامه داد: کل ارزش بازار دارویی ایران حدود 80 هزار میلیارد ریال و ارز مصرفی در این حوزه ( بخش تولید و واردات داروی ساخته شده)، کمتر از دو میلیارد دلار است.

نجفی در ادامه به نخستین نمایشگاه بین المللی دارو، صنایع و خدمات وابسته با عنوان «ایران فارما» اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه روز بیست و هفتم شهریور ماه سال جاری، در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح خواهد شد.

رییس شورای سیاست گذاری این نمایشگاه، با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه گفت: صنایع داروسازی ایران نه‎ تنها به لحاظ کمی، بلکه از ابعاد دانشی و کیفی نیز به پیشرفت های مهمی دست یافته است.

رییس نمایشگاه «ایران فارما» ادامه داد: زنجیره تامین، تولید، عرضه و مصرف دارای حلقه‎های متعددی است و نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی صاحبان صنایع و مشاغل مختلف مرتبط با داروسازی خواهد بود.

نجفی تاکید کرد: نمایشگاه بین المللی دارو در ایران، نه ‎تنها فرصت مناسبی برای صنایع داروسازی داخلی است، بلکه فرصتی برای کشور های منطقه است تا نیازهای دارویی خود را با کیفیت و قیمت بسیار مناسب از ایران تامین کنند.

وی تصریح کرد: اگر کمپانی‎های بزرگ بخواهند داروهای خود را در منطقه وسیع خاورمیانه، آسیای میانه و شمال آفریقا، تولید و عرضه کنند، هیچ کشوری زیرساخت ها، ظرفیت ها و موقعیت ایران را در این منطقه ندارد.
اخبار اجتماعی - ایرنا